• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
4F791817-F71D-4A01-BC98-1B82B1DE5F1C.jpeg Dit jaar voor het eerst aardappels gepoot. Aangezien we geen ruimte hebben voor een moestuin, hebben we het in bakken gezet. Dit ging heel goed.

We hebben ca. 1 kg aardappels gepoot en er 7 kg weer uitgehaald.

Ik ben tevreden.
 

Erny

Last (wo)man standing
Gefeliciteerd met je oogst. :cool:
Maar het lijkt erop dat je de aardappels gewassen hebt? Voor de bewaarbaarheid is het beter om dit niet te doen, pas als je ze gaat gebruiken. De aanhangende aarde gewoon laten drogen.
 

Jannes

Prepper goeroe
Gefeliciteerd met je oogst. :cool:
Maar het lijkt erop dat je de aardappels gewassen hebt? Voor de bewaarbaarheid is het beter om dit niet te doen, pas als je ze gaat gebruiken. De aanhangende aarde gewoon laten drogen.

Dankjewel. Dat wist ik niet. Gaan we niet meer doen volgend jaar.
Gelukkig gaat deze hoeveelheid aardappels snel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Roel

Mankinds only hope
@Erny heeft gelijk @Jannes, laten drogen is ook wat wij doen, daarna doe ik er even een borstel over om het aanhangend zand te verwijderen.
Of het echt zin heeft weet ik eigenlijk niet, maar zo van huis uit geleerd....
Ze zien er wel beter uit dan...;)
 

Erny

Last (wo)man standing
Nou, @Lai, deze is denk ik nou juist niet geschikt voor aardappelteelt. ;)
Maar de heren hebben wel een leuk systeem gemaakt door diverse andere systemen toe te passen in hun versie. (Bijvoorbeeld het Keyhole systeem.)
 

Jannes

Prepper goeroe
@Jannes mooie oogst :thumbsup:
Misschien is dit een oplossing? Kan alleen voor aardappels of met verschillende groenten en kruiden. Je hebt maar een klein oppervlakte nodig.


Ik ben zeer tevreden over mijn bakken die ik bij de action heb gekocht, dus ik ga niet heel gauw over tot een ander systeem.
Ik vind het wel een systeem om te onthouden voor andere planten.

Op dit moment zit ik er meer mee dat de grond waar de aardappels in gegroeid hebben maar 1x per 4 jaar goed te gebruiken is voor aardappels. Wie weet dus sla of wortels in die grond.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Lai Bij aardappels in zak/ton/autobanden (bij de banden leg je er steeds een extra band op en vul je bij met aarde tot je een toren hebt) etc methode is het de bedoeling dat je laag begint. Aardappels dus in laagje aarde onder in de (opgerolde) zak. Als de aardappels uit gaan lopen en het groen zich laat zien is het de bedoeling dat je er steeds weer een laag aarde opgooit tot de bovenste puntjes van het groen. De planten groeien steeds verder naar boven (dat is de bedoeling, dus niet naar de zijkant) en hebben dan in de zak (etc) heel veel ruimte om aardappels aan te maken over de gehele lengte van de stengels. Het aanvullen doe je tot de zak/ton vol is. Op deze manier zorg je dus voor aanmaak van veel aardappels in de hele zak. Net als bij tomaten zullen de stengels in de aarde wortels aanmaken waar weer aardappelgroei zal plaatsvinden.

De versie van de heren van het filmpje heeft ook onderaan gaten waardoor dit proces niet zal plaatsvinden.

Tuurlijk werken andere potten. bakken en zakken etc ook voor een oogstje. De aardappel doet niet graaag moeilijk. ;) Maar van aardappels wil je graag veel oogst lijkt me en dan is bovenstaande zakken/bakken/tonnen/banden methode erg geschikt. Mits je wel genoeg water blijft geven in droge tijden.

En omdat je het in een Aardappeltopic plaatst als aan te raden kweekmethode dacht ik toch even mee te geven dat dat niet de meest geschikte is. ;)
Voor aardbeien/kruiden etc lijkt het me een erg leuk systeem. Maar daar waren ook al heel veel versies van bekend. Het leuke van de heren is dat ze het keukenafval composteren en het wormengebeuren er bijgevoegd hebben. :cool:
Leuk om zelf na te maken want er zal wel een lekker kostenplaatje aan hangen.
 

Jannes

Prepper goeroe
@Lai Bij aardappels in zak/ton/autobanden (bij de banden leg je er steeds een extra band op en vul je bij met aarde tot je een toren hebt) etc methode is het de bedoeling dat je laag begint. Aardappels dus in laagje aarde onder in de (opgerolde) zak. Als de aardappels uit gaan lopen en het groen zich laat zien is het de bedoeling dat je er steeds weer een laag aarde opgooit tot de bovenste puntjes van het groen. De planten groeien steeds verder naar boven (dat is de bedoeling, dus niet naar de zijkant) en hebben dan in de zak (etc) heel veel ruimte om aardappels aan te maken over de gehele lengte van de stengels. Het aanvullen doe je tot de zak/ton vol is. Op deze manier zorg je dus voor aanmaak van veel aardappels in de hele zak. Net als bij tomaten zullen de stengels in de aarde wortels aanmaken waar weer aardappelgroei zal plaatsvinden.

Dat heb ik ook gedaan. Zodra ik zag dat het plantje weer boven de grond kwam er weer een laagje grond eroverheen doen.
Afgelopen zomer hadden de aardappelen het zwaar met mij: in bakken tegen een stenen muur op het zuiden...en dan niet altijd op tijd water krijgen. Sommige aardappelplanten gingen er (bijna) aan onderdoor, dus volgend jaar moet ik toch iets liever zijn. Maar mede daardoor ben ik zeer tevreden met het resultaat. Bovendien vind ik oogsten uit zo’n bak ook erg gemakkelijk. :)

Je tip voor autobanden ga ik zeker onthouden. Ik heb net de winterbanden weer onder de auto liggen en 2 zomerbanden zijn afgekeurd. Daar kan ik idd leuk aardappels inzetten.
Tot hoe hoog ga je/is het effectief?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

petroman

SHTF Expert
De vulmiddelen waarvan autobanden gemaakt worden, dus die naast de ubber er in zitten, logen uit.
Lijkt me niet gezond.

Wel apart dat er mensen hier zich druk maken over spul in plastic maar dat gaat ook op voor autobanden.
 

Jannes

Prepper goeroe
De vulmiddelen waarvan autobanden gemaakt worden, dus die naast de ubber er in zitten, logen uit.
Lijkt me niet gezond.

Wel apart dat er mensen hier zich druk maken over spul in plastic maar dat gaat ook op voor autobanden.

Dan toch de kunststof bakken maar.

We hebben vanavond voor het eerst de aardappels gegeten en ze zijn zeer smakelijk. Ik vond ze alleen erg hard met doorsnijden. Komt dit doordat ze zo vers zijn of doordat het een andere soort is dan die ik normaal heb? De zelf gepote aardappels zijn kruimig, terwijl we normaal vastkokende hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Zelf nog niet genoeg autobanden verzameld voor dit experiment.
Maar dit persoon wel:
http://groenegedachten.blogspot.com/2010/06/aardappelen-in-autobanden-deel-2.html
http://groenegedachten.blogspot.com/2010/05/aardappels-in-autobanden.html
En ook het oude forum heeft er een topic over, altijd leuk om te linken.
http://preppers.nl/forum/threads/297-Aardappels-in-banden-amp-Big-Bag-s

Over vervuiling of daadwerkelijke hogere opbrengst kan ik niet veel vinden. Dus het zou leuk zijn als iemand met genoeg autobanden komend seizoen een pootpoging wil doen. :cool:
 

Lai

Prepper goeroe
@Lai Bij aardappels in zak/ton/autobanden (bij de banden leg je er steeds een extra band op en vul je bij met aarde tot je een toren hebt) etc methode is het de bedoeling dat je laag begint. Aardappels dus in laagje aarde onder in de (opgerolde) zak. Als de aardappels uit gaan lopen en het groen zich laat zien is het de bedoeling dat je er steeds weer een laag aarde opgooit tot de bovenste puntjes van het groen. De planten groeien steeds verder naar boven (dat is de bedoeling, dus niet naar de zijkant) en hebben dan in de zak (etc) heel veel ruimte om aardappels aan te maken over de gehele lengte van de stengels. Het aanvullen doe je tot de zak/ton vol is. Op deze manier zorg je dus voor aanmaak van veel aardappels in de hele zak. Net als bij tomaten zullen de stengels in de aarde wortels aanmaken waar weer aardappelgroei zal plaatsvinden.

De versie van de heren van het filmpje heeft ook onderaan gaten waardoor dit proces niet zal plaatsvinden.

Tuurlijk werken andere potten. bakken en zakken etc ook voor een oogstje. De aardappel doet niet graaag moeilijk. ;) Maar van aardappels wil je graag veel oogst lijkt me en dan is bovenstaande zakken/bakken/tonnen/banden methode erg geschikt. Mits je wel genoeg water blijft geven in droge tijden.

En omdat je het in een Aardappeltopic plaatst als aan te raden kweekmethode dacht ik toch even mee te geven dat dat niet de meest geschikte is. ;)
Voor aardbeien/kruiden etc lijkt het me een erg leuk systeem. Maar daar waren ook al heel veel versies van bekend. Het leuke van de heren is dat ze het keukenafval composteren en het wormengebeuren er bijgevoegd hebben. :cool:
Leuk om zelf na te maken want er zal wel een lekker kostenplaatje aan hangen.

Je hebt het over het aanaarden van aardappels.
Mijn ervaring is dat dit niet hoeft om meer opbrengst te krijgen ondanks dat opa mij dit wel zo geleerd heeft.
Als de grond los genoeg is heeft de plant genoeg ruimte om voldoende aardappels te produceren.
Ik ben zelf afgestapt van traditioneel tuinieren omdat het (te) intensief is tegenover de opbrengsten.
Zo plant ik ook alles dichter op elkaar dan "normaal". Voorkomt al veel onkruid en gaat niet ten koste van de opbrengst.

Sinds ik mij verdiept hebt in de Ruth Stout manier van tuinieren ben ik daar nu helemaal naar over gestapt.
Het is makkelijk (geen gespit) en vergt weinig tijd (haast geen onkruid) om veel groente, kruiden en fruit te kweken.
Ook aardappels doen het heel goed op deze manier van tuinieren.
 

Erny

Last (wo)man standing
Je hebt het over het aanaarden van aardappels.
Nee, ik heb het niet over de traditionele manier van aanaarden. Het ging over het kweken van aardappels in zakken/tonnen etc.

De Ruth Stout manier van "aardappels onder het stro" ben ik zelf, met veel succes, een paar jaar geleden mee begonnen. In het begin even opletten ivm de slakken maar als de groei eenmaal in de planten zit dan gaat het verder geweldig. En je oogst ook nog schone aardappels. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Ray

SHTF Expert
Volgens mij is dat aanaarden vooral bedoeld om makkelijker te kunnen oogsten. Anders moet je diep graven...
 

Lai

Prepper goeroe
@Erny y in tonnen of emmers aarden ze ook aan om de zelfde reden.
En ja Slakken :mad: Heb ze wel gehad dat ze de steel net boven de grond afkloven. Dag plant, dag oogst :mad:

@Ray Nee, aanaarden is bedoeld dat de plant niet te diep gaat met wortels maken zodat ze door losse grond meer ruimte hebben om vrucht te laten groeien. Maar zorg je voor lossen grond (of stro, blad, ....) Dan hoef je niet aan te aarden. De aardappels hebben dan voldoende ruimte om te groeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Roel

Mankinds only hope
Mits goed aangeaard, en op tijd, en vaak genoeg, zorgt dit ervoor dat de aardappel bovenin blijft zitten.
De knol zal dan niet in het licht groeien en zal dus ook niet groen worden. Water wordt optimaal afgevoerd en de knollen zullen niet te nat blijven.
Ik heb wel aardappelen in houtspanen opgekweekt, maar ik moest ze overal vandaan zoeken, aanaarden houdt ze op hun plek.
 
Bovenaan