• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ray

SHTF Expert
Je kent het wel, van die prutsapparaatjes die je zelden gebruikt en heden ten dage kennelijk allemaal met een schermpje moeten, want een meetinstrument aflezen is natuurlijk veel te moeilijk (ok, je moet het wel effe leren).

Al eerder had ik een keertje ruzie met m'n koortsthermometer, zo'n ding wat je ook maar eens in de tien jaar gebruikt (als je geen kinderen hebt tenminste). Heb je hem een keer nodig, kun je eerst op zoek naar een nieuw batterijtje. Deze is inmiddels vervangen door een ouderwetse uit de kringloop.

Vandaag hetzelfde met een schuifmaat. Ja hoor, ook het batterijtje plat, tja, zo'n ding gebruik je ook niet dagelijks. Gelukkig nog een echte, ouderwetse liggen die je zelf moet aflezen ipv het antwoord op een lcd schermpje te zien.

Het aflezen van een analoge schuifmaat is toch vrij simpel, maar je moet even weten hoe. Eerst lees je bij de nul het aantal millimeters af, daarna zoek je het corresponderende (doorlopende) streepje op het schuifbare, onderste deel.

Normaal heeft een schuifmaat ook nog halve streepjes op het schuifbare, onderste deel en met een kien oog kun je de nauwkeurigheid verder verhogen tot op honderdsten millimeters.

Nog een luie donder belang bij zo'n kreng met leeg batterijtje? :D

Hetzelfde probleem speelt ook bij weegschalen, die tref je ook nog zelden aan zonder batterijen. Nu ja, met de personenweegschaal heb ik precies hetzelfde probleem, in de keuken is inmiddels alles wel lekker ouderwets.

Deze zie je nog overal, voor het grove werk in de keuken geschikt tot 5 kg:


Deze is een wat zeldzamer een Soehnle Zennith, maar veelzijdiger (tarra functie) en gaat tot 12 kg:
99898216591799.jpg


Voor je thermo, hygrometer en barometer (al zijn die van een stuk minder belang) biedt de kringloop ook nog genoeg opties te vinden. Al dan niet gecombineerd op een stijlvolle donker houten plank:
edb9babf-e464-49b2-a4eb-21cf4994124c.jpg


Misschien weten mensen zo nog wat meer apparaatjes te verzinnen die handig zijn en tegenwoordig afhankelijk van elektriciteit. Is het niet voor de prep, scheelt het iig een hoop ergernis. :)

Waarschijnlijk zal je dergelijke meetinstrumenten vaker gebruiken tijdens de shtf dan in het huidige.
 

Flos

SHTF Expert
Daar schijf jij zo wat.
Was ik wat blij toen ik zag dat het kwikbuisje gebarsten was van mijn broedmachine thermometer.
Dat ik nog een digitale had liggen.

Nu moet ik opzoek naar een nieuwe kwik thermometer voor mijn broedmachine
 

petroman

SHTF Expert
uh Flos, waar is nu dat kwik gebleven ? Of wil ik dat niet weten ?
Kwikthermometers worden volgens mij niet meer verkocht. Ik weet niet zeker of het wettelijk niet meer mag. Vanwege het kwik.
Sterker: mijn kinderen kennen het nog wel maar ze hebben er geen meer.

En dat is nu weer het nadeel : wie kan nog omgaan met die antieken analoge dingen ? Preppers ?

ppsst hij daar, weet hoe een barometer werkt, is vast een prepper.
 

Ray

SHTF Expert
Daar schijf jij zo wat.
Was ik wat blij toen ik zag dat het kwikbuisje gebarsten was van mijn broedmachine thermometer.
Dat ik nog een digitale had liggen.

Nu moet ik opzoek naar een nieuwe kwik thermometer voor mijn broedmachine
De chinezen gooien ze voor weinig achter de voordeur:

- knoopmodel 0,69 euro: https://nl.aliexpress.com/item/1pcs...ph-Celsius-hydro-thermograph/32798193806.html

- aquariummodel (handig tegen het ruitje van de broedmachine?) 0,74 euro: https://nl.aliexpress.com/item/JFBL...ter-for-Aquarium-with-Sucker/32768144604.html

- Eentje met hygro erbij 1,90 euro: https://nl.aliexpress.com/item/Draa...station-Neasuring-Termometro/32863912009.html

en zo nog tientallen modellen.....
 
F

forumlid 1447

Gast
@Ray bij het bierbrouwen is het toch wel fijn, om te weten wat het weer doet,
grote temperatuurverschillen, kunnen je fermentatie aardig "verkl.ten".
Daarbij helpt een "ouderwetse " barometer, hygrometer,temperatuurmeter perfect,
en licht in ruimte hoeft dan maar minimaal te zijn.
Oude radio's hebben gewoon draaiknoppen, blijken die bij atmosferische storing
toch stukken makkelijker dan digitaal zoekwerk. (amateurzender)
Veel radio's hebben digitale zoekfuncties , en zo vindt je de echt goede zenders ,door gemakzucht,
niet meer zo snel.
Heb een digitale en een ouderwetse schuifmaat.
Bij EHBO leren werken met een stethoscoop, lijkt me ook nog wel iets.
Bloeddruk is een probleem, zonder batterijen, tegenwoordig.
 

Dreutel

Prepper goeroe
In de tijd van voor de zakjapanner gebruikte men een rekenliniaal voor lastige berekeningen. Vraag me niet hoe het werkt, het was iets met logaritmen. Kijk maar op wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rekenliniaal

De waterpas is ook analoog. Tegenwoordig doen ze dat met lasers.

Naast de schuifmaat bestaat ook de micrometer. Volgens hetzelfde principe, maar nog nauwkeuriger.
 

Ray

SHTF Expert
@wiliam Ik heb een oud wereldontvangertje van begin jaren 80. Alles analoog en die printplaatjes kun je nog met een gloeiende spijker te lijf. De schakelaars en potentiometertjes, zullen slijten (zijn nu nog goed), maar altijd hobbyend wel weer te fixen zijn. Tja, als je eenmaal als kind al die zooi uit elkaar sloopte, onderdeeltjes verzamelde en je eigen defecten weer voor elkaar prutste, leer je dat niet meer af. En dat onder het genot van een zelfgebrouwen bier, amen! :thumbsup:

Bloeddruk meters waren er idd alleen met kwik, voor zover ik weet, in het analoge tijdperk. Gelukkig heb je ook varianten op AA batterijen en die laad ik zo op met een beetje daglicht.

@Dreutel, kon er een jaartje geleden nog eentje kopen bij de kringloop, een hele mooie en stond toch een partij te twijfelen. Maar ja, weer zo'n uitzoekklusje erbij, want ik heb er nooit mee leren rekenen. Logaritmes zijn lastig (maar met een tabel ook oplosbaar), maar de rest kan toch vrij makkelijk ook met papier. Ik zoek nog steeds zo'n Binas van m'n VWO tijd. Met die in de hand heb je 1000 jaar kennis het meest compact.

Waterpassen liggen gelukkig nog overal, dat werkt wel zo snel. Maar ook het oude loodlijntje is erg handig, bv bij het behangen nu, maar ook simpel om een paal een beetje recht in de grond te krijgen. Ik heb er eentje, gewichtje en beugeltje om het touwtje op te rollen, maar kan ook geïmproviseerd worden, net als de waterpas. Paar jaar geleden nog moeten doen (waterpas improviseren), voor het metselen van een muurtje. Een halfvolle petfles met een streep merkstift in het midden (gezet op een oppervlakte die echt goed waterpas was).
 
F

forumlid 1447

Gast
Met een doorzichtige darm (slang) kun je perfect waterpassen over grotere afstand.
Water in de slang en dan kijken waar het streepje staat.
Andere uiteinde omhoog tot het water op de juiste hoogte staat.
Dan staat het streepje ook aan de opgeheven kant op dezelfde hoogte.
Zoals in dit filmpje:
 

Lai

Prepper goeroe
Mij valt het ook op dat overal wel een of meerdere batterijen in zit of er zit een snoer aan. Schermpjes net zo. Ik ben er niet zo weg van. Als ik mijn hand kan leggen op analoog dan word dat mijn eigendom :fluit: Digitaal gaat nogal eens stuk bij mij :lips: Hoef het alleen maar vastte houden :lol:

Gister nog bij de kringloop 3 barometers gezien. Lagen naast elkaar en gaven alle 3 wat anders aan!! :confused: Heb ze maar laten liggen. Heb er eentje aan de muur hangen die het ook niet doet. Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog mensen zijn die deze dingen kunnen repareren dan wel goed afstellen. Ik heb er geen kaas van gegeten, dat ding staat nu vast :oops:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Met een doorzichtige darm (slang) kun je perfect waterpassen over grotere afstand.
Water in de slang en dan kijken waar het streepje staat.
Andere uiteinde omhoog tot het water op de juiste hoogte staat.
Dan staat het streepje ook aan de opgeheven kant op dezelfde hoogte.
Zoals in dit filmpje:

Wordt nog veel gebruikt in de woning bouw. Maar na een tijd werdt de plastiken slang zo dof dat je er amper kon door kijken.
Öm dit op te lossen deed men koffie in de slang. Dat werkte dan weer maar een poosje en moest de slang vervangen worden.
 

Ray

SHTF Expert
Mij valt het ook op dat overal wel een of meerdere batterijen in zit of er zit een snoer aan. Schermpjes net zo. Ik ben er niet zo weg van. Als ik mijn hand kan leggen op analoog dan word dat mijn eigendom :fluit: Digitaal gaat nogal eens stuk bij mij :lips: Hoef het alleen maar vastte houden :lol:

Gister nog bij de kringloop 3 barometers gezien. Lagen naast elkaar en gaven alle 3 wat anders aan!! :confused: Heb ze maar laten liggen. Heb er eentje aan de muur hangen die het ook niet doet. Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog mensen zijn die deze dingen kunnen repareren dan wel goed afstellen. Ik heb er geen kaas van gegeten, dat ding staat nu vast :oops:

Er zit meestal een stelschroefje op die ouderwetse barometers. Kun je hem afstellen door op buienradar of andere weersite te kijken. Het belangrijkste is echter dat je kunt waarnemen of de luchtdruk plots daalt (of stijgt). Hiervoor gebruikte men vroeger ook wel een weerglas, zonder enige aanduiding erop. Dit is een afgesloten reservoir met vloeistof, met één open buisje eraan. Als de luchtdruk rap daalt, kan hij zelfs overstromen, vandaar dat er vaak een (lek)bakje onder zit.
1516641365-weerglas3%20name.jpg


Wordt nog veel gebruikt in de woning bouw. Maar na een tijd werdt de plastiken slang zo dof dat je er amper kon door kijken.
Öm dit optelossen deed men koffie in de slag . Dat werkte dan weer maar een poosje en moest de slang vervangen worden.
Eigenlijk hoef je alleen de uiteinden van de slang te vervangen door iets doorzichtigs. Als 't moet pak je een gewone, ondoorzichtige tuinslang met twee halve liter petflesjes aan de uiteinden.
 

Lai

Prepper goeroe
Die schroefjes had ik al gevonden. Ding krijg ik niet afgesteld. We mogen elkaar niet of zo.

Weer glazen ken ik,heb er eentje (per ongeluk) gemaakt van een klein glazen flesje met jodiumtinctuur en een pipet. Rubber van pipet kan niet zo goed tegen jodium en is poreus geworden. Weer metertje werkt goed :lol: Alleen nu nog een beetje een schaalverdeling bij maken en dan is ie compleet.
DSC_0009 (1).JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Harry Nack

Last (wo)man standing
@wiliam, ik gebruik hier niet anders alleen doe ik er liever water met een kleurtje in zoals koelvloeistof of antivries. Dan zie je het een stuk beter. :thumbsup:
 

Lai

Prepper goeroe
U vraagt u krijgt (vandaag dan :))
Voorkant: Geeft mooi weer aan, het regent hier toch echt :confused:
DSC_0010 (1).JPG
En achterkant:
DSC_0011 (1).JPG
 
Bovenaan