• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een voorraad gif inslaan?

logan1202

Prepper goeroe
De landbouw gebruikt landbouwgif tegen en voor van alles. En als ik kijk wat er met mijn groente tuin gebeurd.........
Slakken, vliegjes, rupsen, Alles wat vreet heeft het op de groentes voorzien. En als ik dan kijk hoe die zelfde groente er bij staat op een commercieel veld, dan springen de tranen in de broek. En nu denk je, bio en insecten moeten ook leven en zo. Maar nergens staat dat een prepper ook gelijk bio, perma, voedseltuin, groene vingers moet zijn/hebben.
Ik heb geen groene vingers en ook de tijd ontbreekt me om dagelijks door de moestuin te lopen en er wat te doen. Daarnaast een plaag van naaktslakken en vliegjes op de kool om het compleet te maken. En het maakt niet veel uit. Het is meer voor de "leuk" dan voor te eten. En het is niet dat ik 100 m2 aardappelen heb staan. En die paar broccoli, bloemkool en witte kool staan er ondanks water geven en onkruid trekken heel verdrietig bij.
Oogst mislukt? even naar de Lidl. Geen probleem. Maar wat als je niet meer naar de Lidl kan omdat die dicht is of leeg?
Dan kan ik mijn grasveld omspitten en aardappels en kool poten. Maar dan is het geen optie om alles op te laten eten door de "natuur". Dan "moet" ik aan het einde van het jaar een oogst binnen halen om ook de winter te kunnen eten.
En met de huidige Inflatie komt dat wel heel dichtbij. Dus is het verstandig om gif in te slaan om in ieder geval het eerste jaar zonder veel verlies door te komen? En zoja, wat? Een kijkje in de winkel geeft een overvloed aan middeltjes voor van alles. Wat gebruik je om niet alles kapot te maken maar ook niet de luxe hebt om het te laten mislukken. Want waar de tuin nu vol zit met vliegende en kruipende insecten, zo dood is het veld achter ons waar ze alles kapot spuiten. En dat wil ik wel zo houden. (zoals de tuin, niet zoals het veld)

P,S, Geen preek over bio en hoe slecht gif is. Dat weten we wel. Maar gewoon een oplossing waar iedereen wat aan heeft. Goed of slecht. Liever met gif een volle buik dan "bio" honger lijden.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb een voorraadje rattengif aangeschaft, om muizen in huis te kunnen bestrijden. Dat spul mag komend jaar niet meer verkocht worden, terwijl er (nog) geen geschikt alternatief voor is.
 

Roel

Mankinds only hope
Twee pezige poesjes. Boerderij aan nu toe zo goed als muisvrij.
Af en toe een grote bonte specht, jonge haas, en iets van die grootte, maar dat zullen we dan maar zien als collateral damage. :(
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb diverse flesjes staan tegen bladluis, rupsen ,slakken ,rode worm enzo meer. Namen en merken weet ik niet uit mijn hoofd. En te lui om nu naar mijn loods te lopen de sleutel te zoeken en de kast met kind gevaarlijke spullen te open.
Maar.
Ik doe ook testen met alternatieve spullen.
Een beetje prepper heeft ooit een cursus bierbrouwer ( gelezen ) gevolgd voor in geval Heineken er mee stopt.
Wel bier is goed tegen naakt slakken. Ook koffie prut rond de stam van bv. kool houd slakken tegen.
Voor bladluis zijn er weer andere midden zoals lieveheersbeestjes. Rupsen komen veelal van dat vervelend wit vlindertje en bijen zijn daar vijanden van. En zo zijn er nog veel truckjes. Voor als je vergeten gif te preppen hebt.
Ik heb ook nog spul staan die enkel professionelen konden of kunnen kopen. Ook spul dat uit de handel is genomen.
Maar ik prep nu al zo lang en veel is over de houdbaarheidsdatum. Maar als het voor mij goed is voor een ander ook.
 

drent

Diehard Prepper
Hoe gezonder je planten hoe minder plagen en andere ellende. Er is dus iets mis in je grond qua bodemleven, etc. Gif gaat dat niet oplossen, maar wel een altijd noodzakelijk iets blijven waar niet genoeg voor te preppen valt EN het heeft een negatieve uitwerking op de beschikbare mineralen/sporenelementen/etc. met ondervoeding en gebreksziektes tot gevolg. Immers als de planten het niet kunnen opnemen krijg jij het ook niet binnen. Kijk eens verder naar companionplanting, no till en bv boek van Gabe brown Rijke grond of dirt to soil.
 

martin

Mankinds only hope
Ik ben een jaartje of 10 aan het klooien met tuinieren zonder gif. Niet dat ik een probleem met gif heb maar omdat ik weet dat er 500 jaar geleden ook getuinierd werd zonder gif en er toch nog enige vorm van oogst was.

Aardappelen en tomaten heb ik vaarwel moeten zeggen want dat werkt niet zonder gebruik te maken van bestrijdingsmiddelen.
Op de uitzondering na dat je ze in emmers zou telen maar dat heb ik 1 keer geprobeerd (op zijn kop opgehangen) en is (voor mij) te arbeidsintensief om ze te bemesten en ze te bewateren.

Aardpeer is echter een prima alternatief voor aardappelen en de uitdaging is meer om het onder controle te houden dan om het te verbouwen.

Een aardpeer in de grond is je hele leven oogsten rond december/januari
Het mooie van aardpeer is dat het juist in de maanden dat het dramatisch is met de overige oogst je die aardpeer kunt oogsten.

De vervanger van tomaten is voor mij paprika en (zoete) pepers. Er bestaan diverse zoete paprika die prima te eten zijn. Zowel rauw als gekookt/gestoomd.

m.b.t. kool werk ik met "eeuwige moes" en flink wat vage groenten zoals zeekool en artisjok.
De bladeren van de artisjok gaan wel op een bepaald tijdstip opgegeten worden door koolwitjes maar dat heb ik liever dan het opeten van mijn eeuwige moes.
Ook nog wat oerprij en Egyptische ui als alternatief voor normale prij/ui want die kan die moet je ieder jaar opnieuw zaaien en ik ben lui.

m.b.t. je vraag over inslaan gif heb ik nog wel 5 stuks 5 liter glyfosaat staan. Dit is ondertussen verboden en ik kan het ondertussen voor 5 keer de prijs verkopen waarvoor ik het heb aangeschaft. Ik hou dit achter de hand om iets dood te spuiten maar zeker niet om het in de moestuin te gebruiken. Enige wat ik aan bestrijdingsmiddelen gebruik is heel soms een plantenspuit met een mengsel van nicotine en zeepsop om bladluis tegen te gaan.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb moeite met gif in de landbouw, op en rond je eten....dus ik heb altijd zonder gif getuinierd. En wat boeken over hoe je beestje dit en beestje dat aan kan pakken. Voor veel beestjes is er een natuurlijke methode om aan te pakken...alleen kost dat tijd en inspanning.
Maar ik snap je vraag helemaal, want als we echt afhankelijk zijn van het moestuintje, mag er niks misgaan.
Wat @martin zegt is ook waar, zoek de juiste alternatieven. Aardpeer en eeuwig moes staan hier ook. Ik ga eens kijken naar oerprij en Egyptische ui.
Voor luie mensen is er Brave Hendrik...kiemt lastig maar eenmaal een plantje blijft hij jaarlijks terugkomen. Kan in de schaduw, bereiden als spinazie. Een plant kan wel dertig jaar worden!
 

PBear

Mankinds only hope
Twee pezige poesjes. Boerderij aan nu toe zo goed als muisvrij.
Af en toe een grote bonte specht, jonge haas, en iets van die grootte, maar dat zullen we dan maar zien als collateral damage. :(

In onze situatie, waar we gedurende langere periodes niet op dezelfde locatie wonen, is het houden van poezen helaas geen geschikt alternatief. Poezen internationaal laten reizen is gecompliceerd door wettelijke bepalingen, en ook worden poezen doorgaans niet blij van heen- en weer gesleur, want die hechten aan bekend territorium.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

RockyFlats

Ruttaan
Ik ben een jaartje of 10 aan het klooien met tuinieren zonder gif. Niet dat ik een probleem met gif heb maar omdat ik weet dat er 500 jaar geleden ook getuinierd werd zonder gif en er toch nog enige vorm van oogst was.

Aardappelen en tomaten heb ik vaarwel moeten zeggen want dat werkt niet zonder gebruik te maken van bestrijdingsmiddelen.
Op de uitzondering na dat je ze in emmers zou telen maar dat heb ik 1 keer geprobeerd (op zijn kop opgehangen) en is (voor mij) te arbeidsintensief om ze te bemesten en ze te bewateren.

Aardpeer is echter een prima alternatief voor aardappelen en de uitdaging is meer om het onder controle te houden dan om het te verbouwen.

Een aardpeer in de grond is je hele leven oogsten rond december/januari
Het mooie van aardpeer is dat het juist in de maanden dat het dramatisch is met de overige oogst je die aardpeer kunt oogsten.

De vervanger van tomaten is voor mij paprika en (zoete) pepers. Er bestaan diverse zoete paprika die prima te eten zijn. Zowel rauw als gekookt/gestoomd.

m.b.t. kool werk ik met "eeuwige moes" en flink wat vage groenten zoals zeekool en artisjok.
De bladeren van de artisjok gaan wel op een bepaald tijdstip opgegeten worden door koolwitjes maar dat heb ik liever dan het opeten van mijn eeuwige moes.
Ook nog wat oerprij en Egyptische ui als alternatief voor normale prij/ui want die kan die moet je ieder jaar opnieuw zaaien en ik ben lui.

m.b.t. je vraag over inslaan gif heb ik nog wel 5 stuks 5 liter glyfosaat staan. Dit is ondertussen verboden en ik kan het ondertussen voor 5 keer de prijs verkopen waarvoor ik het heb aangeschaft. Ik hou dit achter de hand om iets dood te spuiten maar zeker niet om het in de moestuin te gebruiken. Enige wat ik aan bestrijdingsmiddelen gebruik is heel soms een plantenspuit met een mengsel van nicotine en zeepsop om bladluis tegen te gaan.

@martin , je bent de Glyfosaat-koning van de Zeeland, begrijp ik! Of glyfosaat nu verboden is, vraag ik mij wel af. Ik kocht ongeveer 1-1,5 jaar geleden nog een liter van een ander merk dan Roundup. Precies hetzelfde spul, maar voor 1/4 van de merk-prijs, en van een professionele concentratie, aan de balie van een tuinbouw-toeleverancier. Ik mompelde er iets van "mijn buurman is een tuinder" (ze kennen mij, maar een ander lukt het vast ook). In een tuincentrum betaalde je toen al ongeveer het tienvoudige voor een verdunde Roundup. Interessant vond ik de opmerking van de man aan de balie. Die zei dat Roundup niet zonder spuitlicentie te koop is, maar het betreffende (identieke) generieke glyfosaat wel... Misschien was dat door een foutje in de regelgeving, dat alleen de merknaam Roundup aan een vergunning verbonden was, en het andere niet, of zoiets. Een goede kans dat nog steeds opgaat, maar dan wellicht niet lang meer... Ik ren nog wel even langs die balie voor december 2022...

Elders lees ik, en dat zou december 2022 weleens tot een belangrijke datum kunnen maken:
"De werkzame stof glyfosaat is een veelbesproken onkruidbestrijder. De Europese commissie liet glyfosaat in december 2017 voor een beperkte periode van 5 jaar toe, en niet voor de gangbare periode van 10 jaar. De stof moet daarom na vijf jaar, dus uiterlijk in december 2022, opnieuw zijn beoordeeld."
 

phtvs

Sysop
Admin
@RockyFlats Ik denk dat je Glyfosaat Imex 3 bedoeld. Dit was tot voor kort idd gewoon te koop maar inmiddels ook niet meer.
Dit artikel is uitverkocht en zal vanuit overheidswege niet meer geproduceerd worden. Middels onderstaande knop bekijkt u ons alternatief.

Gelukkig zag ik het aankomen en heb wat flesjes op voorraad staan voor gebruik bij onze BOL hier in Frankrijk waar de grond zo vruchtbaar is dat het onkruid metershoog staat als je even een weekje weg bent.

Vanaf 2023 mogen in Nederland geen onkruidbestrijdingsmiddelen met glyfosaat meer aan particulieren worden verkocht en niet meer door particulieren worden gebruikt.
https://waarzitwatin.nl/stoffen/glyfosaat
 

Roel

Mankinds only hope
Onze grootste gifvoorraad bestaat uit wat klipjes schoonmaakazijn, daar blijft het straatje (60 meter) zo mooi onkruidvrij van.
Ik weet het, geen leuk spul, maar aangezien we voor de rest van de tuin niets gebruiken zien we het door de vingers.
Een moestuin heeft aandacht nodig en het liefst een beetje veel. Daar krijg je dan ook veel voor terug.
Als je een beetje oplet wat betreft wisselteelt en zorg draagt voor een optimale bodemgesteldheid hoef je je nauwelijks zorgen te maken om een plaag van het e.e.a., noch van dierlijke, noch van plantaardige aanvallers. We brengen in de herfst onze tuin al in de zaaimodus.
Als alles wat er uit moet, er uit is, maken we de grond schoon, brengen er waar nodig de nodige compost en/of paardenmest op en frezen de boel lekker door elkaar. We dekken alles af met een flinke laag stro en dan mag het mooi blijven rusten tot het nieuwe seizoen weer begint. We tuinieren eigenlijk al zo'n dikke veertig jaar min of meer volgens de manier waarop Alwin Seifert (Tuinieren zonder gif) het heeft uitgevogeld en dat bevalt prima. Kolen als voetballen, boerenkool waar je je fiets tegenaan kunt zetten, pompoenen die je met de kruiwagen weg moet brengen en spekbonen van 35 cm lang. Ik houd op, want het moet sommigen wel zeer doen deze uitspraken, maar ze zijn wel waar. Nou eh, die fiets mag dan een kinderfietsje zijn... ;) Kijk en voor de tarweoogst hebben we een van de pezige rakkertjes geleerd op te letten dat het muizenkorps niet met de oogst aan de haal gaat, geen gif nodig, werkt prima.
Trouwens @martin, er zijn tegenwoordig vele soorten aardappelen die geheel of nagenoeg geheel fytoftoraresistent zijn. Wij hebben al jaren een vroeg en een laat ras en ze doen i.d.d. wat er wordt belooft.
DSCF1347.jpg
 

logan1202

Prepper goeroe
Een moestuin heeft aandacht nodig en het liefst een beetje veel.
Dan moet je wel tijd hebben voor die aandacht. En ook de plaats van de moestuin maakt veel uit. Als naast je moestuin het onkruid 2 meter hoog staat en tussen de struiken de brandnetels zich uitbreiden maar je daar niets aan kan doen omdat het niet van jou is, dan is het vechten tegen de bierkaai. En er is geen tijd om iedere dag even het opkomende onkruid te trekken en op slakkenjacht te gaan. En zelfs de gedachten aan loopeenden is al voorbij gekomen. Maar ze vreten ook alleen maar naaktslakken als je ze vanaf geboorte niets anders geeft. Anders halen zelfs die er de snavel voor op.
En ik ben geen voorstander van gif, ik ben er zwaar op tegen. Maar nood breekt wet. Maar als de luxe van een moestuin geen luxe maar noodzaak wordt, is de tijd van "spelen" voorbij.
 

Roel

Mankinds only hope
Maar als de luxe van een moestuin geen luxe maar noodzaak wordt, is de tijd van "spelen" voorbij.
Die vat ik even niet.
Ik bedoel, ik heb nooit anders gedacht dan dat het een soort spel is.
En dat spel speel je met de elementen, de vraag naar wat je plantjes ook maar het liefst willen hebben etc.
Ik heb de moestuin altijd een luxe gevonden, maar tegelijk ook een noodzaak, wil je het jaar rond uit je tuin kunnen eten.
Maar als je bedoeld dat als het om het echies gaat tijdens moeilijke tijden en dat je dan desnoods gif wilt inzetten om nog iets aan opbrengst te krijgen dan vraag ik me af wie nu wie voor de gek houdt. Ik bedoel maar, ik wil die troep niet in m'n lijf.
Ik ben ook niet meteen begonnen met de mooie oogsten die ik tegenwoordig heb, alles wil geleerd zijn hè? Maar door zonder mankeren de nodige fouten te maken kom je uiteindelijk in een toestand waarin je met zo weinig mogelijk grote ingrepen een buitengewoon vruchtbare tuin kunt creëren.
de brandnetels zich uitbreiden

Onze tuin wordt omringd door brandnetels (goed voor de vlinders, goed om gier van te maken, goed om touw van te maken, goed om thee van te trekken) en die enkele brandnetel die het waagt om in onze tuin te gaan wonen is makkelijk genoeg op te trekken. Maar het is zoals ik al zei, best wel wat werk, maar ik heb makkelijk praten heden ten dage als pensionado, tijd speelt geen rol meer... :)
 

Red

Senior Prepper
Ik haak wat laat in bij deze discussie. Maar waarom kan tuinieren niet zonder gif?

Heel eerlijk, ik heb begin dit jaar wel gebruik gemaakt van slakkenkorrels tegen die vieze oranje slijmerts, maar dat hoef ik nu niet meer. Ik heb nu veel tijgerslakken en die houden de oranje en andere veelvraten in bedwang. En ik heb laatst een megakever ontdekt die volgens het WWW slakken eet... Go bugs! Sinds dit jaar heb ik wel last van het koolmeesje (daar heb heb ik een bacterie tegen ingezet). Maar volgend jaar ga ik gaas spannen tegen die kleine veelvraat. Mijn grootste problemen in de moestuin zijn helaas dieren die ik niet met (sproei)gif weg krijg (coloradokever en ratten).

Tegen de ratten hebben we nu 2 katten en ik moet zeggen dat de coloradokever wel wat schade heeft gedaan... maar ook niet de hoeveelheid die ik had verwacht en sommige aardappels hadden nauwelijks schade terwijl andere best veel schade hadden. Volgend jaar gaan de aardappels onder gaas en hoop ik het nog meer te beperken.

Tegen bladluis gebruik ik zonnebloemen. Deze trekken de bladluis naar zich toe (en een hele boel insecten) En de paar planten die bladluis hebben gehad hebben er ook niet (echt) onder geleden. En sinds kort weet ik ook dat bladluis een teken is van te zure grond. Dus ik moet wat minder kippenmest gebruiken.

Onkruid is voor mij echt geen reden voor vergif. Dat trek ik uit de grond. Ook alle brandnetels en daarvan hebben wij echt veel (dankzij onbalans door de paarden). Daarvoor laat ik grond in de moestuin als het even kan nooit onbedekt. Dus bedek het met wol, hooi of uitgetrokken onkruid zodat nieuw onkruid minder kans maakt, de grond niet zo snel uitdroogt en voedingstoffen weer terug in de grond komen. Daarnaast is het van belang om de grond goed te krijgen. De verschillende onkruiden zijn vaak een teken van te vaste, zure of juist arme grond. Daarom probeer ik ze ook nooit weg te gooien, maar doe ze in de compostbak en/of dode plant als bodembedekker.

Ik vind dat het focussen op het geheel goed werkt in de moestuin. Ik wissel de locatie van de planten elk jaar, zodat ziektes en ongedierte zo min mogelijk kansen maken. Volgend jaar (deze winter dus) gaan we de moestuin uitbreiden en hoop ik dezelfde positieve trend door te kunnen zetten.
 

Erny

Last (wo)man standing
Aardappelen en tomaten heb ik vaarwel moeten zeggen want dat werkt niet zonder gebruik te maken van bestrijdingsmiddelen.
De aardappelsoort Sarpo Mira is bijvoorbeeld een goed Phythophtora resistent ras wat wij in onze zwaar Phythophtora besmette omgeving zeer succesvol verbouwd hebben. Ondertussen zijn er nog veel meer rassen bijgekomen met goede resistentie. Bij Zaadhandel Van Der Wal kun je een formulier op hun site vinden met raseigenschappen van de diverse aardappelrassen. Zo kun je bij jouw grondsoort en wensen de perfecte aardappel uitzoeken.
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/formulieren
file:///tmp/mozilla_blacktower0/ras_eigenschappen_pootaardappelen.pdf

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/pootaardappelen/pootaardappelen-1
En vooral voor de vroege rassen gaan, die kun je oogsten voordat de aardappelziekte losbarst.

En ook op het gebied van Phythophtora resistente tomaten worden nu steeds betere rassen ontwikkeld (dit gebeurt door liefhebbers gezien de industrie onder dak kweekt en dus geen geld steekt in de ontwikkeling van resistente rassen. Daarom gaat het ook wat langzaam. )
Bij Fruitlent zijn ze daar ook mee bezig. En zo is het weer mogelijk om buiten succesvol tomaten te kweken.
https://www.fruitlent.nl/product-categorie/phytophthora-resistente-tomaten/
Niet alle rassen zijn al stabiel, dus Fruitlent ontvangt graag feedback.

Alternatief voor tomaten zijn bijvoorbeeld Tomatillo's... niet ziektegevoelig, moet er wel minstens 2 bij elkaar zetten voor de onderlinge bevruchting.

Het enige gif dat ik gebruik is gif tegen muizen en ratten. In het huisje moet ik vooral de ratten daar onder bedwang houden anders nemen ze het huisje over (zou liever geen gif gebruiken maar helaas is het daar echt nodig) en hier in mijn woonhuis moet ik de muizen ontmoedigen/vermoorden omdat de woningbouw de woningen niet muizenproof wil maken, en als het koud wordt trekken de muizen naar binnen. Helaas gebruik ik hier dus ook gif voor.
En dit kan ik gelukkig nog kopen bij een dierenwinkeltje vlakbij, en hij koopt het van een bevriende ongediertebestrijder.
 
Bovenaan