• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf meubels maken of ombouwen

konijn

Elementary prepper
bij deze wil ik dit onderwerp weer nieuw leven inblazen met wat voorbeelden van wat ik onder andere met mijn gereedschap heb gemaakt. als dit bericht bij het verkeerde topic staat, sorry ik heb gezocht maar kon niks vinden, misschien niet goed gezocht.

wat ik tegenwoordig ook veel doe is zoveel mogelijk meubels zelf maken,

ik zit hier op mijn bed ( ikea ) wat ik zelf van een halfhoogslaper naar een gewoon bed heb verbouwd, naast me staat mijn nachtkastje welke ik volledig naar eigen ontwerp, met restplanken van de pallets waarmee ik mijn goudsmid werkbank zelf heb gemaakt, in elkaar heb gezet. verder heb ik een bureau wat bestaat uit 2 oude keukenkastjes ( van de ikea, plastic fineer eraf en de mdf frontjes met witte verf geschildert ) en een kant en klaar keukenblad er op.

beneden in mijn goudsmid atelier heb ik dus die werkbank, een tafeltje voor mijn gastank ( pallethouten bovenblad op onderstel bij het grofvuil vandaan )

klein tafeltje voor een vitrinekastje van hetzelfde pallethout ( kan niet aan de muur hangen, dus ... )

op mijn studentenkamer in "de grote stad Schoonhoven" heb ik ook een klein tafeltje staan als salontafel, gemaakt met de afgezaagde stukken van mijn bedpoten en latjes van een hele zak latjes die bij het grofvuil stond ( kan je niet laten liggen ;)
 

Rataplan

Mankinds only hope
dus je koopt een meubelstuk bij ikea, dit zet je vervolgens in elkaar ( lukt dit dan is de gemiddelde mens al heel blij) dan sloop je ( demonteer ) je de boel weer om er volgens iets van te maken wat ze vast ook wel te koop hebben bij ikea, want wat hebben ze daar nou niet?

nu zou je denken die rataplan, wat loopt die nu weer te zeiken, maar ik wil enkel zeggen dat ik net zo gestoord ben, whahaha....mijn ikea eetkamer tafel is hier verandert in een veel te grote ( voor mij prima) salontafel....geloof niet dat ze dit model daar verkopen, wat dus ook gelijk een antwoord is op mijn vraag uit de vorige alinea.

nu heb ik net dit stukje terug gelezen en bedenk mij, dat dit typisch zo'n stukje tekst is van mij wat ik schrijf op een moment dat ik eigenlijk te moe ben en dus gewoon in mijn bed hoor te liggen, maar het dan toch ook weer niet wil annuleren en het dan toch ga plaatsen....terwijl ik weet dat dit echt totaal niks bijdraagt verder....:confused:

weltrustenzzzzzzzz....
 

Flos

SHTF Expert
@konijn mooi van jou dat jij dat allemaal doet.
Maar 50 jaar geleden sliep ik al in een bed gemaakt van 2dehands bekistings planken.
En had mijn zus een boeken rek gemaakt van oude vezelplaten. (Dat zijn de voorlopers van de huidige spaanderplaten)
Dat was zo een beetje de mode bij de vlaamse boertjes. Als je wat wilt moet je het maar zelf maken.
Of ik moest met mijn broertje in het zelfde bed dat kon ook.
Maar goed ik ben ook benieuwd naar de foto's.
 

petroman

SHTF Expert
Ik heb hier ook zelfgemaakte meubels staan. Gewoon omdat ze dan passen.
En van massief hout dus geen ikea. Dat staat hier ook wel maar dan zoals ikea dat bedoeld had, dus badkamermeubel staat gewoon in de badkamer.

In geval van "dat de hemel naar beneden valt" is massief hout ook beter te verstoken dan ikea "hout".

Dus op naar een nieuw project: het plaatsen van hoofdletters.
Het liefst aan het begin van een zin.
 

Papillon

Diehard Prepper
Voor een appel en een ei is bijna alles te krijgen op marktplaats of bij de kringloop aan meubels. Tenzij je schipper bent en kleine ruimtes moet inpassen snap ik het doel niet van lopen hannessen met schroeven bijtels schuren en planken enz. Tenzij het een hobby is natuurlijk:)
 

Flos

SHTF Expert
Dus op naar een nieuw project: het plaatsen van hoofdletters.
Het liefst aan het begin van een zin.

Petroman ik moest lachen als ik dit las. Maar je hebt natuurlijk gelijk.
@Papillon en wat jij schrijft ben ik niet mee eens. @konijn prept misschien wel voorals de meubel fabrieken stil vallen. Of gewoon om geld ui te sparen. Als je de openings post leest kan je daar uit maken dat konijn een student is en meestal hebben die het niet breed.
 

Wafels

Diehard Prepper
@konijn ik vind het prachtig wat je doet hoor :cool: om het even of het nu Ikea meubels verbouwen is of andere
dingen zelf maakt . Waar het omgaat is dat je creatief bezig bent , je hersenen gebruikt en in oplossingen
denkt en niet in problemen . Ik heb al vaker gemerkt dat zelf maken of doen hier niet hoog scoort
en eerder af wordt gedaan met kopen is goedkoper en makkelijker en zo . Mij maakt het niet wat men denkt , de dag
dat ze iets moeten repareren of maken omdat het niet meer voorhanden is of wat ook ,laat van zelf zien dat iets zelf
kunnen doen toch handig is . Tevens als je dingen zelf maakt , kun je dingen maken die niet te verkrijgbaar zijn , of waarvan jij niet
wilt dat men weet dat je ze hebt etc . dingen zelf maken heeft enkel maar voordelen .
maar goed , dat is mijn idee hoor . ;)
gr will
 

konijn

Elementary prepper
dus je koopt een meubelstuk bij ikea, dit zet je vervolgens in elkaar ( lukt dit dan is de gemiddelde mens al heel blij) dan sloop je ( demonteer ) je de boel weer om er volgens iets van te maken wat ze vast ook wel te koop hebben bij ikea, want wat hebben ze daar nou niet?

....terwijl ik weet dat dit echt totaal niks bijdraagt verder....:confused:

weltrustenzzzzzzzz....

Ik heb hier ook zelfgemaakte meubels staan. Gewoon omdat ze dan passen.
En van massief hout dus geen ikea. Dat staat hier ook wel maar dan zoals ikea dat bedoeld had, dus badkamermeubel staat gewoon in de badkamer.

In geval van "dat de hemel naar beneden valt" is massief hout ook beter te verstoken dan ikea "hout".

Dus op naar een nieuw project: het plaatsen van hoofdletters.
Het liefst aan het begin van een zin.

@Rataplan, Ons hele huis bestaat uit ikea :lol:. ik vind het geweldig, als je een beetje doorhebt hoe het moet en het goed in elkaar zet heb je er echt geweldige meubels aan ;). Superleuk van die salontafel! Mijn oom en tante hebben ook een vrij grote salontafel dmv een pallet op pootjes te zetten, maar dat vind ik dan net weer een beetje jammer. Ik haal zelf liever de pallets uit elkaar en maak meubels van de planken:D

@petroman Dit bed is van massief grenen hoor;), het is dan ook wel minstens 12 jaar oud ( niet de originele lattenbodem dan, er zit een luxere lattenbodem in en de planken heb ik weer in een ander meubelstuk geplaatst :D )

En dat massief hout beter te verstoken is ben ik het mee eens, bovendien is spaanplaat en mdf voor een deel ook plastic en lijm, en dat rookt misschien iets te veel, gifstoffen op je plantjes en meer aandacht dan gewenst als de poep de ventilator raakt.

Hoofdletters is wel een puntje, ik ben gewent dat hoofdletters automatisch verschijnen, behalve als ik met de hand iets schrijf

Foto's hoop ik binnenkort te maken, ik heb mijn meubels vooral van pallethout gemaakt, wat dezelfde mooie verweerdheid heeft als die steigerhout rage waar iedereen zo lyrisch over is ( om het dan alsnog te schilderen :confused: ). Meubels zijn iets minder mooi afgewerkt als ikea ( :rolleyes: ) maar ik ben ook goudsmid en geen meubelmaker :p
 

konijn

Elementary prepper
foto's 20170719_140631.jpg 20170719_140657.jpg 20170719_141458.jpg
mijn lege nachtkastje laatjes vergrendeling de functionele platforms

had voor dit kastje 4 planken van dezelfde lengte en 2 planken die iets langer waren, dus ik dacht ik maak de bovenkant met een iets hoger platformpje, erg handig voor bril en hrologe en dan kan je met een gerust hart een boek erbij schuiven zonder bang te zijn dat je bril van het kastje afgeduwd word


20170719_140903.jpg 20170719_140950.jpg
het tafelblaadje is niet veel bijzonders, gewoon kan het kastje niet ophangen in de oude doucheruimte, dus tafeltje gemaakt, achterpoten zijn een halve centimeter korter
gezaagde planken aan elkaar gemaakt met
dwarslatjes aan de onderkant vastgezet met spijkers
 

konijn

Elementary prepper
let trouwens niet op de zooi in het kastje, is allemaal een beetje bij elkaar geraapt ter illustratie :fluit:

20160618_183813_resized.jpg 20170719_141039.jpg
oude foto van mijn werkbank, is nu iets verandert hoort niet helemaal bij zelfgemaakte meubels,
( minder zooi en ipv schuine latjes dwarsplanken maar heb het gat voor de tas helemaal zelf uit gebijteld:D
ter stabilisatie, en een andere tank e.d. )

IMG-20170417-WA0000.jpeg IMG-20170707-WA0003.jpg
en dit is het tafeltje en dit hoort er ook niet helemaal bij maar is toch een soort miniatuur meubelstuk
( ook weer niet letten op de zooi;) ) ( mijn prijswinnende 'meesterstuk' van mijn opleiding ) wie op zilverdag in schoonhoven geweest is heeft hem misschien in het echt gezien
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij is er weinig meer contrast tussen je werkhoek en meesterstuk.
Een waar meesterstuk.
Chapeau
 
J

J.J

Gast
Beste @konijn mooi dat je ons deelt in je privé, dat vinden ik echt super.

Één kleine kanttekening de spullen op de grond, en vooral het elektrisch,
een ongeluk zit in een klein hoekje.

Als er iemand van het forum iets van zilver heeft wat incompleet is of stuk kunnen ze dan ook bij jou terecht.
En je meesterstuk Prachtig, ik hoop nog meer van je werken te zien.
 

konijn

Elementary prepper
thanks iedereen :D

Beste @konijn mooi dat je ons deelt in je privé, dat vinden we echt super.

Één kleine kanttekening de spullen op de grond, en vooral het elektrisch,
een ongeluk zit in een klein hoekje.

Elektriciteit is nu ook verbeterd, er gaat een enkel geaard verlengsnoer naar een geaard stopcontact En daarop is de stekkerdoos op mijn werkbank aangesloten. En dit snoer loopt helemaal achterlangs, dus het struikelgevaar is nu ook weg. De stekkerdoos op mijn werkbank is niet geaard ( dus heb ik nu nog niks aan de aarding van mijn snoer ) maar daar gaat binnenkort verandering in komen, zodra ik een geaard verlengsnoer heb welke ik open kan maken om de bodem op mijn werkbank vast te schroeven.

Mijn oom werkt op de meldkamer dus daar hoor ik ook informatie van. Veiligheid staat op nummer 1 bij mij, ik laat NOOIT iets aanstaan als ik weg ben. en mijn gastank is een BP Benegas Light, dat is een speciale tank die bestaat niet kan ontploffen, als er brand is smelt de tank weg maar is er geen ontploffingsgevaar. En als ik er wel ben en er gebeurt wat grijp ik direct de douchekop die naast me hangt. En ik ruim veel beter op nu;)

Thanks for the concern :D
 

Richard434

Prepper goeroe
thanks iedereen :D



Elektriciteit is nu ook verbeterd, er gaat een enkel geaard verlengsnoer naar een geaard stopcontact En daarop is de stekkerdoos op mijn werkbank aangesloten. En dit snoer loopt helemaal achterlangs, dus het struikelgevaar is nu ook weg. De stekkerdoos op mijn werkbank is niet geaard ( dus heb ik nu nog niks aan de aarding van mijn snoer ) maar daar gaat binnenkort verandering in komen, zodra ik een geaard verlengsnoer heb welke ik open kan maken om de bodem op mijn werkbank vast te schroeven.

Mijn oom werkt op de meldkamer dus daar hoor ik ook informatie van. Veiligheid staat op nummer 1 bij mij, ik laat NOOIT iets aanstaan als ik weg ben. en mijn gastank is een BP Benegas Light, dat is een speciale tank die bestaat niet kan ontploffen, als er brand is smelt de tank weg maar is er geen ontploffingsgevaar. En als ik er wel ben en er gebeurt wat grijp ik direct de douchekop die naast me hangt. En ik ruim veel beter op nu;)

Thanks for the concern :D
Tip: met water een gasbrand blussen is niet echt efficiënt... ;)
Ik zou zorgen voor een (goede!!) blusdeken, zodat je de brandhaard beter uit kunt maken.
 
J

J.J

Gast
Ha mooi @konijn mijn betrokkenheid, heeft nog een waardevolle tip van @Richard434 op geleverd.

Mooi dat je zo precies bent, dat kan veel voordelen hebben.
Ik heb wat dat betreft een goede stok achter de deur, mijn maatje ruimt direct iets wat ze gebruikt, laat nooit iets liggen, en we hebben niets teveel aan spullen dat geeft wat dat betreft ook weer een groot voordeel.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Leuk om andere mensen ook lekker meubels te zien knutselen. In m'n oude flatje had ik een boekenkast van oude houten ladders met de trede rustende planken welke ook bij het vuil vandaan kwamen. Ladders zijn nog van opa zonnebrood geweest.

Ben niet zo'n fan van spaanplaat/vezelplaat eigenlijk. Vind het niet zo'n lekker idee dat die lijm zoveel vuile gassen uitstoot.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
laatst een bog chair of viking stoel gemaakt. Supersimpel. Nu wil ik er nog een wigje in maken, om de planken strakk er tegen elkaar te krijgen. Nu hebben we hier de discussie of de wig achter de rugleuning moet of onder de zitting. Iemand een goed argument?

20180613_102812.jpg
 
F

frans81

Gast
Onder de Zitting verschaft wat meer stevigheid .
Ligt natuurlijk ook aan de omvang van de wig!
En hoe Breedt .
 
Bovenaan