• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gratis uien .

F

frans81

Gast
Ik kwam er al een paar keer langs met de hond en zag wat er bleef liggen . Helaas had ik veel last van mijn onderrug waardoor ik niet durfde te sjouwen .
Vrouw in ziekenhuis en zelf een afspraak bij de therapie voor afgelopen maandag .

Helaas liet het mij niet met rust die verspilling en iedere keer toen ik honden uitliet liep ik 300 mtr door en propte de rugzak vol . En zo heb ik ruim 80 kg verzameld .
De kleinste uitjes zijn voor zoveel te gebruiken en puur afval .
Het mooiste kont nog haha .
Door dat lopen met dat gewicht heb ik dit weekend mijn irritante pijnlijke onderrug probleem eruit gelopen en heb ik maandag de therapie afgebeld .
De eerste keer met ruim 30 Kg in de rugzak verging ik van de pijn en zweet brak mij uit .
Maar Gratis is Gratis .

Na 3 x met een grote volle rugzak is dit het resultaat ( zie foto's ) . En met hevige onderrugpijn en aanwezige motivatie en doelstelling twee positieve dingen bereikt .

Rugkkachten weg en veel uien .
Ook voor Karma .

Houdbaarheid uien is ???
Het is derhalve teveel voor ons alleen haha .

20170816_123941.jpg 20170816_123947.jpg 20170816_125209.jpg
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 veel weet ik er niet van :rolleyes: , maar ik weet wel dat je ze redelijk lang kan bewaren (weken)
en dat ze koelen donker moeten staan misschien is drogen ook een optie (of een deel drogen en goed bewaren
in van die ''vacuum potjes'' )
gr will
 

Flos

SHTF Expert
Daar ben ik ju stinkend jaloers van. Mijn uien oost is voor 50% mislukt. Zal er moeten kopen dit jaar.
 

Flos

SHTF Expert
Nu komt het er op aan om ze houdbaar te houden.
Je moet ze zodanig leggen dat de lucht er eigenlijk rond kan.
En dit voor een week of twee. Dan ze droog en koel opslaan.
Met een beetje geluk heb je een heel jaar ajuin.
Ook de slechte er uithalen. Een goede ui is hard een rotte zacht.

Ps.
Je mag er mij wat opzij houden.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Mooie vangst Frans!

Wij deden de uien altij in kratten. Die zette we in een kapschuur zodat ze droog staan maar de wind er wel omheen kan. Af en toe de slechte er uit halen. Als het gaat vriezen deden wij er oude vloerbedekking om en overheen. Na de vorst er wel weer af halen!
 
F

frans81

Gast
Mooie vangst Frans!

Wij deden de uien altij in kratten. Die zette we in een kapschuur zodat ze droog staan maar de wind er wel omheen kan. Af en toe de slechte er uit halen. Als het gaat vriezen deden wij er oude vloerbedekking om en overheen. Na de vorst er wel weer af halen!

Hoe lang houdbaar en wat stel jij voor hoe dit alhier haalbaar .
Nu liggen ze buiten op gaas en halve meter van de grond onder afdak . Wind kan alle kanten op .
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Wij hadden meestal genoeg tot uien tot maart. Maar we hadden per 3 weken zo'n 250 kg nodig. In februari /maart was er wel meer uitval door rotte uien. Gaas is beter dan in kisten als je ruimte genoeg hebt. Omdat de uien dan niet op elkaar liggen. Hoe minder contact de uien hebben hoe droger en minder rot.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Tanfana zo maar een vraag , maar met hoeveel zijn jullie dan wel niet 250 kg in 3 weken is ruim dan 10 kg per dag :confused: :fluit:
en gaas als rooster , maakt het wat uit of je hout , kunststof of metaal als rooster neemt ???
Ik zelf gebruik niet zoveel ui maar heb wel altijd een paar potjes gedroogde ui in mijn voorraadje zitten , je zou dusook ui
kunnen drogen en in(jam) potten kunnen doen .
gr will
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@Tanfana zo maar een vraag , maar met hoeveel zijn jullie dan wel niet 250 kg in 3 weken is ruim dan 10 kg per dag :confused: :fluit:

:p ruim 10 jaar lang heb ik in een boeren maatschap gezeten. We hadden een gemengd bedrijf met 2 hectare fijne tuinbouw, 5 hectare graan en 8 hectare grasland. We werkten met groente en vlees abonnementen. En uien gingen eens per drie weken in het pakket. Dat was ongeveer 200 kg. Verder verkochten we nog uien in de boerderijwinkel.
Je kunt je vast wel voorstellen dat we best veel kisten met uien in de kapschuur hadden staan. We hadden ook een uienstaart machine om de uien schoon te maken. Met de hand was het veel te veel werk.

Tegenwoordig ben ik geen zelfstandige meer, maar in loondienst. Nu zijn mijn collega's onder de indruk van de uien oogst van 50 kg :lol:

Qua recepten denk ook eens aan uien jam en chutney. Mijn moeder maakt soms uienquich. :thumbsup:
 
Bovenaan