• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brandstof voor de automobiel, is dat te preppen?

KWA

Elementary prepper
Brandstof voor mijn vuurtje snap ik wel, brandstof voor mijn fiets heb ik onder de knie, maar hoe moet het nou met de auto?
Ergens heb ik de klok horen luiden over dat benzine niet (beperkt?) houdbaar is, maar waar de klepel met betrekking tot tijden en voorwaarden hangt weet ik niet.

Wat weten jullie hier over?
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
benzine "bederft", (binnen een paar maanden ? jaartje? ) en is met een toevoeging nog wat langer houdbaar te maken. (benzine stabilatoren)


(edit: niet zeker van de bederf periode)
 
  • Leuk
Waarderingen: KWA

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
diesels :) , als je wilt preppen voor korte situaties, zeg, ijzel in het noorden en een stroom uitvalletje van lange duur, neem een benzine aggregaat, ga je voor long term dan ga je voor diesel... of hout... of turf... of zon....

zo was hier op een gegeven moment ( jaartje of 2 terug? ) hier de slaolie goedkoper dan de diesel....er vertrokken veel mensen met dozen vol slaolie uit de lidl, dat heeft men opgelost door de literprijs (die van de slaolie) te verhogen. let wel het is strafbaar om dat soort (supermarkt) brandstoffen te verstoken, belasting ontduiking :) ook kan je biodiesel vrij eenvoudig zelf maken
 

KWA

Elementary prepper
om naar beoogde bol te komen heb ik veeeel meer benzine nodig dan ik in 3 weken verrijd...
 

walrus

Elementary prepper
particuliere Gasolie tanks zijn altijd de eerste bronnen die worden geplunderd in nood.
gewoon omdat deze amper beveiligd zijn door particulieren en dus makkelijk doelwit.
Dat kon je ook zien in de eerste en 2de wereld oorlogen, de boeren en andere kleine bedrijven waren de eerste doelwitten.
dus om nou gasolie te gaan sparen nou slim idee is? i think not. Maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk, wel beetje zonde van je centen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik had een jerrycan met 20 liter benzine van meer dan 10 jaar oud, in de tank gegoten en niets mis mee. Zorg er wel voor dat je de drab onderin de jerrycan niet mee giet in je tank!

Maar nu rouleer ik het wel. Ik gooi 1x in de 2 of 3 maanden de jerrycan leeg in mijn tank en vul de jerrycan dan weer met 'verse' benzine. Overigens is benzine heel lang houdbaar. Al die grote opslagtanks vol met benzine is echt niet iedere 3 maanden leeg. Dat blijft jaaaaren goed en wat jij bij de pomp tankt, is ook geen benzine die pas uit de raffinaderij komt.
 

odessa1944

Senior Prepper
ik heb al een paar keer benzine van drie jaar oud in mijn auto gegooid, terwijl de tank nog voor ongeveer 30% vol was.
totaal niets gemerkt. dat benzine na drie maanden niet meer te gebruiken is ,is onzin.
 

KWA

Elementary prepper
en maakt het dan nog uit wat voor benzine? Ik heb er niet gek veel verstand van. Zijn daarin verschillen tussen 95, loodvrij en superblabla?
 

phtvs

Sysop
Admin
en maakt het dan nog uit wat voor benzine? Ik heb er niet gek veel verstand van. Zijn daarin verschillen tussen 95, loodvrij en superblabla?
Maakt volgens mij helemaal niets uit welke soort brandstof.

Alleen mengsmering (word dat nog gebruikt eigenlijk?) zou imo minder lang houdbaar kunnen zijn.
 

dubbel0

Diehard Prepper
@odessa1944 ik ga het eens uitproberen met benzine , dat het na een paar maanden niet meer te gebruiken is heb ik niet gezegd. (ik ga zelf uit van een jaar dat de (meeste) kracht eruit is)
@petroman inderdaad loopt een diesel niet zomaar op slaolie (viscositeit/ voorverwarming etc ) spelen een rol, mengsmering ( gedeelte diesel/ plantaardige oliën) is zeker goed te doen, in de zomer, met name bij oudere diesel motoren.
 

odessa1944

Senior Prepper
Toen ik voor automonteur geleerd heb -many moons ago- werd ons verteld dat benzine zonder additief inderdaad na een maand of 3 slecht wordt. Ruik maar eens aan de benzine vulopening van een auto die een jaar of langer stilgestaan heeft ;) Alleen differentieel olie stinkt harder

Hier staat ongeveer hetzelfde beschreven als wat ze ons leerden: http://www.multitools.be/advies/de-houdbaarheidsdatum-van-benzine


Volgens deze link gaat benzine welk nog in het brandstofsysteem van de auto zit, rare dingen doen, rubbers oplossen,vergummen in de carburateur.

maar de vraag is, kun je benzine preppen. als je benzine gewoon in een afgesloten jerrycan bewaart, zodat er geen vocht of zuurstof bijkomt, lijkt het mij
onzin dat het binnen een jaar niet meer gebruikt kan worden. ik heb nog een jerrycan staan met benzine van drie jaar oud, dus hoe gaan we dit testen ?

mijn auto zo leeg mogelijk rijden en dan de inhoud van de jerrycan er in gooien moet toch duidelijkheid verschaffen.
 

Ray

SHTF Expert
Volgens deze link gaat benzine welk nog in het brandstofsysteem van de auto zit, rare dingen doen, rubbers oplossen,vergummen in de carburateur.

maar de vraag is, kun je benzine preppen. als je benzine gewoon in een afgesloten jerrycan bewaart, zodat er geen vocht of zuurstof bijkomt, lijkt het mij
onzin dat het binnen een jaar niet meer gebruikt kan worden. ik heb nog een jerrycan staan met benzine van drie jaar oud, dus hoe gaan we dit testen ?

mijn auto zo leeg mogelijk rijden en dan de inhoud van de jerrycan er in gooien moet toch duidelijkheid verschaffen.

Ik zou het niet aanraden, want sommige 'schade' het oplossen van diverse pakkingen bv. ga je niet op korte termijn merken.
Zelf heb ik een voorraadje benzine en die rouleer ik. Omdat ik niet zoveel rij, hou ik wel rekening met dit soort termijnen. Drie maanden maximaal!
Je hebt speciale brandstof 'Aspen' genaamd die je veel langer kunt bewaren, uiteraard is het ook veel duurder.
 

RDNK76

Survivor
Als je toch benzine preppen wil moet je inderdaad de Aspen nemen of rouleren zoals @Ray aangeeft. Benzine van 3 jaar gooide ik persoonlijk nog niet eens in mijn kettingzaag
 
J

jobs

Gast
diesels :) ,
let wel het is strafbaar om dat soort (supermarkt) brandstoffen te verstoken, belasting ontduiking :) ook kan je biodiesel vrij eenvoudig zelf maken
Je hoeft geen bonnetjes van de accijnsgoederenplaats te bewaren om te verklaren hoe e.e.a. in je tank kwam.
Dus wat je verstookt maakt weinig uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: KWA
Bovenaan