• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Na het lezen van de openingspost:

  • ben ik me bewust dat de communicatie weg kan vallen, ik ben hier op ingesteld, en is geen probleem.

    Stemmen: 3 37.5%
  • ben ik me bewust dat de communicatie weg kan vallen, ik ga me verder hierin verdiepen.

    Stemmen: 2 25.0%
  • ben ik me bewust dat de communicatie weg kan vallen, hier ligt mij prio (nog) niet.

    Stemmen: 1 12.5%
  • het boeit me eigenlijk weinig, ik red me liever alleen.

    Stemmen: 0 0.0%
  • ben ik blij dat ik al zendamateur ben.

    Stemmen: 2 25.0%

  • Totaal aantal stemmers
    8
  • Opiniepeiling gesloten .

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Hallo mede preppers,

Al enige tijd (ruim 15 jaar) speelt bij mij het idee om "zendamateur" te worden.
Het idee om verbinding te kunnen leggen als verder alles op z'n gat ligt vind ik een fijn idee.
Nu is eht zo dat Nederland behoorlijk veel zendamateurs heeft, en veelal zijn die ook ingesteld op noodcommunicatie.
Hier op het forum is daar ook al wel eens wat over gepost, maar daar gaat het nu niet om.
Niet per-se een noodsysteem, maar de meeste zendamateurs zullen gewoon kunnen opereren.
De meesten hebben accu's, generatoren, batteijen, noem maar op.
Het lijken vaak net communicatie preppers.
Voor mij als prepper is dat natuurlijk erg aantrekkelijk, en omdat mijn interesse al ligt bij communicatie, en elektronica is de stap eigenlijk vrij logisch.
Ik heb nu een cursusboek voor de N-licentie (novich), en heb gisteren voor de gein de proeftoets al gemaakt. Er zijn 40 vragen waarvan je er 29 goed moet hebben, ik had er 28 goed zonder ooit iets geleerd te hebben.
Met andere woorden, heel moeilijk kan het niet zijn!

Voor de rest ben ik van plan een fatsoenlijke antenne op het dak te zetten (die nog niet aangemeld hoeft te worden in het antenneregister), en voor de rest aan apperatuur wat uit te breiden.
Ik gebruik nu een portofoon, een Yeasu VX7r.[Bron: Website Yeasu].
VX-7R_thumb.jpg

Ook heb ik nog een paar van die goedkope "Bami porto's" uit China van Baofeng.

Veel mensen hebben die porto's hier en zenden er mee op de PMR frequentie's die licentie vrij zijn.
Dit betreffen 8 kanalen waar met 500 mW op gezonden mag worden met toestellen met een vaste (niet afneembare) antenne.
Die Bami porto's zenden meestal 3, 5, of 8 Watt uit, al is dat wel terug te stellen in het menu vaak.
Puntje bij het paaltje, eigenlijk is het gewoon verboden.
Verder niet zo'n probleem vaak zolang een ander er maar geen last van heeft, maar dan nog, met een paar van die portotjes is lokaal praten hartstikke leuk, maar een fatsoenlijke verbinding opbouwen zal nooit lukken.

Dus... logische stap => Zendamateur worden zodat ik/je legaal mag zenden met je aperatuur met fatsoenlijke aperatuur, en genoeg vermogen, en vooral kennis van zaken hebben.

Ik ben van klan erg basic te beginnen met spraakverbindingen, maar zal ook aan de slag gaan met digitale technieken.

Ik deel deze info hier omdat het mij leuk zou lijken om met meer preppers contact te kunnen hebben.
Ik bedoel dus niet voor de gein nu om buiten het forum om contact te hebben, maar op het moment dat er geen forum meer is, en dat internet niet meer actief is, mobieltjes niet meer werken.
Persoonlijk acht ik die kans zeker aanwezig. Ik heb de werking er niet van in de hand, dus vertrouw er niet op.
Ook heb ik in het verleden gewerkt voor een niet nader te noemen telecomprovider, en ondanks dat er overal een backup systeem voor draait, en daar weer een backup systeem voor enz. kan er gewoon van alles mis gaan.

Conclusie:
Denk bij jezelf eens na of je bij een SHTF nog contact wilt kunnen leggen, en hoe je dat wilt gaan doen.
Denk ook eens na hoe eenvoudig het eigenlijk is om aan de slag te gaan als zendamateur.



***Even ter info, dit topic gaat over alles rondom het "zendamateur" zijn/worden, en de bijkomende techniek. Discussie over wel of niet zendamateur worden graag zelf een topic over aanmaken als je daar behoefte aan hebt. Die stap zijn we in dit topic al voorbij.
Dit topic gaat niet over 27MC "bakkie's", en PMR portofoontjes en dergelijke.
Graag on-topic blijven. Dit gaat puur over alles rondom het zendamateur gebeuren.
Als je hiervoor interesse hebt kan je hier posten, of tips adviezen, alles is welkom zolang het on-topic is.
Off-topic word verwijdert.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Heel strikt genomen ben ik zendamateur. Als in de zin dat ik een diploma heb om zendapparatuur te bedienen en ik heb hiervoor ook een machtiging. Dat gaat echter alleen om maritieme communicatie. Op het land mag ik er niks mee. Ik heb dit echter wel al jaren op mijn lijstje staan. Niet om zo nodig antennes neer te gaan zetten maar meer om de spullen die ik nu al heb legaal te maken.

Ik ben een keer de cursus van de DLZA gestart (http://www.dlza.nl/) maar heb die niet afgemaakt wegens tijdgebrek en omdat ik dit eigenlijk klassikaal wil doen bij een lokale afdeling van de Veron. Ik weet uit ervaring dat ik dan makkelijker leer. Ik heb al een paar keer gevraagd maar krijg steeds maar geen reactie op wanneer er weer een training wordt georganiseerd. Zal misschien ooit nog wel komen.

In ieder geval succes met leren. Heb je al ingeschreven voor een examen?
 

Niels

Mankinds only hope
@FKAGB , Ik ben gisteren bij iemand geweest die ik ken en zendamateur is. Hiervan heb ik al veel geleerd.
Ik denk dat dat een goede manier is om binnen te komen bij een club als de Veron, of de lokale afdeling natuurlijk.
Anders zou ik gewoon eens binnen stappen op een clubavond, en je vraag voorleggen.
Ik zie het best voor aannemelijk dat mensen je willen helpen je licentie te behalen.
Zelf wil ik het gewoon vanuit het lesboek doen. Ik denk niet dat de N-licentie zo moeilijk is.
Als ik de licentie heb wil ik natuurlijk mijn contacten uitbereiden, en veel bij leren.

Ik heb me inderdaad al opgegeven voor het examen, maar dat duurt nog even voordat het examen is helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

FKAGB

Prepper goeroe
Ja ik zal maar weer eens een poging wagen. Punt is dat ik over het algemeen niet zo heel veel heb met zendamateurs. Ik luister nou al een jaar of 10 regelmatig mee met de repeater in Rotterdam en heb nou nog nooit echt de behoefte gehad om een gesprek met die mensen aan te willen gaan dus dat is wel een drempel :)
 

Arie

Diehard Prepper
Leuk om te volgen.
Ik speel ook al een tijd met deze gedachte maar ik word steeds tegen gehouden door dat vervelende tijd gebrek dat me steeds volgt.
Een cursus volgen klassikaal lijkt mij ook prettiger.
Ik heb een bami porto met een externe antenne maar vind de kwalitiet niet zo best om lange afstanden te overbruggen.
En om nou neer geld neer te betalen voor iets wat ik niet mag gebruiken vind ik ook zonde.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja ik zal maar weer eens een poging wagen. Punt is dat ik over het algemeen niet zo heel veel heb met zendamateurs. Ik luister nou al een jaar of 10 regelmatig mee met de repeater in Rotterdam en heb nou nog nooit echt de behoefte gehad om een gesprek met die mensen aan te willen gaan dus dat is wel een drempel :)
Ja, daar kan ik wel in komen die gedachte. Op de repeaters is het vaak een slap gelul over van alles en nogwat.
Ik zie daar ook niet altijd direct wat in om daaraan mee te doen.
Maar goed, juist om direct verbindingen te leggen met bijvoorbeeld andere preppers is wat ik ook wil.

Leuk om te volgen.
Ik speel ook al een tijd met deze gedachte maar ik word steeds tegen gehouden door dat vervelende tijd gebrek dat me steeds volgt.
Een cursus volgen klassikaal lijkt mij ook prettiger.
Ik heb een bami porto met een externe antenne maar vind de kwalitiet niet zo best om lange afstanden te overbruggen.
En om nou neer geld neer te betalen voor iets wat ik niet mag gebruiken vind ik ook zonde.
Nou ja, de antenne die ik wil kopen kost €119,- en maak ik zelf een beugel voor. Een paar pluggen, en een stuk coax heb ik er bij nodig.
De antenne stel ik samen af met iemand die ik ken, dus voor een €160,- heb ik denk ik een fatsoenlijke antenne op mijn huis staan voor 70 cm/2m/6m.
Maar ik denk dat jij gezien je achtergrond ook niet veel nodig hebt om voor je N-licentie te slagen.
 

Arie

Diehard Prepper
@Niels ik ben ook niet bang dat ik het niet kan.
Ik heb ook eens een pdf leerboek van internet getrokken voor de N licentie en ook die vragen kon ik redelijk beantwoorden zonder maar een blad gelezen te hebben.
Alleen de tijd vinden en me er toe zetten om stappen te nemen lukt me nog niet.
 

Highway

Last (wo)man standing
Je kan bevoegd zendamateur worden, maar wat ook kan is de vrije banden gebruiken zoals de reeds genoemde 27MC. Daar mag naast FM en AM ook op SSB gewerkt worden zonder vergunning. Je kan dan in hele grote afstanden werken, ook in je auto en in de EU.. Mij lijkt dat voldoende voor nood communicatie als prepper. Momenteel heb ik alleen FM en AM, maar er gaat ooit eentje komen met SSB.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

QuickFix

Diehard Prepper
Ik heb meer dan 20 jaar mijn (full) licentie, maar ik moet zeggen dat ik er de laatste 15 jaar helemaal niets meer aan doe.
Oké, ik heb een porto met reserve accu's in de auto liggen en thuis staat er ook het een en ander zendklaar, maar tot op heden luister ik eigenlijk alleen (op een enkele kleine proefuitzending na).

Vroeger was het ook echt een technische hobby, waar het goedkoper en uitdagender was om zelf iets te bouwen, maar tegenwoordig met de Chinese apparatuur valt er niet tegenop te solderen.
Ook is het op de banden, met de komst van internet, vele malen rustiger geworden; op sommige repeaters kan het zelfs dagenlang stil zijn.

Het idee dat ik in noodgevallen nog steeds kan communiceren vind ik erg prettig, maar ik denk niet dat ik mezelf druk zou maken als ik de regels zou overtreden bij het niet hebben van zo papiertje (tegenoordig een plastic pasje overigens) in zo'n situtatie.
Overigens mag je met je Bami-porto wel legaal met vol vermogen op de LPD-banden (433MHz) uitkomen als je wilt (mits je je licentie hebt). :thumbsup:
 

023ed

Elementary prepper
quickfix,

Ga eens spelen met WSJT of JT65, of voor de preppers ook leuk psk-mail.
Een 817 een hengeltje en een draadje, of nog leuker een loop en gaan.
Qua VHF/UHF luister ik nog wel wat, maar zonder harken is er weinig te DX'en.
Hoop volgend jaar op 6 en 4 meter een keer in het veld te gaan knoeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
[MOD] Diverse Off-topic berichten verwijdert. Zie ook de originele opmerking in de OP. Graag alleen on-topic hier.[/MOD].
 

Marcov

Prepper goeroe
Dan zal ik er 1 on-topic plaatsen.
Ik ben maar weer eens begonnen met een cursus. Ik doe hem online, http://www.dlza.nl/
Deze cursus is gratis, ze vragen alleen een borg van €10.
Dit mag je ook naar een donatie omzetten.

Dus of je een machtiging wilt halen of niet, €10 is niet de hele wereld en je wordt er niet dommer van.
Ook weet je dan een beetje waar je het over hebt.

Groetjes
 

phtvs

Sysop
Admin
Dan doe ik er gezellig aan mee. Ook ik heb me (eindelijk) ingeschreven voor de cursus (N)
i.p.v een borg heb ik ervoor gekozen om een donatie te doen. Erg fijn dat er mensen zijn die op deze manier een cursus aanbieden.

Geen idee hoelang ik erover ga doen om die cursus te doorlopen, heb naast het forum en deze cursus ook nog een gezin en andere bezigheden. Ik speel al sinds dat ik kon kruipen met elektronica, dus veel zal mij enigzins bekend voorkomen. In de praktijk kan ik redelijk overweg met elektrische schakelingen, alleen het theoretische deel heb ik altijd zorgvuldig vermeden :lol:

Op gebied van zenden/ontvangen heb ik ruime ervaring. Zowel op de 27mc als op de 2 meter (illegaal dat dan weer wel) En ook nog een flink aantal jaren een radio piraat geweest.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik had er ook al een donatie van gemaakt, want het is gewoon mooi dat er mensen zijn die op deze manier een cursus aanbieden.
 
Ben al meer jaren dan me lief is zendamateur (F licentie). Mijn advies als je de amateurbanden wil gebruiken voor als de SHTF: Ga voor CW (Morse) op de HF banden. Je zult bijna altijd een verbinding, ook met andere landen, kunnen maken op bv. 40 meter (7MHz) met behulp van morse. Een leuke draagbare legerzender (is stootvast, waterdicht, etc.) voor de HF is makkelijk te kopen en CW is minder moeilijk te leren als je zou denken als het wat langzamer mag, 10 woorden per minuut bv.
 

Sota

Elementary prepper
Met het laatste commentaar sluit ik me aan. CW is nog altijd het beste gebleken als alle andere systemen falen. Ikzelf ben ook F amateur sinds ... Geen idee hoe lang al. en De morse sleutel is mij niet vreemd. Zelf werk ik met oa een ft817nd doch bezit vele andere HF sets. Ben ook erg fan van SOTA akitviteiten en ben zelf hierin een activator. Kan je dus ,mocht men dit willen van vele adviezen voorzien voor een stabiele onafhankelijke verbinding en wat er nog allemaal mogelijk is. Antennes kan je makkelijk zelf maken voor enkele euroś zoals een slappe arnold of een gewone dipool. Ja zelfs voor meerdere banden geschikt.
 
J

J.J

Gast
Beste @Sota
Je adviezen zijn welkom, heb je ook foto's en handleidingen om antennes te maken of verbeteren.
Gebruik je daar ook apparatuur voor om het zaakje af te regelen.
 

Sota

Elementary prepper
Ik kan altijd adviezen geven, Foto's en documenten te over.Veel is uiteraard ook gewoon op het internet te vinden. De basiskennis voor een antenne is heel simpel. Dingen worden je duidelijk waarom iets is. Mensen kopen van alles terwijl je heel simpel zelf voor een paar euro zelf iets goeds in elkaar kunt maken. Uiteraard heb ik voor bijvoorbeeld antenebouw daar een analyser voor doch met alleen een simpele rekenmachine kom je een heel end. Wat men bijvoorbeeld vergeet is dat niet alleen bv de antenne niet goed moet afstralen (resoneren) doch dat de hoogte ervan ook erg belangrijk is. Dit allemaal is wel te vinden op het net. Een goede antenne dient ook altijd van een goede tegencapaciteit te zijn voorzien. In een ander draadje gaf ik al aan dat voor een portofoon je bijvoorbeeld een tiger tail kan maken. De portofoons van voeger waren van metaal gemaakt en het chassis ervan diende toen als counterpoise. Tegen woordig zijn deze gemaakt van plastic/kunstof. dan heb je soms een probleem. Door een counterpoise (lees stukje draad) eraan te hangen maak je de antenne van de portofoon een stuk efficeinter. Zoek maar eens tigertail portofoon op in google. De meeste antennes die ik gebruik en maak zijn van simpele tweeaderige electrische draad gemaakt. daar werk je de gehele wereld mee. Ik ben radioamateur en werk hoofdzakelijk QRP, dat betekend dat ik niet meer dan 5 watt gebruik. Kan heel veel vermogen neerzetten doch vaak is dat helemaal niet nodig. Ik werk de gehele wereld met een paar watt. De antenne moet het werk doen en niet de apparatuur.
 

023ed

Elementary prepper
Leuk jongens. Zet 'm op.
Er zijn er hier genoeg die jullie willen en kunnen helpen.
Sota ( als sport ) is op zich wel het summum van zenden en preppen.
Ik ben nooit verder gegaan dan NL-001 ;)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een stukje over hoe belangrijk radiozenders zijn bij een ramp,in dit geval de watersnoodramp, nu 65 jaar geleden.

Een radiolamp, een fles en een draad wordt een zender

In de tussentijd bouwt Peter Hossfeld in enkele uren een zender. Improvisorisch, van oude radiolampen, een fles en een draad. Uiteindelijk weet hij contact te leggen met vliegveld Woensdrecht. “Toen heb ik gevraagd om rubberboten, babyvoeding etc. te droppen. Al vrij snel kwam het eerste vliegtuig in de lucht, en toen kon ik ook contact houden met de piloot.” Daarna krijgt Hossfeld ook berichten door van mensen die hun buren op het dak hadden zien zitten. “Ik kon dat doorgeven aan een man in een helikopter en die kon daarheen vliegen. Op die manier heb ik dus ook mensen gered.” De hulp komt op gang, maar wordt niet gecoördineerd. Hossfeld moet terugkoppelen dat er uit gekeken moet worden met de droppings om niet nog meer te beschadigen. Daar is nog een geluidsfragment van.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item...te-zag-ik-een-baby-boven-het-water-uitsteken/

Deze zender staat tentoongesteld in het Watersnoodmuseum. “Waar ik echt trots op ben, dat is als er een technicus kijkt naar mijn zender, dat hij er eigenlijk niks van begrijpt. Dat hij vraagt: met dat rommeltje op die planken heeft die man dat kunnen doen? Dat is voor mij het leukste.”
 
Bovenaan