• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gas en elektriciteit in 2023 en daarna

Mayo

Last (wo)man standing
Omdat we richting het einde van 2022 beginnen te lopen lijkt het me handig een nieuw topic te starten voor 2023 en daarna.

Hieronder een eerste bericht:

’Energierekening wordt 2500 euro duurder zodra prijsplafond eindigt’​


https://www.telegraaf.nl/financieel...-2500-euro-duurder-zodra-prijsplafond-eindigt

De energienota gaat extreem stijgen zodra het prijsplafond eindigt. Ieder huishouden betaalt vanaf 2024 weer de volledige stookkosten en wordt dan ook nog eens keihard geraakt door fors hogere energiebelastingen, waarschuwt Vereniging Eigen Huis (VEH). De gemiddelde gas- en stroomrekening wordt in 2024 liefst 2500 euro duurder, verwacht VEH.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Omdat we richting het einde van 2022 beginnen te lopen lijkt het me handig een nieuw topic te starten voor 2023 en daarna.

Hieronder een eerste bericht:

’Energierekening wordt 2500 euro duurder zodra prijsplafond eindigt’​


https://www.telegraaf.nl/financieel...-2500-euro-duurder-zodra-prijsplafond-eindigt

De energienota gaat extreem stijgen zodra het prijsplafond eindigt. Ieder huishouden betaalt vanaf 2024 weer de volledige stookkosten en wordt dan ook nog eens keihard geraakt door fors hogere energiebelastingen, waarschuwt Vereniging Eigen Huis (VEH). De gemiddelde gas- en stroomrekening wordt in 2024 liefst 2500 euro duurder, verwacht VEH.

Dat is fors, en dat kan ik wel dragen alleen dat betekend dat er niets meer gespaard kan worden en van maand tot maand moet leven. Dat heeft weer betrekking dat er geen onderhoud meer gedaan kan worden aan auto of huis. Wat weer meer gevolgen zou gaan hebben voor de verzekering die bijvoorbeeld vaker aangesproken word vanwege lekkages of ongelukken endergelijke.
Een beetje licht en warmte in de tent begint toch aardig een luxe te worden. De overheid staat buitenspel want heeft weinig zeggenschap over de privé-sector. Wat ze kunnen doen maar doen ze niet is een wet er in knutsellen die duidelijk aangeeft wat een energie-maatschappij is, moet doen en wat die maximaal aan winst mag maken, on zo de prijs van de consumenten te drukken, het lijkt haast wel een vooropgezet plan met een bepaald agenda die er achterhangt *wink*.

In iedergeval, we gaan spannende tijden tegemoed en dat maakt me dubbel zo blij dat ik hier ben.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Dat is toch voor wie het totale verbruik heeft?
dus maximaal tot het energie plafond.

mensen die daaronder zitten hebben gewoon minder last hiervan.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Dat is toch voor wie het totale verbruik heeft?
dus maximaal tot het energie plafond.

mensen die daaronder zitten hebben gewoon minder last hiervan.

"De gemiddelde gas- en stroomrekening wordt in 2024 liefst 2500 euro duurder, verwacht VEH." staat er.

Volgens mij is het prijsplafond gelijk aan het geschatte gemiddelde verbruik, dus als je daaronder blijft dan zal de verhoging ook minder zijn.
Maar toch: alle belastingen en BTW gaan weer naar 'normaal' en geen plafond meer: dat zal er toch inhakken als de gas- en elektraprijzen zo hoog blijven...
Misschien tijd voor een LAT-relatie..? 🤣🤣🤣
 

Mayo

Last (wo)man standing
h
Hier kan je kijken of je ook een gemiddeld verbruik hebt. Want als je vet onder het gemiddelde zit zal je toch echt je best moeten gaan doen om aan die 2500 euro meerverbruik te komen.
https://www.unitedconsumers.com/blog/energie/gas-water-licht-kosten.jsp

Het gaat niet zozeer om meerverbrúik.
Het gaat erom dat de vermindering van de energiebelasting vervalt, de BTW weer teruggaat naar 21% (tegen 9% nu), dat er geen tegemoetkoming van 190 euro per maand zal zijn en geen prijsplafond: dus voor elke Kwh en m3 betaal je de hoofdprijs die je leverancier van je wil.
Resultaat is dat je zelfs bij een verminderd verbruik flink méér zult moeten afrekenen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Buitendat is het lullig voor de mensen die compleet van het gas af zijn. Die hebben een veel hoger verbruik dan gemiddeld op electriciteit, maar een 0m3 gebruik op gas. (Zou ie 0 op gas ook meegerekend worden voor bet gemiddelde?). Voor een land dat van het gas af wil, is dat nogal de-motiverend.

Netter was geweest om de gemiddelden van electra en gas om te zetten naar kw en dat bij elkaar op te tellen en als gemiddelde nemen. Dan is het aan de consument te bepalen hoe het verbruik word ingezet.

En ja ik weet dat een deel electra met gas word opgewekt maar dat is als consument niet aan de orde.
 

logan1202

Prepper goeroe
Netter had geweest als de staat gewoon de stroomverzorging had gehouden en dit aan zijn inwoners tegen kostprijs zou aanbieden. De centrales zij tenslotte ook met ons geld gebouwd voor ze voor een appel en een ei verkocht werden.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
we kunnen ons met ons allen druk maken over de prijs van energie.
wij hebben ons druk gemaakt over ons verbruik en dat is financieel een stuk handiger.

als je daarnaast nog naar een goedkope leverancier gaat ben je spekkoper.
 

Mayo

Last (wo)man standing
tegelijkertijd krijgt iedereen hiermee te maken, los van leverancier en verbruik:

Energierekening nog hoger door stijging transportkosten​


https://www.telegraaf.nl/financieel...ening-nog-hoger-door-stijging-transportkosten

Huishoudens gaan volgend jaar gemiddeld een tientje per maand meer betalen voor de transportkosten van hun stroom en gas. Marktwaakhond ACM heeft de verhogingsvoorstellen van TenneT en de regionale netbeheerders voor 2023 goedgekeurd. Tijdens het transport gaat een deel van het gas en de elektriciteit verloren en netbeheerders moeten dat aanvullen tegen de huidige duurdere energieprijzen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
https://www.nu.nl/economie/6239500/...sisch-gazprom-om-niet-geleverd-gas.html#nujij

Duitsland gaat een potje lopen klagen over het duurder in moeten kopen van gas... huh ja, hallo, ik moet dat toch ook en ik stond ook niet te springen om sancties. Wang was duitsland zelf niet een van die roeptoeters die vond dat we geen zaken meer met Rusland moesten doen, ten behoeven van de democratie, zo nee wie dan wel? Moet je daar niet een potje gaan klagen? Enige verschil wat ik heb is dat de nuts mij maar al te graag wil blijven leveren voor een "goed voor de aandeelhouders" tarief.
 

RockyFlats

Ruttaan
https://www.nu.nl/economie/6239500/...sisch-gazprom-om-niet-geleverd-gas.html#nujij

Duitsland gaat een potje lopen klagen over het duurder in moeten kopen van gas... huh ja, hallo, ik moet dat toch ook en ik stond ook niet te springen om sancties.

Waarom zijn we dan niet de straat op gegaan toen onze tweede kamer (nota bene) een staande ovatie gaf aan een lullige pianospeler, en overigens vol achter de sancties ging staan die nu ons land zoveel schade berokkenen?

Een beetje erg dom van "ons", misschien? ;)
 
Bovenaan