• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dreigende taal Erdogan: Griekenland vreest voor ’Oekraïne scenario’

phtvs

Sysop
Admin

Dreigende taal Erdogan: Griekenland vreest voor ’Oekraïne scenario’​

De voortdurende spanningen tussen Turkije en Griekenland zijn zo hoog opgelopen dat Athene zelfs serieus vreest voor een ’Oekraïne scenario’, met dit keer de inval van Turkse troepen op Grieks grondgebied. Vooral de woorden deze week van de Turkse president Erdogan dat de Turken ’plotseling in het midden van de nacht kunnen komen’, schiet de Grieken totaal in het verkeerde keelgat.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/509...gan-griekenland-vreest-voor-oekraine-scenario
 

phtvs

Sysop
Admin
Strekking van het artikel...

Erdogan haalt de laatste tijd steeds vaker fel uit naar Griekenland. Griekenland beschuldigd Turkije dan weer van binnentreden van hun luchtruim. Op Kreta staat een wapensysteem wat de Turken als bedreigend zien en dat zou dan tegen verdragen zijn. Erdogan hint op binnenvallen van Griekenland, de Grieken hebben de EU en de NAVO gevraagd dit te veroordelen.
Indien het uitdraait op een gewapend conflict dan kan Athene een beroep doen op artikel 42, lid 7 van het EU-Verdrag wat stelt dat NAVO landen dan met alle mogelijke middelen bijstand moeten verlenen. Alleen is Turkije ook lid van de club.
 

phtvs

Sysop
Admin
Hebben ze daar ook over nagedacht ? ooit met het opstellen van art. 5 of 42 ?

Yep daar is dat artikel 42 voor bedoeld. Artikel 5 treed in werking als een NAVO-land aangevallen word door een niet NAVO-land. Dat gaat niet als er twee ruzie hebben. Dus vandaar dat er in dat geval alleen ondersteuning gegeven word. Maar of ze dan beide NAVO-leden ondersteuning geven? Geen idee. Zal ingewikkeld worden al denk ik dat Turkije wel steun zal zoeken bij Poetin want die zijn dikke maatjes sinds dat Erdogan besloot een wanpensysteem van de Russen te kopen.

Al met al word het er in ieder geval niet gezelliger op in Europa
 

phtvs

Sysop
Admin
Yup maar de drones van Turkije zijn weer niet zo goed voor het russische leger.....

Klopt.
Maar onze koning heeft een BOL in Griekenland. Ik vraag me af wat Nederland en de rest van de EU gaat doen in zo'n geval. Want ook EU landen hebben een verdrag en Turkije is geen lid van de EU
 

RockyFlats

Ruttaan
Klopt.
Maar onze koning heeft een BOL in Griekenland. Ik vraag me af wat Nederland en de rest van de EU gaat doen in zo'n geval.
@phtvs , weer aan de USA vragen wat die willen natuurlijk. Een goede kans dat die onveranderd een "(potverdikkie zulke woorden mag je hier niet gebruiken) the EU" roepen. Dan gaan hier in Ruttanië de rode lampjes aan en wordt het ene grote wilde orgie. Haar inwoners gaan dan vast op de hurken en worden door Turken verlost van de poepwekker-kurken. Onderwijl, rinkelt in de USA de kassa, "on our behalf" door levering van haar http://www.rosebudsalve.eu/
Enfin, wat de toekomst ons brengt wordt spannend, maar flink schrijnend zal de situatie hier wel blijven...
;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Artikel 5 treed in werking als een NAVO-land aangevallen word door een niet NAVO-land. Dat gaat niet als er twee ruzie hebben. Dus vandaar dat er in dat geval alleen ondersteuning gegeven word. [...]
Al met al word het er in ieder geval niet gezelliger op in Europa
@phtvs , een rommeltje wordt het zeker met zwakke broeders aan boord van de EU en NAVO, laat staan met tamelijk labiele. Ver weg blijven van Turkije, de Balkan en de Oekraïne, had wel beter geweest. Nu, zien we de EU fikse klappen oplopen, en het is nog maar de vraag of ze het straks overleeft. Aan een infuus, misschien.
 
Bovenaan