• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf herstellen in eigen werkplaats

Alberto

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Dag mede-preppers,

Sinds kort is mijn werkplaats op orde gezet en "leefbaar" gemaakt. Een eigen ruimte met al mijn gereedschap centraal, Radio, tv, ... Kortom, een leuke plaats om te vertoeven waar ik me kan uitleven.

Nu zou ik graag wat meer dingen zelf gaan herstellen. Ik heb een basiskennis elektriciteit en elektronica. Daarom deze vraag aan de handige harry's onder jullie: Welk gereedschap/materiaal zijn onontbeerlijk in een preppers werkruimte?


Overzicht van de huidige gereedschappen:
  • Kolomboormachine;
  • Schroefboormachine;
  • Klopboormachine;
  • Tacker;
  • Vaste en mobiele werkbank;
  • Compressor;
  • Handgereedschap;
  • Figuurzaagmachine;
  • cirkelzaag;
  • Soldeergerei;
  • 3D-printer;
  • Plooiladder;
  • Bovenfrees;
  • gereedschapskist elektriciteit (zelf samengesteld)
  • Klein gerief.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ligt er helemaal aan wat je allemaal wil gaan doen.

Met hout:
  • Zaagtafel
  • Bovenfrees
  • evt. een draaibank (zou ik graag nog eens hebben)
  • Schragen (zijn altijd makkelijk)

Met metaal:
  • Lasapparaat
  • Haakse slijper

Zo kun je nog veel meer bedenken.
 

Flos

SHTF Expert
Ik vond het ook altijd handig om wat gereedschap te hebben.
En voor elk vak heb ik dan een afzonderlijke gereedschapskist.
Maar heb ook aardig wat machines staan. Zowel voor houtbewerking als metaalbewerking.
• draaibank hout en metaal
• kolonboormachine groot en klein.
• lasapparaten met elektroden vast en mobiel maar ook halfautomaat.
• tafelzaag hout.
• afkort zaag metaal en hout.
• vlak en aandikte bank.
• toppie
• compressor vast en mobiel.
• stroomgenerotors
• en dan tientallen kleine hand machines op accu's en op net stroom.
 

petroman

SHTF Expert
Welk gereeschap is een open deur, want wat @Marcov al schrijft : wat wil je gaan doen/repareren ?

Voor schoenreparatie heb je wat anders nodig dan houten kaarsentandaards draaien.
Daarnaast heb je dus ook skills nodig.
En als je toch over preppers hebt: al het gereedschap moet dan hand bediend zijn.
 

Alberto

Senior Prepper
Ik mis in je rijtje een naaimachine...
Die staat in mevr. Alberto haar werkplaats. Voor mij is dat verboden terrein :)


Welk gereedschap is een open deur, want wat @Marcov al schrijft : wat wil je gaan doen/repareren ?
Klopt helemaal wat je zegt. Ik spreek hier over huis-tuin en keukenklussen. Naast de sets voor herstellingen aan elektriciteit en elektronica die ik liggen heb.
Doet me denken dat een een degelijke multimeter een must is.

Op vlak van skills denk ik dat, als je de basis hebt je al een heel eind op weg bent. Gaandeweg bijleren (leren door te doen) en enkele handboeken zijn ook een must vind ik.
Al heb ik me aan sommige "handboeken" als eens dik mispakt.
 

Alberto

Senior Prepper
Ik vond het ook altijd handig om wat gereedschap te hebben.
En voor elk vak heb ik dan een afzonderlijke gereedschapskist.

Dat is iets wat ik ook probeer te doen. Dan neem je simpelweg de juiste kist en je hebt direct wat je nodig hebt.
Een materiaalkar met lades is ook handig.
 

Marcov

Prepper goeroe
Die staat in mevr. Alberto haar werkplaats. Voor mij is dat verboden terrein :)



Klopt helemaal wat je zegt. Ik spreek hier over huis-tuin en keukenklussen. Naast de sets voor herstellingen aan elektriciteit en elektronica die ik liggen heb.
Doet me denken dat een een degelijke multimeter een must is.

Op vlak van skills denk ik dat, als je de basis hebt je al een heel eind op weg bent. Gaandeweg bijleren (leren door te doen) en enkele handboeken zijn ook een must vind ik.
Al heb ik me aan sommige "handboeken" als eens dik mispakt.
Ik ging er wel vanuit dat je al een multimeter had. Die hoort standaard bij elektrawerk.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wat voor soldeergerij heb je? Is het een oude vertrouwde Weller om draden te solderen of een waar je ook SMD mee kan solderen? Verder: een tinzuiger, vind ik onmisbraar.

Acculader
Lasklemmen, ook makkelijk als je niet last.
Lasmagneten
Pijpensnijder
Pijpenbuiger
Bankschroef
Veiligheidsspul, handschoenen, (las)bril, verbanddoos etc.

Brandblussers en branddeken!
 

Flos

SHTF Expert
Dat is iets wat ik ook probeer te doen. Dan neem je simpelweg de juiste kist en je hebt direct wat je nodig hebt.
Een materiaalkar met lades is ook handig.
Klopt maar daar kan je niet overal meekomen op verplaatsing.
En wat die kisten betreft.
Je moet jou dan realiseren dat je plots 15 waterplassen hebt.
 

Marcel Peut

Elementary prepper
Lassen zou ik ook nog wel eens willen leren. Lijkt me een handig iets om te kunnen
Ik heb veel geleerd van Harrytheferryman via YouTube het is zeker handig om te kunnen ik gebruik het hier in Oeganda heel vaak het is niet moeilijk om te leren je moet gewoon veel uren maken dan leer je het vanzelf. Ik maak mijn eigen duren en ramen kleding rek, noem maar op leuk om te doen koop wat staal en een lasapparaat en begin er mee.
 
Bovenaan