• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf premium brandstof maken, V-power, etc.

Ray

SHTF Expert
Het is al vaker aan de orde geweest, maar nu heb ik wat meer info uit de praktijk.

Een kennis van me was zeer geïnteresseerd in het verschil tussen zo'n V-power brandstof (of premium ander merk) en normale E95. E.e.a uitgelegd dat V-power niets anders is dan E95 met wat aceton erin.

Vroeger zat er ook een heel klein beetje petroleum in, om het water te binden zodat ook condens (wat altijd optreedt in je tank door temperatuurverschillen) wordt gebonden en afgevoerd. Dat is tegenwoordig met die 5% ethanol in brandstoffen niet meer nodig, dat doet hetzelfde.

Ik had op een paar auto fora de samenstelling gecontroleerd en uiteraard heeft hij dat op diverse andere auto/motoren fora nog eens over gedaan. Allebei lazen we ook post van mensen die het niet zien zitten (maar wel V-power tanken), maar geen praktijk ervaringen dat het op een of andere manier slecht zou zijn. Ik vermoed deels 'lobby' van de brandstof fabrikanten, deels conservatisme.

Overal wordt dezelfde hoeveelheid gehanteerd:

Benzine: Voeg 0,2% aceton toe (= 2ml per liter).
Diesel: Voeg 0,15% aceton toe (= 1,5ml per liter).

Je kunt het mengen in een jerrycan en dan goed schudden. Aceton en benzine mixed als een tierelier dus ik durf het ook rechtstreeks in de tank te gooien, wel pas bij de pomp en daarna aftanken met E95 of E10.

Aceton verlaagt de vloeistof spanning van de brandstof waardoor deze beter vernevelt. Moderne auto's hebben een klopsensor en passen automatisch de ontsteking aan waardoor hogere compressie wordt bereikt. Dus meer koppel en zelfs iets meer pk's.

Hij heeft in een jerrycan de aceton toegevoegd en daarmee de tank vol gegooid.

Toen gebeurde er wat spannends, zijn auto ging in 'thuiskom' modus lopen (motorstoring lampje aan). Na resetten in de garage was het meteen weer hetzelfde euvel. Hij zweette peentjes en dacht dat hij een enorme fout had gemaakt, rekende zich suf, vertrouwde zijn rekenkunst niet meer, etc.
Gelukkig bleek een turbo slang te zijn gebarsten en dat had helemaal niets met de brandstof te maken. :lol:

Eenmaal gerepareerd ging zijn auto als een speer op de DHZ V-power diesel, hij is aangenaam verrast en zijn garage houder ook. Hij haalt zijn aceton uit de groothandel, ik zal eens kijken wat het bij de bouwmarkt kost, daar verkopen ze ook liters.

Met één liter aceton kun je dus 500 liter benzine opwaarderen. Ongetwijfeld goedkoper dan bij de pomp.

Mijn ervaring is dat als mijn kleine Pandaatje hard moet werken (in de bergen) het tanken van V-power idd een verschil oplevert qua power en het zou ook iets zuiniger in verbruik moeten zijn, maar dat hebben we nog niet in de praktijk kunnen testen, maar ga ik de komende paar duizend kilometer wel doen.
 

petroman

SHTF Expert
Klopt.
Op het VW passat forum wel eens gelezen dat er mensen gewoon action bio ethanol in hun tank kieperen. Tot wel 10%
krijg je ook iets meer vermogen.
 

Ray

SHTF Expert
Verkrijgbaarheid aceton (2-propanon, DMK, dimethylketon genoemd) is best lastig per liter merk ik. Dat komt omdat drugspiloten het ook gebruiken om DIY drugs te maken. Je hebt wel aceton gemixed met andere stofjes (nagellakremover) en een aceton alternatief maar dat soort dingen moet je absoluut niet gebruiken, alleen pure aceton!

Bij de apotheek hebben ze het wel in 100ml flesjes, goed voor 50 liter brandstof voor een euro of vier.
Gamma, Praxis, Formido verkopen het niet meer.

Hornbach schijnt het te hebben, maar die zit pas 70km verderop. De lokale verfhandel was dicht, daar maak ik nog kans en anders wordt het via een kennis met een klusbedrijf, in de groothandel kun je dit nog volop krijgen voor zo'n 4 euro per liter. Uw lokale schilder kan het dus zo bestellen voor je.
 

Niels

Mankinds only hope
Interessant!
Bio ethanol is per liter net zo duur als benzine toch? Dan blijf ik liever E95 tanken. (= E5 dus 5% ethanol).
Ik heb een klein flesje aceton staan van de Kruidvat. Ik gebruik het om toner van printplaten te halen.
Ik weet niet meer wat het gekost heeft, maar dan word het denk ik vrij duur in die kleine flesjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Klopt.
Op het VW passat forum wel eens gelezen dat er mensen gewoon action bio ethanol in hun tank kieperen. Tot wel 10%
krijg je ook iets meer vermogen.

Tja het kan, maar bioethanol is geen goedkope toevoeging en bevat veel minder energie dan benzine per liter. Auto's die op 85 of zelfs 100 % bio ethanol draaien hebben de tank een heel stuk eerder leeg dan met benzine. Koenigsegg doet dat al een tijd, supersport auto's bouwen die op beide kunnen draaien. Het verschil in brandstofverbruik (100% benzine of 100% ethanol) is bijna een factor twee!:eek: 't Gaat wel harder en veel minder uitstoot op ethanol.

@Niels, hier kost 100ml 3,85 en ik daarmee maak je 50 liter V-Power van je Euro 95. Dat is 7,7 cent per liter erbij op dus. Ik denk dat je dan gewoon beter V-Power kunt tanken.

Koop je het per liter, is het net zo duur, en kost het maar 0,77 cent per liter extra, kijk en dan doe je het goedkoper dan Shell zelf. Met E10 wordt het nog voordeliger, compenseer je het iets hogere verbruik van E10 en heb je nog iets meer power. :D
 

dubbel0

Diehard Prepper
@Ray niet alleen de drugpiloten gebruiken het, de hemelpiloten met als bestemming 72 maagden gebruiken het voor fabricage van het springstof TATP. De hoofdreden waarom aceton moeilijker te krijgen is in grote volumes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

AWOL

Prepper goeroe
@Ray niet alleen de drugpiloten gebruiken het, de hemelpiloten met als bestemming 72 maagden gebruiken het voor fabricage van het springstof TATP. De hoofdreden waarom aceton moeilijker te krijgen is in grote volumes.

Twee goede redenen om een beetje uit te kijken waar en hoeveel je koopt. Het zou mij niets verbazen als de aanschaf van liters van dit spul de nodige aandacht trekt van overheidsdiensten en dat zou dan niet zo OPSEC zijn.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray niet alleen de drugpiloten gebruiken het, de hemelpiloten met als bestemming 72 maagden gebruiken het voor fabricage van het springstof TATP. De hoofdreden waarom aceton moeilijker te krijgen is in grote volumes.

Ok, dat wist ik niet en vind ik wel effe belangrijke info, dank u.:thnx:

Ik ga het wel gewoon via m'n contactje bestellen ipv alle bouwmarkten en verfwinkels in de buurt aflopen waar ik een liter of tien kan scoren in mijn outfit van groene commando broek, hoge zware schoenen en jachtpetje. o_O :eek: :fluit::oops:
 

dubbel0

Diehard Prepper
v power zelf maken is een veel betere toepassing van aceton gebruik :) ik vind dit een erg nuttig draadje :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

markske

Diehard Prepper
Allemaal leuk om lezen, maar klopt allemaal weinig van, behalve het verlagen van de oppervlaktespannning.
Tenzij je met een carburator werkt, weinig invloed op de verneveling.
Er zit geen petroleum in benzine en petroleum neemt bijna geen water op (of bindt), benzine zelf neemt dat beter op, alcoholen en zo nog beter.
Aceton en DMK op één hoop gooien, hm...
Stop met zulk geëxperimenteer, het brengt je niets op, zorg dat je motor goed onderhouden is evenals de rest van je wagen (bandenspanning) en
je kan veel efficiënter brandstof besparen.

Hoe je door het veranderen van het ontstekingsmoment de compressie kan beïnvloeden, mag je eens uitleggen.
Vermogen is koppel x toerental, dus als het koppel verhoogt bij een bepaald toerental, verhoogt het vermogen recht evenredig.

PS: Aceton VERLAAGT de klopvastheid van je benzine, dus de ontsteking moet verlaat worden bij hogere toeren, dus VERLIES je waarschijnlijk koppel en vermogen.... Just saying.
Voor diesel verandert het weinig aan het cetaan getal, dus daar zit ook weinig winst.
 

Ray

SHTF Expert
Allemaal leuk om lezen, maar klopt allemaal weinig van, behalve het verlagen van de oppervlaktespannning.
Tenzij je met een carburator werkt, weinig invloed op de verneveling.
Er zit geen petroleum in benzine en petroleum neemt bijna geen water op (of bindt), benzine zelf neemt dat beter op, alcoholen en zo nog beter.
Aceton en DMK op één hoop gooien, hm...
Stop met zulk geëxperimenteer, het brengt je niets op, zorg dat je motor goed onderhouden is evenals de rest van je wagen (bandenspanning) en
je kan veel efficiënter brandstof besparen.

Hoe je door het veranderen van het ontstekingsmoment de compressie kan beïnvloeden, mag je eens uitleggen.
Vermogen is koppel x toerental, dus als het koppel verhoogt bij een bepaald toerental, verhoogt het vermogen recht evenredig.


PS: Aceton VERLAAGT de klopvastheid van je benzine, dus de ontsteking moet verlaat worden bij hogere toeren, dus VERLIES je waarschijnlijk koppel en vermogen.... Just saying.
Voor diesel verandert het weinig aan het cetaan getal, dus daar zit ook weinig winst.

Gelukkig hebben we het weerwoord, die andere helft.
Ik ga het testen, na niet alleen verhalen op internet, maar ook na positiever verhalen in de praktijk om mij heen.
'k Laat het wel weten hoe het bevalt.

Over het vetgedrukte gedeelte. Het is andersom, door de hogere mogelijke compressie (klopsensor), kan het ontstekings moment worden aangepast door de computer. Moderne auto's bevatten veel sensoren en een direct regelend motormanagement systeem (meestal van Bosch). Het is al lang geen lineair gebeuren zoals je nu schets, dat is de algemene regel bij oude/simpele motoren, zeg maar de basis die je in je opleiding leert.

Onderstreept gedeelte: Aceton verlaagt idd de klopvastheid van benzine iets, ethanol verhoogt het en dat sinds al lange tijd standaard in een liter benzine aan de pomp. Lood om oud ijzer op dat vlak. Optimale zuurstof brandstof mengsel, daar gaat het om en dat is waar de computer zich aan aanpast. In een ouwe trekker gaat die vlieger niet op idd. ;)
 

Flos

SHTF Expert
In mijn jonge jaren heb ik ook nog geëxperimenteerd met brandstoffen. Wat ik mij er nog van herinner is. Felle brandwonden.
Ook verbrandings motoren( ontploffings motoren ) heb ik op andere brandstoffen doen rijden . Meer dan gaten in de zuigers kapotte uitlaat pijpen is er ook niet uitgekomen. Maar goed dat was 50 jaar geleden en de motoren waren dan nog anders dan vandaag.
Ik vraag mij wel af waar ik in het belgenland aceton kan kopen in fles weliswaar. Ik heb het enkel in spuitbus.
 

petroman

SHTF Expert
Ik wou het niet schrijven maar": inderdaad petroleum bind geen water. Sterker nog als ik water in een petroleum tank/fles heb dan scheid en de twee vloeistoffen zich mooi, water beneden en petroleum boven.
De officiele (lamp) vultrechters hebben een gaas dat niet alleen vuil tegenhoud maar ook het water.
 

Ray

SHTF Expert
Ik wou het niet schrijven maar": inderdaad petroleum bind geen water. Sterker nog als ik water in een petroleum tank/fles heb dan scheid en de twee vloeistoffen zich mooi, water beneden en petroleum boven.
De officiele (lamp) vultrechters hebben een gaas dat niet alleen vuil tegenhoud maar ook het water.
Die regel lijkt idd niet te kloppen in mijn OP. Nu heb ik iemand anders op een autoforum die zegt dat het alleen weer in de dieselvariant zou zitten, maar krijg dat niet elders bevestigd.
 

markske

Diehard Prepper
Gelukkig hebben we het weerwoord, die andere helft.
Ik ga het testen, na niet alleen verhalen op internet, maar ook na positiever verhalen in de praktijk om mij heen.
'k Laat het wel weten hoe het bevalt.

Over het vetgedrukte gedeelte. Het is andersom, door de hogere mogelijke compressie (klopsensor), kan het ontstekings moment worden aangepast door de computer. Moderne auto's bevatten veel sensoren en een direct regelend motormanagement systeem (meestal van Bosch). Het is al lang geen lineair gebeuren zoals je nu schets, dat is de algemene regel bij oude/simpele motoren, zeg maar de basis die je in je opleiding leert.

Onderstreept gedeelte: Aceton verlaagt idd de klopvastheid van benzine iets, ethanol verhoogt het en dat sinds al lange tijd standaard in een liter benzine aan de pomp. Lood om oud ijzer op dat vlak. Optimale zuurstof brandstof mengsel, daar gaat het om en dat is waar de computer zich aan aanpast. In een ouwe trekker gaat die vlieger niet op idd. ;)

Compressie is een STATISCH gegeven... en is onafhankelijk van het soort brandstof, je meet het dan ook zonder dat er verbranding plaats vindt.
Je kan het ontstekingsmoment enkel vervroegen zonder pingelen indien de brandstof KLOPVASTER wordt... dat laatste is juist wat Aceton juist niet doet, in tegendeel.
Alchohol daarentegen is klopvaster dan benzine, meer heeft een veel lager calorische waarde per liter. Alcohol toevoegen VERHOOGT dan juist de klopvastheid.

Wat ik schrijf en schreef is gewoon de correcte info. De rest... vul zelf maar in.
@petroman weet gelukkig ook waarover hij het heeft en is correct.
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik tank al jaren V power met mijn Franse 2.2 benzine auto en kwam hier op (na een tip) omdat het oranje/gele motormanagement lampje steeds ging branden en inderdaad na een 5 tankbeurten ging het lampje uit.
Maar na tijdje kwam de melding terug en bij uitlezen bleek het de lambdasonde te zijn. Hier staat een jaar of 8 voor en dan is deze aan vervanging toe, ook het brandstof verbruik stijgt dan als deze sonde versleten is.
Maar de auto loopt wel beter op V power en ook iets zuiniger. Al is dat bij file en stadverkeer weer minimaal.
Ik weet niet of dit dan komt door de toevoeging aceton of zouden er nog meer geheime toevoegingen in zitten.
Shell zelf zegt van wel het is een oud familie recept zoals ik die heb van een pannenkoeken recept.

6. Waarom vertelt Shell niet welke additieven in welke verhouding er in haar brandstoffen zitten?

De exacte receptuur van onze brandstoffen is bedrijfsgevoelige informatie welke we vanwege concurrentieoverwegingen niet kunnen delen. Het zijn echter niet alleen de additieven waarmee de Shell V-Power brandstoffen zich onderscheiden van de zogenaamde basis brandstoffen. Zo heeft Shell V-Power benzine een hoger octaangetal dan reguliere Euro 95 brandstof, wat zorgt voor een betere verbranding van de benzine in de motor.

http://www.shell.nl/motorists/shell-fuels/fuels-faq.html

De meerprijs van Shell V power of Esso ultimate is ook betrekkelijk, bij mij in de buurt is de Esso Ultimate 7 cent duurder dan de Shell V power die op 1 km afstand van het Shell station ligt.

Ook een jerrycan met Firezone Competition 102 gekocht voor de aggregaten is zonder Ethanol kost bij zelfbediening euro 1,829. Was vlak bij mijn huis te koop.

Bij Shell zie ik dat het verschil ongeveer 6 cent is met Eur0 95 en V power.

Nu zie ik ook dat men een kortingspasje kan krijgen voor extra korting. Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.unitedconsumers.com/tanken/

Zit nu in te vullen en scheelt ongeveer 10 cent per liter, ga dit proberen:thumbsup:
 

markske

Diehard Prepper
De belangrijkste functie van de additieven in Shell-V, zijn er welke het brandstof systeem en de verbrandingsruimte proper houden.
Wil je vooral ZUINIG rijden, maw zoveel mogelijk vermogen halen uit een liter, is de calorische waarde belangrijker dan de klopvastheid.
Deze laatste is vooral van tel bij motoren welke hogere toerentallen draaien, maw sportievere modellen van wagens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
De belangrijkste functie van de additieven in Shell-V, zijn er welke het brandstof systeem en de verbrandingsruimte proper houden.
Wil je vooral ZUINIG rijden, maw zoveel mogelijk vermogen halen uit een liter, is de calorische waarde belangrijker dan de klopvastheid.
Deze laatste is vooral van tel bij motoren welke hogere toerentallen draaien, maw sportievere modellen van wagens.
Tja, Panda hier, meer is 't niet. :D

Ben het eens dat calorische waarde heel belangrijk is in de zoektocht naar zuinig, maar ik wil ook het liefst een beetje meer power.

Momenteel heb ik een 3000+ km mijn brandstof verbruik bijgehouden op E10 en binnenkort als ik overstap op DHZ V-power kan ik vrij nauwkeurig uitrekenen wat mijn verbruik gemiddeld op E10 is. Die gaat significant afwijken van het verbruik van Euro 95, maar 't rijdt wel pittiger. Ik ben alleen iets duurder uit netto.

De volgende test wordt dus of de Panda op DHZ V-power net zo zuinig is als met Euro 95 en zo pittig als met E10. V-Power ook wel eens getankt en dat werkt prima in de bergen van Duitsland en Oostenrijk, 't scheelt echt power, maar is fiks duurder.

Daarna kan ik zo'n testje van 3000+km nog met Shell V-power, Euro 98 en Euro 102 doen en tegen de tijd dat de Panda versleten is weet ik precies wat voor brandstof ik erin had moeten gooien. :lol:
 

Arie

Diehard Prepper
Ik rij prive met een downsize turbo motortje maar als ik gewone 95 tank of v power merk ik geen verschil. Tank ik 102 dan merk ik dat ik meer koppel heb met lagere toerentallen en hij draait rustiger bij koude start. Ook rij ik ongeveer 50 km meer op 102.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Highway

Last (wo)man standing
Vpower heb ik ook vaak gemaakt toen ik diesel reed. Dat had veel effect, je rijd niet zuiniger maar hebt iets meer rendement van de brandstof. (Als je een diesel echt optimaal , 95-98%, wil laten draaien voeg je lpg toe, zie http://www.ecomixnl.nl/over-ecomix.html )De kerosine er bij was voor het reinigen van het gehele brandstof systeem. De alcohol was voor wateropname en afvoer bij verbranden. Bij Vpower benzine was het zelfde. Maar de verschillen waren vooral bij de klassieke motoren met verstuivers of carb's merkbaar, bij de systemen van nu veel minder.

Het is een oud trucje wat veel bedrijven deden, daarna ging Shell Vpower verkopen, kantenklaar (maar met veel lagere hoeveelheden dan die hier zijn benoemd) Overigens werkt het optimaal als je direct deze brandstof gebruikt, na langere tijd verliest het veel waarde, dus pas toevoegen als je werkelijk gaat gebruiken.
 
Bovenaan