• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energie en gas in 2022

Ray

SHTF Expert
Tip voor mensen met overproductie van de zonnepanelen, je moet het modelcontract van Eneco hebben. Die bieden de hoogste terugleververgoeding, namelijk hetzelfde als wat het kost een kWh af te nemen, minus de belastingen. Dat is momenteel zo'n halve euro. Eneco kent ook een negatief maandbedrag, dan storten ze ipv dat ze afschrijven iedere maand.

Allemaal tgv de gasprijs, die speelt energie opwekkers in de kaart. Niet alleen de Shell en de energiemaatschappijen maar ook mensen met overproductie zijn nu spekkoper. :)
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Wij zitten bij Vattenfall en die rekenen op jaarbasis en dan ook 1 op 1. Dus wat je over een heel jaar teruglevert, word op je jaarafrekening in mindering gebracht. Een heel stuk voordeliger omdat je zo ook profiteert van de maanden dat je panelen minder opbrengen. Omdat wij het grootste deel van het jaar niet in Nederland verblijven, levert ons huis aan het eind van het jaar een leuk bedrag op.

In onze bol in Frankrijk mogen wij niets terug leveren omdat het net dat niet aankan. We hebben zelfs een tijd lang de omvormer uit moeten zetten omdat er bij mooi weer spanningspieken op het net ontstonden waardoor het net over zijn nek ging en iedereen zonder stroom kwam te zitten. Een flinke domper omdat we juist daar extra panelen hebben laten plaatsen met de bedoeling om terug te leveren. In Nederland is dat gelukkig beter geregeld allemaal.
 

Ray

SHTF Expert
@phtvs De salderingsregeling, waar jij het over hebt, is wettelijk geregeld, dus bij iedere energieboer gelijk.

Wat je daarna nog terug krijgt over alles wat je meer teruglevert is meestal maar 11 cent. Vattenfall betaal momenteel maar 7 cent: https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/salderen/

Bij Eneco is dat dus 50+ cent. Dat is juist de tip, dat het Eneco modelcontract extreem voordelig is voor mensen die meer produceren dan ze in heel jaar gebruiken. Dat het ook nog eens maandelijks verrekend wordt op basis van eerdere jaren, is bonus. Als je energieboer failliet zou gaan, ben je normaal die spaarpot kwijt. Weinig kans op bij grote jongens als Vattenfall en Eneco, maar bij de kleintjes is dat al gebeurd.
 

phtvs

Sysop
Admin
Wat je daarna nog terug krijgt over alles wat je meer teruglevert is meestal maar 11 cent. Vattenfall betaal momenteel maar 7 cent
Bizar wij kregen vorige maand nog bericht dat ze 1 op 1 betalen en dat is ook wat wij eind vorig jaar terug kregen. Was een leuk spaarpotje waar de apk/reparatie van de auto mee terug verdient werd. :thumbsup:
 

Ray

SHTF Expert
@phtvs Je kunt het gewoon in je contract terugvinden.
Eerst wordt er gesaldeerd, dat is 1 op 1, wat er over blijft krijg je meestal een grijpstuiver voor.
Je kunt bij gaslicht.com jouw verbruik en opbrengst invoeren, dan zie je welk contract het meest oplevert.

Ik heb zelfs mijn contract opengebroken om over te stappen, het scheelt 3000 euro op jaarbasis. :thumbsup:
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik heb zelfs mijn contract opengebroken om over te stappen, het scheelt 3000 euro op jaarbasis.
Ik betaal nu 110 euro per maand als ik op die site ga kijken, ga ik 440 euro per maand betalen bij de goedkoopste. Bij Eneco zelfs 600. Voor ons loont het niet om over te stappen vanwege de gasprijzen op het moment. Maar goed wij zitten voorlopig goed omdat we vlak voor de gasprijzen door het dak gingen, we een contract voor 5 jaar met vaste tarieven hebben afgesloten.
 

Ray

SHTF Expert
@phtvs Ik heb geen gas dus die telt bij mij niet mee. Als je inderdaad ook veel gas verstookt (meer dan je terugkrijgt voor de stroom) kun je idd beter blijven zitten in je oude contract.
 

martin

Mankinds only hope
Maar goed wij zitten voorlopig goed omdat we vlak voor de gasprijzen door het dak gingen, we een contract voor 5 jaar met vaste tarieven hebben afgesloten.

aaaaargggh, ik twijfelde maar heb het niet gedaan.
Over 1 maand ben ik aan de beurt en moet ik mijn contract gaan verlengen of overstappen.
Ik betaal nu:

upload_2022-7-29_22-47-21.png

Als ik kijk wat de tarieven op dit moment zijn dan begin ik toch een beetje zenuwachtig te worden.
Ik ga vermoedelijk een factor 4 a 5 meer moeten betalen.
Mijn hypotheekbedrag gaat ook meer dan verdubbelen. Nu kunnen wij het ons financieel nog wel permitteren maar ik begin me nu wel af te vragen of we aan de vooravond staan van de ineenstorting financieel stelsel waar we het op het forum een jaar of 10 geleden over hadden.
 

phtvs

Sysop
Admin
Moet eerlijk zeggen dat het voor ons ook een gok was op dat moment. Er kwam een verkoper aan de deur die raadde ons af om voor vaste tarieven te gaan omdat volgens hem de tarieven zouden gaan dalen. Maar Vattenfall kwam met een heel mooi aanbod, dus zijn we er toch maar voor gegaan. Jammer dat die verkoper niet meer langs gekomen is,, ik had hem graag even uitgelachen :lol:
 

Ray

SHTF Expert
.......... Nu kunnen wij het ons financieel nog wel permitteren maar ik begin me nu wel af te vragen of we aan de vooravond staan van de ineenstorting financieel stelsel waar we het op het forum een jaar of 10 geleden over hadden.
Start daar anders een draadje over want dit topic gaat over het nieuwerwetse wonen.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Tip voor mensen die meer stroom opwekken met zonnepanelen dan verbruiken in een jaar:

Je moet het standaard modelcontract hebben van Eneco. Dan krijg je per teruggeleverde kWh hetzelfde terug als voor een afgenomen kWh, minus belastingen, ongelimiteerd. Met de huidige hoge prijzen ben je dan spekkoper. Zelfs met de prijzen van voor de oorlog krijg je dan meer dan die 11 of 8 cent die verreweg de meesten bieden, dus ik ga mijn huidige contract openbreken. Die 50 euro boete heb ik in een zomerse week terugverdiend.

even in de gaten houden want ik zit nu al op +2900KWH.
 

marzman

Diehard Prepper
Als ik kijk wat de tarieven op dit moment zijn dan begin ik toch een beetje zenuwachtig te worden.
Ik ga vermoedelijk een factor 4 a 5 meer moeten betalen.
Mijn hypotheekbedrag gaat ook meer dan verdubbelen. Nu kunnen wij het ons financieel nog wel permitteren maar ik begin me nu wel af te vragen of we aan de vooravond staan van de ineenstorting financieel stelsel waar we het op het forum een jaar of 10 geleden over hadden.
Iedereen heeft dat met energie. Je kan wel bezuinigen waarschijnlijk. Het wordt sowieso voor veel mensen een oncomfortabele winter. Zelf heb ik al 80 liter petroleum liggen (Qlima die een maand geleden 30 euro per 20 liter koste en nu 55, de kassiere lachte me net niet uit dat ik het in een hittegolf kwam halen) en ik ga ook nog mijn andere jerricans laten vullen aan de pomp voor de winter begint.

Mijn voorschot is nu drie keer zo hoog, maar ook dynamisch per maand ipv een vast tarief. Mjin hypotheek staat gelukkig wel voor 25 jaar vast (ik heb bij mijn ouders gezien wat er kan gebeuren, rente was toen 12 procent opeens ofzo. Mijn moeder moest gaan werken, mijn vader had twee banen.).
 

Roel

Mankinds only hope
De houtvoorraad is gelukkig vol, gaskraan dicht, houtoven/kachel aan.
Ze kunnen me wat met hun gasprijzen. Elektra is hier nauwelijks een item.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Iedereen heeft dat met energie. Je kan wel bezuinigen waarschijnlijk. Het wordt sowieso voor veel mensen een oncomfortabele winter. Zelf heb ik al 80 liter petroleum liggen (Qlima die een maand geleden 30 euro per 20 liter koste en nu 55, de kassiere lachte me net niet uit dat ik het in een hittegolf kwam halen) en ik ga ook nog mijn andere jerricans laten vullen aan de pomp voor de winter begint.

Mijn voorschot is nu drie keer zo hoog, maar ook dynamisch per maand ipv een vast tarief. Mjin hypotheek staat gelukkig wel voor 25 jaar vast (ik heb bij mijn ouders gezien wat er kan gebeuren, rente was toen 12 procent opeens ofzo. Mijn moeder moest gaan werken, mijn vader had twee banen.).
Is een airco dan geen goede last-minute oplossing? De stroomprijzen zijn ook gestegen, maar een van m'n twee airco's heeft zich na het komende stookseizoen al in een klap terugverdiend. Tenminste, ik verwacht met beide zo'n 1600 m3 aan gas te besparen tegen circa 9/5x1600= 2880 kWh aan stroom. De investeringen zijn dan onvermijdelijk maar renderen dan ook de komende jaren.
 
F

forumlid 1447

Gast
Hier zal de houtkachel wat meer gebruikt gaan worden.
Volg het draadje "verwarmen met airco" en ben aan het rekenen geslagen.
En uiteindelijk zullen we de nul mogelijk niet halen, maar we blijven dromen.
Budget is zeker hier niet het probleem, we hebben de hypotheek versnelt afgelost,
en dit al een hele tijd geleden.
We moeten alleen niet vergeten, dat we bij pensioen ook nog de rekeningen moeten betalen.
En 15 jaar tot pensioen betekend doordacht te werk gaan.
Dus elke investering moet renderen, en meteen ingezet worden voor volgend doel.
Dit betekend dus investeren, de "winsten" meteen weer voor de volgende investering gebruiken, etc. etc.
 

petroman

SHTF Expert
Het kan interessant zijn om te kijken, laten berekenen, of je een deel van je woningwaarde kan opnemen.
Woningen zijn meer waard geworden in de loop van de tijd maar het geld zit in steen. Dus overwaarde ook. Maar voor bv. woning verbetering kan het lucratief zijn om een deel van die overwaarde op te nemen. Zeker als je je hypotheek opnieuw of verlengen moet.
 

phtvs

Sysop
Admin
Overwaarde van nu is gebaseerd op gebakken lucht vanwege de grote vraag. Maar straks in een dikke recessie zal de vraag naar koopwoningen snel afnemen en de prijzen normaliseren. Oké niet mer zo goedkoop als enkele jaren geleden, maar pas op dat je overwaarde opnemen straks ook moet terug betalen als je huis een pak minder waard is geworden. Natuurlijk zal je huis in waarde stijgen door woningverbetering maar toch. Denk goed na wat je doet en laat je informeren.
 

marzman

Diehard Prepper
Is een airco dan geen goede last-minute oplossing? De stroomprijzen zijn ook gestegen, maar een van m'n twee airco's heeft zich na het komende stookseizoen al in een klap terugverdiend. Tenminste, ik verwacht met beide zo'n 1600 m3 aan gas te besparen tegen circa 9/5x1600= 2880 kWh aan stroom. De investeringen zijn dan onvermijdelijk maar renderen dan ook de komende jaren.
Op termijn wil ik dat ook wel, maar ik weet nog niet precies hoe (welke kamers). Vorige jaar heb ik net het gastoestel en de rookafvoer laten vernieuwen en leidingen laten herleggen voor het warm water. Een beetje jammer als dit de toekomst van gas is. Maarja, de prijzen waren toen nog normaal en mijn oude toestel ging kapot.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
De stroomprijzen zijn ook gestegen, maar een van m'n twee airco's heeft zich na het komende stookseizoen al in een klap terugverdiend. Tenminste, ik verwacht met beide zo'n 1600 m3 aan gas te besparen tegen circa 9/5x1600= 2880 kWh aan stroom.
Dat is wel een erg optimistische benadering.
Bij een moderne CV ketel levert 1600 m3 gas een warmte hoeveelheid ter waarde van 15.300 kWh
Bij een airco die je in het stookseizoen inzet voor verwamen mag je blij zijn als de COP op 3,5 uitkomt (als het buiten vriest is een COP van 2 al nauwelijks haalbaar)
Een wamte input van 15300 kWh bij een COP van 3,5 betekent dus bijna 4400 kWh op de teller.

Bij een gasprijs van 2 euro per m3 en een stroomprijs van 0,50 euro per kWh bespaar je dan nog wel altijd 1000 euro. (1600x2 =3200 en 4400x0,5=2200)
Maar het terugverdienen duurt wel wat langer dan 1 stookseizoen.
 
Bovenaan