• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zilver en goud als ruilmiddel

miss-elliot

Survivor
ff over edelmetalen. (goud zilver etc)
Wat doe je daarmee in tijden van oorlog? ik bedoel, zijn er dan nog steeds wisselkantoren die deze metalen omwisselen in geld?
En zoja, zijn deze dan niet harstikke corrupt?
Volgens mij kan je helemaal niks hiermee en is de kans om slachttoffer te worden vele malen groter.
hoe was het in de ww2 ook alweer? een brood koste 100 gulden.. ach een goudstaaf is ook goed.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
ff over edelmetalen. (goud zilver etc)
Wat doe je daarmee in tijden van oorlog? ik bedoel, zijn er dan nog steeds wisselkantoren die deze metalen omwisselen in geld?
En zoja, zijn deze dan niet harstikke corrupt?
Volgens mij kan je helemaal niks hiermee en is de kans om slachttoffer te worden vele malen groter.
hoe was het in de ww2 ook alweer? een brood koste 100 gulden.. ach een goudstaaf is ook goed.

Geld is een stukje metaal of papier. Goud (edelmetalen) is het enige geld dat zou iedere prepper moeten weten. Is vertrouwen weg in een munt dan heeft het papiertje de waarde van een velletje toiletpapier.

Daarnaast is je gear je gereedschapskist en je voorraad je eerste levensredder.

Daarom geloof ik niet in digitaal geld en beperkt in gewoon geld (omdat je niet zonder kunt in deze maatschappij).
 

Richard434

Prepper goeroe
Geld is een stukje metaal of papier. Goud (edelmetalen) is het enige geld dat zou iedere prepper moeten weten. Is vertrouwen weg in een munt dan heeft het papiertje de waarde van een velletje toiletpapier.

Daarnaast is je gear je gereedschapskist en je voorraad je eerste levensredder.

Daarom geloof ik niet in digitaal geld en beperkt in gewoon geld (omdat je niet zonder kunt in deze maatschappij).
Goud en Zilver, naar mijn mening... ;)
 

miss-elliot

Survivor
Geld is een stukje metaal of papier. Goud (edelmetalen) is het enige geld dat zou iedere prepper moeten weten. Is vertrouwen weg in een munt dan heeft het papiertje de waarde van een velletje toiletpapier.

Daarnaast is je gear je gereedschapskist en je voorraad je eerste levensredder.

Daarom geloof ik niet in digitaal geld en beperkt in gewoon geld (omdat je niet zonder kunt in deze maatschappij).

Goud en Zilver, naar mijn mening... ;)


dat begrijp ik maar je kan niet met puur goud betalen lijkt me.
Een onsje geld voor een brood bijv ;-)
Dit zou je toch uiteindelijk moeten omwisselen voor geld,
Dus je kan je zakken wel vol goud hebben, maar dan moet je het nog omwisselen lijkt me. En dat is in tijden van oorlog mogelijk? Ik denk niet dat er een wisselkantoortje om de hoek staat waar dit mogelijk is.
Banken doen dit niet denk ik?
En waar bewaar je het? goud op zak trekt aandacht, je word altijd wel overvallen of gefouilleerd in tijden van oorlog,
overheids banken zijn niet betrouwbaar. lijkt me bar lastig allemaal
 

Richard434

Prepper goeroe
dat begrijp ik maar je kan niet met puur goud betalen lijkt me.
Een onsje geld voor een brood bijv ;-)
Dit zou je toch uiteindelijk moeten omwisselen voor geld,
Dus je kan je zakken wel vol goud hebben, maar dan moet je het nog omwisselen lijkt me. En dat is in tijden van oorlog mogelijk? Ik denk niet dat er een wisselkantoortje om de hoek staat waar dit mogelijk is.
Banken doen dit niet denk ik?
En waar bewaar je het? goud op zak trekt aandacht, je word altijd wel overvallen of gefouilleerd in tijden van oorlog,
overheids banken zijn niet betrouwbaar. lijkt me bar lastig allemaal

Verdiep je eens goed in de hongerwinter.
In de steden was er niets meer te eten, boeren buiten de steden hadden het vaak wat beter.
Echter, na 5 bontjassen en 8 paar schoenen voor de boerin, en met al het gereedschap voor de boer, wilden ze alleen nog maar ruilen tegen goud en zilver.
Dat kunnen zilveren munten zijn (Daar staat een waarde op, dus blijft enigszins herleidbaar) of sieraden.
Een baar goud is lastiger, vooral omdat de waarde dan dermate groot wordt dat er niets meer tegen te ruilen valt.

Ook diamanten en andere edelstenen werden gretig voor de ruilhandel gebruikt.
Nu is het voordeel van goud en Zilver dat het zelfs in relatief kleine hoeveelheden al snel een redelijke waarde vertegenwoordigd.
Dus is het ook relatief makkelijk om verborgen te transporteren.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
In veel oude geschriften staat vermeld dat bijvoorbeeld 2 zilverstukken staat aan een kip of brood, 5 goudstukken een schaap of geit en het gekke is dat deze prijzen min of meer gelijk zijn gebleven (al schut ik de aantallen ff uit mijn mouw).

Als er een shtf is gaan mensen over op ruilhandel met wat ze dan ook kunnen ruilen met elkaar. Wat goud en zilver, sierraden, muntjes zal altijd een bepaalde waarde blijven vertegenwoordigen.

Afgelopen jaar bracht mijn vrouw wat oud goud/sloopgoud weg naar een juwelier omdat het toch maar in de kast lag en ze deze sierraden nooit meer zou dragen of doorgeven aan onze kinderen. De goudprijs was nl. hoog. Echt een klein handje vol leverde 2300€ op of daar omtrent. Mijn vrouw lachte maar ik huilde van binnen.
 

miss-elliot

Survivor
Verdiep je eens goed in de hongerwinter.
In de steden was er niets meer te eten, boeren buiten de steden hadden het vaak wat beter.
Echter, na 5 bontjassen en 8 paar schoenen voor de boerin, en met al het gereedschap voor de boer, wilden ze alleen nog maar ruilen tegen goud en zilver.
Dat kunnen zilveren munten zijn (Daar staat een waarde op, dus blijft enigszins herleidbaar) of sieraden.
Een baar goud is lastiger, vooral omdat de waarde dan dermate groot wordt dat er niets meer tegen te ruilen valt.

Ook diamanten en andere edelstenen werden gretig voor de ruilhandel gebruikt.
Nu is het voordeel van goud en Zilver dat het zelfs in relatief kleine hoeveelheden al snel een redelijke waarde vertegenwoordigd.
Dus is het ook relatief makkelijk om verborgen te transporteren.
het zal wel aan mij liggen maar ik snap het niet.
ik heb ff zitten googlen en zag dat een zilver munt een waarde tussen de 20 en 500 euro per stuk kan zijn.
hoe koop je hier een brood van 3 euro?
Dus eigenlijk moeten we gewoon de euro weer omruilen in de oude zilveren gulden en rijksdaalders?
of hoe doen jullie dat?
 

Richard434

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
het zal wel aan mij liggen maar ik snap het niet.
ik heb ff zitten googlen en zag dat een zilver munt een waarde tussen de 20 en 500 euro per stuk kan zijn.
hoe koop je hier een brood van 3 euro?
Dus eigenlijk moeten we gewoon de euro weer omruilen in de oude zilveren gulden en rijksdaalders?
of hoe doen jullie dat?
Als je weet dat tijdens de hongerwinter een brood op de zwarte markt (dus buiten de bonnen om, maar van alleen de bonnen kon je niet leven) in februari '45 meer dan 35 gulden kostte, dan zit je ongeveer op de 20 euro van een zilveren munt.

Als je kijkt naar een pond boter: die zat in diezelfde maand op 130 gulden.
Ter vergelijking: een zelfde brood kostte in 1939 nog 17 cent en het pond boter 84 cent.

Ik verwacht niet met goud en zilver tegen de huidige marktprijzen te moeten gaan kopen, maar anticipeer eerder op de toekomstige prijzen.

Edit:
http://www.wo2kennemerland.nl/Overhalen/zwart.html
link naar een voorbeeld van de prijzen zoals ik ze noemde
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Als je weet dat tijdens de hongerwinter een brood op de zwarte markt (dus buiten de bonnen om, maar van alleen de bonnen kon je niet leven) in februari '45 meer dan 35 gulden kostte, dan zit je ongeveer op de 20 euro van een zilveren munt.

Als je kijkt naar een pond boter: die zat in diezelfde maand op 130 gulden.
Ter vergelijking: een zelfde brood kostte in 1939 nog 17 cent en het pond boter 84 cent.

Ik verwacht niet met goud en zilver tegen de huidige marktprijzen te moeten gaan kopen, maar anticipeer eerder op de toekomstige prijzen.

Edit:
http://www.wo2kennemerland.nl/Overhalen/zwart.html
link naar een voorbeeld van de prijzen zoals ik ze noemde

Hoewel ik niet geloof in sprookjes weet ik dat in een aantal religieuze geschriften prijzen genoemd staan in goud of zilver. Het frappante is dat deze prijzen nog redelijk kloppen ook ondanks honderden jaren van inflatie, ander meetstelsel, kapitalistisch systeem en andere variabelen. De prijzen in goud en zilver dan he.

Dus als je destijds voor één zilverstuk twee kippen kon kopen, dan kun je dat nu ongeveer voor hetzelfde gewicht aan zilver. Dus als je destijds voor één goudstuk een schaap kon kopen .. Etc.

De bedragen en veranderingen van geld wat inflatief is heeft de prijs in edelmetalen nauwelijks veranderd.:oops:
 

Highway

Last (wo)man standing
Dus als je destijds voor één zilverstuk twee kippen kon kopen, dan kun je dat nu ongeveer voor hetzelfde gewicht aan zilver. Dus als je destijds voor één goudstuk een schaap kon kopen .. Etc.

Dat hangt wel af van het gewicht van die zilverstukken.

1 zilveren gera (1/20 sikkel) = 0,57 g was zo'n zilverstuk van lange tijden geleden en die was niet 1 troy ounce = 31.1034768 gram.
 
D

Deleted member 2099

Gast
het zal wel aan mij liggen maar ik snap het niet.
ik heb ff zitten googlen en zag dat een zilver munt een waarde tussen de 20 en 500 euro per stuk kan zijn.
hoe koop je hier een brood van 3 euro?
Dus eigenlijk moeten we gewoon de euro weer omruilen in de oude zilveren gulden en rijksdaalders?
of hoe doen jullie dat?
je hebt goud stuken die als een reep shocola zijn gemaakt. elk blokje is dan bijvoorbeeld 2gram afhankelijk van het karaat dat op zijn max 24 is vertegenwoordigt dat een waarde. zelfs de vijand verkoopt je een eenen voor goud als je het een beetje slim aanpakt. ( servival is een team sport) ga dus niet alleen want ja dan woord je beroofd en meschien wel erger.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
je hebt goud stuken die als een reep shocola zijn gemaakt. elk blokje is dan bijvoorbeeld 2gram afhankelijk van het karaat dat op zijn max 24 is vertegenwoordigt dat een waarde. zelfs de vijand verkoopt je een eenen voor goud als je het een beetje slim aanpakt. ( servival is een team sport) ga dus niet alleen want ja dan woord je beroofd en meschien wel erger.

Die choco repen noemen ze combibars, maar wat deleted member vergeet te noemen is dat deze duur zijn in aanschaf. Het schiet niet op wanneer je 2x de spotprijs moet betalen voor goud of zilver wat je kunt brokkelen in grammen. Koop dan 50 grammen van iets.:fluit:

Overigens is de verwachting voor het komende jaar dat de zilverprijs behoorlijk gaat stijgen tot wel 20$ per troy ounce.

Dus weet je even geen kerstcadeau, geef dan wat zilvermunten aan je mede preppers.
 

imker

Survivor
Hierbij een link naar een goudhandelaar, dit is een voorbeeld van hoe men baren goud en zilver kan aankopen. Zoals u ziet is de kiloprijs van zilver een fractie van de kiloprijs van goud, de zilveren baren kunt u dus makkelijk gebruiken om kleine aankopen te doen. Dit werkt ook gewoon op vakantie in landen waar je kunt onderhandelen over de prijs, probeer het eens uit.


https://www.amsterdamgold.com/nl/goud-kopen/goudbaren

Groeten, imker.
 

Floesh

Diehard Prepper
Hierbij een link naar een goudhandelaar, dit is een voorbeeld van hoe men baren goud en zilver kan aankopen. Zoals u ziet is de kiloprijs van zilver een fractie van de kiloprijs van goud, de zilveren baren kunt u dus makkelijk gebruiken om kleine aankopen te doen. Dit werkt ook gewoon op vakantie in landen waar je kunt onderhandelen over de prijs, probeer het eens uit.


https://www.amsterdamgold.com/nl/goud-kopen/goudbaren

Groeten, imker.
Op een zilver baar moet 21% BTW betaald worden i.t.t. een zilveren munt waar alleen de BTW margeregeling over betaald wordt.


Hoe werkt de BTW margeregeling op zilveren munten?
https://www.hollandgold.nl/100-vragen-over-goud/hoe-werkt-de-margeregeling-op-zilveren-munten
 

imker

Survivor
Laatst bewerkt:
Zelf had ik alleen de aankoop voor ogen, niet het idee om het als belegging te zien, voorbereiden kost nu eenmaal geld. Zilver is ook te koop in velletjes van 100 gram verdeeld in 100 vakjes zodat je 100 maal een gram kan afbreken en verhandelen. Als je het omrekent betaal je daar ook bijna twee maal de kiloprijs voor. Het is maar net wat je belangrijker vindt, los van je budget. Of je koopt nu wat duurder in zodat je later zuiniger kan uitgeven of je koopt slim in met misschien wat minder kleine uitgave mogelijkheden. Daarnaast zijn sommige prep items nu eenmaal zo leuk dat de prijs soms ondergeschikt is, en het zijn betere investeringen dan sieraden of bestek naar mijn mening. De waardevastheid is natuurlijk ook een enorme plus.

Groeten, imker.
 
Bovenaan