• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Duitsland houdt rekening met vlucht naar cash door stroomuitval

Mayo

Last (wo)man standing

Duitsland houdt rekening met vlucht naar cash door stroomuitval​


https://www.goudstandaard.com/nieuws/duitsland-houdt-rekening-met-vlucht-naar-cash-door-stroomuitval

Verschillende autoriteiten in Duitsland houden rekening met een vlucht naar contant geld in een scenario waarin de stroom uitvalt, een zogeheten 'black-out'. De Bundesbank, de centrale bank van Duitsland, heeft al extra miljarden euro's aan bankbiljetten ingeslagen om banken te kunnen blijven bevoorraden. Om er zeker van te zijn dat geldtransportwagens kunnen blijven rijden zouden ze ook voorrang moeten krijgen bij eventuele rantsoenering van diesel.
 

Mayo

Last (wo)man standing
"In Duitsland rekent men nog steeds ongeveer 60% van alle transacties af met contant geld en neemt men gemiddeld ruim €6.000 aan contanten per jaar op. Dat betekent dat een goede cash infrastructuur van vitaal belang is om het betalingsverkeer soepel te laten verlopen. Tijdens de coronapandemie en de lockdowns namen de Duitsers samen netto ruim €20 miljard aan contant geld op. Blijkbaar bereiden autoriteiten zich opnieuw voor op een dergelijk scenario, maar dan om andere redenen."

en ook:
"En de Duitse regering heeft zelf al aangegeven dat mensen in dat geval naast voedsel en water ook wat meer contant geld in huis moeten houden."
Dat geval, zijnde dreigende blackouts.
 

Flos

SHTF Expert
"En de Duitse regering heeft zelf al aangegeven dat mensen in dat geval naast voedsel en water ook wat meer contant geld in huis moeten houden."
Dat geval, zijnde dreigende blackouts.
Daarvoor moet je wel geld hebben natuurlijk.
Ik heb tientallen Duitse vrienden . Uit verschillende maatschappij klassen.
En er zijn er ook bij die een stukje maand over hebben aan het einde van hun geld.
 

petroman

SHTF Expert
Aber, aber, wanneer er een blackout is, waar wil je dan je bankbiljetten inleveren voor iets?
Alle winkels zijn dan dicht, alle pompen staan uit, alle kassa's bij alle eettenten ook.
De kans dat je een buurtwinkel vind met gasverlichting en een mechanische kassa is erg klein.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Aber, aber, wanneer er een blackout is, waar wil je dan je bankbiljetten inleveren voor iets?
Alle winkels zijn dan dicht, alle pompen staan uit, alle kassa's bij alle eettenten ook.
De kans dat je een buurtwinkel vind met gasverlichting en een mechanische kassa is erg klein.

Nou nou @petroman, een rekenmachientje werkt op batterijen voor de on-getal-lanteerde rekenwonders die geld moeten wisellen, kun je een koud broodje kebab kopen.
Voor de slimmerikjes passen ze de prijzen ook eens gewoon aan van 1,92 naar gewoon 2,00, marketing-technisch zwak maar het scheelt wisselgeld en rekenwerk.

Vind het veschil wel leuk, tussen Nederland en Duitsland als je €17,34 moet afrekeneb en je met 50 betaald, dat wisselgeld teruggeven gaat in Duitsland veel sneller dan hier, waar het hier ook regelmatig fout gaat; teveel / te weinig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

RockyFlats

Ruttaan
Daarvoor moet je wel geld hebben natuurlijk.
Ik heb tientallen Duitse vrienden . Uit verschillende maatschappij klassen.
En er zijn er ook bij die een stukje maand over hebben aan het einde van hun geld.

Een briljante woordspeling vind ik dat @Flos !

Een triest gegeven is wat jij aangeeft, maar als we het hier niet met de nodige galgenhumor zouden kunnen nemen, dan zouden we geen echte "aardige mensen" zijn!

Ik vermoed in jou een enorm rijm-talent, en het zou natuurlijk perfect zijn als je deze tragiek wellicht in een rijmpje zou kunnen verwoorden? Wel met Ruttiaans optimisme natuurlijk, want er is geen comfort dat ons taaie aardige mensen deert! Ontbering, maakt ons vrolijk! Voor ieders lofzangen, heb ik (verwachtingsvol) een draadje geopend...
https://www.preppers-shelter.nl/thr...lijk-en-laat-ons-zingen-uit-volle-borst.5583/
 

RockyFlats

Ruttaan
Aber, aber, wanneer er een blackout is, waar wil je dan je bankbiljetten inleveren voor iets?
Alle winkels zijn dan dicht, alle pompen staan uit, alle kassa's bij alle eettenten ook.
De kans dat je een buurtwinkel vind met gasverlichting en een mechanische kassa is erg klein.

@petroman , hier is die kans misschien klein, maar in Duitsland misschien niet. Daar, wordt men geïnformeerd...
Enfin, als ik een buurtwinkeltje zou hebben, dan stond de generator al aan en had ik de lucifers al in m'n handen om de olielampen aan te steken. En, met de geldkist onder de arm natuurlijk.
;)
 

Mayo

Last (wo)man standing
Aber, aber, wanneer er een blackout is, waar wil je dan je bankbiljetten inleveren voor iets?
Alle winkels zijn dan dicht, alle pompen staan uit, alle kassa's bij alle eettenten ook.
De kans dat je een buurtwinkel vind met gasverlichting en een mechanische kassa is erg klein.

Bij mij zijn er zo al 6 binnen 1 km afstand 👍
Hangt dus een beetje van af waar je woont.
 
Bovenaan