• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Guerrilla Gardening!

Myronprps

Prepper goeroe
Hallo Iedereen,

de meesten zullen het wel weten alleen guerrilla gardening is wanneer je plantjes plant op een stuk grond die niet van jou is. Dit kan een berm zijn voor jouw huis, een weiland vlakbij of zelfs braakliggend terrein wat je wil opvrolijken.

Een tijdje geleden met een buurman van mij hebben we tulpenbollen en bloemenzaad geplant en ik had nog wat aardappels over dus die heb ik ook maar geplant. Wij hebben een sloot met een berm voor ons huis met dus enorm veel gras waar niks mee gedaan word. Nu komen de tulpen omhoog en ontkiemt het bloemzaad ook.
Als je hier nou naar kijkt vanuit een prepper perspectief kan het enorm veel hulp bieden tijdens een SHTF.

Als je bijvoorbeeld aardappels ruim plant en deze met rust laat totdat je ze echt eens nodig hebt heb je waarschijnlijk een enorm netwerk aan aardappels wat zich heeft opgebouwd zonder enige inspanning. Zo heb ik ook bosaardbeitjes die zich snel kunnen vermeerderen en die kun je planten met rust laten en zo heb je ook nog aardbeitjes in tijd van nood. Nou moet ik wel zeggen dat de aardappels mij het meeste aanspreken maar er is van alles wat kan overleven in de natuur zonder enige hulp.

Wat denken jullie hierover en heb je misschien al wat illegaal getuinierd?:)
 

Jasje

Prepper goeroe
Schaamteloze Bump.
Nee! Ik denk dat de term Guerrilla gardening voor een aantal toch nieuw is. Ik had er althans nooit van gehoord. Door je topic ben ik er pas over gaan nadenken. In gedachten loop ik door jou langs perkjes en bloembakken, bosranden te zoeken naar mogelijkheden.
 
D

Deleted member 192

Gast
Bump jezelf! :)

Ik zelf niet. Maar op weg naar werk rijd ik regelmatig langs een fietsbrug. Naast deze brug ligt een stuk weide, wat van de gemeente is. Vorig jaar viel me al op dat er een moestuin aangelegd was.
Dit jaar weer.
Met het weer van de afgelopen dagen durf ik wel op de fiets naar werk, en op de terugweg stopte ik ff bij de brug. Nu was er iemand aan het tuinieren. Ik maakte de opmerking dat het goed weer voor tomaten was( weet ik veel!), en de man, verlegen om een praatje, legde het een en ander uit.
En passant vertelde hij dat hij wist dat het weitje van de gemeente was, doch niemand het gebruikte. En hij had gewoon een strook langs de sloot omgespit en uien, wortelen, bonen en nog wat groenten geplant. Een parasol en stoel neergezet, en zijn 06nummer achtergelaten.

En ik vind het wel mooi eigenlijk. Doet niemand kwaad, en ik hoop voor hem dat er geen overijverige ambtenaar gaat zeiken.
Tis ook een leuk gezicht vanaf de weg.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb wel wat ervaring met guerrilla farming.. maar dat waren geen groenten.. :fluit:

Twee belangrijkste lessen die ik heb geleerd:
1: Kies een plek waar water dichtbij is, want geheid komt er een periode dat je toch wat moet bijwateren, anders gaat alles dood.
2: Konijnen, hazen en vooral reeën, lusten alles en zijn onvermijdbaar, wat voor geinige truukjes je ook uithaalt. Zelfs stinkdier geur uit een tube (echt vreselijk spul, nog sterker dan het origineel) hield ze niet tegen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb jaren naast het fietspad naar mijn werk bloemen gezaaid. Voor de bijtjes en de vlinders en om zo een mooie route van en naar werk te hebben. Ook hier en daar wat eetbaars geplant.
Ooit de krant gehaald met de zelfgemaakte rozenbotteljam met rozenbottels uit stadsplantsoen...voordat het plukken in raakte.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Nee! Ik denk dat de term Guerrilla gardening voor een aantal toch nieuw is. Ik had er althans nooit van gehoord. Door je topic ben ik er pas over gaan nadenken. In gedachten loop ik door jou langs perkjes en bloembakken, bosranden te zoeken naar mogelijkheden.

Als je er naar opzoek gaat zijn er enorm veel mogelijkheiden van slotranden tot kleine perkjes er is van alles je moet het alleen durven.

Bump jezelf! :)

Ik zelf niet. Maar op weg naar werk rijd ik regelmatig langs een fietsbrug. Naast deze brug ligt een stuk weide, wat van de gemeente is. Vorig jaar viel me al op dat er een moestuin aangelegd was.
Dit jaar weer.
Met het weer van de afgelopen dagen durf ik wel op de fiets naar werk, en op de terugweg stopte ik ff bij de brug. Nu was er iemand aan het tuinieren. Ik maakte de opmerking dat het goed weer voor tomaten was( weet ik veel!), en de man, verlegen om een praatje, legde het een en ander uit.
En passant vertelde hij dat hij wist dat het weitje van de gemeente was, doch niemand het gebruikte. En hij had gewoon een strook langs de sloot omgespit en uien, wortelen, bonen en nog wat groenten geplant. Een parasol en stoel neergezet, en zijn 06nummer achtergelaten.

En ik vind het wel mooi eigenlijk. Doet niemand kwaad, en ik hoop voor hem dat er geen overijverige ambtenaar gaat zeiken.
Tis ook een leuk gezicht vanaf de weg.

super om te zien dat mensen zo met elkaar in contact komen. Het mooiste is dat hij er niemand mee lastig valt en ook nog een leeg stuk grond benut, super.

Ik heb wel wat ervaring met guerrilla farming.. maar dat waren geen groenten.. :fluit:
Twee belangrijkste lessen die ik heb geleerd:
1: Kies een plek waar water dichtbij is, want geheid komt er een periode dat je toch wat moet bijwateren, anders gaat alles dood.
2: Konijnen, hazen en vooral reeën, lusten alles en zijn onvermijdbaar, wat voor geinige truukjes je ook uithaalt. Zelfs stinkdier geur uit een tube (echt vreselijk spul, nog sterker dan het origineel) hield ze niet tegen.

Hier geen last van reeën, wel enorm veel hazen. Ik ga denk ik maar binnenkort eens aardbeitjes planten als de enorm nieuwsgierige roddelende buurvrouw niet thuis is.
Hier zijn gisteren twee kastanjes geplant, we hebben mensen aangestoken!

Ik heb jaren naast het fietspad naar mijn werk bloemen gezaaid. Voor de bijtjes en de vlinders en om zo een mooie route van en naar werk te hebben. Ook hier en daar wat eetbaars geplant.
Ooit de krant gehaald met de zelfgemaakte rozenbotteljam met rozenbottels uit stadsplantsoen...voordat het plukken in raakte.

Super toch! de eerste buurman begon ook omdat hij liever tegen tulpen aankeek dan gras.

Dat heb je toen verteld inderdaad haha erg leuk. Nu nog bezig?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik ben niet meer bezig met de route naar het werk verfraaien. Ik probeer wel ook anderen in beweging te krijgen.
Wat ik bijvoorbeeld gedaan heb is de gemeente overhalen om braakliggende terreinen te gebruiken voor buurtmoestuin. Bij gemeenten moet je echter geduld hebben, daar gaan vaak meer jaren overheen voor je plan uitgevoerd wordt.
Veel gemeenten hebben grond aangekocht om duurder te verkopen maar toen kwam er een prijsdaling. Als ze nu verkopen komt het als verliespost in de boeken....dus ze willen er voorlopig niks mee, maar...als je nu die terreinen inzet als buurtmoestuin? Dus er zijn nu drie buurtmoestuinen. Leuk bij-effect, het draagt meer bij aan de integratie van allochonen dan dure projecten. De buitenlandse vrouwen leren de autochtone vrouwen moestuinieren. Juist de oudere allochtone vrouwen die slecht geïntegreerd zijn komen hierdoor uit huis en voelen zich nuttig omdat ze oude kennis over kunnen brengen.
Verder, ook op gemeentelijk niveau, krijgen bewoners nu de mogelijkheid een stukje plantsoen in hun straat/buurt te adopteren. Daar kunnen bewoners dan zelf wat mooiers en fraaiers en eetbaarders van maken. En het scheelt de gemeente onderhoudskosten(dat woord snappen ze he, minder kosten).
 

White Eagle

Elementary prepper
Wat een leuk idee :)

Je verhaal over die tulpen deed mij denken aan mijn opa. Hij was altijd aan het tuinieren en kon het dus niet verkroppen dat de buren niets in hun tuin hadden staan. Hij is toen 's-nachts gaan bollen planten. Wat een verrassing toen alles in de lente opkwam

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
In Hengelo heten die ongebruikte stukken gemeentegrond de Wijlanden. De hekken zijn tegenwoordig weg en er verschijnen moestuinen.

Zelf zaai en plant ik in de buurt al jaren van alles en nog wat. Vooral eetbare planten en bijen planten. Via via kom ik aan zaad. Afgelopen jaar was een buurman de straat in gegaan om het papaverzaad te oogsten. Hij had de gemeenteschoffelaars gezien. Daarna kwam hij me een bakje zaad brengen om weer uit te kunnen zaaien :thumbsup:.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik ken het zeer zeker en heb er al aan gedacht om ook zoiets te doen. Vooral aan de beek rechtover ons huis (en binnenkort ook blijkbaar achter ons huis), maar heb nog niet opgezocht wat ik daar zou kunnen doen.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Ik heb geloof ik een jaar geleden 15 bosaardbeitjes gekocht en dit pasten allemaal gemakkelijk in een grote pot. Ondertussen zijn ze aan de wandel gegaan en bij andere planten op bezoek gegaan en gebruiken ze zelfs de kleinste kiertjes tussen de bestrating.

Deze vanavond maar eens planten:)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hoe kan ik rabarber vermeerderen? ik heb net twee nieuwe moeten kopen want mijn andere (ongv. 3jaar oud) is ineens verdwenen.

Scheuren.

Rabarber planten:
Na het scheuren laat je de snijwonden opdrogen om ze daarna pas uit te planten op een diep bewerkte en goed vochthoudende bodem met een plantafstand van 1 x 1 m. De plantput graaf je vooraf 60 cm breed en diep uit en vul je terug met de grond verrijkt met compost of goed verteerde stalmest. Bij het aanplanten zorg je ervoor dat de neuzen nog net boven de grond uitsteken. Met een beetje geluk en een goede verzorging kunnen de aangeplante rabarberplanten 10 tot 15 jaar blijven staan vooraleer de oogst achteruit gaat. Het eerste jaar na de aanplant oogst je beter nog niet zodat de plant energie kan steken in de groei en verdere ontwikkeling.
http://www.tuinadvies.nl/artikels/rabarber_planten_rassen.htm
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Naast mijn ouderlijk huis lag een hele lijke grijze parkeerplaats met plantsoentjes welke alleen maar braak lagen. Mijn moeder heeft des tijds de boel leeg getrokken en er stekjes neer gezet van van alles en nog wat. nu zijn we 22 jaar later en het spul staat er nog steeds :)

In de grotere steden zie je ook wel dat mensen stenen uit de straat wippen en er een klein tuintje van maken :)
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Afgelopen week hebben de mensen van de sociale werkvoorziening hier in de straat huis gehouden in de plantenbakken. Alle papaver is uitgetrokken. En de munt ook. In een van de bakken hebben ze wel ' illegale' planten laten staan. Onze oude buurvrouw vond het schandalig. Ze gaat me helpen zaad te verzamelen om weer te kunnen zaaien :fluit::)
 

Jasje

Prepper goeroe
Afgelopen week hebben de mensen van de sociale werkvoorziening hier in de straat huis gehouden in de plantenbakken. Alle papaver is uitgetrokken. En de munt ook.
Jeetje, zonde zeg. Misschien kun je aan groen-participatie doen in je gemeente (bij ons kan het in sommige straten). Scheelt hun onderhoudskosten en je hebt wat meer grip op de plantenbak vwb de plant soorten. Zijn vaak eenvoudige afspraken, maar je gemeente moet wel willen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Vanmorgen het bos in geweest langst de plekken waar ik vorig jaar frambozen stekken heb gezet. Heerlijk kunnen snoepen van de frambozen. Op de plekken met meer schaduw duurt het nog even voor de frambozen rijp zijn maar de zonniger plekken waren wel rijp. Het is ook leuk om te zien dat er bij de meeste planten jonge stekken staan. Dus volgend jaar meer frambozen :).
 
Bovenaan