• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wondontsmetting zonder ziekenhuis

Sabrina

Senior Prepper
Eén van de mogelijke shtf scenarios waarvoor ik prep, houdt in dat ik een tijdje verstoken zal zijn van de gemakken van de alledaagse maatschappij (supermarkt, ziekenhuis, etc). Stel nu dat ik (of iemand uit mijn groep) in the middle of nowhere een behoorlijke verwonding oploopt. Het verzorgen daarvan zal met mijn gedateerde ehbo/zhkh kennis wellicht nog wel lukken, maar er is natuurlijk een enorme kans op wondbesmetting. Als je dan de komende dagen/weken niet bij een ziekenhuis kunt komen, zou dat wel eens een gevaarlijke situatie kunnen worden.

Je kunt natuurlijk geen voorraad tetanus of antibiotica inslaan (toch?) dus ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er alternatieven zijn. Uiteraard ken ik de Dettol-achtige middelen, en ook alcohol kan desnoods worden ingezet. Maar als iemand ècht een nare wond oploopt (tijdens het zoeken naar voorraden in een deels ingestort pand uitglijden, vallen, en op een uitstekend stuk oude leiding terecht komen dat zich deels in het lichaam boort - laatst gezien op youtube in één of ander shtf-filmpje, brrr) dan neem ik aan dat je niet zo ver komt met Dettol.

Wie durft...?
:wave:
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt door een moderator:
Soda?

Als kind van ouders die niet zo heel snel naar de dokter gingen, zat ik nog weleens met een voet of iets anders in de soda te weken.
Later hoorde ik dat groene biotex beter is.

Dit zal wel niet werken bij meer ernstigere verwondingen.

Het gebruik van alcohol in de zin van sterke drank op de wond zal ik afraden. Daar kun je juist ontstekingen van krijgen.

Ik ben bang dat als er echt een shtf is, je niet verder komt dan spoelen met lauw water, een keertje weken in soda/groene biotex (niet teveel of te lang, want de huid verweekt) en regelmatig een schoon verband. Verder? Bidden dat het geen sepsis wordt.

[Mod] zeep veranderd naar biotex [Mod]
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Niet te vaak een schoon verband, om de 3 dagen ongeveer. Als je het elke dag doet bv trek je wond weer open, je moet een wond ook rust enetijd geven te genezen

Vete gaas/vaseline gaas kan hier tegen werken, dat plakt niet zo makkelijk aan de wond.
Tenzij het bloed eruit blijft stromen natuurlijk, dan moet je een betere oplossing vinden.

Gewoon schoonspoelen met kraanwater is prima over het algemeen, kan je ook in een spuit doen om in lastige hoekjes te komen.
Of evt de douchekop gebruiken.
Wel handwarm water gebruiken en de kraan/douche 30 seconden minimaal laten doorlopen.


Aanvulling:
Jodium is natuurlijk altijd goed om te hebben, wel alcohol vrij. Betadine heb ik geen aandelen in maar is gewoon goed.

Azijn zuur heb ik ook wel gebruikt, bij een heel vieze pussige wond. Maar of dat te koop is bij drogisten bv denk ik niet.

En er zijn voor gele wonden allerlei middeltjes om het ontsteken tegen te gaan en de bacteriën weg te krijgen.

Als je geïnteresseerd bent kan je googlen op: 'zwart geel rood wond' en dan heb je allerlei info over hoe je welke wond moet behandelen.
Ik had zelf een wond protocol maar die kan ik niet zo gauw vinden. Als ik dat vind zal ik hem wel plaatsen hier.
 

Flos

SHTF Expert
Soda?

Als kind van ouders die niet zo heel snel naar de dokter gingen, zat ik nog weleens met een voet of iets anders in de soda te weken.
Later hoorde ik dat groene zeep beter is.

Dit zal wel niet werken bij meer ernstigere verwondingen.
In de blauwe biotex helpt ook.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Buskruit erop en dichtbranden :fluit::lol:. Nee, grapje natuurlijk.

Maar een grote buik of borstwond kun je niet behandelen in de bushbush met je ehbo-setje. Probeer het steriel te verbinden en dan maar hopen dat het goed komt. Uiteindelijk zul je toch echt naar een ziekenhuis moeten.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:

Wafels

Diehard Prepper
@Sabrina ik ben geen ehbo 'er ,maar heb vorig jaar toch moeten ervaren dat ook een kleine wond behoorlijk verkeerd kan uitpakken en met grote ontseking
aan mijn scheenbeen en een stevige kuur anti-biotica een paar weken zoet ben geweest .Zul je zeggen een kleine wond is niet direct levensbedreigend maar kan
dat wel worden .Dat ik vind dat je elke wond groot maar ook klein goed moet behandelen en aandacht moet geven
grwill
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd wat moeite met dit soort vage, wat als topics.

Want wat is nu de definitie van die wond?
Stalen roestige pijp door je lichaam of boomtak? Of uitgeschoten met een scherp mes ? En waar ben je geraakt (vitale) organen beschadigt ?
In alle gevallen zal de wond schoongespoeld moeten worden van los vuil, dan hechten en redden van organen en dan de huid hechten.
DAARNA komt pas een alternatief middeltje in zicht om infecties te stoppen, af te remmen.
En zoals @Wafels al melde, de grootte van de wond doet niets ter zaken als het gaat om infectie kans. Collega had gewoon in de tuin gewerkt, wondje en daarna bijna duim kwijt en bloedvergiftiging.
Bloeding stelpen, wond dichten heeft weinig te maken met groene, blauwe of paarse zeep. En is de wond dicht dan zou ik het niet preventief gaan innemen. De wondomgeving schoonhouden is altijd goed maar met een verband er omheen zou ik zeker niet kiezen voor een (langdurig) vochtige omgeving creëren.
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Bij een rode wond met weinig wondvocht moet je juist weer wel een vochtig klimaat creëren.
Bij veel pus is het weer handig om een droog klimaat te creëren en het vuiligheid eruit te proberen te trekken, dan bedoel ik het wondvocht absorberen.

En laten hechten is natuurlijk belangrijk in sommige gevallen. Evt hechtpleisters zijn een aardig alternatief.

Wond zorg kan vrij complex zijn, mensen hebben er hele studies naar gedaan, maar simpel:
Gele wond moet rood worden en rood moet gewoon genezen.

Verder is het idd weer een ding, wat voor wond spreek je over. Buis door je lichaam of door iemand anders, ben je wel redelijk achterlijk als je dat zelf gaat behandelen natuurlijk.
 

Sabrina

Senior Prepper
Bedankt voor de reacties tot dusver. Mede op aangeven van @Larik (thanks) heb ik een bestand gevonden dat daarbij aansluit.
Ik zal het bij dit bericht delen als me dat (technisch) lukt, wellicht hebben anderen er dan ook iets aan.

PS: ik vind het lastig om in dit topic concreet te zeggen "spitse tak door linker dijbeen" of iets dergelijks, want dan zou ik als reacties misschien alleen
maar antwoorden krijgen voor die specifieke situatie. Terwijl ik me juist zo breed mogelijk probeer te oriënteren, op zo veel mogelijk wondscenario's.
Vandaar de verwijzing naar dat enge shtf-filmpje dat ik ergens had gezien - zal nazien of ik het nog terug kan vinden.
 

Bijlagen

  • WCS classificatiemodel en productadvies.pdf
    98.4 KB · Weergaven: 20

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dat is niet alleen voor artsen, bij verre van.
Ambulance en 1e hulp gebruiken dat ook.
Ptls en cls bij defensie. Zelf hulp kameraden hulp (zhkh) is er ook op gebaseerd en dat moet elke militair kunnen toepassen.
Als je iets kan vinden wat die ingaat op die stof, weet je dus hoe je moet handelen bij bepaalde wonden.

Aangezien ik iets las over stok door been, is er misschien iets te vinden over dat protocol en hoe dat te gebruiken.
Fixeren van die stok voordat je een reis naar het ziekenhuis gaat maken bv.
Hoe bij bepaalde bloedingen op welke plek te handelen etc.
Gaat veel verder dan EHBO.
En aangezien we hier ons voorbereiden op zaken die misschien wel meer aandacht vereisen dan alleen EHBO en op tijden dat ziekenhuizen misschien moeilijk of niet te bereiken zijn, kan dat abcde protocol misschien wel handig zijn.

Misschien is het zhkz protocol een leuk iets om te leren:
http://zhkh.janvanderploeg.nl

Vrij basic is zhkh, ptls, primairy trauma life support gaat er al dieper op in. Alleen erg moeilijk te vinden.
 

Marcel Peut

Elementary prepper
Ik gebruik altijd Violgent om wonden schoon te maken en schoon te houden het werkt vele malen beter dan jodium of ander middelen. Het werkt bijvoorbeeld tegen voetschimmel, spruw, herpes, bacteriën, virussen. Er is één nadeel is is net blauwe inkt die heel moeilijk te verwijderen is. Je kan vlekken schoonmaken met wat chloor. Het is heel goedkoop en een echt wondermiddel
.IMG_3118.JPG
 

Jannes

Prepper goeroe
Ik gebruik altijd Violgent om wonden schoon te maken en schoon te houden het werkt vele malen beter dan jodium of ander middelen. Het werkt bijvoorbeeld tegen voetschimmel, spruw, herpes, bacteriën, virussen. Er is één nadeel is is net blauwe inkt die heel moeilijk te verwijderen is. Je kan vlekken schoonmaken met wat chloor. Het is heel goedkoop en een echt wondermiddel
.Bekijk bijlage 15150

Is dat gentiaan violet? Dat ken ik namelijk uit de borstvoedingswereld. Werkt als een trein tegen spruw. Verder weet ik het niet. Met De zoekterm ‘violgent’ krijg ik niet zoveel hits.

Foto van internet
 

Bijlagen

  • 173EA6F2-830D-4EA8-BB50-AEA8A6593277.jpeg
    173EA6F2-830D-4EA8-BB50-AEA8A6593277.jpeg
    28.1 KB · Weergaven: 7

Marcel Peut

Elementary prepper
Is dat gentiaan violet? Dat ken ik namelijk uit de borstvoedingswereld. Werkt als een trein tegen spruw. Verder weet ik het niet. Met De zoekterm ‘violgent’ krijg ik niet zoveel hits.

Foto van internet
Ja zo wordt het in Duitsland genoemd, voor spruw gebruiken ze 1% ethanol in plaats van de 90%.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik las laatst over een Engelsman die aan de Birma spoorweg ontstekingen bestreed met een medicijn dat indertijd (o.a.) tegen slangenbeten werd gebruikt: "Condy's Crystals".
Dat blijkt kaliumpermanganaat te zijn, en is opgenomen in de lijst van essentiële geneesmiddelen van de WHO, lees ik....
Ik heb er een tijdje geleden al eens naar "ge-Googled", en zag het voor weinig geld als poeder te koop, ik meen als desinfecterend middel voor Koi-vijvers o.i.d.
Het is misschien geen slecht idee om daar eens een beetje van in te slaan, maar wel voorzichtig mee omgaan, want in pure vorm: "Kaliumpermanganaat is een sterke oxidator en is bijgevolg schadelijk voor de huid, de ogen en de luchtwegen. De stof is ook licht corrosief voor ogen en huid, voornamelijk bij intensere en langdurige blootstelling. Contact met de ogen kan blindheid veroorzaken en contact met de huid kan roodheid, jeuk en allergische reacties oproepen."

De lijst van essentiële geneesmiddelen van de WHO: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/273826/EML-20-eng.pdf Veel (voor mij) exotisch klinkende middelen, maar ik zie er daarin ook een aantal die iedereen wel kent. Interessante lijst...

Ook zinvol: Zelf heb ik een flesje 70% isopropanol/30% water bij de verbandmiddelen. De dokter gebruikt dat ook voor hand- en huidontsmetting. Bovendien kost het niet de kop: een liter 99,9% isopropanol kost 8,30 Euro bij Werkenmetmerken https://www.werkenmetmerken.nl/nl/isopropanol_99_9_zuiver/p/8980. Eventueel samen groter inkopen loont zeker ook bij https://hoefer-shop.nl/isopropanol-99-9/471/15-x-1-l-isopropanol-99-9
30% water er bij mengen, en klaar! Dat percentage water schijnt van belang te zijn om het optimaal in de celmembranen van bacteriën te laten doordringen. 70% is het dus beter ontsmettend dan puur.
Drinkbaar is dat isopropanol niet, maar verder is het ook voor schoonmaakklusjes bruikbaar, en het laat geen residu achter.
 

Ray

SHTF Expert
Ik las laatst over een Engelsman die aan de Birma spoorweg ontstekingen bestreed met een medicijn dat indertijd (o.a.) tegen slangenbeten werd gebruikt: "Condy's Crystals".
Dat blijkt kaliumpermanganaat te zijn, en is opgenomen in de lijst van essentiële geneesmiddelen van de WHO, lees ik....
Ik heb er een tijdje geleden al eens naar "ge-Googled", en zag het voor weinig geld als poeder te koop, ik meen als desinfecterend middel voor Koi-vijvers o.i.d.
Het is misschien geen slecht idee om daar eens een beetje van in te slaan, maar wel voorzichtig mee omgaan, want in pure vorm: "Kaliumpermanganaat is een sterke oxidator en is bijgevolg schadelijk voor de huid, de ogen en de luchtwegen. De stof is ook licht corrosief voor ogen en huid, voornamelijk bij intensere en langdurige blootstelling. Contact met de ogen kan blindheid veroorzaken en contact met de huid kan roodheid, jeuk en allergische reacties oproepen."
..................
Ik heb ooit een pot van 250 gram gekocht en die gaat dit leven niet meer op. Je hebt maar heel weinig kaliumpermanganaat nodig, afhankelijk van de toepassing. Je kunt er namelijk ook drinkwater mee desinfecteren al is de smaak niet echt aangenaam zelfs niet na toevoeging van ascorbinezuur (vit C) om met het restant kaliumpermanganaat te reageren. Met een wat sterkere, duidelijk roze oplossing is het idd geschikt om wonden mee te ontsmetten, of drinkwatercontainers e.d.

Eventueel ook nog als signaalmiddel bruikbaar (enorme sterke kleurstof) en om makkelijk een vuurtje te starten in combinatie met suiker en glycerine.
 
Bovenaan