• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Heinze - Geniol Defensie Brander / Stove . Dutch Army Model .

F

frans81

Gast
Deze prachtige Brander /Stove was ik al jaren naar op zoek .
Zeldzaam ? Nee en Ja . Velen zijn niet meer compleet en of in te slechte staat .
Maar ook prijs gerelateerd is het veel te vaak :(:confused: Over the TOP .
Ver over de 100 Euries .
Ik heb dus al Jaren geduld en wachtte rustig af en stelde op het juiste moment de vraag .

Ondertussen heb ik het geruild . Dit met een Forumlid dat bij mij heel hoog in aanzien staat .
Iemand die ik 100% vertrouw en waardeer .
Na het ontvangen te hebben en er de tijd voor te hebben ben ik het gaan testen .
Dit met de brandstof die erin zat .
Middels de Rapid heb ik het een kans gegeven . Helaas werkte dat maar beperkt en kreeg ik geen goede start .
Ik moest de aansteker erbij houden om hem aan de gang te houden . Ook had ik al de luchtgaatjes verschillende keren doorgeprikt .
Uiteindelijk heb ik de Rapid gedemonteerd en bekeken . Ook bleek dat wanneer de Rapid gesloten was , dat het rubbertje op de hendel maar net op het randje kwam van het gaatje in de sproeikop .
Tevens was het zeefje roetzwart van de aanslag .

Foto uit Link
1408662390-rapid_preheater-jpg.20846




Heb dat dus in de Ultrasoon reiniger gedaan en terug geplaats . Tevens heb ik de Hendel met rubberkapje van een Petromaxlamp gehaald en deze gemonteerd op de Brander .
Met als resultaat dat het nu perfect afsloot en niet meer lekte . Nu zat het dus exact in het midden .
Waarschijnlijk dus een keer vervangen door een gelijkend model dat toch een andere maat had .
Ook heb ik de sproeier vervangen daar ik dacht dat deze zijn beste tijd had gehad .

Wederom heb ik het op druk gebracht met tevens nieuwe brandstof in de Tank . En nu deed de Rapid het iets beter maar nog niet optimaal pfff .
Waarschijnlijk toch een niet goed doorlatend zeefje van de Rapid .

Wel kreeg ik het geheel aan het branden en daar was ik redelijk tevreden over .
Redelijk ?? Ja , het brander gedeelte ( Kapje met de Gaatjes ) had een klein deukje waardoor vlam niet mooi van vorm was . Ook had ik deze inmiddels in de Ultrasoon gehad daar er maar drie van de Vier rijen branden .

Foto uit de Link
1334356698-p1150721_k-jpg.53592




Nu dus alle vier . Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal om erachter te komen of de Brander op juiste manier brand . Dit voor wat betreft het vermogen .

Al bij al heb ik het ding goed gereinigd , Pompleertje vervangen , oude riekende Petroleum eruit en gepoetst .
Als laatste ga ik nog wat onderdelen bestellen . Oa een paar reinigingsnaalden ( Was eruit ) , Rapid en nog wat standaard klein spul .

Het mooie van dit type branders is , is dat ze middels bijna het zelfde principe werken als de Lampen .
Ook is er veel uitwisselbaar .

Ik ben heel blij met deze Nederlandse versie die minimale afwijkingen heeft met het Bundeswehr model .

Bouwjaar weet ik niet daar er nergens een vorm van duidelijke code is waardoor ik een conclusie kan trekken .

Ook ga ik de Tank niet poetsen daar ik niet van Bling / Bling hou haha .

Link twee laat een filmpje zien van een Bundeswehr model .

https://classiccampstoves.com/threads/heinze-geniol-dutch-army.27935/



20180502_133936.jpg 20180502_134006.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
20180502_134058.jpg 20180502_134325.jpg

Zie deuk in brander

20180502_134415.jpg 20180502_165341.jpg
 
F

frans81

Gast
@frans81 , mooi ding.
Staat ook nog op mijn lijst. Zo als je schrijft niet zeldzaam maar sommige denken dat ie van bladgoud gemaakt is.

Als zoiets in Topstaat is dan is 75 een net bedrag .
Maar in niet werking zijnde staat en zonder toebehoren is 45 genoeg .
 
F

frans81

Gast
Hierbij dan even een paar foto's van de Rapid afdichting op de Petromax .
Je ziet dat deze niet perfect in het midden staat . Deze afdichting komt dus van de Heinze Brander .

Kent iemand het probleem ? Ik vraag dit omdat het toch echt de Originele lijkt te zijn en zonder beschadiging .
Nergens verbogen of zo .


20180507_201436.jpg 20180507_201513.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Je kan de "voetplaat" iets buigen zodat het wat beter zit.
Je kan ook kijken of jet speling hebt in het gat.
Er zijn vele wegen die naar een goede rapid leiden en ja ik herken het wel.
 
F

frans81

Gast
Je kan de "voetplaat" iets buigen zodat het wat beter zit.
Je kan ook kijken of jet speling hebt in het gat.
Er zijn vele wegen die naar een goede rapid leiden en ja ik herken het wel.

Beide door jou genoemde mogelijkheden / oplossingen had ik al aan gedacht !

Is dit een productie fout uit een bepaalde lijn of zijn deze gewoon origineel van een ander type ?
 

petroman

SHTF Expert
Is dit een productie fout uit een bepaalde lijn of zijn deze gewoon origineel van een ander type ?

Geen idee eigenlijk. Constructiefout sluit ik eigenlijk uit. Omdat je dan bij petromax lampen dit ook vaker zou moeten tegenkomen.
Maar het kan goed zijn dat er partijen onderdelen rondgaan die niet meer aan de oorspronkeleijke maatvoering voldoen. Ik heb wel een rapids gezien waarvan de "hals" zeg maar, zo lang was dat je door twee moeren de hoogte van de "sluitklep" kon aanpassen.
Je kan natuurlijk het gat iets groter vijlen waardoor je wat speling en dus stelruimte krijgt.
 

ariyon

Prepper
goedendag
ik heb een heinze geniol brander alleen bij mij is de aanvoer van de voorverwarmer afgebroken en er zit nog een stuk van de schroefdraad in de voorverwarmen en ik heb al bij meerder webwinkels gekeken alleen de voorverwarmers zijn niet meer te koop en ik krijg hem nu niet aan de gangen er door
 
F

frans81

Gast
goedendag
ik heb een heinze geniol brander alleen bij mij is de aanvoer van de voorverwarmer afgebroken en er zit nog een stuk van de schroefdraad in de voorverwarmen en ik heb al bij meerder webwinkels gekeken alleen de voorverwarmers zijn niet meer te koop en ik krijg hem nu niet aan de gangen er door

Die heb je niet perse nodig !
Je kunt wat spiritus of alcohol bovenop de tank gieten . Niet teveel . Op laten branden en dan misschien nog 1 x. Kun je hem toch gebruiken tot je nieuwe rapid hebt .
Wel de rapid terugplaatsen met afdichting . Goed aandraaien doch nietzo strak dat je de draad beschadigd.

Zie filmpje

 
Bovenaan