• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ASML en de megalomaan...

RockyFlats

Ruttaan
"De inzet is hoog. Amerika wil ASML's handel met China vergaand beperken. De verkoop van de gewilde chipmachines aan China - 2,7 miljard euro en daarmee goed voor 15 procent van de jaaromzet - is in gevaar. Dit is onderdeel van een groter plan waarmee Amerika China niet alleen op achterstand wil houden, maar eigenlijk wil voorkomen dat het land zich überhaupt verder technologisch kan ontwikkelen, niet in de laatste plaats op militair gebied."
https://nos.nl/artikel/2460208-wat-...pel-staat-bij-bezoek-rutte-aan-het-witte-huis

Het is een modus operandi van onze grote broer. Feitelijk een megalomane parasiet, grotendeels terend op het benadelen van anderen. Anders dan beperkingen en sancties op te leggen, zou men ook kunnen proberen om zelf beter te gaan presteren.

Naar mijn bescheiden mening, is het pleit eigenlijk al beslecht in het nadeel van de USA, bij dergelijke rare sprongen. China gaat er nu voor zorgen om zich de technologie versneld eigen te maken, en om die machines z.s.m. zelf (en beter) te maken.

Het is m.i van de zotte, dat de USA de euvele moed heeft om ons beperkingen op te leggen.

Ik heb weinig vertrouwen in de ruggegraat van het "zich kabinet noemende". Slappe hap. Ook nu, zal het wel weer een knieval worden, en waarom eigenlijk?

Moeten we dan zo nodig ... mee naar benee...?
 

PBear

Mankinds only hope
Inderdaad van de zotte om ASML door de VS handelsbeperkingen op te laten leggen.
Als de VS nu bereid was de 2,7 miljatd euro schade te vergoeden, valt er wellocht over te praten. Maar dit is gewoon neokoloniaal beleid.
Maar waarschijnlijk gaat Rutte ervoor door de knie-en.

Tijd dat de EU zich losmaakt van VS invloed. Of anders NL zich los maakt van de EU, al was het maar om ons van een financiele crisis (door insolvabele ECB) te behoeden.
 

marzman

Diehard Prepper
Dat is een beetje het verschil tussen de VS en de EU, de EU is gebouwd op handel en de VS op protectionisme. Een beetje protectionisme kan geen kwaad hebben we nu gezien met Rusland, maar de VS is ook vaak bang om niets.

Ik denk dat er wel een deal gaat komen met de VS. ASML kan ook niet zonder de VS (als klant en leverancier).
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
, de EU is gebouwd op handel en de VS op protectionisme. Een beetje protectionisme kan geen kwaad hebben we nu gezien met Rusland, maar de VS is ook vaak bang om niets.
@marzman , het is echter het "protectionisme" van een mafiabaas, die eerst het pand in lichterlaaie zet om vervolgens beschermgeld te incasseren.

En eerst een gasleiding saboteert om de EU te laten verrekken, om er vervolgens hun frackingas in af te persen.

Had de USA Rusland niet stelselmatig in het nauw gedrongen dan had er helemaal niets aan de hand geweest, denk ik.
 

drent

Diehard Prepper
Als China zelf de allerlaatste en kleinste microchips kan maken, iets waar Taiwan nu monopolie op heeft, hoeven ze zich niet meer druk te maken om sancties of verlies van die zo nodige chips en is er geen belemmering meer om Taiwan onder de voet te lopen. TSMC opblazen heeft dan veel minder tot geen nut.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Als China zelf de allerlaatste en kleinste microchips kan maken, iets waar Taiwan nu monopolie op heeft, hoeven ze zich niet meer druk te maken om sancties of verlies van die zo nodige chips en is er geen belemmering meer om Taiwan onder de voet te lopen. TSMC opblazen heeft dan veel minder tot geen nut.

Zo had ik het nog niet bekeken @drent , die sancties maken voor de VS de kans groter om ooit Taiwan "te hulp te moeten schieten". Zaken op scherp zetten, dat kunnen ze goed.
(Je bedoelde "en is er geen reden meer om Taiwan..." neem ik tenminste aan?)

Op TV hoorde ik zojuist weer, met Joe en Mark bij het haardvuur, dat de USA wil dat ook apparatuur voor de simpelste huishoudelijke chips niet meer aan China wordt geleverd... omdat ook die voor wapens zouden kunnen worden gebruikt.
Wat een lachwekkende vertoning, en we slikken het nog ook.
 

phtvs

Sysop
Admin
Bovendien leveren grote Amerikaanse chipmakers gewoon geavanceerde chips aan China, zei Wennink in gesprek met het ED. ,,China als producent van chips is niet de bedoeling, maar China als klant is kennelijk prima.”
https://www.ad.nl/veldhoven/defensi...eavanceerde-asml-machines-aan-china~a4947816/

De VS leveren dus gewoon chips aan China en willen dus gewoon om economische reden dat China die chips niet zelf kunnen maken, maar in de VS koopt. Gaat dus niet om technologie maar om handel.
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
https://www.ad.nl/veldhoven/defensi...eavanceerde-asml-machines-aan-china~a4947816/

De VS leveren dus gewoon chips aan China en willen dus gewoon om economische reden dat China die chips niet zelf kunnen maken, maar in de VS koopt. Gaat dus niet om technologie maar om handel.

Biden klinkt als een verbetering ten opzichte van Trump voor ons, maar eigenlijk maakt die ook Trumpiaanse besluiten. Hij heeft ook een subsidie ingevoerd op electrische auto's. Klinkt goed, maar het gaat alleen op in de VS geproduceerde electrische auto's terwijl wij ook tesla's aan het subsidieeren zijn en het in gaat op internationele afspraken (en oneerlijke handel is). Heel protectionistisch allemaal, net als met die ASML machines.
 

phtvs

Sysop
Admin
ASML slachtoffer van datadiefstal door ex-werknemer in China
"Het incident heeft recent plaatsgevonden", zegt een woordvoerder van het bedrijf. " Het moest ook in de VS gemeld worden omdat door de diefstal mogelijk ook Amerikaanse exportregels zijn overtreden. ASML is steeds meer onderdeel geworden van geopolitiek tussen de Verenigde Staten en China. Chips en chipmachines spelen hier een belangrijke rol in.
https://nos.nl/artikel/2463880-asml-slachtoffer-van-datadiefstal-door-ex-werknemer-in-china
 

PBear

Mankinds only hope

Benieuwd wat de Europese Commissie hiervan vindt en welke actie daarbij ondernomen wordt.
Want het is natuurlijk te gek voor woorden dat ASML de exportregels van de VS zou overtreden, terwijl niets van of uit de VS ge-exporteerd wordt.

"Mind your own business", zou ik tegen die Amerikanen zeggen. Wat te denken van een exportban van chipmachines naar de VS?
Laten we die geavanceerde chip-industrie maar naar de EU halen, bij voorkeur naar NL, naar NXP bijvoorbeeld.
 

marzman

Diehard Prepper
Sowieso, wat kan ASML daar tegen doen? Elke Chinees ontslaan dat mag niet en is ook niet waterdicht want je kunt ook gewoon mensen omkopen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Benieuwd wat de Europese Commissie hiervan vindt en welke actie daarbij ondernomen wordt.
Die vinden er niets van want die lopen gewoon netjes aan de leiband van de VS
Want het is natuurlijk te gek voor woorden dat ASML de exportregels van de VS zou overtreden
De VS hebben die regels opgelegd aan iedereen. Het maakt niet uit waarvandaan er export heeft plaatsgevonden. Het is simpel, je houd je aan die opgelegde regels of je krijgt problemen met de VS zoals export/import beperkingen van/naar de VS voor bepaalde producten.
Sowieso, wat kan ASML daar tegen doen?
idd alle contracten met China verbreken. De VS wil zelf exporteren en daarnaast ook bepalen wat wel en niet naar China mag en tegen welke prijzen.
 

PBear

Mankinds only hope
Die vinden er niets van want die lopen gewoon netjes aan de leiband van de VS

De VS hebben die regels opgelegd aan iedereen. Het maakt niet uit waarvandaan er export heeft plaatsgevonden. Het is simpel, je houd je aan die opgelegde regels of je krijgt problemen met de VS zoals export/import beperkingen van/naar de VS voor bepaalde producten.

idd alle contracten met China verbreken. De VS wil zelf exporteren en daarnaast ook bepalen wat wel en niet naar China mag en tegen welke prijzen.

Vandaar dat de EU zou kunnen overwegen om de high tech chips in de EU te gaan maken en een exportban van geavanceerde chipmachines naar de VS, die minder afhankelijk van China (Taiwan) wil worden voor zulke chips, als strafmaatregel voor de bemoeienis met de zgn. "vrijhandels politiek" die de VS zegt voor te staan, maar kennelijk niet op Europa of China van toepassing is, als het niet strookt met VS-belangen.

Misschien daarom productie niet in NL, maar in Frankrijk, dat - zij het op bescheidener schaal - ook een kernmacht is en de VS kan afschrikken als het op oorlogsdreigementen aankomt.
Het belang van een sterk Europees leger als de EU een eigen koers wil varen lijkt mij duidelijk.

De gelieerdheid van de EU aan de VS lijkt mij een toenemend risico, nu het VS imperium in verval is en naar steeds driestere maatregelen grijpt om zijn hegemonie in de wereld te handhaven.

Preppen voor een langdurige, zich uitbreidende oorlogssituatie in heel Europa lijkt me in dit verband zinvol, gezien de huidige ontwikkelingen.
Het zou beter zijn als de EU zich niet zo gemakkelijk in een oorlog liet meezuigen.

Persoonlijk voel ik me veiliger hier in de Filipijnen, waar op het moment dat ik dit schrijf, af en toe mijn bed wat staat te schudden als gevolg van wat aardbevinkjes, waar ze in Groningen van in rep en roer raken, dan dat ik in Polen zou zijn.

Overigens weet ik niet zeker wanneer mijn retourvlucht is, want nadat KLM eerst de vlucht heeft omgeboekt naar 1 dag later, heeft die 2 weken geleden de retourvlucht helemaal geannuleerd. KLM reageert tot dusver niet op mijn emails en is telefonisch contact met "customer service" ook nog zonder resultaat.

Morgen wil ik ook hier in de Filipijnen onze voorraad houdbaar voedsel wat gaan uitbreiden, want bonje in Europa zal ook hier vast zijn gevolgen hebben.
 
Bovenaan