• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf brood bakken met algen

Henk88

Diehard Prepper
Beste Preppers,

Recent ben ik begonnen met zelf brood bakken (zowel met de hand als met een broodbakmachine) om weer iets meer afhankelijk te worden te worden van de verse bakker.

Nu heb ik ook recent de Dutch Weed Burger op (aanrader voor wie hem niet kent), dit is een vegetarische Burger van zeewier met een broodje verreikt met algen. Klinkt apart, is erg lekker. (https://dutchweedburger.com/).

Nu ben ik eens gaan zoeken en het blijkt dat algenpoeder ook populairder aan het worden is bij Bakkers in het algemeen (https://www.foodvalleysociety.com/groeiende-belangstelling-voor-nederlandse-algenburger/ ). Het schijnt een uitstekende eiwit vervanger te zijn voor dierlijk eiwit, kan milieuvriendelijk worden geproduceerd en het zit vol vitamine en jodium, wat handig is omdat thuisgebakte broden vaak minder jodium bevatten. Daarnaast is het een goede vervanger voor zout en suiker in brood, wat natuurlijk gezonder is.

Het probleem is echter dat ik bijna nergens iets kan vinden over het gebruik van algenpoeder in brood en waar dat poeder te kopen.

Een van de weinige algenpoeders specifiek geschikt voor het bakken in brood kwam ik tegen op een horecagroothandel https://www.hanos.nl/nl/Assortiment/Agf/Cressen,-kiemen-en-scheuten/Cressen/ALGENPOEDER-100%/p/34370119 . Echter per brood gebruik je maar 7 – 10 gram poeder en volgens de fabrikant is deze verpakking van 180 gram maar 7 dagen houdbaar na opening. Niet erg handig dus.

Een van de weinig recepten die ik tegenkwam van een thuisbakker https://marijebaktbrood.nl/2018/01/spirulina-broodjes-gezond-groen/ gebruikt gewoon 7 gram spirulinapoeder (hetzelfde wat je als voedingsupplement vind in veel biologische en natuurwinkels). Echter volgens diverse producten zou dit spul niet geschikt zijn om te verhitten en moet je het rauw consumeren.

Kortom, ik wil graag mn brood verreiken met algen, maar ik kom er niet echt uit hoe. Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen? Andere originele tips om brood gezonder te maken zijn natuurlijk ook wel kom.


Groeten,

Henk.
 

imker

Survivor
@Henk88 Zelf heb ik een broodbakmachine maar koop vooralsnog kant en klaar mix. Ik weet wel dat er tegenwoordig heel veel met eiwit van krekels wordt bereid, of dit in brood ook kan is mij onbekend. Wel weet ik te vertellen dat krekelpoeder het beste is wat er bestaat, vol met eiwit, jodium en zout met waarden die niet met andere stoffen worden gehaald. Zit veel in energierepen in Canada en USA.
 

Lai

Prepper goeroe
Kijk eens naar chlorella poeder. Dat word wel in brood verwerkt.

Staat trouwens ook in je 2e link vermeld ;)

Het broodje is verrijkt met Chlorella-poeder, afkomstig van een groene alg. Het brood bevat daardoor meer proteïnen en minder zout in brood.

Zowel de burger als het broodje laat ik staan.

@imker ook mensen haar en veren bevatten eiwitten die in de levensmiddelen industrie verwerkt worden.

Veren worden al heel lang in voeding verwerkt. Bij de soepfabriek waar ik in de jaren zeventig opgroeide, werden kippenveren verwerkt. Dat wist iedereen die uit z’n doppen keek. Maar denk er nu eens rationeel over na. Veren (en haar ook) bestaan voor het allergrootste deel uit eiwit, een hoogwaardige en zeer waardevolle voedingsstof. Het is pure verspilling om dat weg te gooien. En maakt u zich geen zorgen, na een tijdje hydrolyseren zijn er echt geen veren of haren meer, alleen nog maar waardevolle aminozuren, zoals bijvoorbeeld L-cysteïne.
Bron: https://www.bakkerswereld.nl/nieuws...768.66961788.1549912345-1327258354.1549912345
Maar de bakkers vereniging spreekt het weer tegen :confused:
 

martin

Mankinds only hope
Het probleem is echter dat ik bijna nergens iets kan vinden over het gebruik van algenpoeder in brood en waar dat poeder te kopen.

Ik denk dat het je jezelf iets te moeilijk maakt.
Stel dat ik kaas zou willen toepassen met brood dan kan ik dat gewoon als beleg gebruiken.
Natuurlijk kan je het ook toevoegen aan het beslag, maar waarom zou je dat doen?

Kortom, ik wil graag mn brood verreiken met algen, maar ik kom er niet echt uit hoe.
Algen zijn (bijna) synoniem voor wieren.
De reden om dit toe te passen zou kunnen bestaan uit de rijkelijke hoeveelheid eiwitten en ijzer.
Daarnaast bevatten algen ook vitamine B1, jodium, calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium en vitamine B. maar dat is detail.

Maar ik kan eigenlijk geen reden verzinnen om eiwitten en/of ijzer als beleg toe te voegen en niet als basisingrediënt in het beslag.
 

imker

Survivor
@Lai, bedankt voor uw reactie dit is nieuw voor mij, ligt ook redelijk ver buiten mijn kennisveld. Er is wel een reportage van Keuringsdienst van Waarde waarin wordt aangetoond dat aminozuur uit China uit mensenhaar niet terug te herleiden is. Als het eenmaal aminozuur is valt er niets meer over de herkomst te herleiden. Als ik het goed onthouden heb ging dat ook in brood. In het algemeen zeg ik, je moet je verbazen en verwonderen, niet irriteren.

Groeten, imker.
 

Felice

Prepper
Laatst was ik in Duutsland en daar stonden gewoon berpakkingen krekels en meelwormen in de schappen. Het zou me daarom niet verbazen dat deze produkten daar ook heel makkelijk te verkrijgen zijn.
Algen als suppletie is wel een normaal gegeven in nederland.
Ik begrijp uit je verhaal echter dat je de algen wil gebruiken als broodverbeteraar?
 
Bovenaan