• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wollen Militaire deken met afwijkende vorm !?

F

frans81

Gast
Zoals al eerder vermeld heb ik twee wollen leger dekens gekocht .

Maar 1 van beide heeft een zeer afwijkende vorm en er zijn stukken aangenaaid .
Alles lijkt 100% origineel en ik kan dus uit niets opmaken dat het Huisvlijt is of verveling van Jan Soldaat ten velde . Kopse kanten zijn dus niet recht maar er zit een Kromming in :confused:
Ook is deze Deken 1 Cm Dik :oops: . Dus zeker 2 keer zo dik als de Mvo deken uit 1954 .
Wie weet er iets meer van deze Oude warme dikke dekens uit verloren tijden .
Ik ga deze deken aanpassen als onderlegger en voor bij Hangmat gebruik .

20180317_162557.jpg 20180317_162341.jpg 20180317_160724.jpg
 
F

frans81

Gast
Beetje gekrompen in de kookwas denk ik

Haha , nee hoor !
Ik doe de was thuis dus ik zou het echt wel bemerken als hier een vorm van was foutje mee gebeurd was .
Het wol voelt goed . en de afmeting is normaal maar afwijkend van vorm .
Vroeger diende wollen dekens verschillende doelen .
Het ding is ook 1 cm dik ! 1 CM :rolleyes:
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb ook wel eens geweven op een handbediende weefgetouw. Met de draad dat door de spoel komt verkeert te spannen wordt het te weven stuk steeds smaller.
Het kan zijn dat dit deken of de aan genaaide stukken van uit een handbediend weefgetouw komen. Waar niet te nauw naar de afmetingen werd gekeken.
 
F

frans81

Gast
Zo ziet het er uitvergroot uit !
Of dit geweven is weet ik niet pfff

20180317_173548.jpg
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Deze dekens lijken wel wat op de deken die wij hebben van sivil forsvaret, het is net als of deze dekens van vilt zijn zonder de stijfheid van vilt.
 
F

frans81

Gast
Ik denk dat de dekens kapot waren . En dat ze van verschillende stukken goede deken een deken hebben gemaakt.

Dat zou natuurlijk kunnen ! Maar dit werd vooral nog in WO I gedaan ! Dit vanwege de opkomst van een beetje heel veel soldaten .
Toen werden er idd veel dingen gerepareerd en weer gebruikt .
Alleen snap ik dan die Kromming niet en waarom niet gerepareerd met rechte delen zodat men een mooie rechthoekige deken verkreeg , tja waarom dit en dat en dit hahaha .

Voorlopig laat ik even alle opties nog open ;)
 
F

frans81

Gast
Deze dekens lijken wel wat op de deken die wij hebben van sivil forsvaret, het is net als of deze dekens van vilt zijn zonder de stijfheid van vilt.

Het is toch echt 100 % een vorm van Wol ;) Ik laat er volgende week een WO I kenner naar kijken en dan komt er misschien een antwoord :rolleyes:
 
F

frans81

Gast
Even een Linkje met de uitleg omtrent Vilt ! Zelfs een Foto van een Joert in Vilt

Kazah_jurta.jpg


https://nl.wikipedia.org/wiki/Vilt_(textiel)
 
Bovenaan