• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zijn er mensen die hun kraanwater filteren?

miss-elliot

Survivor
Elke jaar meld het RIVM dat ons drinkwater steeds meer bevuild is met insecticiden, cosmetica, geneesmiddelen, biociden, brandvertragers en nanodeeltjes.

Ik vroeg mij af hoe serieus dit genomen moet worden?
Zo te lezen doen de Nederlandse zuiveringsfabrieken hier niks aan?
Na kleine zoektocht lijkt omgekeerde osmose de beste manier om schoon water te krijgen maar of dit de moeite waard is of hier energie/geld aan te besteden?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Richard434

Prepper goeroe
Elke jaar meld het RIVM dat ons drinkwater steeds meer bevuild is met insecticiden, cosmetica, geneesmiddelen, biociden, brandvertragers en nanodeeltjes.

Ik vroeg mij af hoe serieus dit genomen moet worden?
Zo te lezen doen de Nederlandse zuiveringsfabrieken hier niks aan?
Na kleine zoektocht lijkt omgekeerde osmose de beste manier om schoon water te krijgen maar of dit de moeite waard is of hier energie/geld aan te besteden?
Het nadeel van Osmose is dat je alles uit het water haalt, dus ook alle mineralen.

Ook lees ik in deze bron (Het RIVM zelf) https://www.rivm.nl/Onderwerpen/D/Drink_en_zwemwater/Drinkwater/Drinkwaterkwaliteit het volgende:
Momenteel bestaat met name zorg over stoffen die consumenten gebruiken, zoals geneesmiddelen, insecticiden, biociden, cosmetica, brandvertragers en nanodeeltjes. Rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI's) kunnen deze stoffen nog niet goed verwijderen. Daardoor komen ze in het milieu terecht en dus ook in bronnen voor drinkwater. Drinkwaterbedrijven gebruiken steeds geavanceerdere zuiveringstechnieken om deze stoffen te verwijderen. De nog resterende, zeer lage concentraties vormen geen risico voor de volksgezondheid. Het gebruik van deze stoffen zal in de toekomst verder toenemen als gevolg van de vergrijzing (meer medicijngebruik) en veranderingen in de bevolkingssamenstelling.
Hierin staat inderdaad dat het water waar we drinkwater van maken meer vervuild raakt, echter dat de Drinkwaterbedrijven nog binnen de normen (vaker dan 99,9% van de tests, zo staat op dezelfde site) het drinkwater produceren.

@petroman Ik denk dat ze een nieuwsbericht naar aanleiding van deze bron bedoeld, echter wordt het daarin uiteraard aangedikt.. ;)

Hieromtrent maak ik me dus geen zorgen.
 

Larik

Diehard Prepper
Na afloop van de Volvo ocean race in Scheveningen, heb ik een toespraak beluisterd van de sponsor van 1 van die teams en die zijn bezig de plastic soep uit de zee te halen.
Alleen wat mij verbaasde was dat er volgens hun microbeads in veel producten zitten (te zien in app beat the microbead) en dat die plasticjes zo mini zijn dat ze door veel filters heen gaan.
En hierdoor in de zee belanden en als je landen hebt waar je gewoon die microbeads in het drinkwater heb zitten. Of dat Nederland ook zo is weet ik even niet maar het is toch bizar, je hebt dus een kans dat je plastic drinkt.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Na afloop van de Volvo ocean race in Scheveningen, heb ik een toespraak beluisterd van de sponsor van 1 van die teams en die zijn bezig de plastic soep uit de zee te halen.
Alleen wat mij verbaasde was dat er volgens hun microbeads in veel producten zitten (te zien in app beat the microbead) en dat die plasticjes zo mini zijn dat ze door veel filters heen gaan.
En hierdoor in de zee belanden en als je landen hebt waar je gewoon die microbeads in het drinkwater heb zitten. Of dat Nederland ook zo is weet ik even niet maar het is toch bizar, je hebt dus een kans dat je plastic drinkt.

Veel plasticrestjes komen ook vrij wanneer je bv fleece oid wast, om dit op te vangen kan je speciale waszakken kopen. (guppy friend)

Microbeads worden vooral toegepast in scrubs en tandcremes, deze worden door hun formaat erg snel afgebroken door microplastics. Het is bizar waar men overal plastics in stopt...
 

Ray

SHTF Expert
Na afloop van de Volvo ocean race in Scheveningen, heb ik een toespraak beluisterd van de sponsor van 1 van die teams en die zijn bezig de plastic soep uit de zee te halen.
Alleen wat mij verbaasde was dat er volgens hun microbeads in veel producten zitten (te zien in app beat the microbead) en dat die plasticjes zo mini zijn dat ze door veel filters heen gaan.
En hierdoor in de zee belanden en als je landen hebt waar je gewoon die microbeads in het drinkwater heb zitten. Of dat Nederland ook zo is weet ik even niet maar het is toch bizar, je hebt dus een kans dat je plastic drinkt.
Steeds meer worden dezelfde microvezels gebruikt voor filtratie op grote schaal, als die in een Sawyer en andere porie filters zitten. Die laten geen van allen microvezel plastic door, dat is veel groter dan die 0,1 of 0,2 micrometer. Er bestaan al 0,02 micrometer deeltjes filters, voor als je ook ieder virus zou willen filteren zonder chemicaliën of UV straling.

Het gemiddelde NL drinkwater bevat alsnog veel minder kunststofdeeltjes dan bronwater verkocht in de supermarkt. Overigens zijn veel van die deeltjes niet schadelijk, gezien hun formaat en samenstelling, sommige wel, maar uiteindelijk is het wel een gevolg van wat wij samen in het milieu storten. :SC: (slaat helemaal nergens op die emoij, maar wilde hem ook eens gebruiken. ;))
 
J

J.J

Gast
Zoals jullie weten verdraagt mijn maatje al jaren geen leidingwater en is ze geheel afhankelijk van de Bar-le-duc 2l dozen.
Zoek nog steeds een goede filter om ook leiding water voor mijn maatje drinkbaar te maken

Zo als @Richard434 ook aanhaalde: Het nadeel van Osmose is dat je alles uit het water haalt, dus ook alle mineralen.
Is dat ook niet de oplossing.

Ik vraag mij af of deze filter het leidingwater zo kan filteren dat mijn maatje het ook voortaan kan drinken
British Berkefeld RVS waterfilter voor thuis €150,00
Een betere optie lijkt er niet te zijn.
------------------------------------------------

De Katadyn pocket
6835_katadyn-749-2010000.jpg

Heb ik al een tijd geleden terug gekocht maar die haalt niet de stoffen uit het leidingwater zodat ze het probleemloos kan dringen, heb ook wel gedacht aan een losse "actieve koolfilter" als na filter te gebruiken, misschien is het leidingwater dan wel voor haar te drinken.

Zou de British Berkefeld RVS waterfilter voor thuis dan toch meer stoffen uit de leidingwater halen,
tja het is moeilijk.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik filter mijn drinkwater die ik zo drink. Het water hier bevat erg veel kalk. Het word opgepompt, gezuiverd, onthard (des ondanks toch nog hard water) en ontkleurd (is te geel). Leiding water in grote steden vermijd ik. Vind het vies en word er wat ziek van.

Dat er erg veel stoffen in drinkwater voorkomt verbaasd mij niks. We verbruiken als mens nogal wat wat makkelijk in water blijft zitten.

Micro plastic deeltjes zitten ook al in honing in groent kruiden en fruit via organische meststoffen. Duits onderzoek.
https://www.duurzaamnieuws.nl/microplastics-komen-via-mest-in-voeding-terecht/
Een ton compost bevat immers tussen de 7.000 en 440.000 partikels. Als je weet dat in Duitsland alleen jaarlijks 5 miljoen ton organische mest wordt geproduceerd, kunnen dus verschillende miljarden tonnen plastic in het milieu terechtkomen. Bovendien onderzochten de wetenschappers enkel partikels tussen 1 en 5 millimeter groot. Kleinere partikels werden dus niet meegeteld in de studie, maar kunnen ook een rol spelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik filter mijn drinkwater die ik zo drink. Het water hier bevat erg veel kalk. Het word opgepompt, gezuiverd, onthard (des ondanks toch nog hard water) en ontkleurd (is te geel). Leiding water in grote steden vermijd ik. Vind het vies en word er wat ziek van.

Dat er erg veel stoffen in drinkwater voorkomt verbaasd mij niks. We verbruiken als mens nogal wat, wat makkelijk in water blijft zitten.

Micro plastic deeltjes zitten ook al in honing in groent kruiden en fruit via organische meststoffen. Duits onderzoek.
https://www.duurzaamnieuws.nl/microplastics-komen-via-mest-in-voeding-terecht/

Ja @Lai Misschien zelf redzaam wonen in de een grote uitgestrektheid natuurgebied kan je wat gezonder leven.
Wat ook in leidingwater en eten zit, zijn de hormoonverstoorders.
Ook hier weer heel veel info.
https://www.duurzaamnieuws.nl/hormoonverstoorders-die-elke-dag-je-gezondheid-bedreigen/

Een schrale trost @Lai de mensen die het allemaal toestaan, krijgen het zelf ook allemaal binnen, en krijgen wat hen toekomt.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Micro plastic deeltjes zitten ook al in honing in groent kruiden en fruit via organische meststoffen. Duits onderzoek.
https://www.duurzaamnieuws.nl/microplastics-komen-via-mest-in-voeding-terecht/

Mooi, dan installeer ik binnenkort een 3D printer in mijn achterwerk om de plastic te recyclen. :fluit:

Wij drinken alleen water uit flessen hier in Spanje en alleen met koken gebruik ik water uit de kraan (eigen bron 100m diep). In theorie kan ik de bron nog nafilteren maar wij prefereren water uit de flessen. Er zit nl. zoveel smaakverschil al tussen de merken flessenwater.

Veri 1 vinden we de lekkerste in ieder geval. :cool:
 

Lai

Prepper goeroe
@J.J het water hier word onthard en ontkleurd met zout. Door de grondsoort is het geel water wat opgepompt word. We hebben hier veel natuur en ongerept waterwinningsgebied. "Ons" water word over een groot gebied verspreid. Het is geen oppervlakte water wat gezuiverd de leidingen in gaat.
Hormoonverstoorders zitten vooral in dagelijkse gebruiksproducten, die laat ik al zo veel mogelijk staan. En in verven, lijmen, pvc, antiaanbaklagen, verpakkingen...... Lijst is lang.

@Harry Nack zou mooi wezen, zelf de plastic recyclen met 3 D printer. Zie het al voor me. "wacht ff, ff een lepel uitpoepen"
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Elke jaar meld het RIVM dat ons drinkwater steeds meer bevuild is met insecticiden, cosmetica, geneesmiddelen, biociden, brandvertragers en nanodeeltjes.

Ik vroeg mij af hoe serieus dit genomen moet worden?
Zo te lezen doen de Nederlandse zuiveringsfabrieken hier niks aan?
Na kleine zoektocht lijkt omgekeerde osmose de beste manier om schoon water te krijgen maar of dit de moeite waard is of hier energie/geld aan te besteden?

Het nadeel van Osmose is dat je alles uit het water haalt, dus ook alle mineralen.

Ook lees ik in deze bron (Het RIVM zelf) https://www.rivm.nl/Onderwerpen/D/Drink_en_zwemwater/Drinkwater/Drinkwaterkwaliteit het volgende:

Hierin staat inderdaad dat het water waar we drinkwater van maken meer vervuild raakt, echter dat de Drinkwaterbedrijven nog binnen de normen (vaker dan 99,9% van de tests, zo staat op dezelfde site) het drinkwater produceren.

@petroman Ik denk dat ze een nieuwsbericht naar aanleiding van deze bron bedoeld, echter wordt het daarin uiteraard aangedikt.. ;)

Hieromtrent maak ik me dus geen zorgen.

nou dat doe ik dus wel.
ik geloof wel dat deze drinkwater bedrijven ons water verlossen van insecticiden en andere natuurlijke ziektemakers.
Maar chemische middelen van bijvoorbeeld bestrijdingsmiddelen (las laatst dat het roundup regende in argentinie)
Dat soort rotzooi, lijkt me sterk dat zo'n bedrijf dat eruit filter.
En wat verstaat zo'n water bedrijf of overheid onder dat het water veilig is om te drinken?
Als je kijkt wat voor rotzooi ze aan voedingsmiddelen op de markt toestaan wat de mens doodziek maakt...



Zoals jullie weten verdraagt mijn maatje al jaren geen leidingwater en is ze geheel afhankelijk van de Bar-le-duc 2l dozen.
Zoek nog steeds een goede filter om ook leiding water voor mijn maatje drinkbaar te maken

Zo als @Richard434 ook aanhaalde: Het nadeel van Osmose is dat je alles uit het water haalt, dus ook alle mineralen.
Is dat ook niet de oplossing.

Ik vraag mij af of deze filter het leidingwater zo kan filteren dat mijn maatje het ook voortaan kan drinken
British Berkefeld RVS waterfilter voor thuis €150,00
Een betere optie lijkt er niet te zijn.
------------------------------------------------

De Katadyn pocket
6835_katadyn-749-2010000.jpg

Heb ik al een tijd geleden terug gekocht maar die haalt niet de stoffen uit het leidingwater zodat ze het probleemloos kan dringen, heb ook wel gedacht aan een losse "actieve koolfilter" als na filter te gebruiken, misschien is het leidingwater dan wel voor haar te drinken.

Zou de British Berkefeld RVS waterfilter voor thuis dan toch meer stoffen uit de leidingwater halen,
tja het is moeilijk.

ken je de MSR Guardian Water Purifier al?
Deze is nu de beste op de markt
 

petroman

SHTF Expert
(las laatst dat het roundup regende in argentinie)
Ik ken wel zure regen door luchtvervuiling tijdens regenbuien maar zou niet weten hoe je roundup in de lucht kan houden totdat het regenen gaat.

In een amerikaanse staat was er opvallend minder regen dan voorgaande jaren gevallen.
Men snapte niet hoe dit kwam want men was juist trots op het sluiten van zwaar vervuilende industrie.

Resultaat ?
Nou de lucht was zo veel schoner geworden van met name stofdeeltjes dat er zich geen wolken meer vormden. Kortom de natuur keerde terug naar het oorspronkelijke weer/klimaat.
 

miss-elliot

Survivor
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
J

J.J

Gast
Veel plasticrestjes komen ook vrij wanneer je bv fleece oid wast, om dit op te vangen kan je speciale waszakken kopen. (guppy friend)

Microbeads worden vooral toegepast in scrubs en tandcremes, deze worden door hun formaat erg snel afgebroken door microplastics. Het is bizar waar men overal plastics in stopt...
Ha gevonden @zonnebrood
GuppyFriend Waszak tegen plastic microvezels | Ecomondo

€ 29,95 - ‎Op voorraad
De GuppyFriend is een speciale waszak die kan voorkomen dat juist deze microvezels via de wasmachine in zee terecht komen. Je wast er kleren in die nylon, …

Nog een mooie bijkomstigheid, je zou het ook kunnen gebruiken als voorfilter voor je drinkwater filter, dan gaat die nog langer mee:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Als prop in een buisje met een aansluitmogelijkheid voor je filter, en doet waarschijnlijk beter en langer zijn werk als een tampon filter, en is bovendien ook weer in gefilterd water goed schoon te spoelen, wat wil je nog meer.:);)
@zonnebrood je bracht mij op een goed idee, dit moet ik bestellen,
als beste voorfilter mogelijkheid om fijne plastiek, en meer uit het water te halen.:thnx:
 
J

J.J

Gast
Het gemiddelde NL drinkwater bevat alsnog veel minder kunststofdeeltjes dan bronwater verkocht in de supermarkt. ;))
Dus @Ray dan zou ik beter uit voorzorg ook "Bar le duc 2l" verpakking bronwater voor mijn maatje moeten filteren???
De pakken zijn ook aan de binnenkant gecoat met plastiek.
 
Bovenaan