• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ADLER 30-1 Schoenmakers Naaimachine uit jaren 30

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals waarschijnlijk al door sommigen vernomen , heb ik met @Flos een heuse Antieke Schoenmakers naaimachine geruild .
Natuurlijk wel nog wat schoonmaakwerk aan maar dat is geen probleem .

Ergens in de eind Jaren 80 was ik al verliefd op zo'n oudje .
Toen aangekocht in een soort Boots Shop van de betere merken en in Nijmegen .
Was daar voor een paar schoenen en kwam in gesprek met de eigenaar haha .
Voor ik het wist stond ik in een achterkamertje met daarin een Joekel van een Antieke Leer naaimachine en tevens in het zwart .
Het merk begin ik aan te twijfelen daar ik niets van Pfaff kan vinden . Het zal dus ook een Adler geweest zijn .

Deze machine heb ik destijds verkocht aan een Zadelmaker . 450 Gulden .

Nu heb ik er eindelijk weer een terug en kan ik eindelijk ook verder in het materiaal komen . Vooral Tassen en Rugzakken .
Deze Adler heeft een langere arm dan de Gelijkende Singer . Deze was iets compacter en wat jonger .
@Flos heeft dit type nog in zijn bezit .

Toen ik deze prachtige Adler besproken had wist ik al van een klein probleempje . Hij luste namelijk op de onderdraad . Probleem waarschijnlijk doordat de spanning niet goed stond . Kan natuurlijk aan een defect onderdeel liggen maar zeer waarschijnlijk moet het kleine schroefje op het spoelhuis aangedraait worden voor wat meer spanning . Deze spanning moet bij gebruiken van andere draad diktes telkens bijgesteld worden .
Gemiddeld is dat 150 gram aan de draad hangen en dan mag de draad bij schokkerig bewegen van het spoelhuis net afrollen .

Ik heb de machine even nagelopen op visuele gebreken , maar kon niets vinden .

Als tweede heb ik een dik stuk stevig papier gepakt en ben daar zonder draad op gaan testen .
Ik ben dus de steeklengtes gaan testen . dit van 1 tot 5 mm . Ik heb dat alleen nog gedaan in Verticale richting .
Verticaal en Horizontaal moeten die namelijk hetzelfde zijn .
Vaak zie je echter door slijtage of onkundige herstel werkzaamheden dat daar 1,5 mm verschil zit in het Horizontale stikken ten opzichte van het Verticale .

Het testen op dik papier ging dus goed en het werd ook netjes afgevoerd , Voetje is dus nog in zeer goede staat .

Daarna heb ik de draad in geregen en ben ik gaan naaien . Dat ging al meteen oke daar ik dat Stelschroefje op spoelhuis had aangedraaid .

Wel knapte de draad een paar keer na uitnemen werkstuk .
Dat wil zeggen , de Voet omhoog en dan er onderuit schuiven . De Bovendraad wou niet mee .
En dan Kom je er dus achter dat een nieuwe draad inrijgen door de kop een heel werkje is .
Die moet namelijk 18 Cm van boven naar onder Pff en Daar hebben ze normaal een hulpmiddel voor . En dat had ik niet . Uiteindelijk gelukt met een stuk ijzerdraad .

Ik heb als laatste test een legerschoen opgeofferd en heb daar met een 4 en 5 mm steek een paar proefbaantjes op gedaan . Ik praat over zeker 7 tot 8mm materiaal dikte .

Zie foto's met resultaat ! Het kan alleen maar beter .
Ook heb ik dit gedaan met het Handwiel en niet met het voetpedaal .

Tevens nog wat Links met info omtrent deze Gewilde Adlers .
De Oudjes konden veel dikker materiaal verwerken dan de twee opvolgende modellen .
De Constructie veranderde intern een beetje daar de Leder soorten steeds dunner werden in de Industrie .

Eerst was er de Zwarte uitvoering , toen de Groenige en als laatste de Jaren 70 Grijze .
Alle zeer goede machines , maar de Zwarte Jaren 30 / 40 was de Krachtpatser .

Link 2 gaat over een foutje in steeklengte . Daarvoor ook mijn test op dik papier . Zie foto 1 en 2 , bovenzijde en onderzijde papier .

20180910_192909.jpg 20180910_192916.jpg

Link 3 toont De bovendste rij foto's en de eerste van de volgende rij uit de derde link behoren bij het Topic uit link 2

https://naehmaschinentechnik-forum.de/viewtopic.php?f=14&t=26

https://naehmaschinentechnik-forum.de/viewtopic.php?f=14&t=589

https://www.google.nl/search?q=adler+30-1+stichlänge&tbm=isch&tbs=rimg:CbR5jHShioSeIjgrwipu_16e32v59RBWLFLECX2hFkKhE03z2V3fVuksNPCzcw81nzdMdK9eCHfR_1RgGc5qjv7jhezCoSCSvCKm7_1p7faEfcR26kwH7sSKhIJ_1n1EFYsUsQIR1XTxrKz9zIMqEglfaEWQqETTfBH3EdupMB-7EioSCfZXd9W6Sw08EZu9Ew4_1m86BKhIJLNzDzWfN0x0R1XTxrKz9zIMqEgkr14Id9H9GARFpjz3Ra71ilCoSCZzmqO_1uOF7MEZu9Ew4_1m86B&tbo=u&sa=X&ved=2ahUKEwjh19WUirHdAhXGJlAKHbUvC98Q9C96BAgBEBg&biw=1600&bih=783&dpr=1





http://martine-onderweg.blogspot.com/2015/07/adler-leernaamachine.html

20180910_193034.jpg 20180910_193037.jpg 20180910_192418.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
20180910_192853.jpg 20180910_193307.jpg 20180910_192845.jpg

Witte kant is onderzijde !
En zoals te zien op de foto's lust ie dus niet meer aan de onderzijde werkstuk .
Naait eigenlijk zeer goed en soepel .

Ik ga deze machine ook gebruiken voor het naaien van Canvas en herstel van Rugzakken .
Oa Straps die opnieuw moeten worden aangenaaid of gespen die vervangen moeten worden .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt er de kinderziektes eigenlijk nog vlug uitgehaald.

Veel info opgeslagen door forums doorspitten en uiteindelijk die info benutten .

Maar we zijn er nog niet .

Even ander garen halen en dan van hart tot hart de steek na meten.

Als daar een minimale tolerantie in zit en in alle richtingen gelijk !?
Dan zit het wel snor .

Maar hoe positief het ook nu nog is/ lijkt , ik moet hoe dan ook onderdelen vergaren .
En juist die delen die het meest lijden .

Wanneer ik VEEL beter bij kas zit dan bestel ik wel een keer online bij betrouwbare firma's .
Veelal in Germany .

Jou Singer 29 K of ?? Is ook zo'n zeer gewild model . En ook daar zal je onderdelen voor moeten gaan vergaren .

Ik vind vooral die draaibare kop zo handig ! Naaien in alle windrichtingen haha .
Zelfs korte bochten en hoeken .
Alle standen mogelijk zelfs er tussen in !
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze foto is toch echt een heuse herinnering aan vroeger tijden .
En nog tamelijk Nieuw die machine denk ik zo .
De lak glanst nog .
Ook de sfeer valt bijna te proeven .

Het Geurtje uit @Roel zijn topic ?? aanwezig .

De Adler op zijn plek

Screenshot_20180911-015253_Chrome.jpg
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Erg mooie machine @frans81 , daar ga je echt veel plezier van hebben! Vaak zijn de zwaardere industrie machines rechtzoom machines en heb je weinig ruimte om te manouvreren door het brede en vaak korte werkblad. Vooral zoas je zegt die draaibare kop.

Prachtig ding, gaat ook nooit stuk eigenlijk. En het is alleen al een genot om naar dit stukje erfgoed te kijken.

Sta er toch altijd weer van te kijken waar je het vandaan haalt al die mooie dingen @Flos!

Wel Adler maar dan een andere tak van het moederbedrijf: de schrijfmachines zijn ook zo mooi van hun, maar dat is wel weer heel erg offtopic. De motorfietsen kwamen trouwens wel uit de zelfde fabriek als de schrijfmachines, de zelfde lijn is tijdens WO2 gebruikt als wapen assemblagelijn. (voor meer info moeten jullie pa Zonnebrood maar pesten :))
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
F

frans81

Gast
Wat ook op valt is dus dat de vleugel ( s) om de kop te kunnen draaien in twee versies aanwezig zijn .
Met 1 Vleugel en meest voorkomend met twee .
Mijn machine heeft 1 Vleugel. Zie foto 1

Foto 2 en 3 zijn van www en tonen de uitvoeringen met 2 en 1 vleugels ook .

20180911_120542.jpg Screenshot_20180911-120331_Chrome.jpg Screenshot_20180911-120428_Chrome.jpg
 
J

J.J

Gast
Prachtig @frans81 ik ken een gezin in Leeuwarden die komen uit Vietnam of Laos de man moest completen aangepaste leren schoenen maken voor mensen met een handicap allerlei afwijkingen de schoenen moesten er zorgen dat ze weer op de been kwamen en normaal tot redelijk konden functioneren.
Mensen kwamen via het ziekenhuis bij hem terecht.
Dat was vakmanschap.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook heb ik gisteren ontdekt dat er op het Handwiel aan voorzijde iets ontbreekt !
Namelijk een hevel om het wiel in een soort vrijloop te zetten .
Wanneer men de Adler bedient met het voetpedaal dan is het wel fijn als dat zware Wiel niet meedraait.

Foto's laten zien wat ik bedoel . Foto 1 is van www en met hevel.

Deze vrij loop is tevens van Nut wanneer er een spoeltje gewikkeld moet worden !
Wanneer Het Handwiel in vrij loop staat dan beweegt de Naald ook niet mee !

Foto 2 en 3 van mijn machine .
Screenshot_20180912-084128_Chrome.jpg Screenshot_20180912-084306_Gallery.jpg Screenshot_20180912-084326_Gallery.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag heb ik in mijn eentje de Adler een plekje in huis gegeven .
Ik heb tenslotte geen droge schuur met de juiste luchtvochtigheid om zoiets te plaatsen .

Zou namelijk jammer zijn als roest het ding als voedsel zag .

Ook heb ik inmiddels het geluk dat ik bij een schoenmaker tegen inkoop Garen , Naalden , spoeltjes en ?? kan bestellen .

Tevens gratis voorlichting / Tips .

20180913_170347.jpg 20180913_170615.jpg 20180913_170649.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het mooiste komt nog !
Ik moest vandaag richting de stad .
Een weg die ik vaak fiets en natuurlijk een route waar je de ogen open hebt .
Bij een huis staat sinds enkele maanden een Naaimachine achter in de tuin tegen een bijgebouw .
En wel een model dat mij sinds ik er gisteren weer langs kwam , bekend was .
Een Singer Schoenmakers machine .
Vandaag de stoute schoenen aan en hun benaderd! En afspraak gemaakt .
18.00 weer terug En het ding bekeken . Het was een Singer 29K72 model .
Werkend buiten gezet en natuurlijk beetje last van roest . Gelukkig viel het mee .
Het ding is compleet en veel onderdelen zijn uitwisselbaar met de Adler . Dit omdat het tevens een Long Arm model is .

Gaan we dus niet doen haha .
Ik lap deze Singer op en maak hem netjes .

Wel meer werk dan je zo denkt !
Het onderstel is van een Singer met korte arm en al veel ouder .
En ik heb het wonder boven wonder , kunnen ruilen tegen iets dat voor mij overbodig was .
Machine is door schoenmaker in die kleur gezet net als alle andere machines van hem .

Ook is mij door een Schoenmaker verteld dat deze Singers niet zo'n dik materiaal aan kunnen als de Adlers .



20180913_195701.jpg 20180913_195640.jpg 20180913_195710.jpg
 
F

frans81

Gast
Wel moet dit Wiel gericht worden bemerkte ik .
Waarschijnlijk door een stuiter partij een kromming ( slag ) in geraakt .

20180913_224057.jpg
 
Bovenaan