• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Digitaal geld: Straks bepaalt de overheid waar jij je geld aan mag uitgeven

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Digitaal geld: Straks bepaalt de overheid waar jij je geld aan mag uitgeven
„Het gevaar bestaat dat we, zonder dat wij volksvertegenwoordigers daar invloed op hebben, in een dystopische (naargeestige toekomstige samenleving, red.) wereld terechtkomen, waarin de overheid alles in de gaten houdt, waarin de staat onze betalingen kan traceren en digitaal geld zo kan programmeren dat bepaalde groepen worden uitgesloten. Ondenkbaar? Ik hield een avondklok ook voor onmogelijk.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/211...de-overheid-waar-jij-je-geld-aan-mag-uitgeven

Mooie praatjes van de EU
De digitale euro zou vergelijkbaar zijn met eurobankbiljetten, maar dan digitaal.
Een digitale euro zou contant geld niet vervangen, maar aanvullen. Een digitale euro geeft mensen een extra mogelijkheid om te betalen, maakt betalen gemakkelijker en draagt zo bij aan toegankelijkheid en inclusie.
https://www.ecb.europa.eu/paym/digital_euro/html/index.nl.html

'Digitale euro' weer een stap dichterbij: dit kun je verwachten
Vergeet contant geld of betalen met de pinpas of app van je eigen bank. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de 'digitale euro' als wettig betaalmiddel. Al verandert er voor jou als rekeninghouder in de praktijk misschien minder dan je zou verwachten. Vijf vragen en antwoorden.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/lif...centrale-bank-contant-geld-bitcoin-libra-cash

Hoelang betalen we nog met de euro zoals we die nu kennen? De Europese Centrale Bank werkt aan een nieuwe, digitale munt. Daarmee heb je geen biljetten meer en staat je geld niet op een betaalrekening bij een bank: je geld is in handen van de overheid.




De nadelen...

 

marzman

Diehard Prepper
Ik snap het niet, nu is het geld toch ook digitaal wat op de bank staat en we met pin of overschrijvingen betalen?

Wat is dan het verschil, dat je een rekening krijgt bij de ecb? Daar zullen de banken blij mee zijn. Dit lijkt me alleen voordelig voor landen als Italie.
 

phtvs

Sysop
Admin
Het verschil word uitgelegd als dat het veiliger zou zijn, er kan geen bankencrisis meer uitbreken zoals in 2008. Voor de overheid en de EU heeft het als grote voordeel dat ze nog meer controle krijgen over geld en wat de burger ermee doet. Een simpel voorbeeld: Straks mag jij geen tabak meer kopen met je digitale geld omdat de overheid dat niet toestaat. Ook zal het gekoppeld kunnen worden aan je CO2 budget en je sociale krediet.

Geen complot meer maar gewoon realiteit...
 

marzman

Diehard Prepper
Het klinkt meer als een (slecht gelukte) vervanger voor bitcoin dan voor de euro.

De meeste van die dingen kunnen allemaal al. Banken kunnen bij elkaar kijken (als jij toestemming geeft en ecb is ook een bank), banken kunnen je rekening blokkeren als je iets verdachts (in hun ogen) doet met je rekening. Er worden al bedrijven uitgesloten van betalingsverkeer.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Kweetniet hoor...maar men zou veel minder met Amerikaanse bedrijven moeten doen. Dat gaat nog een keer fout, zoals met Russisch gas.
De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de Amerikaanse techreus Amazon uitgekozen als een van de vijf bedrijven die een prototype voor het gebruik van een digitale euro mogen ontwikkelen. Het prototype van de Amerikaanse techreus moet zich richten op het gebruik van de digitale munt bij online winkelen.
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken...igitale-euro-voor-ecb-ontwikkelen/ar-AA11WqCy
 

drent

Diehard Prepper
Het verschil word uitgelegd als dat het veiliger zou zijn, er kan geen bankencrisis meer uitbreken zoals in 2008. Voor de overheid en de EU heeft het als grote voordeel dat ze nog meer controle krijgen over geld en wat de burger ermee doet. Een simpel voorbeeld: Straks mag jij geen tabak meer kopen met je digitale geld omdat de overheid dat niet toestaat. Ook zal het gekoppeld kunnen worden aan je CO2 budget en je sociale krediet.

Geen complot meer maar gewoon realiteit...

Als het enkel anti-omval actie zou zijn, dan kan je ook de gewone banken dwingen te splitsen tussen een gewone geldtransacties deel en een leningen/belegen/etc. deel. Is wel even puzzelen waar je de noodpot/spaarrekeningen voor gewone burgers parkeerd. Of zelfs de nationale banken die taken geven.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Het verschil word uitgelegd als dat het veiliger zou zijn, er kan geen bankencrisis meer uitbreken zoals in 2008. Voor de overheid en de EU heeft het als grote voordeel dat ze nog meer controle krijgen over geld en wat de burger ermee doet. Een simpel voorbeeld: Straks mag jij geen tabak meer kopen met je digitale geld omdat de overheid dat niet toestaat. Ook zal het gekoppeld kunnen worden aan je CO2 budget en je sociale krediet.

Geen complot meer maar gewoon realiteit...

Als protest tegen deze ontwikkeling betaal ik zo veel mogelijk contant.

Voor de mensen die willen weten wat het World Economic Forum nog meer voor ons in petto heeft, lees het boek van Klaus Swab eens. Het komt er op neer ' you 'll own nothing and you 'll be happy"
 

Flos

SHTF Expert
Ik snap het niet helemaal ( zal wel een mij liggen ) maar wet ik er wel onder versta is dat sommige goederen op de bon gaan zoals in de oorlogsjaren. Geen bon geen tabak of koffie of brandstof.
Dus de zwarte markt gaat weer bloeien.
 

phtvs

Sysop
Admin
you 'll own nothing and you 'll be happy

ach zolang we maar happy zijn. Gelukkig heeft het WEF het niet voor het zeggen en is het slechts een denktank.

Factcheck: nee, het World Economic Forum wil het eigendomsrecht niet afschaffen​

Op sociale media circuleert een afbeelding die de indruk wekt dat Klaus Schwab, de voorzitter van het Wereld Economisch Forum, ervoor pleit om het eigendomsrecht af te schaffen. Dat klopt niet. Een video met toekomstvoorspellingen is een eigen leven gaan leiden, zo blijkt.
https://www.knack.be/factcheck/fact...forum-wil-het-eigendomsrecht-niet-afschaffen/


'Great Reset'-Poster schrijft citaat onterecht toe aan Klaus Schwab
Het citaat dat op de poster staat is niet van Klaus Schwab. Het staat niet in zijn boek met de titel The Great Reset, of in een andere media-uiting met zijn naam erop. Het komt uit een video uit 2016, die wel door het World Economic Forum op sociale media werd geplaatst. De quote komt voort uit een voorspellend opiniestuk van de Deense politica Ida Auken.
https://dpa-factchecking.com/netherlands/220103-99-576531/
 

Bardman

Prepper
Het verschil word uitgelegd als dat het veiliger zou zijn, er kan geen bankencrisis meer uitbreken zoals in 2008. Voor de overheid en de EU heeft het als grote voordeel dat ze nog meer controle krijgen over geld en wat de burger ermee doet. Een simpel voorbeeld: Straks mag jij geen tabak meer kopen met je digitale geld omdat de overheid dat niet toestaat. Ook zal het gekoppeld kunnen worden aan je CO2 budget en je sociale krediet.

Geen complot meer maar gewoon realiteit...

IDD er kan geen banken crisis meer uit breken omdat jij niet naar de bank of pinautomaat kan gaan om jouw geld op te halen. Want de banken hebben niet genoeg om iedereen zijn geld te geven. Banken hoeven maar een klein gedeelte in huis te hebben, de rest lenen ze uit of maken ze gewoon als jij een lening komt halen
In Rusland is dat geen probleem want die hebben hun geld (roebel) weer aan het goud gekoppeld, net als India , China, Brazilië en South Africa ( en nog 17 wachtende landen) en hebben banken dus gewoon 100% in huis dus een banken crisis krijgen ze daar niet. Overigens is het verplicht door het IMF/wereldbank om je los te koppelen van het goud. Hence de fysiek goud aankopen de laaste 20 jaar van die landen. ( ik ook overigens, zit al op 100 % "winst") Ben ook al Russisch aan het leren want 49 jaar gratis grond staat mij wel aan :) Want hier shtfk aan de fan enz... komt niet meer goed. Als in nooit meer, en dan word een binnenlandse vakantie ineens een heel ander verhaal, max 500 km tegen 10 000 km o.i.d. :)
 

RockyFlats

Ruttaan
IDD er kan geen banken crisis meer uit breken omdat jij niet naar de bank of pinautomaat kan gaan om jouw geld op te halen. Want de banken hebben niet genoeg om iedereen zijn geld te geven. Banken hoeven maar een klein gedeelte in huis te hebben, de rest lenen ze uit of maken ze gewoon als jij een lening komt halen
In Rusland is dat geen probleem want die hebben hun geld (roebel) weer aan het goud gekoppeld, net als India , China, Brazilië en South Africa ( en nog 17 wachtende landen) en hebben banken dus gewoon 100% in huis dus een banken crisis krijgen ze daar niet. Overigens is het verplicht door het IMF/wereldbank om je los te koppelen van het goud. Hence de fysiek goud aankopen de laaste 20 jaar van die landen. ( ik ook overigens, zit al op 100 % "winst") Ben ook al Russisch aan het leren want 49 jaar gratis grond staat mij wel aan :) Want hier shtfk aan de fan enz... komt niet meer goed. Als in nooit meer, en dan word een binnenlandse vakantie ineens een heel ander verhaal, max 500 km tegen 10 000 km o.i.d. :)

@Bardman , dat "49 jaar gratis grond" is wel apart. Ik vond er een artikel over, en begrijp dat je zoiets overweegt? Of wellicht heb je die stap al gezet, en zit je ergens in die contreien? https://www.boerderij.nl/gratis-grond-in-rusland
Hmmmm, je bent toch geen "boze boer" hoop ik, want een uitstapje naar het regeringscentrum op de tractor is dan ook geen 500 km maar een wereldreis, en de kansen om daar zoiets te overleven m.i. uiterst gering...;)
 

logan1202

Prepper goeroe
Voor je gaat zou ik nog even luisteren naar Het goede doel met over de muur. En dan het stukje over Oost berlijn. Dit met een maffia waar de gott father nog bang voor is maakt het een prima plaats om te wonen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Maar, voor zover ik begrijp heeft Nederland géén veto-recht...(?)
Dus we kunnen tegenspartelen wat we willen (áls de overheid al wil tegenspartelen) maar als de meerderheid vóór stemt gaat het gewoon door.

Minister Kaag: invoering digitale euro geen gelopen race​

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/vid...aag-invoering-digitale-euro-geen-gelopen-race

Invoering van de digitale euro is nog geen gelopen race, zegt minister Kaag in het wekelijkse gesprek op RTL Z. De voorbereidingen staan nog in de kinderschoenen. Nederland heeft een aantal harde randvoorwaarden gesteld. Zo moet de privacy zijn gewaarborgd, mag de munt niet programmeerbaar zijn en moet duidelijk zijn dat de digitale euro echt iets toevoegt. Wordt aan deze voorwaarden niet voldaan dan stemt Nederland niet in met invoering van de digitale euro.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Maar, voor zover ik begrijp heeft Nederland géén veto-recht...(?)
Dus we kunnen tegenspartelen wat we willen (áls de overheid al wil tegenspartelen) maar als de meerderheid vóór stemt gaat het gewoon door.

Minister Kaag: invoering digitale euro geen gelopen race​

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/vid...aag-invoering-digitale-euro-geen-gelopen-race

Invoering van de digitale euro is nog geen gelopen race, zegt minister Kaag in het wekelijkse gesprek op RTL Z. De voorbereidingen staan nog in de kinderschoenen. Nederland heeft een aantal harde randvoorwaarden gesteld. Zo moet de privacy zijn gewaarborgd, mag de munt niet programmeerbaar zijn en moet duidelijk zijn dat de digitale euro echt iets toevoegt. Wordt aan deze voorwaarden niet voldaan dan stemt Nederland niet in met invoering van de digitale euro.

Als Nederland geen veto-recht heeft, hoe hard zijn die randvoorwasrden dan wel, die NL stelt?
Dan klinkt de uitspraak van min. Kaag mij meer als "Nederland, maak u niet ongerust, u kunt rustig verder slapen".
En als NL dan wakker wordt, heeft NL een privacyloze, programmeerbaar digitale munt en is het gedaan met de vrijheid je inkomen te besteden zoals je goeddunkt.

Vervolgens kan je je vrijheid van meningsuiting nog slechts gebruiken om je keel te schrapen. Uit je kritiek, dan kan van je banktegoed worden afgesloten en doet honger de rest om je buitenspel te houden.

Inmiddels heeft ING de vrije opnamelimiet verminderd tot 1000 euro. Wil je meer, dan kan je een tijdelijke opnamelimiet verhoging instellen tot 5000 euro. Voor hogere bedragen kan je alleen nog via persoonlijk bezoek op een van de schaarse hoofdvestigingen terecht.

Tijd dat ING de rekeninghouders gaat compenseren voor het tegenpartij risico dat de klant loopt die er een tegoed aanhoudt, dunkt mij. Bovenop een fatsoenlijke rentevergoeding, die in de pas loopt met de rente van de ECB.

Overigens merkte mijn Tropische Verrassing dat haar bank in de Filipijnen inmiddels ook een dagelijkse opnamelimiet heeft van 50.000 peso, ofwel minder dan 1000 euro. En dat, in een land waar het merendeel van de bevolking geen bankrekening heeft.

Bereiden banken zich hiermee voor op een wereldwijde finaciele instorting?
 
  • Dislike
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Als Nederland geen veto-recht heeft, hoe hard zijn die randvoorwasrden dan wel, die NL stelt?
Dan klinkt de uitspraak van min. Kaag mij meer als "Nederland, maak u niet ongerust, u kunt rustig verder slapen".
En als NL dan wakker wordt, heeft NL een privacyloze, programmeerbaar digitale munt en is het gedaan met de vrijheid je inkomen te besteden zoals je goeddunkt.

Vervolgens kan je je vrijheid van meningsuiting nog slechts gebruiken om je keel te schrapen. Uit je kritiek, dan kan van je banktegoed worden afgesloten en doet honger de rest om je buitenspel te houden.

Inmiddels heeft ING de vrije opnamelimiet verminderd tot 1000 euro. Wil je meer, dan kan je een tijdelijke opnamelimiet verhoging instellen tot 5000 euro. Voor hogere bedragen kan je alleen nog via persoonlijk bezoek op een van de schaarse hoofdvestigingen terecht.

Tijd dat ING de rekeninghouders gaat compenseren voor het tegenpartij risico dat de klant loopt die er een tegoed aanhoudt, dunkt mij. Bovenop een fatsoenlijke rentevergoeding, die in de pas loopt met de rente van de ECB.

Overigens merkte mijn Tropische Verrassing dat haar bank in de Filipijnen inmiddels ook een dagelijkse opnamelimiet heeft van 50.000 peso, ofwel minder dan 1000 euro. En dat, in een land waar het merendeel van de bevolking geen bankrekening heeft.

Bereiden banken zich hiermee voor op een wereldwijde finaciele instorting?

Fukkuduk, dat had ik nog niet gezien! :mad:
Ik heb even gekeken bij mijn ING en inderdaad: max 5000 euro en dan kun je die limiet ook nog maar voor max 3 dagen 'aan' zetten voordat-ie terug floept naar 1000 euro!
Nou heb ik geen groot bedrag op mn rekening staan, maar dan nog: waar halen ze t lef vandaan om (in theorie) mij van mn geld af te houden??!!

Ik zal later vandaag de ABN ook eens checken, kijken hoe het daar staat. Ik verwacht/vrees hetzelfde 👎
 

Mayo

Last (wo)man standing
Bij de ABN kun je € 10.000 per dag pinnen, maar betaal je wel voor pinnen boven de 17.500 euro per jaar per rekening...
(€ 5 + 0,5% over het opgenomen bedrag)

Naamloos2.png

Naamloos3.jpg

Naamloos4.png
 
Bovenaan