• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wokken

martin

Mankinds only hope
Vorig weekend eindelijk weer eens de wokpan uit de kast gehaald.

Wat is wokken?
Wokken is een synoniem van roerbakken. En roerbakken is een van oorsprong aziatische kooktechniek om voedsel om te schudden/scheppen in een bolvormige pan (wok) in sterk verhitte olie op een hoog vuur.

Waarom wokken?
Als je het goed doet is wokken een zeer snelle kooktechniek die zowel gezond als lekker is.
Binnen 3 a 4 minuten roerbakken is je gerecht klaar.

Wat kun je fout doen?
Heel veel mensen denken dat wokken bestaat uit het flink hoog verhitten van een woksaus, en er dan wat groentes en kip bij te mengen. Dit is niet alleen fout, maar ook ongezond en onsmakelijk.

Hoe moet het dan?
Wokken doe je op een relatief hoge temperatuur. (Ik sla de Bao techniek over, want dat gaat tot 700 graden) van ongeveer 200 graden. Dit betekent dat je dus beslist GEEN gebruik kan maken van (ongeraffineerde) olijfolie. Gebruik ook geen (ongeraffineerde) sojasaus, of woksaus.

Als je dit wel doet dan verbrand je alle kleur geur en smaakstoffen rond de 160 graden en het consumeren van dit soort zaken is extreem ongezond.

Welke olie?
Olie die een flink hoog walmpunt hebben zijn rijstolie, arachideolie sojaolie (GEEN sojasaus) en als je dat niet in huis hebt kun je prima gebruik maken van zonnebloemolie.

Ingrediënten.
Je kan eigenlijk alles wokken, maar je moet 1 ding onthouden, en dat is dat je de ingrediënten in stukjes snijdt zodat alles ongeveer dezelfde bereidingstijd nodig zal hebben. Dus stel je wil een combinatie van bloemkool , wortel en paprika, dan zal je de wortel in redelijk dunne plakjes moeten snijden, en de bloemkool in kleine roosjes. Je kan sommige zaken ook blancheren, maar eigenlijk vind ik dat teveel werk, en dan smokkel ik door de harde/grote groentes als eerste te wokken

Als eerste de kip in blokjes gesneden en met wat zout en vers geraspte gemberwortel wat laten rusten.


rMG1_0XibBJnKMhVN7QNAzNFDGgeHFxM4juEOjhstYvgIT6wIQJH5RQuqwPzmaMqbMkTXIFd4MS_zNThlpOONe_nWgLgt3sk8DVo_eegmRFkwrFJnpIWWXkZLIsPErEaRRZYXCXm


Dochterlief aan het werk gezet om de groenten te snijden.

OtKY3mTNnvi_z5XHSis_KxvKMce8qVY9vfyS9QOk9HDyv1Da8vI-T6nF3eHp1E_AhmeGCPFHvlD1_DCyC7j99OIO2IUBxtwoTvNMVXzRY5HrVsn4U5hgZKuZVTiIf-YikaK_o75U


w5YHoUImJAbvvTXjZq5840wN0lwdr3lm5M10xuqlwmuAuriimym7WnllwDRgXMOSWMe_1TULJ52A5y4xZZ0HzFWf1fbojIDAHP1wZOjQLWSMQd2vOrsvty_PQM_0ygmd_1mNmW9V


Nu eerst de mie(noodles) koken voor 2 minuten of het water koken, en dan gas uitzetten en 3 minuten laten zitten.

Hierna gelijk in een vergiet afspoelen met koud water, want je mag dit beslist niet nagaren.

FPt1QOKnzSfUiRhlcMtSShor2eHHI2QZUGjO3U_sDu9vDYQuJFlk1bXv1qAwho7VlODow8cAkrIPUaasJAnD6sNedk3l5c0oLmsMixF4o6OjN-OQ-td5h33v_P-bys5xUmtTRhwL


Het is eigenlijk erg lastig wokken op een keramische kookplaat, maar met een iets langere bereidingstijd dan met gas is het te doen.

Aanbakken van de kip met een klein beetje olie, maar wel eerst flink verhitten voordat de kip er in gaat.

Eq7f-Fzw9z3rx3Yzu8ElRFh4Qr1H6L4or0O_1eVexRKubgl8IkmK5FJk6Z-8IyOv7dmke6NjhEhzdUhIAw1JNeOD5239Xa0EpfOBFQq-7OxXBhNjeCbl4muJuBdybreLs_TC1Nd7


Kip uit de pan halen (zodra het wit is) en het bak/kookvocht niet weggooien.

Eigenlijk moet je zo veel mogelijk vet aan de kipfile laten zitten, maar dat krijg ik niet verkocht aan mijn vrouw, dus moet ik een theelepel extra olie toevoegen en de pan doorwarmen.

_sLzA7DN9IwS4hEp2Bciw7NzB0xJ3l2WETmAYQsq__-u8yACnnnG1vj0GFWlDM-lYzMEbuMuiEqItnrGrM2n7-Jkw4YjIgM-prkATHY3upyDz4t0fnv1RtSUMKk0jRmYkqWW47rN


Dan de groenten toevoegen, en ik begin met wortel, dan 30 seconden later de paprika, dan 30 seconden later de champignons en de taugé.

In de tussentijd alles blijven omroeren/omscheppen.

jK8WkJPQJIFABqbAXOzRZ7r_iJF8zWURlIuhX3-NRGswOcvOxL4n9J5CjgXEz4rkcNP4Fm9d_12oXUUUipn1QSPLyQ6UXkgvkXC31osoSebXEoTbY2eiyJ7S2L9CkJxdNR-098lq
a
s1h26dCaz2RpuPnWuohlWQnp45ugydDA8wqCdE2137vWAykRowSDQyDPLRUvdCjIXvk8Gy9wDiyhL27abFlWb8sDZ_E5eklZUGXrHKYlkl4xeYSrLmsy2r_FI_4Z1xL-D9z_xNn0


Als laatste de roerbakmie/noodles er nog even bij doen.

En nu is het moment waar je eventueel nog met extra smaakmakers zoals zout/peper/sojasaus/woksaus gaat toevoegen naar smaak.
sM60rPbUW0VaSePGlLTelVZIvue5yLtYuAO9fPwRZ0XlRKUjw4CVdRbliTFwZEpH1vpXwgqKNN8H6WSgUO-fQ5JI9FpifuUZOEkgJiKvaDdlJ3CX_helMEnHJ7AEPU0ANjHGo3ha


Verbeterpunten.
Ik heb een echte wokpan nodig, en een wokpit. En uiteraard zelf een woksaus maken van verse gember, knoflook, vis saus, sambal, sesamolie en een paar druppels azijn.

Hoe smaakt het?
Door de kooktechniek is de smaak van bijvoorbeeld gewokte wortel niet te vergelijken met gekookte wortel. Dat komt door de zogenaamde Maillardreactie en de karamellisatie.
Persoonlijk vind ik het wokken van (bepaalde) groenten vele malen smakelijker dan het koken van groenten.
Het smaakt lekker en de groenten zijn knapperig maar niet te hard of rauw. Het is verleidelijk om te veel groentesoorten te gebruiken, probeer het te beperken tot 4 a 5 soorten.

Wat heeft dit met preppen te maken?

Niet zo heel veel, maar als je ooit op een zeer krachtige warmtebron (lees vuur) in een korte tijd een maaltijd moet bereiden dan kan het verstandig zijn om te kiezen voor wokken ipv koken of bakken. Ook voor de mensen die graag koken op open vuur is wokken een prima alternatief in vergelijking met traditioneel bakken of koken. Je hebt geen water nodig. Met 1 a 2 theelepels olie kan je een maaltijd bereiden voor 4 personen, en het is nog lekker en gezond ook.
 

Ray

SHTF Expert
Wokken, ik doe het ook maar meestal scheef.

Mooie uitleg @martin, want idd pas je de snijgrote aan het recept aan. Ik ga hier dus heel vaak mank, kook/wok wat bij en flikker er aan het einde nog wat vers bij zodat het nog wat lijkt. :fluit:

Geen soja/water, geen olijfolie, pindaolie verkloot ik wat minder vaak de boel mee. Heel vaak draait het uit op stoven en daar ben ik gelukkig wel goed in.

Ik heb slecht een Tefal wok (oops, busted), gebruik jij de Indonesische Wadjang?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Leuk verslag met mooie foto's. Zonder damp op de lens, das al knap vind ik na eigen recente fotopogingen boven hete pan sudderende goedheid. :cool:

Maar inderdaad, je wokt hier met een anti aanbakpan. En dan mis je eigenlijk gelijk al een belangrijke essentie van het wokken. En dat is de smaak van de pan... Die bouwt zich op in lagen.
Dat gaan we vast wel zien, fotoverslagje van het patinatieproces (?);) ) nadat je een "echte" wok hebt gekocht. :D
Dit was eigenlijk een beetje Wokken Hollandse Stijl. ;)
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben een fan van de Aziatische keuken. Al ben ik nog geen 20 maal in mijn leven bij de Chinees geweest.
Maar naast mijn inductikookplaat in mijn keuken heb ik wel een wockpit op gas . Ik wock zowel in echte stalen wockpannen of in rvs. Zelfs een tefalwock pan heb ik. @martin het blancheren kan je alla min. doen . Een pan kokend water op het vuur naast de wock en een schuimspaan meer heb je niet nodig. Al kan je het water verrijken met bouillon of kruiden.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Nou idd een mooi verslag, je hebt er veel moeite voor gedaan. Kleine kanttekening toch wel. Zoals gesuggereerd is een ijzeren wadjang is echt veel beter. Zelf gebruik ik er 1 op een 8 Kw ^^ gasbrander. Dat is als koken op een vulkaan. En ow ja laat je niet vertellen dat er echt zoiets bestaat als wokolie, dat heeft de Conimex marketing uitgevonden. Zelf gebruik ik arachideolie (vanwege het hoge vlampunt) en de heilige 3-eenheid van lombok, knoflook en gember als basis. Smakelijk!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een Chinese wok is van origine gemaakt van dun plaatstaal om snel op te warmen, de hitte egaal te verdelen en snel af te koelen, en dat kan alleen als je een goede brander eronder hebt, wat een Hollands fornuis niet echt is.
Meer over de soorten wokken in deze link.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Welke olie?
Olie die een flink hoog walmpunt hebben zijn rijstolie, arachideolie sojaolie (GEEN sojasaus) en als je dat niet in huis hebt kun je prima gebruik maken van zonnebloemolie.
Kan je daar ook kokosolie voor gebruiken?
 

martin

Mankinds only hope
Kan je daar ook kokosolie voor gebruiken?

Dat kan prima, als het maar geraffineerd is.
Maar in ons klimaat zal het dan kokosvet zijn i.p.v. olie

Hier een lijst met de meest voorkomende spijsolie en het rookpunt.
Alles wat boven de 210 graden uitkomt is geschikt.

p.s. Ik heb een "echte" wokpan van staal, maar die is bol en kan ik niet gebruiken op mijn kookplaat. En voor de 4 keer per jaar dat ik wok vond ik een wokpit wat overdreven. Over een maandje of 3 a 6 hebben we een ander huis met een flinke bijkeuken waar ik een gasstel op zal stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
J

J.J

Gast
Wil je een goede wok aanschaffen koop een grote, een te kleine kan je nooit goed mee wokken, zie maar eens in een chinese wok restaurant hoe er mee gewerkt word, zo moet het en niet anders.
De praktijk is vaak de beste raadgever.
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
p.s. Ik heb een "echte" wokpan van staal, maar die is bol en kan ik niet gebruiken op mijn kookplaat. En voor de 4 keer per jaar dat ik wok vond ik een wokpit wat overdreven. Over een maandje of 3 a 6 hebben we een ander huis met een flinke bijkeuken waar ik een gasstel op zal stellen.

Ik weet niet meer waar ik ze gezien heb, maar er bestaan wokringen voor op gas pitten. Edit: Dit is er 1 https://www.fornuisstore.nl/product...42904-507536&gclid=CIab24ec2NECFdZAGwod6uwGHQ

En anders een flens proberen.;)

D17-059%20PE100%20Stuiklas%20Flens%20staal%20met%20PP.jpg
 
J

J.J

Gast
Zoek bij deze wok maar eens een brander, of zou het ding op een actieve vulkaan zijn gebouwd?

864x486.jpg
Als je de foto vergroot lijkt het net als of er op de rand rechtsonder een persoon staat met een bruine trui en donker haar,, is zeker de reus Goliat uit de bijbel, hahaha :D;)
 
J

J.J

Gast
P.s.
Ik heb een "echte" wokpan van staal, maar die is bol en kan ik niet gebruiken op mijn kookplaat. En voor de 4 keer per jaar dat ik wok vond ik een wokpit wat overdreven. Over een maandje of 3 a 6 hebben we een ander huis met een flinke bijkeuken waar ik een gasstel op zal stellen.
Ja kan ook nog altijd een enkele wok gaspit kopen, die kan je ook mee nemen naar vrienden om lekker met elkaar te wokken.
Eenmaal een echte wok en stalenspatel ga je met zo'n gaspit het steeds vaker gebruiken, kamperen dan gaat de wok ook mee en dan lekker je eten klaar maken op een kampvuurtje.
Kampvuur met wat grote stenen, als het vuur eenmaal is geblust kan je lekker zonder rook de pan op het gloeiend geheel zetten en lekker wokken.
Ook winters kamperen de wok mee is een herbeleving.
Lee Towers zou dan zingen,,, Wok On:thumbsup::D
 

petroman

SHTF Expert
Ja maar met die wokring krijg ik toch geen groter vuur uit m'n gaspit ?
Die ring zorgt alleen maar dat de ronde bodem wokpan blijft staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan