• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zeer Oude Petromax 826 ( Benzine of Petroleum ) druklamp .

F

frans81

Gast
Vandaag ben ik heel even de kringloop ingelopen .

En daar trof ik deze ( volgens mij ) zeer oude Petromax 826 aan ( made in Germany ) . Het ding is op veel punten zeer afwijkend omtrent uiterlijk .

Zeer mooie Patine heeft zich door de tand des tijds afgezet op de lamp . No bling bling haha .
Ik ken deze lamp niet en misschien dat @petroman mij meer kan vertellen?

20181105_170044.jpg 20181105_170118.jpg 20181105_170141.jpg 20181105_170208.jpg 20181105_170239.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Hoi @frans81 ,

Inderdaad een oud beestje.
In ieder geval van voor ww2, daarna verdween nl de E in de G in het logo.
Ook de handknop en plaatsing tekst wizjen daar op.

Staat er nog iets op de bodem ?
Met name onze duitse buren vinden altijd zeer oude lampen waarop een datum gekrast staat.

Schoonmaken, nieuwe pakkingen en dat ding gaat weer.
Voor op gesteld er zit niet stiekum ergens spanning corrosie.
 
F

frans81

Gast
Hoi @frans81 ,

Inderdaad een oud beestje.
In ieder geval van voor ww2, daarna verdween nl de E in de G in het logo.
Ook de handknop en plaatsing tekst wizjen daar op.

Staat er nog iets op de bodem ?
Met name onze duitse buren vinden altijd zeer oude lampen waarop een datum gekrast staat.

Schoonmaken, nieuwe pakkingen en dat ding gaat weer.
Voor op gesteld er zit niet stiekum ergens spanning corrosie.

Bodem is vrij van tekens en tekst .

Kraantje of / en naald zitten vast . Leertje versleten enz .
Idd opknapper .

Hoeveel CP zijn deze ? En loont het zich nog om hier tijd en geld in te steken ?
 

petroman

SHTF Expert
Petromax 826 is een 300hk versie.
Zou ook op de vergasser moeten staan. Maar theoretisch past een 500hk verstuiver en naald ook.
 

petroman

SHTF Expert
Voor datering kijk ik altijd hier. Hier is een opsomming gemaakt aan de hand van de uitgegeven patenten.
Wat mensen vaak vergeten of willen vergeten is dat met een nieuwe uitvinding, het oude ontwerp verder gaat naar minder belangrijke merken of modellen.
Dus latere modellen AIDA gebruiken oudere Petromax onderdelen.
Je ziet zit ook terug bij de AIDA 1250 modellen voor de BurgerBescherming in de gebruikte rapid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Gisteren de lamp voorzien van Petroleum. Dit nadat ik een beetje water mix verwijderd heb uit de tank .
Na een kwartier bemerkte ik dat de tank aan onderzijde langs de soldeer rand lekte .
Minimaal maar toch .
Deze moet ik dus op nieuw solderen .
No problem . Het is alleen de rand .
Verder beweegt alles weer en naald gaat op en neer .
Na een complete reiniging en vervanging van verschillende kleine onderdelen zal deze Opa weer het licht zien .
 
Ik heb er ook zo een gekocht.
Ik mis alleen het glas en het gedeelte (huis waar de menghuis en het kousje) in moeten.
Zijn deze onderdelen nog te vinden?

Gr,
Martin
 

petroman

SHTF Expert
Hoi Martin,

Prep je ook of zoek je alleen lamp onderdelen ?

Ik baseer dit geheel onterecht waarschijnlijk op het feit dat beide (2) bijdragen van je over het verkrijgen van lamp onderdelen gaat en niet over preppen.

Groet,
 
Hoi Petroman,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het woord preppen pas een paar weken kan.
Er zijn hier op dit forum zeker fanatiekere preppers als ik.
Ik bezit een aantal oude petroleum (vergassers) lampen/ kachels en kookstellen of stoves. Je zal het preppen kunnen noemen, maar ik dacht altijd van je weet maar nooit. En ja ik vind de techniek en charme van dat oude spul ook geweldig .

Gr,
Martin
 

petroman

SHTF Expert
Shit ik begin oud te worden: ik heb helemaal nietgereageerd op het feit dat er benzine lamp staat. Foei @frans81 petromaxen mogen alleen petroleum.
Dat is voor hun en uwe veiligheid.
 
F

frans81

Gast
Shit ik begin oud te worden: ik heb helemaal nietgereageerd op het feit dat er benzine lamp staat. Foei @frans81 petromaxen mogen alleen petroleum.
Dat is voor hun en uwe veiligheid.

Ik laat titel even aanpassen voor onze veiligheid . Ik wil de verantwoording niet dragen :D

( Benzine of Petroleum ) Druklamp .
 
Bovenaan