• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het kabinet voert strengere regels in voor de verkoop van oa. Aliexpress

phtvs

Sysop
Admin

Paal en perk aan Chinese plofzuiger: strengere regels voor riskante budgetspullen​

Fabrikanten die nog spullen in Nederland willen verkopen, moeten ofwel zelf in de EU gevestigd zijn, ofwel een bedrijf binnen de EU-grenzen hebben dat verantwoordelijk is voor de veiligheid van de producten. Anders mogen de spullen niet meer worden verkocht in Nederland. De regels voor het verkopen van de producten van buiten de EU gelden zowel voor fysieke winkels als online platforms, zoals het populaire Chinese AliExpress.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/145...-strengere-regels-voor-riskante-budgetspullen

In feite betekend dit het einde aan kopen bij oa Aliexpress. Onder het mom van veiligheid maar het gaat er vooral om China dwars te zitten.
Mad The Simpsons GIF
 

petroman

SHTF Expert
Onder het mom van veiligheid maar het gaat er vooral om China dwars te zitten.
Stemmingmakerij.
Hou het bij de veiligheid en laat iedereen zelf zijn/haar/het mening maken.

Alles komt uit China en het zou mij verbazen als deze wet geen mazen heeft. Als Ali zich als postbus firma registreerd in een EU is het opgelost. Overigens wordt er al vanuit "EU warehouses" verstuurd dus er zal weinig veranderen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Als Ali zich als postbus firma registreerd in een EU is het opgelost.

Volgens de NOS gaat het niet alleen om de webshop zelf maar ook om de fabrikanten.
Binnenkort moet een fabrikant die in Europa spullen verkoopt ook in de EU een vestiging hebben óf een vertegenwoordiger die aansprakelijk is voor de veiligheid van een product. Anders mag het product niet in de EU worden verkocht.
https://nos.nl/artikel/2476507-strengere-regels-voor-onveilige-producten-van-buiten-de-eu

Wat ze vergeten is dat op bijvoorbeeld bol.com exact dezelfde producten aangeboden worden voor een veel hogere prijs. Als het ze echt om de veiligheid zou gaan, zouden ze een verplicht keurmerk invoeren.
 

petroman

SHTF Expert
Ze hebben daar geen actieve herinnering aan.
Maar inderdaad hetzelfde. Dus alleen Chinese bedrijven is onderscheid maken end at win je direct in een rechtszaak.
Enne op een Petromax lamp staat ook Made in Germany. Maar dan bedoelen ze ingepakt in Duitsland. Dus als Ali de pakketjes laat ompakken of er een adressticker op doet ben je er ook al, denk ik.
En wie gaat het allemaal controleren in bv Spanje of op een eiland in de middellandse zee?
Overigens valt mij op dat veel producten veel duurder zijn geworden bij Ali of de verzendkosten zijn gestegen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Overigens valt mij op dat veel producten veel duurder zijn geworden bij Ali of de verzendkosten zijn gestegen.

Ze moeten volgens mij btw en eventuele invoerrechten doorberekenen voor zover ik weet. Maar via de app zijn veel dingen spotgoedkoop te krijgen. Een telefoonoplader die in de webshop 15 euro kost, koop ik via de app voor 1,88.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Overigens valt mij op dat veel producten veel duurder zijn geworden bij Ali of de verzendkosten zijn gestegen.
Dat viel mij gisteren ook op toen ik een aantal dingen die ik eerder had gekocht opnieuw wilde bestellen. Zaken van 2,xx euro komen nu op 4,xx euro.
Zijn m.i. drie oorzaken voor:
Producten zijn duurder geworden (inflatie en energie)
Er zit 21% btw in de prijzen die je nu ziet
De verzendkosten zijn ietsje opgeschoven naar de echte verzendkosten

Met name die laatste kan nog wel eens vervelend worden want er zit nog steeds een groot gat tussen wat wij betalen voor verzending in NL/EU en wat alie betaald voor de laatse paar honderd km.
 

RockyFlats

Ruttaan
https://www.telegraaf.nl/nieuws/145...-strengere-regels-voor-riskante-budgetspullen

In feite betekend dit het einde aan kopen bij oa Aliexpress. Onder het mom van veiligheid maar het gaat er vooral om China dwars te zitten.
Mad The Simpsons GIF
Dat ligt er natuurlijk duimdik bovenop.
Waar komt het zo plotseling vandaan...

Hoeveel gevaar en ellende ondervinden we om ons heen immers van al die krakkemikkige zooi uit China?
Niets noemenswaardigs, omdat dat nauwelijks meer bestaat en men in China ook kwaliteitsbewust is geworden. Rokende en knetterende zooi lusten ze op de thuismarkt ook niet, dus waarom zouden ze dat dan nog maken?
Er zullen best uitzonderingen zijn, maar wie er iets in het stopcontact steekt dat gammel ruikt en rammelt en waar de draden uithangen, tja...

Met gezond verstand komt men nu nog een aardig eind. Maar wat er nu feitelijk (quasi) gepland is, is burgers tegen hoge kosten "beschermen" tegen de gevolgen van een niet-nadenken. Waar we dan uiteindelijk mee opgezadeld zitten, zijn burgers die het nadenken verleerd zijn en die zich blauw betalen. Fijn!

Zou men het oprecht menen, dan kan ik mij voorstellen dat er hooguit voor zaken voor 230V netspanning andere regels zouden kunnen gaan gelden... Maar ... 95% van de spullen heeft daar helemaal niets mee van doen. Welk gevaar schuilt er in een petje, zakmes of wonderkoekie?

Op zich, vind ik het sowieso idioot, om mensen te verbieden om in het buitenland zooi te kopen, of om dat oneigenlijk te hinderen. Zolang er BTW over wordt betaald, zou de kous daarmee af moeten zijn. Het gaat dan immers niet om Europese verkopers, en wat heeft de EU te maken met wat een mens in het buitenland koopt (anders dan misschien vlindermessen en pistolen🤪).
Is het volgende dan, dat we in Thailand geen Shinga bier meer mogen drinken omdat er geen Nederlandse BTW over wordt afgedragen? En mogen we die meegebrachte spijkerbroek uit (India en😝) VS hier dan niet meer dragen, om dezelfde reden?

Marktbescherming en China-bashing, is het hoofdzakelijk, volgens mij... Zouden we in plaats daarvan proberen om zelf efficiënter en beter te produceren, in plaats van een ander te hinderen, dan zou het nog iets worden hier.
 

RockyFlats

Ruttaan
Volgens de NOS gaat het niet alleen om de webshop zelf maar ook om de fabrikanten.

https://nos.nl/artikel/2476507-strengere-regels-voor-onveilige-producten-van-buiten-de-eu

Wat ze vergeten is dat op bijvoorbeeld bol.com exact dezelfde producten aangeboden worden voor een veel hogere prijs. Als het ze echt om de veiligheid zou gaan, zouden ze een verplicht keurmerk invoeren.
Voor spullen die door buitenlandse leveranciers in de EU zelf worden verkocht, geldt al jarenlang dat men een vertegenwoordiging moet hebben in Europa. Ook moet er voor veel producten worden voldaan aan Europese eisen zodra die bestaan. De bekende CE-markering is een teken dat de fabrikant meestal zichzelf heeft toegekend, en daarmee verklaart de producent dat het product geacht mag worden om aan de eisen te voldoen. Meer is het vaak niet. Het is hoofdzakelijk een keten van aansprakelijkheid.

Echter, koop ik iets in een Chinese webshop, dan bevindt die zich niet in de Kalverstraat in Amsterdam. Het is een buitenlandse verkoper die mij iets wil verkopen, en die geen verkoopkanalen heeft in de EU.

Anders gezegd, zou ik de in het buitenland gekochte zooi ook buiten de EU in ontvangst kunnen nemen, en wat let me dan, om het van daar per post te ontvangen of mee te nemen. Me dunkt, dat op Schiphol niemand mij kan tegenhouden met zelfs het onveiligste tosti-ijzer waar de blanke draden uit hangen.
Misschien is een (quasi) in een buitenlands depot ontvangen van de spullen, en het op eigen titel verzenden een escape.
Ali kunnen we dan als verzendbedrijf wel inhuren denk ik.😉
Linksom of rechtsom, wordt er ook dan wel weer iets op gevonden...
 

RockyFlats

Ruttaan
Dat viel mij gisteren ook op toen ik een aantal dingen die ik eerder had gekocht opnieuw wilde bestellen. Zaken van 2,xx euro komen nu op 4,xx euro.
Zijn m.i. drie oorzaken voor:
Producten zijn duurder geworden (inflatie en energie)
Er zit 21% btw in de prijzen die je nu ziet
De verzendkosten zijn ietsje opgeschoven naar de echte verzendkosten

Met name die laatste kan nog wel eens vervelend worden want er zit nog steeds een groot gat tussen wat wij betalen voor verzending in NL/EU en wat alie betaald voor de laatse paar honderd km.
@buzz , kleine tip... Op Ali zitten veel verkopers die hetzelfde aanbieden. Ga je dan kijken naar de prijsverschillen onderling, dan schrik je. Zoeken naar de beste aanbieding loont, en dan zijn die prijsverdubbelingen snel verklaard.

Een gouden tip: Heb je iets gevonden dat je wilt kopen, dan loont het zich om op "orders" te sorteren. Een goede kans immers, dat anderen de beste koop al vonden, en die zie je dan bovenaan staan.

Helemaal mooi, is een diamanten tip:
Stel je hebt iets leuks gevonden...
Screenshot_20230526-214257.png
Open dan het beginplaatje (meestal meerdere foto's) door er op te klikken.
Screenshot_20230526-214310.png
Druk nu op het kleine camera'tje rechts bovenin...
En vervolgens vind je alle aanbiedingen die daarop lijken... Je kunt zelfs op een deel van de foto zoeken.

Hieronder is dat niet zo goed zichtbaar, maar alle pokerstenen van Ali zijn scrollend weergegeven. Omdat aanbieders ook vaak dezelfde plaatjes gebruiken voor hetzelfde product, vind je die gemakkelijk.
Screenshot_20230526-214458.png

En vergeet ook niet om op elke relevante kortingsbon te klikken die je bij aanbiedingen vindt...
 
Bovenaan