• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

zout maken

Marcel Peut

Elementary prepper
Zout maken
Afrika 2.jpg
Graag zou ik twee leermomenten met jullie delen wat ik gezien heb bij een traditionele stam in Oeganda.
Het eerste is dat ze een traditionele hut maken met een kleine opening dicht bij de grond dat betekend dat als je de hut gaat betreden dat je eerst je achterhoofd aanbied op het moment dat je naar binnen gaat, als je niet gewenst bent is het makkelijk om je schedel in te slaan. Het tweede leermoment is zout maken. Dat doen ze doormiddel van een mok met een aantal kleine gaatjes in de bodem te vullen met as van een houtvuur en dan kokend water op te schenken net als met koffie zetten. Dit water wordt opgevangen en gebruikt om bijvoorbeeld bonen te koken. Door het zout in het water koken de bonen sneller en is er minder brandstof nodig. Bijzonder om te zien hoe deze mensen met zo weinig spullen en geld kunnen overleven.
 

Ray

SHTF Expert
Zout in zijn brede definitie dan, want ons bekende NaCl zout zit er niet veel in. Wel veel kaliumzouten en als je die in water oplost krijg je kaliumloog. 'k Geloof meteen dat de bonen dan sneller 'gaar' zijn.

Houtas is voornamelijk samengesteld uit calcium, kalium, fosfor en magnesium, maar bevat ook sporen van ijzer, mangaan, natrium, borium, zink, koper en molybdeen. Omdat het is gemaakt door de verbranding van plantaardige materialen, behoudt het veel van de elementen die nodig zijn om nieuwe groei te ondersteunen. Houtas wordt al lange tijd gebruikt door tuinders en boeren als een natuurlijke bodem verrijking. Als houtas werd verpakt en in de tuincentra op de markt gebracht zou worden, zou het een NPK waarde – N (stikstof) P (fosfor) K (kalium) – van 0-1-3 hebben.
Bron: http://www.aardewijsheid.nl/ook-aardig/122-houtas-in-en-om-het-huis
 

Wafels

Diehard Prepper
@Marcel Peut misschien dat dit je wat meer een idee geeft over zout en zout winnen ;) gelukkig leef ik niet in een buurt waar ze
hutten met een lage ingang hebben :D , maar ik snap je punt en inderdaad de toegang tot je leefruimte (in slechte tijden) is zeker belangrijk :cool:
gr will
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Met alle respect, ik vind het vooral erg primitief hoe sommige volkeren anno 2019 nog kunnen leven.:off:


Hoe ik zout zou winnen hier is uit zeewater, omdat er vrijwel geen zout mijnen in de buurt zijn.

Allereerst zou ik wat zeewater verzamelen. Dit zou ik filteren van zand, vuil, zeewier of andere vervuiling. Het water wat dan overblijft bevat dan ongeveer 3,5% zout.

Dat water kun je laten verdampen tot je zout overhoudt of als je haast hebt droog koken. Volgens mij heb je dan vrij snel wat zout gewonnen.:eek:
 

Flos

SHTF Expert
Een der grootste zoutmijnen dat ik weet is in Polen.
1% van de mijn is toegankelijk voor toeristen .
Maar als je ze bezoekt loop je er uren in rond.
Er zijn verschillende records gevestigd in de mijn.
De uitgehouwen zalen zijn zo groot dat men er bv. eens balonvaren onder de grond hebben gedaan.
Er is ook een kathedraal in uitgehouwen. We hebben eens een Poolse paus gehad ( naam weet ik niet ) .
Deze droeg een mis op voor duizenden gelovigen. Onder de grond.
 

Nomad

Diehard Prepper
Zout maken
...zout maken. Dat doen ze doormiddel van een mok met een aantal kleine gaatjes in de bodem te vullen met as van een houtvuur en dan kokend water op te schenken net als met koffie zetten...

Heb je toevallig een link naar een artikel of filmpje hierover? Want dit is iets waar ik wel interesse in heb.
Al geloof ik niet dat zout water heel veel sneller kookt dan zoet water.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Al geloof ik niet dat zout water heel veel sneller kookt dan zoet water.

Dat is ook niet zo, want hoewel zout water sneller de 100 graden bereikt, heeft het ook een hoger kookpunt, waardoor het langer duurt voordat het kookt.
Daarnaast gaat het om zo'n enorme hoeveelheden zout voordat dat effect significant merkbaar is dat het voor gebruik in de keuken niet relevant is.

Nou weet ik natuurlijk niet hoe lang die bonen moeten koken, maar als ze heel lang op een temperatuur koken die iets hoger is dan 100 graden, dan zou het wel merkbaar sneller klaar kunnen zijn dan wanneer het heel lang moet koken op precies 100 graden. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat het 2 procent verschil is, en de bonen 2 uur moeten koken, dan zou het zo'n 2.5 minuut minder lang duren. Als je dan iedere dag bonen kookt, scheelt het op jaarbasis toch maar mooi een uur of 14 :D
Maar goed, dat is dus onzin want ik weet helemaal niet hoe lang die bonen moeten koken of hoeveel hoger het kookpunt wordt door houtskool. Dus vergeet vooral wat ik zei :p
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Iets als zout maken bestaat niet.
Zout winnen daar en tegen kan wel.
Je kan ook geen water maken of goud.

Helaas, dat kan dus wél (goud niet trouwens)
Sorry in het Engels:
https://www.angelo.edu/faculty/kboudrea/demos/sodium_chlorine/sodium_chlorine.htm


Water wordt bv gemaakt in een waterstofmotor, waar waterstof (H) mengt met zuurstof (O) om zo H2O (water) te vormen.
Het feit dat je water en zout wél kunt maken en goud niet ligt in het punt dat water en zout verbindingen zijn en goud niet.
Goud is een element wat gevormd is in een supernova (Au)
 

Jannes

Prepper goeroe
Een der grootste zoutmijnen dat ik weet is in Polen.
1% van de mijn is toegankelijk voor toeristen .
Maar als je ze bezoekt loop je er uren in rond.
Er zijn verschillende records gevestigd in de mijn.
De uitgehouwen zalen zijn zo groot dat men er bv. eens balonvaren onder de grond hebben gedaan.
Er is ook een kathedraal in uitgehouwen. We hebben eens een Poolse paus gehad ( naam weet ik niet ) .
Deze droeg een mis op voor duizenden gelovigen. Onder de grond.

Ik ben daar geweest. Of in ieder geval de zoutmijn in Krakow. Erg mooi en ook koud. Tenminste, als het buiten 35 graden is en daarbinnen een graad of (gokje) 12, dan heb je het koud.
Heb mijn man in die kerk (onder de grond dus) gevraagd of we hier zouden trouwen. Helaas, dat ging niet door. ;)

Ik zou overigens zout op dezelfde manier maken als @Harry Nack . Logisch en simpel.
Trouwens, met een paar kg zout kan ik voorlopig vooruit.
 
D

Deleted member 569

Gast
Helaas, dat kan dus wél (goud niet trouwens)
Sorry in het Engels:
https://www.angelo.edu/faculty/kboudrea/demos/sodium_chlorine/sodium_chlorine.htm


Water wordt bv gemaakt in een waterstofmotor, waar waterstof (H) mengt met zuurstof (O) om zo H2O (water) te vormen.
Het feit dat je water en zout wél kunt maken en goud niet ligt in het punt dat water en zout verbindingen zijn en goud niet.
Goud is een element wat gevormd is in een supernova (Au)


Mooi is dit hé. Wetende wanneer jij nog geen 1% van Neptunus of Uranus zou afschrappen en dit op aarde zou stortten dan heb jij pas een watersnoodramp. Zeg maar een zee niveau tot aan de wolken. Beide planeten bestaan voornamelijk uit waterstof.
 

Ray

SHTF Expert
Helaas, dat kan dus wél (goud niet trouwens)
Sorry in het Engels:
https://www.angelo.edu/faculty/kboudrea/demos/sodium_chlorine/sodium_chlorine.htm


Water wordt bv gemaakt in een waterstofmotor, waar waterstof (H) mengt met zuurstof (O) om zo H2O (water) te vormen.
Het feit dat je water en zout wél kunt maken en goud niet ligt in het punt dat water en zout verbindingen zijn en goud niet.
Goud is een element wat gevormd is in een supernova (Au)


Je hebt helemaal gelijk, maar voor een prepper is dat puur een theoretische optie. Dan blijft het toch bij zout winnen uit zout water, uit zoutmijnen of gewoon voor 5 euro 25 kg kopen en droog opslaan.
 
Bovenaan