• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

wonen in tent

boswachter

Survivor
Als je langdurig wilt wonen in een tent is een katoenen doek geschikt. Die blijft vaak wel langer dan vijf jaar goed is mij verteld. Maar wat moet je nou als je bijvoorbeeld 20 jaar lang in een tent moet wonen en je hebt geen geld om om de vijf jaar een nieuwe katoenen tentdoek te kopen?
 

Floshtf

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Tja dit is een zeer moeilijk en vooral een bijna niet te bevatten dilemma.
Betreft het in deze hypothese een vaste tent waarbij er bijv. tentstokken ingeschoven worden? Of betreft het een soort wigwam met los katoen?

Ter verduidelijking:
Deze persoon woont in een tent van katoen van meer dan 5 jaar oud.
De kwaliteit van het katoen is dermate slecht dat de tent eigenlijk niet meer bewoonbaar is.
De persoon Moet in een tent wonen.
Deze persoon heeft geen geld voor een nieuwe tent / vervanging van het katoen.

Wat nu?

Aangezien er geen budget is voor katoen en de persoon in een tent Moet wonen...lijkt mij de enige optie om het katoen te vervangen voor ander materiaal / af te dekken.

Of te wel...afdekzeiltje halen.
Baardmoetgeknipt.JPG
 

Dreutel

Prepper goeroe
Als je langdurig wilt wonen in een tent is een katoenen doek geschikt. Die blijft vaak wel langer dan vijf jaar goed is mij verteld. Maar wat moet je nou als je bijvoorbeeld 20 jaar lang in een tent moet wonen en je hebt geen geld om om de vijf jaar een nieuwe katoenen tentdoek te kopen?

Je tent ergens binnen opzetten scheelt een hoop!
 

petroman

SHTF Expert
Als je langdurig wilt wonen in een tent is een katoenen doek geschikt.
Wie heeft je dat wijsgemaakt ?
Is dat bewezen of een gevoel ?

Die blijft vaak wel langer dan vijf jaar goed is mij verteld.
Geloof ik niet. Katoen als natuurproduct rot gewoon weg.
Wij hadden een katoenen (zware kwaliteit) terras overkapping, nou die hielt het geen winter vol.

Maar wat moet je nou als je bijvoorbeeld 20 jaar lang in een tent moet wonen en je hebt geen geld om om de vijf jaar een nieuwe katoenen tentdoek te kopen?
Ik woon in een stenen huis, wat men daarvan zegt weet ik niet, maar ik moet regelmatig onderhoud plegen en dingen vervangen.
Maar ik heb geen geld.

Vragen staat vrij maar wel graag wat gefundementeerde onderbouwingen.
 

boswachter

Survivor
Een "Bison Tundra 8" of een "protipi" schijnen lang mee te gaan. Het mag ook een ander soort tent zijn, één met stokken bijvoorbeeld. Ik ben ontzettend aan het nadenken over hoe je langdurig moet overleven in een bos zonder geld. Natuurlijk, je hebt een goede tent, boeken over eetbare planten, slaapzak, stroper materiaal, enz. Zat zelf te denken dat als ik een bos in ga met goed materiaal, dan neem ik ook een boek mee waarin heel nauwkeurig staat beschreven hoe je van bomen een sterk huis kunt bouwen. Dan verblijf ik een paar jaar in een tent en ondertussen werk ik keihard aan een verblijf dat hopelijk langer mee gaat dan de tent....

Mijn vraag aan jullie is dan ook: bestaat er überhaupt wel een tent die langer dan 5 jaar mee gaat?
 

Ray

SHTF Expert
Een "Bison Tundra 8" of een "protipi" schijnen lang mee te gaan. Het mag ook een ander soort tent zijn, één met stokken bijvoorbeeld. Ik ben ontzettend aan het nadenken over hoe je langdurig moet overleven in een bos zonder geld. Natuurlijk, je hebt een goede tent, boeken over eetbare planten, slaapzak, stroper materiaal, enz. Zat zelf te denken dat als ik een bos in ga met goed materiaal, dan neem ik ook een boek mee waarin heel nauwkeurig staat beschreven hoe je van bomen een sterk huis kunt bouwen. Dan verblijf ik een paar jaar in een tent en ondertussen werk ik keihard aan een verblijf dat hopelijk langer mee gaat dan de tent....

Mijn vraag aan jullie is dan ook: bestaat er überhaupt wel een tent die langer dan 5 jaar mee gaat?

In welk land denk je dat te gaan doen? Er zijn weinig plekken op de wereld waar ze je ongestoord je gang laten gaan met dergelijke plannen. En met een boekje over eetbare planten en wat stropersmateriaal verhonger je binnen een paar weken, als je niet al jaren praktijkervaring hebt. Het klinkt allemaal als een hoop fantasie en weinig realisme.

Een yurt of ger wordt gebruik als permanente bewoning, maar ook daarbij moet je elke vijf jaar de boel groot onderhoud geven en soms het doek of houten delen vervangen.

Katoenen tenten gaan langer mee dan polyester en nylon, dat klopt, maar de levensduur wordt gebaseerd op seizoensgebruik, niet permanente bewoning, dan rot je kantoenen tent ook vrij rap weg. Misschien dat zo'n loodzware canvas legertent het nog een paar jaar uit houdt, maar dan ben je echt een auto met aanhanger nodig.
 

boswachter

Survivor
Het is inderdaad ook meer een fantasie. Eentje die ik onderzoek omdat stel ik weet dat er over een half jaar de oorlog uitbreekt in Nederland. Dan vlucht ik het toch het liefst naar een plek waar het veilig is. En er zijn bossen in europa waar nauwelijks mensen komen. Denk aan polen en zelfs in duitsland heb je nog oerbossen waar ik mij makkelijk kan verstoppen. Het is inderdaad nogal een probleem met hoe ik aan eten en drinken ga komen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Larik

Diehard Prepper
Nouja, je kan je tijd gebruiken om te oefenen met je boekie en de rest aan te vullen met supermarkt.
Maargoed, in Holland denk ik niet dat dat gaat werken. Althans het stroop gedeelte niet, als vegetarier maak je meer kans.
Daarbij lijkt een bos me geen fijne woonomgeving, als het heeft geregend blijft het dagen nat, als het even waait pleuren allerlij takken en bomen op je tent en hoofd. En dat paar dagen later nog steeds.
 

Nomad

Diehard Prepper
Als je langdurig wilt wonen in een tent is een katoenen doek geschikt. Die blijft vaak wel langer dan vijf jaar goed is mij verteld. Maar wat moet je nou als je bijvoorbeeld 20 jaar lang in een tent moet wonen en je hebt geen geld om om de vijf jaar een nieuwe katoenen tentdoek te kopen?

Dat is inderdaad een interessante @boswachter.
Zelf heb ik een stormtentje van meer dan 20 jaar oud. Die doet het nog prima. Vooropgesteld dat ie wel even weer kan 'wennen' is hij ook nog waterdicht. Als ik hem opzet benevel ik hem eerst zodat de vezels niet zo droog zijn.

Maar deze tent wordt puur recreatief gebruikt. Dus eens in de zoveel tijd komt ie de garage uit. Als je er continue in moet wonen is dat een ander verhaal. Ik kan me voorstellen dat reparaties op een gegeven moment nodig zijn. Of inderdaad een vervanging van het doek. Nou, als het zo ver is kan ik mijn tent wel weg doen.
 

Larik

Diehard Prepper
In ieder geval dicht bij een dorp ivm supermarkt, apotheek, bouwmarkt enz.
Bij een meer of stromende wateren, bos in de buurt ivm de dieren en hout.
Welk land geen idee, unabomber kon het in Amerika, lekker de ruimte. Wel een beetje gek die kerel verder.

Sowieso is het moeilijk in je eentje denk ik, je wilt eten en drinken van het ‘land’ en leren hoe dat moet en als het tegenzit niet doodgaan dus voorraden maken, huis bouwen, eerste tijdelijke huis/tent onderhouden. Kleding maken? Of wil je dat kopen? Geld heb je toch wel nodig. Dus werken erbij paar uurtjes.
Ik denk dat het wel kan hoor, genoeg mensen op de wereld die het doen. Klinkt romantisch ook dat. Maar je moet heel veel leren op het begin, ik zou zeggen bouw het langzaam op. Ga op een volkstuintje wonen, 16 uur pw werken en de rest van de tijd leren om zelfstandig te leven. En misschien iemand erbij halen.
 

petroman

SHTF Expert
En wat met een yurt of ger? Zijn die vaak niet bekleed met stof?

Van wat ik weet is de oorspronkeleijke yurt geen "tent' waar je een aantal jaar in woont. het is ene seizoen gebonden onderkomen voor nomaden.
Daarbij komt dat de opbouw van met name dak nogal wat lagen betreft en (volgens mij) niet per definitie katoen. ook brand er vaak een rokerig vuur in de tent waardoor schimmels, ongedierte etc. ver weg blijven.
Maar er zijn er hier die er één hebben dus ik laat me graag onderrichten.

Nee, ik lees dat op diverse fora's. Zweren allemaal bij katoenen tentdoeken, omdat die het langst mee zouden gaan...
tsja, niet alles op fora en internet is per definitie correct.
Katoen is prima tentdoek. Dubbel gewoven egyptisch katoen was ooit de top of de top.
Maar het is en blijft een natuurprodukt. Gevoelig voor UV, vocht. schimmel etc. Ook als het geimpregneerd is.

Misschien is het goed om bij al je vragen even te vertellen dat het een fantasie, droom is.
 

boswachter

Survivor
Nou, het is allemaal hypothetisch. Ik ben NIET van plan om twintig jaar lang in een tent te wonen. Maar ik ben wel aan het bedenken wat ik moet doen wanneer de pleurig uit breekt in NEderland. Lijkt mij handig om de kennis en gear te hebben waarmee je voor een lange tijd jezelf kunt redden in de wildernis.

Wat ik wel echt ga doen is bijvoorbeeld weken lang door een bos lopen. Ik wil namelijk nog flink gaan wandelen in Noorwegen, Kroatië, Zweden, Zuid-Frankrijk, Polen, Bulgarije, Italië, Spanje en Duitsland.
 

Larik

Diehard Prepper
Ook. En weten wat te dien als de pleuris uitbreekt. Wandelen heb ik in Nederland veel gedaan, wilde naar Santiago de Compostella, maar toen kwam er een kind. Ook leuk alleen iets minder vrijheid,

Met wandelen leef je dan van de natuur ala Bear Grylls of eten mee met kookspullen enzo.
 

boswachter

Survivor
Nee, ik heb de kennis niet om ala Bear Grylls te survivelen. Dus dat wordt gedroogd eten meenemen en wat kookspullen en brandstof.
 

Nomad

Diehard Prepper
...Maar ik ben wel aan het bedenken wat ik moet doen wanneer de pleurig uit breekt in NEderland. Lijkt mij handig om de kennis en gear te hebben waarmee je voor een lange tijd jezelf kunt redden in de wildernis.

Dat is zeker nuttig. Al denk ik dat de 'wildernis' in Nederland niet wild en niet groot genoeg is. Als iedereen tijdens een SHTF de bossen in trekt blijft er weinig over om van te bestaan.
Wat zeker handig is om je verdiepen in eetbare/bruikbare planten die in bewoonde gebieden voorkomen. Tevens in het jagen op 'woonwijk wild'. Een leuke intro (weliswaar met een knipoog) is 'De Vinexjager' van Meneer Wateetons.
Ook zijn er verhalen van de 2e Wereldoorlog, waarbij mensen in de stad hun eten bij elkaar moesten scharrelen door op meeuwen te jagen.
Voor nu is daar op jagen natuurlijk uit den boze. Maar inlezen mag altijd natuurlijk.

Nee, ik heb de kennis niet om ala Bear Grylls te survivelen. Dus dat wordt gedroogd eten meenemen en wat kookspullen en brandstof.

Volgens mij kan je dat zelf oefenen door bij de apotheek een plaspotje te halen...
 
Bovenaan