• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zo kom je erachter hoeveel Google en Facebook écht van je weten

Highway

Last (wo)man standing
http://www.winmagpro.nl/zo-kom-je-erachter-hoeveel-google-en-facebook-écht-van-je-weten
of in het Engels met meer info:
https://www.theguardian.com/comment...l-the-data-facebook-google-has-on-you-privacy

Dat Google en Facebook veel van je weten, dat is voor niemand meer een geheim. Maar wanneer je letterlijk geconfronteerd wordt met hoeveel data ze over jou hebben, dan is het toch even schrikken.

Dylan Curran is Technical consultant and web developer en beschrijft in zijn tweets hoe het werkt en wat jij kan doen.
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
We zijn met ons allen aardig op weg om China achterna te gaan met een Sociaal-Krediet systeem.
In de mainstreammedia blijft het al een tijdje onder de pet maar in Nederland is er al een operationeel risico profileringssysteem: SyRi. Gisteren (27/03/2018) is de staat hier overigens voor aangeklaagd maar daar waren maar kleine berichtjes over te vinden. Gek hé?:lips:
Hierbij worden al een hoop gegevens gekoppeld. Daar gaat de sleepnetwet natuurlijk nog even bij helpen:(.
  1. arbeidsgegevens,
  2. boete en sanctiegegevens,
  3. belastinggegevens,
  4. gegevens over bezittingen,
  5. gegevens waaruit blijkt dat een persoon niet in aanmerking komt voor een uitkering,
  6. eventuele bedrijfsgegevens uit het handelsregister,
  7. woon- en verblijfgegevens
  8. identificerende gegevens, waaronder naam, adres, woonplaats, postadres, geboortedatum, geslacht en administratieve kenmerken,
  9. gegevens over eventuele inburgering en inburgeringsverplichtingen,
  10. nalevingsgegevens (of je je aan de wet hebt gehouden),
  11. onderwijsgegevens,
  12. pensioengegevens,
  13. gegevens of een persoon na een periode van ziekte zich aan de re-integratieverplichtingen houdt of heeft gehouden,
  14. gegevens over schulden,
  15. uitkerings-, toeslagen- en subsidiegegevens,
  16. gegevens over vergunningen en ontheffingen,
  17. zorgverzekeringsgegevens.
Met "gratis" diensten zoals vreesboek/whatsapp, instagram, google, twitter, snapchat, bonuskaarten, slimme meters, digitale betalingsmiddelen etc. voeden we dit systeem ook nog masaal:confused:. Deze diensten op non-actief zeggen haalt niets meer uit. Opheffen en verwijderen en daarna de illusie koesteren dat het daadwerkelijk weg is, is wat overblijft.
Door deze diensten masaal te blijven gebruiken ondermijnen/slopen we uiteindelijk de/een vrije samenleving. Ontwijken is moeilijk maar er zijn al aardig wat tips op dit forum te vinden.

10 minuutjes over SyRi nog...


Relatie tussen Sleepnetwet & SyRi.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik denk dat het hoogtijd wordt voor wetgeving waarin staat dat een commercieel bedrijf verplicht wordt informatie te delen met de eigenaar van wie deze gegevens zijn.

Daarnaast moeten er voor familie en nabestaanden gemakkelijkere mogelijkheden komen wanneer iemand is overleden, bepaalde informatie en social media van iemand te laten verwijderen.

Het is nl. raar dat wanneer iemand overlijdt, je op fb nog kan zien dat hij/zij een pannenkoek zat te eten in restaurant de blauwe anus. :eek:
 

petroman

SHTF Expert
Stond laatst een stukje over in de krant, niet geheimzinnigs aan hoor je kan bij beide gewoon jouw data opvragen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Wie alvast een kijkje in deze "Big Brother" toekomst wil nemen, moet echt de film Brazil eens bekijken:


Het is een oudere film, maar is wel van zeldzame klasse. Zelfs Robert di Nero speelt er in mee, en veel andere bekende acteurs.

Zie in deze film waar zoiets als een simpele dode vlieg in een printer, nu even synoniem aan een foutje in de SyRi gegevens van een ieder, toe kan leiden. In deze film gaat dat wel wel met de nodige humor natuurlijk, en leuk retro.

Voor de filmliefhebbers: Bob Hoskins speelt een monteur van Central Services, en wie de film Hot Fuzz heeft gezien, herkent de plastisch chirurg vast. Ik ben dan meer het Robert di Nero type...

Enfin, om het een beetje on-topic te houden: ik heb rondom SyRi en sleepwet en zo ook mijn bedenkingen, en zie in die film wel waartoe het zou kunnen leiden als we niet oppassen... Jullie vast ook...;)
 
D

Deleted member 1696

Gast
Ach, ik heb toch niks te verbergen :fluit:
@Highway geen aanval hoor.. ;)

Ik verstop me niet zo veel als dat ik eigenlijk zou willen.
Maarja, een vpn abbo, nergens meer iets posten, niet meer mee kunnen kijken op Facesboek of op een forum. Etc....
En als laatste nergens meer iets online bestellen....

Ik heb ook geen bonuskaarten, heel bewust. Geef me korting en anders: zeur niet...:mad:

Maar wat mij op valt is dat heel veel mensen zeggen dat ze niets te verbergen hebben wel de gordijnen of iets als vitrage tegen de inkijk hebben . Zodra het fisiek is hebben ze dat gevoel wel. :hug:

Gevoel van:
:rolleyes: Valse veiligheid achter je computertje ? :rolleyes:
 
F

forumlid 1447

Gast
:p:pMen kan niet meer leven, en zich verbergen, zelfs dak-enthuisloze worden geregistreerd.
Als je in deze wereld iets doet wordt het opgeslagen.
Niets verdachts of illegaals doen, is een optie, maar dan nog ben je nog niet veilig.
Kijk je naar een interesant achterwerk, dan sta je geregistreerd op je zoekfunctie, of
op camera.
En dan ben je als man een pervert, als vrouw een flirt, als onzijdige een freak.
Als men iets van je wil vinden, dan vinden ze iets.
Te weinig opvallen, is ook verdacht, want dan heb je iets te verbergen.
Verstoppen in het zicht is de enige optie.
Niets overdreven doen, of laten.
Niet op forums posten, en dit melden is ook belangrijk.:fluit::lol:
En :oops: zeggen is ook uit den boze.:p:p:p:D
 
F

frans81

Gast
Nu ben ik echt Paranoia Pfff . Maar ik ga gewoon door met Googelen en Watappen en ondertussen beseffen hun toch wel dat ik niet meer te helpen ben :fluit: en eigenlijk heel normaal ben :rolleyes:




 

Highway

Last (wo)man standing
o_O opmerkelijke propaganda :
Waarom Lubach het nét niet snapt en we juist allemaal op Facebook moeten blijven

http://www.novini.nl/waarom-lubach-...we-juist-allemaal-op-facebook-moeten-blijven/

Op het eerste gezicht lijkt er met Lubach niks aan de hand, hij stak eerder nog de draak met Ollongrens bewering dat we zouden worden bedreigd door een nepnieuwslawine afkomstig uit Rusland. Echter, hoe toevallig is het dat juist zijn programma geproduceerd wordt door Irene van den Brekel de partner van Ollongren? Gevalletje gecontroleerde oppositie?

 

Papillon

Diehard Prepper
Wat mij opvalt, en het kan onzin zijn, maar het lijkt echt te toevallig dat ik reclame van een bouwgroothandel waar ik eerder nog nooit van gehoord had nu regelmatig op facebook voorbij zie komen.
De eerste en enige keer dat ik ervan hoorde was via een telefoongesprek met een vriend van mij met een bouwbedrijf die mij erop wees via hem wat spullen te kopen bij die groothandel.
Zo heb ik meer voorbeelden van toevallige reclame na een telefoongesprek. Ergens had ik ooit wel gelezen dat met het akkoord gaan van de app, je ook akkoord gaat met de toegang tot je microfoon. Misschien is het echt zo heftig dat zelfs gesprekken, of zaken die besproken worden in de buurt van een smartphone opgevangen worden en omgezet in reclame?
Het lijkt te gek voor woorden en alle perken te buiten, alleen het lijkt soms echt de realiteit te zijn/ worden.
 

Highway

Last (wo)man standing
Het is daarom niet voor niets dat @JamHard het topic https://www.preppers-shelter.nl/for...hebt-maar-ze-niet-alles-hoeven-te-weten.2540/ heeft gestart. In zijn eerste bericht kan je lezen hoe je er een rem op kan zetten.

Zelf heb ik deze adviezen opgevolgd, en het werkt! :thumbsup: Vraag hem gerust in pm om hulp want hij doet dit graag als je serieus je onlineprivacy wil verbeteren.
Het is gewoon genieten om te zien hoeveel tracking data geblokkeerd is als je een site open doet: facebook en google weten nu niet meer wat ik bekijk! :wave: bye bye!!

Het grootste gevaar vandaag komt via planet internet! be prepared ;)
 

petroman

SHTF Expert
@Papillon, ene die vrind van je heeft ook nooit op de pc iets besteld bij die groothandel, dan wel geliked of connecties met mensen die daar werken ?
Facebook verzameld info, niet alleen van jou maar ook van alles en iedereen waar je ooit naar gekeken hebt.

Als ik een link heb met mijn kinderen heb ik automatisch ook verbinding met de klasgenoten van mijn kinderen en dan vanzelf weer met de ouders van die kinderen en dan weer met de bedrijven waar die ouders werken, want je zal vast wel contact met die mensen kunnen hebben, vervolgens ken je waarschijnlijk ook wel andere mensen die bij die bedrijven werken.
Zo denkt fb.
 

Papillon

Diehard Prepper
@Papillon, ene die vrind van je heeft ook nooit op de pc iets besteld bij die groothandel, dan wel geliked of connecties met mensen die daar werken ?
Facebook verzameld info, niet alleen van jou maar ook van alles en iedereen waar je ooit naar gekeken hebt.

Als ik een link heb met mijn kinderen heb ik automatisch ook verbinding met de klasgenoten van mijn kinderen en dan vanzelf weer met de ouders van die kinderen en dan weer met de bedrijven waar die ouders werken, want je zal vast wel contact met die mensen kunnen hebben, vervolgens ken je waarschijnlijk ook wel andere mensen die bij die bedrijven werken.
Zo denkt fb.

Goed opgemerkt, ik sta er vaak niet bij stil. Logische verklaring idd.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik heb de FB app niet op mijn smartphone, maar ik ga via de browser op FB. Kreeg op mijn gsm een kadertje dat de Europese regelgeving qua privacy verandert enzo (heb het allemaal snel snel gelezen), en wat verandert er aan FB hiervoor. Als ik het allemaal goed begreep dan werkt FB samen met bedrijven om de adds op FB aan te sluiten aan je interesses. Dit kon ik uitzetten, dan zou ik nog altijd advertenties zien maar zijn ze niet meer op mijn persoon gemaakt.
Hier is nog wat info over wat er verandert:
https://tweakers.net/nieuws/137527/...e-voor-gezichtsherkenning-in-privacymenu.html
De optie van gezichtsherkenning heb ik ook uitgezet.

Spijtig geen printscreens van de kaders genomen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Wat mij opvalt, en het kan onzin zijn, maar het lijkt echt te toevallig dat ik reclame van een bouwgroothandel waar ik eerder nog nooit van gehoord had nu regelmatig op facebook voorbij zie komen.
De eerste en enige keer dat ik ervan hoorde was via een telefoongesprek met een vriend van mij met een bouwbedrijf die mij erop wees via hem wat spullen te kopen bij die groothandel.
Zo heb ik meer voorbeelden van toevallige reclame na een telefoongesprek. Ergens had ik ooit wel gelezen dat met het akkoord gaan van de app, je ook akkoord gaat met de toegang tot je microfoon. Misschien is het echt zo heftig dat zelfs gesprekken, of zaken die besproken worden in de buurt van een smartphone opgevangen worden en omgezet in reclame?
Het lijkt te gek voor woorden en alle perken te buiten, alleen het lijkt soms echt de realiteit te zijn/ worden.
Ik heb dit ooit getest soor een andere prepper te bellen en een aantal woordente gebruiken die ik anders niet gebruikte. Ik had namelijk ook dat idee. Ik heb echter niet bevestigd kunne krijgen dat deze woorden daarna op enigerlei wijze terugkwamen, niet in reclame maar ook niet in voorgestelde zoekopdrachten in Google.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Mijn ouders zijn altijd afgeluisterd geweest . Telefoon had altijd bij on Thuis en op hun werk , dat gekke klikje, die er niet was bij andere mensen Thuis . Mijn groot ouders zijn 3 maal met valse identified papers van naam verandeerd.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, wat een geklooi allemaal. Ik weet wel dat het voor mij ondertussen super lastig is geworden om niet overal gevolgd te worden.
Als ik even de VPN niet aan heb dan komen de reclames weer op wat ik zocht. Nu staan alle websites vol met oliebussen van Ballistol.
Ik vind het echt een maatschappelijk probleem dat de wereld dit wil. Ik bedoel als er de hele tijd een persoon achter je zou lopen zouden we ook niet fijn vinden.

Als de Liebre Phone 5 uitkomt ga ik deze zeker aanschaffen, want van dat Android heb ik ook echt genoeg.
Die stomme Facebook app blijkt nog gewoon op mijn telefoon te zitten, maar is alleen uitgeschakeld. Verwijderen kan niet eens.
Het is verdorie mijn telefoon, en ik wil het er af! Maar goed, ik zou wel in hebben gestemd met de gebruikersvoorwaarden bla bla,
dus onderaan de streep, weg met Android, en ik ben volledig bereid om alle bull-shit apps te verliezen met die stap,
en volledig over te stappen op een Linux based telefoon.

Ik ben ook bezig met het DuckDuckGo verhaal i.p.v. Google...
Er is een punt... Google is vind ik qua zoekresultaten en effectiviteit echt een heel stuk beter nog, dus ik gebruik het nog...
Wel heb ik het idee dat dat hele Googlen 1 van mijn grootste lekken is. Wellicht toch maar overstappen.

Ik ben ook van plan van What's App af te stappen. Ik doe er al een stuk minder mee overigens omdat ik met veel mensen op
Telegram, Signal of Delta contact heb.

Maar hoe komt het dat het allemaal zo ver gekomen is dat we vollegig gevolgd mogen worden digitaal?
Lang heb ik gedacht dat het zo was dat overheden de ontwikkelingen allemaal niet eens zo snel konden volgen,
en dat het maar gebeurde, en er achteraf over gedacht werd. Ik denk nu een tijd later dat dat meet gedeeltelijk zo is.
Ik ben van mening dat er een hoop bewust zo is gegaan, en nog gaat. Dat ze bedrijven als Google maar info laten verzamelen,
en dat e.e.a. meer met elkaar verweven is dan wat de meeste mensen denken.
Eigenlijk... is het een beetje gokken. Wij weten niet wie er wat over ons waar kan zien, toch?
Wie kan er zien wat ik gisteren geGoogled heb? Google? Bepaalde mensen bij Google, alleen de algoritmes die mijn advertenties plannen?
Wellicht ook overheden? Algoritmes bij overheden? Inlichtingendiensten?
Wie weet? Nou, ik niet! Wij Googlelen natuurlijk op preppers gerelateerde zaken, dus "preppen", "blade", "knife", "bug out bag",
en dat soort woorden komen vaak uit ons toetsenbord... Bij wie is dit een trigger? En als die trigger af gaat, sta ik dan in de picture?
En bij wie? Ja, bij de adverteerders! Sowieso, maar waar nog meer? Ik zou het eerlijk vinden hier duidelijkheid over te hebben.

Maar goed, het hele verhaal over de onduidelijkheid is nu wel duidelijk, tenminste hoe ik er over denk...
Dus ik probeer e.e.a. maar dicht te timmeren en af te schermen d.m.v. VPN, random DNS, enz.
Overigens allemaal met behulp van mensen van dit forum waarvoor dank!
 
Bovenaan