• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alternatieven voor sparen

Preppertt

Senior Prepper
Nu de inflatie weer gaat stijgen en de rente op steeds meer spaarrekeningen tot 0% aan het dalen is, is sparen steeds minder winstgevend. Zeker mensen met weinig vermogen hebben niet zo veel ruimte om spaargeld om te zetten in bijvoorbeeld steen. Wat doen jullie, buiten aandelen, om je overschot aan geld veilig te stellen?
 

Fitsein

Survivor
Voorlopig in ieder geval een deel van de bank af, cash dan maar. Groot deel staat ook bij beleggingsmaatschappij.

Ik zou wel in steen willen, echter laat mijn vermogen dat nog niet toe.

Oh, ik mag lang houdbaar voedsel, water en andere "prep-items" zeker niet vergeten!

Ik ga dit topic zeker volgen :)
 

FKAGB

Prepper goeroe
Dingen kopen waarvan je toch wel weet dat je ze nodig gaat hebben. Zo heb ik voor de rest van mijn leven scheermesje liggen zon ongeveer. Ga ik door voordat ze op zijn, jammer dan. Leef ik per ongeluk langer dan zal ik bij moeten kopen maar de kans dat ik 100 wordt acht ik vrij klein.

Daarnaast zou je dingen die je moet gaan vervangen alvast op voorraad kunnen nemen. Dat is voor de meesten lastig als het om een koelkast gaat, maar met kleding is dat wel weer te doen.

Eigenlijk wil je je hoeveelheid geld zo klein mogelijk hebben. Alles wat je nu koopt wordt niet duurder.
 

FiatCurrency

Survivor
Volgens mij zijn de beste alternatieven voor sparen:
1. Schulden (versneld) aflossen, incl. hypotheek (vooral de hypotheek!)
2. Andere investeringen die je vaste lasten verlagen (zonnepanelen, isoleren huis, aardwarmte (erg duur), thermo ondergoed, LED verlichting, speksteenkachel etc.)
3. Prep items die de kans op overleving bij SHTF verhogen, te beginnen met voedsel en water.
4. Fysiek goud en/of silver, evt bitcoins.

Wat vooral niet te doen in plaats van sparen:
1. Beleggen in aandelen, opties, obligaties of 'papier goud/silver' (zgn. Silver Trust Ishares or SLV's)
2. Consumentengoederen kopen waar je bij SHTF niks aan hebt.

FiatCurrency.
 

martin

Mankinds only hope
edit:

Zit ik exact dezelfde lijst neer te pennen als @FiatCurrency
Dankzij deze volgorde ruim 20 jaar geleden te hebben aangehouden zijn mijn huidige lasten bijna 0.

De tip van @FKAGB vind ik ook wel slim. Sommige zaken zal je altijd nodig hebben. Dus als het niet bederfelijk goed is gewoon alvast aanschaffen.
Stel dat ik over een maand of 6 (zit midden in een verhuizing) nog geld zou overhebben dan koop ik voor 10 jaar pellets voor de kachel (of briketten).
Maar de kans is klein dat ik me daar zorgen over moet gaan maken.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Enkele jaren geleden heb ik me op bescheiden schaal wel eens met beleggen bezig gehouden via de "zelf-beleggen" rekening van ING. Maar alleen met geld waarvan ik zeker wist niet op korte termijn nodig te hebben. Dat leek me leuker dan lotjes kopen bij de Staatsloterij, waar je statistisch gezien zeker bent van je verlies.
Toen ING geld ging vragen voor het in depot houden van de aandelen ben ik er mee gestopt. Ook omdat ik niet voortdurend kon beschikken over een voldoende betrouwbare internetverbinding, zodat ik op tijd kon in- en verkopen. Gemiddeld wel een beter rendement gehaald dan met een spaarrekening, rekening houdend met de transactiekosten, die bij kleine aandelenposities relatief groot zijn. Maar je moet er dus wel voortdurend "boven op" zitten om je kansen niet te missen.

Op dit moment zou ik zeer huiverig zijn om in aandelen te stappen omdat de koersen historisch erg hoog staan, Een oude beleggersregel is, dat wat hoog staat ook weer naar beneden moet komen.
Verder zijn beleggingen in aandelen of obligaties erg kwetsbaar in een serieuze SHTF-situatie (denk aan financiële crises). Je kan op slag geen toegang meer hebben tot je bank/beleggings rekeningen of je aandelen kunnen plots hun waarde verliezen.

Als je met de huidige rentestanden nog een stevige spaarrekening aanhoudt, ben je een dief van je eigen portemonnaie. Behalve dat de inflatie een aanslag op de waarde van je spaargeld pleegt, en het aanhouden van een bankrekening geld kost (bij de vroegere Postbank nog gratis!) kaapt de Nederlandse Belastingdienst ook jaarlijks 1 % weg, mocht je boven de box-3 grens voor onbelast vermogen uit komen.
Met een beetje pech boet je er per jaar toch 3 à 4% in waarde in op je spaarcentjes.
En als het ècht mis gaat met de waarde van de euro, dan denk ik dat ik de overheidsgarantie op spaargelden ook wel op mijn buik kan schrijven. Nog afgezien van het feit dat bankrekeningen in zo'n situatie van overheidswege geblokkeerd zullen worden, zo niet geconfiskeerd. Daarvoor bestemde noodwetten liggen al jarenlang klaar en kunnen in 1 dag tijd van kracht worden. Dat laatste geldt overigens ook voor baren edelemetaal, die je eventueel in een bankkluis hebt liggen.

Thans zit het het merendeel van m'n "vermogen" vast in grond en steen in verschillende landen. Hoewel op lange termijn meer waardevast dan aandelen, zitten overigens ook daar nadelen aan.
Bij een financële crisis of oorlogssituatie is het een probleem de waarde te gelde te maken, omdat de vraag wegvalt als mensen hun inkomen hoofdzakelijk aan eerste levensbehoeften kwijt zijn.
Of armlastige overheden bedenken weer een wetje waardoor je meer belasting over je OG moet betalen.
En je moet je onroerend goed ook onderhouden. Als je dat niet (meer) met eigen huisvlijt kan doen, kan het inhuren van arbeidskracht een kostbare kwestie worden.
Maar het lijkt me toch wat minder riskant dan aandelen of obligaties. Bovendien kan ik er zelf in wonen en in sommige gevallen kan het door verhuur wat inkomen genereren.
Mijn streven is om de beheerskosten van het OG zo laag mogelijk houden. Ik heb in Nederland 3 aandelen windmolen gekocht die jaarlijks c.a. 1500 KWh opleveren. Die investering levert meer op dan spaarrente bij de bank.
Op buitenlandse locaties heb ik een setje zonnepanelen (600 Wattpiek) geïnstalleerd, waarvan ik de opbrengst met een buur deel, waarvoor ik via een lijntje wat stroom kan afnemen zodra mijn zonnepanelen in het donker zitten, of iets meer nodig heb dan de panelen leveren b.v. voor het starten van de koelkast of gebruik van waterkoker, magnetron en warmwatervoorziening.
Zodoende betaal ik geen vastrecht meer aan een energieleverancier en is enige stroomvoorziening gegarandeerd bij net-onderbrekingen. Door 12 Volt LED-verlichting te gebruiken is 20 Watt voldoende om het hele huis te verlichten met een back-up accu.

Behalve in prepvoorraden (o.a. voedsel, gereedschap, zelfverdediging) kan je van een eventueel resterend overschot een muntenverzameling aanleggen (zilver, liever dan goud, omdat de grotere waarde van goud lastiger hanteert bij ruilhandel). Vergelijk je de historische koersen van zilver en goud met de koersen van valuta, dan blijken edelmetalen afgezien van soms grillige koersbewegingen (o.a. door marktmanipulatie) toch verbazend resistent tegen inflatie.

Daarom lijkt me een goed beginsel om niet alles op één paard te wedden maar het vermogen te spreiden over verschillende sectoren. Preppen in een redelijke voedselvoorraad heeft dan wat mij betreft de 1e prioriteit. In de meeste soorten van SHTF is een Bug-in het veiligst en voedselvoorraad kan in beroerde omstandigheden ook als ruilmiddel dienen.
 

Preppertt

Senior Prepper
Mooie reacties, nu al. Precies waarom ik dit topic heb gestart.

Om voor mezelf te spreken, een deel van mijn spaargeld heb ik in zilveren munten en kleine goud baartjes en juwelen gestopt. Dit laatste vooral omdat het gemakkelijker over de grens mee te nemen is. Dat blijf ik ook doen. Daarnaast heb ik wat cash liggen.

Verder hoor ik de laatste tijd veel over horloges, whisky en andere mogelijkheden die wat beter te betalen zijn voor wat minder bedeelde mensen. Maarja meestal is het al te laat als je er in de media over gaat horen.

Jammer genoeg woon in nu nog in een huurhuis (dat blijf ik nog wel even doen) dus bijvoorbeeld isolatie en dergelijk is voor mijn niet van toepassing. Wel zit ik te denken aan investeren in zonnepanelen, bijvoorbeeld via zonnepanelendelen.nl. Iemand daar ervaring mee?

Verder ben ik op dit moment helaas niet kapitaalkrachtig genoeg om bijvoorbeeld te investeren in onroerend goed. Dat zou ik wel graag willen, wellicht in het buitenland. Verder zit ik er aan te denken in de toekomst een plaats te kopen op een volkstuin terrein, daar een chalet op zetten en uiteraard aan de slag met een grote moestuin.
 

PBear

Mankinds only hope
Mooie reacties, nu al. Precies waarom ik dit topic heb gestart.

Om voor mezelf te spreken, een deel van mijn spaargeld heb ik in zilveren munten en kleine goud baartjes en juwelen gestopt. Dit laatste vooral omdat het gemakkelijker over de grens mee te nemen is. Dat blijf ik ook doen. Daarnaast heb ik wat cash liggen.

Verder hoor ik de laatste tijd veel over horloges, whisky en andere mogelijkheden die wat beter te betalen zijn voor wat minder bedeelde mensen. Maarja meestal is het al te laat als je er in de media over gaat horen.

Jammer genoeg woon in nu nog in een huurhuis (dat blijf ik nog wel even doen) dus bijvoorbeeld isolatie en dergelijk is voor mijn niet van toepassing. Wel zit ik te denken aan investeren in zonnepanelen, bijvoorbeeld via zonnepanelendelen.nl. Iemand daar ervaring mee?

Verder ben ik op dit moment helaas niet kapitaalkrachtig genoeg om bijvoorbeeld te investeren in onroerend goed. Dat zou ik wel graag willen, wellicht in het buitenland. Verder zit ik er aan te denken in de toekomst een plaats te kopen op een volkstuin terrein, daar een chalet op zetten en uiteraard aan de slag met een grote moestuin.

Op https://www.immobilienscout24.de/ kan je zoekopdrachten formuleren voor (koop)woningen in Duitsland, binnen min. en max. prijs, soort woning, aantal kamers en diverse andere opties. Je kan je er abonneren op automatische emails voor woningen die aan je zoekcriteria voldoen. Zoekopdracht geldt op gebied/provincie niveau binnen Duitsland.

Zo ben ik destijds na geduldig zoeken op een kleine woning gestuit, die ik voor c.a. EUR.5000,- kon kopen inclusief makelaars-, notaris- en inschrijvingskosten en met inbegrip van het meeste meubilair.
Moest wel wat aan opgeknapt worden, (lekkend schuurdak) maar toch niet ingrijpend gerenoveerd.

Misschien is zoiets ook met een bescheiden kapitaaltje te doen, zonder hypotheek!

Nu heb ik er een leuke vakantie-BOL aan, die in een prachtige omgeving ligt en als ik mijn huis in NL verkoop, weet ik waar ik vervolgens kan gaan wonen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Flos

SHTF Expert
Dingen kopen waarvan je toch wel weet dat je ze nodig gaat hebben. Zo heb ik voor de rest van mijn leven scheermesje liggen zon ongeveer. Ga ik door voordat ze op zijn, jammer dan. Leef ik per ongeluk langer dan zal ik bij moeten kopen maar de kans dat ik 100 wordt acht ik vrij klein.

Daarnaast zou je dingen die je moet gaan vervangen alvast op voorraad kunnen nemen. Dat is voor de meesten lastig als het om een koelkast gaat, maar met kleding is dat wel weer te doen.

Eigenlijk wil je je hoeveelheid geld zo klein mogelijk hebben. Alles wat je nu koopt wordt niet duurder.
In 1975 kreeg mijn moeder ontelbare hoeveel plastic zakjes. Met ons vijven thuis mochten we er elke dag 3 gebruiken om bv. onze boterhammen voor een lunch pakket in te doen. En dat mijn moeders haar hele leven lang. Nu mijn moeder leeft nog steeds maar ze begint toch te bezuinigen op haar plastic zakjes. Ze is nog alleen thuis en ze heeft naar haar zeggen er nog voor 3 jaar
 

TheDude

Prepper
Als je veilig wil zijn en je hebt geld over zou ik kiezen voor goud. De belasting dienst kan daar ook niet bij als je dit veilig opslaat in een kluis. En goud houd redelijk zijn waarde vast op lange termijn.
 
F

forumlid 1447

Gast
Keuken vernieuwen met zuinigere apparatuur, isoleren, zonnepanelen, alle lampen die je kunt vervangen, naar zuiniger (Led, lage watt lampen).
Kleding vorig seizoen kopen (volgend jaar), overige oude energieverslinders vernieuwen.
Oude radio's kopen, die veel stroom verbruiken :fluit::fluit::fluit: extra stoppengroep. (investeren in hobby's).
Boeken kopen, cursussen volgen, (investeren in kennis).
NIET BELEGGEN IN WHISKY, als je drank koopt moet je het ook drinken.o_Oo_Oo_O:lips::lips:.
Kopen wat je graag hebt, genieten van het leven is het belangrijkste wat er is.
Nieuwe kleren voor de een, toys voor de ander.
 

Papillon

Diehard Prepper
Gisteren een gesprek gehad met een van mijn beste vrienden. Allebei baalden we enorm niet in bitcoin gestapt te zijn toen het voor een een paar dubbeltjes te koop was. Hij is nu in een nieuwe internet munt gestapt, en die is al flink gestegen weer.
Zelf bedacht ik mij, dat het misschien een goed idee kan zijn SHORT te gaan gokken op koreaanse aandelen.

Mocht trump met zijn "stilte voor de storm" bedoelen dat hij NK gaat aanvallen, dan is de kans dat tegelijk koreaanse aandelen gaan kelderen wel groot denk ik.

Ik ga het nog verder onderzoeken, ik heb (helaas) weinig verstand van geld,en ook meer verloren dan gewonnen met aandelen in het verleden.
 
Bovenaan