• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Winterspul voor de wandelaar

Ray

SHTF Expert
Net terug van een flinke wandeling van 12,5 km in het winterse landschap. Eindelijk weer eens het winterspul uit de kast gehaald, speciaal voor dit koude en witte weer.

Ipv de gewone pet, heb ik e.o.a. legerpet die gevoerd is met zijflappen die onder de kin sluiten met klitteband.(link) Het hoofd en oren warm houden scheelt enorm. Onder de waterdichte geïsoleerde jachtbroek (oud model, zie foto) nog een thermolegging aan en om te voorkomen dat sneeuw alsnog de schoenen in kruipt een paar Zwitserse leger gamaschen (link) aan.

Broek:
pro-62082-vwd.w610.h610.fill.jpg


De commando koud weer jas geruild met @frans81 is warm genoeg zonder extra's eronder, bleek al na een kilometer, dus maar even naar huis gelopen om een laagje uit te trekken en ook de sjaal te droppen.

Omdat ik nog veel slipte tijdens het lopen met de ijsspikes (link) onder de bergschoenen en er genoeg sneeuw overal lag, toch ook de sneewspikes (link) onder gedaan. Ipv drie km/h ging meteen het tempo omhoog naar 5 km/h. Dat scheelt maar nog maar 1 km/h t.o.v. m'n normale wandeltempo. Echt leuk, je loopt iedereen met het grootste gemak voorbij! :)

Paar handschoenen waren eigenlijk niet nodig, de wind viel enorm mee in het bos uiteraard. Wel handig, ook met handschoenen aan blijft m'n Garmin Etrex prima te bedienen, omdat hij fysieke knoppen heeft ipv een touchcreen. Ook al ken ik dat bos op m'n duimpje, het is verraderlijk hoe snel je gedesoriënteerd raakt in het witte landschap. Ik had onbedoeld al in een rondje gelopen.

Mocht het nog veel kouder worden kan ik nog een paar stappen verder gaan. Gewatteerde lang onderbroek (ook van e.o.a. leger) of de met schapenwol gevulde broek met bretels van het Zwitserse leger en bij -25 beiden, maar dat zullen we wel niet snel meemaken. Als 't moet heb ik zelfs nog een isolerend gezichtsmasker liggen en kan er nog een sneeuwbril op en een bontmuts over de winterpet.

Het bekende stuk bos ziet er opeens weer heel anders uit. Zowaar nog een ree gezien en diverse van hun krabplekken in een poging om onder de sneeuw nog wat groens te vinden. Die plekken worden druk bezocht door diverse vogels, in de hoop ook nog wat calorieën te kunnen scoren, maar dat zal tegenvallen. In de sloten een paar wakken getrapt zodat er iig tijdelijk wat te drinken valt.

Het valt me op dat ikzelf ook best nog wat water heb gedronken tijdens de wandeling. De 0,7 liter Vapur waterzak (link) was nagenoeg leeg en het laatste restje bevroren. Normaal hou ik het bij een paar slokjes, met dit koude, droge weer gebruik je kennelijk toch wat meer.

Ook best nog redelijk wat mensen op de been, met sleetjes, kids en uitgelaten honden. Best veel die erachter komen dat een spijkerbroek nat wordt door de smeltende sneeuw op de warme benen, helemaal die strakke stretch modellen. Ook zie je nog best veel sneakers met enkelkousjes voorbij komen, wat daar de lol van is....

Eenmaal thuis na zo'n twee en een half uur stond het ijs in m'n baard(je), op de jas en de winterpet. Dat begint thuis meteen te ontdooien en wordt dan nat. Schoenen idem, ondanks het afborstelen. Als ik een half uurtje later weer op pad zou gaan heb ik dus natte spullen en kan ik ze beter in de vrieskou laten liggen (schuur bv.) dan naar binnen halen. Nu ligt het te drogen op de kachel, voor de wandeling van morgen. :)
 

petroman

SHTF Expert
Ik ben igenlijk wel benieuwd hoelang die "ijsspikes" meegaan. Alleen in voldoende sneeuw/ijs waarschijnlijk langer dan gemengd terrein.
Iemand een idee?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik ben igenlijk wel benieuwd hoelang die "ijsspikes" meegaan. Alleen in voldoende sneeuw/ijs waarschijnlijk langer dan gemengd terrein.
Iemand een idee?
Jaren en jaren. Vorige sneeuwlaag was in 2017? Volgende laat ook jaren op zich wachten. Te weinig en met te lange tussenpozen lijkt me om draagdagen te kunnen meten van ijsspikes.
 

Ray

SHTF Expert
@petroman Die ijsspikes (carbide puntjes) gaan nog best lang mee heb ik inmiddels ondervonden, gebruik ze al heel wat jaren. Op plekken waar geen ijs ligt kun je weleens eentje kwijtraken, die schiet dan uit het rubber. Zo heb ik op het perron van het station diverse van die losse rode cirkeltjes gevonden, dat zijn nu mijn reserve spikes. Ze liggen soms ook bij de Lidl te koop en dan kost zo'n setje maar 2,50, dus je kunt eens een setje op reserve aanschaffen.

De sneeuwspikes zijn wat kwetsbaarder op stenen en asfalt, die loop je plat. Zonet ook eentje wat bijgebogen met de Leatherman na de wandeling.

Beide types liggen hier trouwens met enige regelmaat in de kringloop en dan heb je ze voor vijftig cent of een euro.

Een kennis van mij heeft een aantal jaren geleden notabene hier op de parkplaats met ijzel een rondsmak gemaakt, net vijf minuten nadat ik hem een setje aanbood maar hij weigerde. Resultaat een hersenbloeding bleek een paar dagen later in 't ziekenhuis en nu een paar jaar later merk ik dat hij wat trager is dan vroeger, hij is 95% hersteld, maar net niet helemaal.
 
Bovenaan