• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf dennenteerzalf maken

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Tijdens de SC in mei had Jasje dennenteerzalf bij zich van Wilma's. Die zalf werkt bij hem goed tegen muggen. Natuurlijk ben ik zuunnig wil zelf zalf maken. Heeft er al eens iemand deze zalf zelf gemaakt?
En in welke verhouding waren de ingrediënten?

Natuurlijk heb ik via Google gezocht. Maar vond eigenlijk niets.
 
J

J.J

Gast
Tijdens de SC in mei had Jasje dennenteerzalf bij zich van Wilma's. Die zalf werkt bij hem goed tegen muggen. Natuurlijk ben ik zuunnig wil zelf zalf maken. Heeft er al eens iemand deze zalf zelf gemaakt?
En in welke verhouding waren de ingrediënten?

Natuurlijk heb ik via Google gezocht. Maar vond eigenlijk niets.
Beste @Tanfana
Misschien kan @vheeswijk een goede tip geven hoe het moet worden gemaakt.
 

Vempain

Prepper goeroe
  • Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog geen ervaring maar misschien dat je wat hebt aan deze uitleg op youtube.
Het maken van berkenteer/olie:


Een filmpje over het maken van een berkenteerzalf, het is misschien niet hetzelfde als de wilma-of-sweden variant maar misschien wel handig om een soort van basis te hebben waarmee verder gekeken kan worden. Hier hebben ze advocado olie bij gebruikt maar is wellicht ook met een ander soort olie te maken.


Verder ben ik erg nieuwsgierig naar de bevindingen want het is zeker aantrekkelijk om zoiets zelf te kunnen maken.:)
 

Jasje

Prepper goeroe
Wat stoer dat je zelf een poging doet om dit te maken eventueel. Ik wil wel testen :fluit:.
Ik ben ook ff wezen duckduckgo'en (google filtert immers je zoekresultaten:mad:) en vond wel informatie over verhoudingen van ingredienten. Kijk maar eens naar dit artikel;

http://gogreenbuddy.com/berkenolie-en-dennenteer-zelf-maken-2/

Video, instructie en achtergrond informatie over dennenteer & berkenolie. Laatstgenoemde werkt ook goed maar vind ik minder praktisch om mee te nemen. Bovendien kun je de dennenolie ook als ledervet gebruiken. Dubbelfunctie dus.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Dank voor het mee zoeken. :thnx:
@Vempain ik zoeken recept met meer bijenwas. Jasje had een potje wilma' s wat op lippenbalsem leek. Beden me nu dat ik dus een lippenbalsem recept moet zoeken voor de goede verhouding olie/bijenwas :thumbsup:. Nu dus nog de verhouding vet/teer uitvinden. :)

@Jasje deze link had ik ook gevonden. Het maken van dennenteer wordt hier duidelijk beschreven. Maar ik wil dus graag een recept voor de verhouding bijenwas/dennenteer.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Net het eersteen experiment dennenbalsem gemaakt. De verhouding die ik nu gebruikt heb is:

20 gr bijenwas
20 gr kokosvet
20 gr amandelolie
20 gr dennenteer

De vetten en de was au bain marie laten smelten. Daarna de dennenteer er bij. Dan heel goed roeren. De vetten en het teer mengen niet goed.Ik heb het mengsel al roerend laten afkoelen tot het nog net te gieten was. Toen al roerend in de potjes gegoten. In de potjes ontmengde het mengsel wel enigzins. Op de foto is te zien dat het onder in de potjes donkerder is dan bovenin.

Ik heb het idee dat de wilma's het bovenste dus de vetten van het mengsel zijn. Dit ruikt wel naar dennenteer maar geeft niet zo af als het zwarte onderste van de balsem.

De potjes staan nu af te koelen.

De teer geeft erg af. Het is lastig van de gebruikte materialen af te krijgen. Ik was zo stom om tijdens het afwassen de handschoentjes uit te doen. De teer is moeilijk van mijn vingers af te krijgen. Maar ik zit nu buiten en er is geen mug in mijn buurt. :lol:

20180609_185853.jpg

De linkse donkere potjes zijn dennenteerbalsem. De lichtgroene potjes recht en boven zijn een experiment voor iemand met psoriasis. Hier zit oa.cbd en wonderolie in.

Heb ook nog wat "gewone" zalf voor mezelf gemaakt met lavendel.
 
Bovenaan