• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Aardbevingen en rampen.

JJ&A

Diehard Prepper
Nu weer in Turkije en Syrië,
Er zullen vele deze kant op komen en hulp zoeken bij familie en vrienden.
Wat een ramp wat een gewonden en doden.

Turkije is getroffen door een nieuwe aardbeving die met 7.6 op de schaal van Richter bijna net zo krachtig was als de eerste van 7.8 van vannacht. Het dodental in Turkije en Syrië is inmiddels opgelopen tot meer dan 1.400
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10503175/aardbeving-treft-turkije-en-syrie
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik begrijp niet dat als in landen regelmatig zware aardbevingen plaats vinden dat we dan nog steeds daar hoge flat en bedrijfspanden bouwen, daar mee hebben ze heel wat leed en doden op hun geweten, hoe kunnen mensen zo dom zijn.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik begrijp niet dat als in landen regelmatig zware aardbevingen plaats vinden dat we dan nog steeds daar hoge flat en bedrijfspanden bouwen, daar mee hebben ze heel wat leed en doden op hun geweten, hoe kunnen mensen zo dom zijn.

Hoge gebouwen hoeven niet per se hoger instortingsgevaar bij aardbeving te hebben, dan lage gebouwen @JJ&A.

Wat van belang is, is dat de constructie voldoende flexibel is om met de aardschokken mee te bewegen en tevens de invloed van de schokken te dempen.
Daarom hebben sommige wolkenkrabbers een zwaar contragewicht met schokbrekers boven in de constructie hangen, ook om het uitzwaaien als gevolg van windstoten af te dempen.
Omdat hier in de Filipijnen ook nogal eens aardbevingen voor komen, is ons huisje gebouwd met een frame van gewapend betonnen pilaren en balken, waartussen de muren zijn opgevuld. Dat geeft de constructie meer flexibiliteit dan massief gebouwde muren.

Maar vergis je niet, een beving van 7,6 of 7,8 op de Richter schaal is echt een zeer zware beving. Dan maakt het ook nog uit in welke mate er sprake is van horizontale beweging en vertikale beweging.

Ik vermoed dat het geen domheid is, dat er zoveel schade is daar in Turkije. Ze hebben daar heus wel kundige architecten, zeker voor hoogbouw projecten. Die gebouwen krijgen heus geen scheuren in de muren van een trillinkje van 2 op de Richter schaal, zoals we dat uit Groningen kennen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hoge gebouwen hoeven niet per se hoger instortingsgevaar bij aardbeving te hebben, dan lage gebouwen @JJ&A.

Wat van belang is, is dat de constructie voldoende flexibel is om met de aardschokken mee te bewegen en tevens de invloed van de schokken te dempen.
Daarom hebben sommige wolkenkrabbers een zwaar contragewicht met schokbrekers boven in de constructie hangen, ook om het uitzwaaien als gevolg van windstoten af te dempen.
Omdat hier in de Filipijnen ook nogal eens aardbevingen voor komen, is ons huisje gebouwd met een frame van gewapend betonnen pilaren en balken, waartussen de muren zijn opgevuld. Dat geeft de constructie meer flexibiliteit dan massief gebouwde muren.

Maar vergis je niet, een beving van 7,6 of 7,8 op de Richter schaal is echt een zeer zware beving. Dan maakt het ook nog uit in welke mate er sprake is van horizontale beweging en vertikale beweging.

Ik vermoed dat het geen domheid is, dat er zoveel schade is daar in Turkije. Ze hebben daar heus wel kundige architecten, zeker voor hoogbouw projecten. Die gebouwen krijgen heus geen scheuren in de muren van een trillinkje van 2 op de Richter schaal, zoals we dat uit Groningen kennen.

Over de soliditeit van de Turkse bouwvoorschriften heb ik toch zo mijn twijfels. Niet gehinderd door veel specifieke kennis overigens, maar ik heb door de jaren heen diverse Turken gesproken die "thuis" een huis bouwden en er jaren over deden. Ieder jaar weer een paar stenen erop, zo ongeveer, en "vrijheid blijheid".
Nu is een beving van 7,8 een stevige, maar ze zitten daar bovenop een bewegende tectonische plaat en zouden als geen ander bedacht moeten zijn op aardbevingen.
https://www.wncw.org/2023-02-07/heres-what-we-know-about-what-caused-the-turkey-earthquake
Ik vermoed, dat de bouwregelgeving daar relatief genomen toch ietwat rammelt of rammelde, en dat kost levens. Misschien was het gewoon "a calculated risk".

Enfin, hier lees ik dat alles wat er voor 2000 gebouwd is, "extreem gevaarlijk is", en dat zegt wel genoeg...
https://www.npr.org/2023/02/07/1154816277/turkey-syria-earthquake-why-buildings-collapsed

Mensen, stoppen met die oorlogsgein, en al het uitgespaarde geld en hulp (en meer) naar die getroffen gebieden, zou ik zeggen. Met voorrang naar Syrië, want daar is het al helemaal erbarmelijk.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Wij hebben achter onze flat een gezin wonen die uit Serie zijn gekomen als vluchtelingen we hebben ze met heel veel dingen kunnen helpen.

Een paar maanden geen contact gehad, maar vandaag toch even bij hen op bezoek geweest ze konden zich nauwelijks goed houden familie leden zijn daar gedood door het natuur geweld, behalve aandacht geven weten we niet wat we kunnen doen om hen bij te staan.
Het is een jong gezin met vier kleine kinderen, de jongste drie hebben een behoorlijke botontkalking het derde kind kan niet praten en begrijpt niet veel.
Het oudste jongetje leert nu Nederlands, vader nog moeder kan Nederlands, moeder spreekt wat Engels, zodat we toch wat kunnen communiceren.
De moeder is ook best aardig maar wat verstard, en is de spil van het gezin.
 

RockyFlats

Ruttaan
Wij hebben achter onze flat een gezin wonen die uit Serie zijn gekomen als vluchtelingen we hebben ze met heel veel dingen kunnen helpen.

Een paar maanden geen contact gehad, maar vandaag toch even bij hen op bezoek geweest ze konden zich nauwelijks goed houden familie leden zijn daar gedood door het natuur geweld, behalve aandacht geven weten we niet wat we kunnen doen om hen bij te staan.
Het is een jong gezin met vier kleine kinderen, de jongste drie hebben een behoorlijke botontkalking het derde kind kan niet praten en begrijpt niet veel.
Het oudste jongetje leert nu Nederlands, vader nog moeder kan Nederlands, moeder spreekt wat Engels, zodat we toch wat kunnen communiceren.
De moeder is ook best aardig maar wat verstard, en is de spil van het gezin.
@JJ&A , ik ben trots op hun buren! :thumbup:
 

JJ&A

Diehard Prepper
Als we het over rampen hebben kan Nederland er ook wat van, onvergetelijk voor mensen die het bewust hebben mee gemaakt.
Wat heeft ons landje een veerkracht getoond eerst de wereldoorlogen toen deze ramp.

Waterramp 1953
80.855 weergaven 1 feb 2022 #Watersnoodramp #Storm #️⃣
Op 1 februari 1953 werd Nederland 's nachts verrast door enorme hoeveelheden water. De ramp werd veroorzaakt door een zware stormvloed in combinatie met springtij, waarbij het water in de trechtervormige zuidelijke Noordzee tot extreme hoogte steeg. 🎞️ Dit fragment komt uit de collectie van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en kan onjuiste, eenzijdige, of verouderde termen, opvattingen of uitdragingen bevatten.

 
Bovenaan