• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Het zaklampen topic!
De naam zegt het al, dit is het topic over zaklampen.
De bedoeling is om hier een topic van te maken met zo veel mogelijk informatie over zaklampen,
en de energiebronnen om ze te laten branden!

Tegenwoordig is e.e.a. anders dan vroeger.
Vroeger had je een paar dikke batterijen, en een gloeilampje waar je bijna geen licht van had,
en met een uur waren de batterijen leeg.

Tegenwoordig is er led en alles, lithium(ion) batterijen, enz!

Je kan hier je zaklamp(en) laten zien, aangeven waarom gekocht, of het bevalt, of als je wat aan wilt schaffen advies vragen!

Quicklinks naar meningen en reviews over (zak)lampen per merk en type:

AloneFire:
E17 Cree XM-L T6 (led zaklamp met 18650 cel en 3800 lumen).

Black Diamond:
Storm (hoofdlamp) Review door @easy .

BLF:
A6 (kleine led zaklamp met 18650 cel en 1600 lumen uit China).

Bosch:
HKE 100G (militaire staande lamp met NiCD batterij pack en hallogeen lamp, zeer robuust).

Bright Star:
Razor. (Plastic lamp gerbuit door medici?).

Convoy:
S2+ (kleine led zaklamp met 18650 cel en 960 lumen uit China).

Cree:
Q5 (kleine led zaklamp met 14500 cel of AA batterij en 2000 lumen).

Fenix:
E12 (zeer kleine led zaklamp met 1xAA en 130 lumen. No bull-shit lamp die zeer robuust is).
HL50 (led hoofdlamp op 2xAA en 365 lumen max.).
LD20 (kleine led zaklamp met 2xAA en 180 lumen en clip, tactisch?).

Heider:
CFX (kleine zaklamp op 18650 en 750 meter bereik en 100 uur run-time).

Klarus:
RS30 (middelgrote led zaklamp met 2 lichtbronnen, 2 reflectoren, en 2 lenzen, en 2x 18650 met totaal 2400 lumen)(REVIEW @frans81 ).

LedLenser:
M7R (kleine led zaklamp op 18650 met 400 lumen REVIEW SUN BEH NIM).
V24 Light Preformance (bijzonder geval).

MagLite:
2D (zaklamp met gloeilamp en 2xD-cel). (reactie 2).
XL100 (kleine led zaklamp met 3xAAA).

Nitecore:
T2S (kleine sleutelhanger led zaklamp op 1xAAA en 50 lumen).

MSA:
XP LED (led zaklamp voor medici op 4xAA).

Olight:
i3S (kleine zaklamp (sleutelhanger formaat) op 1xAA en 400 lumen REVIEW AWOL).
O'pen (zaklamp in pen formaat met 2xAAA en 180 lumen).
S15 baton (kleine zaklamp op 1xAA en 280 lumen, met clip REVIEW AWOL) (post: 2).
S2R baton II (18650 lamp, compacte bouw geschikt voor EDC).
S30r baton III (18650 zaklamp oplaadbaar 0,5 ~ 1050 lumen REVIEW @Hooiwagen ).

Sofirn:
SF10 (kleine 1x AA / 1x 14500 zaklamp met clip).

SureFire:
P6. (militaire zaklamp van defensie met NSN nummer).

UCO:
Clarus 2.0 (multifunctionele kunststof led lamp op 3xAAA of A22500 REVIEW SUN BEH NIM),

UltraFire:
E17 Cree XM-L T6 (led zaklamp met 18650 cel uit China, 1000 lumen).

*** Deze lijst word nog bijgewerkt, maar voor vandaag het zin er af. ***
 

paulus404

Prepper
ik heb de Fenix ld22 zaklamp (2AA) en de Fenix hl50 hoofdlamp (1AA). En bewust ook voor deze types gegaan , omdat ze voldoende licht geven en lange brandduur op gewone AA penlights.. oplaadbaar met de Goal Zero Guide 10 Plus Solar Kit.. helaas geen foto's ..... ben erg tevreden over de lichtopbrengst .. het zijn geen schijnwerpers nee, maar waarom zou ik die nodig hebben...
 

Gigo

Elementary prepper
Ik heb al jaren een Maglite 2D waar zelfs nog een gloeilamp in zit, maar hier ben ik niet tevreden over, weinig licht en veel stroomverbruik. (Met het formaat en gewicht is hij ook nietecht makkelijk om mee te nemen).

Sinds een jaar heb ik de E17 XM-T6 3900lm zaklamp van Aliexpress waar ik zeer tevreden over ben, hier gaan 3 AA batterijen of één 18650 batterij in. Van de lamp komt heel veel licht en heeft 5 standen: Sterk/gemiddeld/laag/knipperen/SOS. Ik ga er binnenkort nog eentje bestellen.
De batterijen gaan heel lang mee, de lamp is waterdicht en het kost geen drol. Echt een aanrader dus.

Verder heb ik overal de kleine variant van deze lamp liggen (ik denk wel een stuk of 15). Deze zijn 2 euro per stuk en werken op een AA batterij, die ook nog is heel lang mee gaat. Deze kleine lampjes heb ik overal liggen: in de auto, elke jas, elke tas, bij elke deur.
Er komt voor die prijs veel licht vanaf en de lamp is ook in te zoomen. echt een lamp om er veel van te hebben.

Link (grote lamp): https://nl.aliexpress.com/item/USA-....0.NRdSbe&detailNewVersion=&categoryId=150410

Link (kleine lamp): https://nl.aliexpress.com/item/CREE..._1&btsid=35d1c8aa-c8a3-42a1-a960-0fe630534705
 

Zer0Day

Senior Prepper
@Gigo Van die kleine lampjes heb ik er ook 10 liggen. Ze werken inderdaad ook met een AA batterij, maar de bedoeling is dat je er een 14500 in steekt. Geeft een hele hoop meer licht. Koop er voor ong. €12 een usb-ladertje bij en dan zit je helemaal goed. ;)

Maglites heb ik ook nog verschillende van liggen. Onlangs heb ik wel alle lampjes vervangen door led (€19/stuk). Scheelt alweer een hoop licht en minder verbruik van de batterij. :)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
(hiermee dit maar even naar het juiste draadje verplaatst...)

Ik kreeg kortgeleden mijn eerste BLF-A6 zaklamp binnen, lichtkleur 3D.
Echt perfect afgewerkt, degelijk, en mensen, wat een licht!
Een prima zaklamp voor de BOB. Past in de handpalm, en geeft met een enkele volle batterij tot 1600 lumen!
is wel voor 18650 Li-ion batterijen, maar dat vind ik een dikke plus.
Er zit Moonlight op, en dat is een extra gedimde stand, uitzonderlijk...
En daarnaast nog 6 oplopende helderheden, en bike-stobe, tactical strobe...

Voor dit geld, de allerbeste koop denk ik. Ik kan jullie deze van harte aanraden, zonder angst om door jullie (nog eens extra) voor gek versleten te worden;)

Ik heb nog even op Banggood gekeken, want overweeg een tweede. En zie dat deze opnieuw in de aanbieding is, tot 31 oktober: http://www.banggood.com/BLF-A6-CREE...DC-LED-Flashlight-p-991823.html?rmmds=myorder

Wie er voor kiest, kan ik die lichtkleur 3D aanraden. De andere kleuren heb ik niet gezien, maar deze is het neutraalst. Denk er ook aan, dat er het beste onbeschermde 18650 batterijen worden gebruikt met een platte + pool, en die zo'n 10A kunnen leveren. Nkon heeft daarin een behoorlijke keuze. Deze lamp is namelijk in staat om zoveel stroom te trekken, dat het in de hoogste stand tegelijk binnen 30 seconden een handenwarmer is, echt! En heeft een 18650 batterij nodig die die stroomsterkte aan kan. Vandaar ook de uitzonderlijk hoge lichtopbrengst.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Niels

Mankinds only hope
Oke, zelf ben ik geen voorstander van AAA's, omdat die weinig energie in zich hebben.
Zeker als je 3 AAA's nodig hebt vind ik dat jammer.
De 3 AAA's zijn er voor om een hogere spanning te hebben, zodat de LED goed constant geregeld kan worden.
Met Li-ion is dat makkelijker, omdat de spanning al hoger is van die cellen.
Ook zakken AAA's en ook AA's sneller in voltagen, afhankelijk van de afname gedurende de levensduur van de lading die er in zit.
Dit is iets om na te kijken voordat je NiMH batterijen koop trouwens. De nieuwe zwarte Eneloop's doen het goed, Varta ook.
Toch, vreemd genoeg blijft mijn Fenix E12 het heel lang doen op volle lichtsterkte op 1 AA (NiMH Varta 2600).

Li-ion cellen kun je telkens opladen, met bijvoorbeeld een Nomad7 met Guilde 10 van Goal Zero zoals @paulus404 ook aangeeft.
In mijn ogen zijn de Li-ion's goede opvolgers voor de huidige batterijen.
De 16650 cel lijkt haast de vervanger te worden voor AA's.
Bij een Li-ion cel heb je ook niet dat de zaklamp steeds zwakker word, maar pas vlak voor het einde dat hij ook echt uitvalt.
Continue afgifte, en geen memory effect.
Sterker nog, het is alleen maar goed om de cellen steeds bij te laden, en ze vol te houden.
Gewone AA's laat ik eerst helemaal leeg omdat ik toch het idee heb dat dit beter is.

Een Li-ion cel kost nu nog wel wat meer, en er is een hoop rommel op de markt!
Je moet ook kijken of je voor je toepassing (zaklamp) een protected of unprotected cel wilt gebruiken.
Een Li-ion cel is in principe gevaarlijk als je niks er van weet. Als de polen kort gesloten worden per ongeluk,
dan kan de batterij spontaan ontbranden, vandaar de protected cel. Deze is beschermd tegen kortsluiten,
en over en onder laden. Een Li-ion cel mag ook nooit leeg! Geladen zijn ze zo'n 4,1 a 4,2 V,
en ze mogen ontladen worden tot zo'n 3 V, en niet daar onder!
Check of je zaklamp en lader dit zelf in de gaten houden, dan kan je een unprotected cel nemen,
is ook goedkoper, of dat je zaklamphandelaar een protected cel vereist.

Ook de stroom die de cel kan leveren is van belang.
Als je cel 10A kan leveren, en tot 3 V kan zakken houd je 30 Watt over wat max. je led kan zijn, en dan reken in de elektronica er nog niet af.

Ik kan iedereen Li-ion zaklampen aanraden.

Later een review over Li-ion zaklampen, en het laden er van (ook met panneel).
 
J

J.J

Gast
Wij hebben nog twee halogeen oplaadbaar lijkt veel op de : https://www.knivesandtools.nl/nl/pt...m?gclid=CJvS9PKFgNACFdXGGwoda6EN0g#tabbutton1

Beschrijving

Het is niet voor niets dat de MagCharger een ikoon is in de wereld van zaklampen. Politie, brandweer, beveiligers, veel professionele gebruikers maken dagelijks gebruik van deze solide en betrouwbare oplaadbare zaklamp. Deze versie van de MagCharger is voorzien van een LED die een maximum lichtopbrengst van 643 lumen heeft. Gecombineerd met de bekende focusseerbare lampkop is het bereik van de lichtbundel 407 meter. Dat betekent dat dit de MagCharger is die meer licht heeft dan ooit.

Het zo mooi zijn als de ledlampje ook in die van ons kan halogeen kost veel stroom.
 

Niels

Mankinds only hope
Er zijn voor de meeste Mag Lite's ombouwsetjes naar LED verkrijgbaar.
Ook van andere merken zoals NiteIze of zo iets... symbool met zo'n vosje.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Er zijn voor de meeste Mag Lite's ombouwsetjes naar LED verkrijgbaar.
Hee dat zou mooi zijn, heb je toevallig een snelkoppeling van het setje voor onze halogeen lampen???
Uiteraard ga ik zelf ook even zoeken, ik dat jij het sneller zal vinden.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb via aliexpress 2 lampjes gekocht voor 8,50 samen.
Ze branden net zo fel als die ik een jaar geleden bij de dump haalde.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij ( IK ) hebben nog te veel oude zware Machines ( Om ze zo maar even te noemen ) .
1 Complete Bosch set met Lader van de Brandweer . Met nog van die fijne Nik Cad accu's . 1 lamp is voor reserve onderdelen en heeft geen accu .
En die Nic Cad Accu's doen het nog perfect en gaan nog lang mee .
Ze branden nog uren achter elkaar . Lampen hebben Twee standen en met voorzet glas . Grote Zware lampen met handige bediening . Laden kan op verschillende standen . Ik gebruik altijd de 14 uur stand ( Lekker langzaam en effectief .
Ze staan op nuttige plekken in huis .
Ik check ze van tijd tot tijd ivm leeglopen accu's en wanneer nodig aan de lader .

Dan heb ik ook nog deze Speciale Fulton van Defensie ;

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/fulton-mx-212u-defensie-zaklamp.1761/


20161029_190001.jpg 20161029_185740.jpg 20161029_185801.jpg 20161029_185913.jpg 20161029_185733.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
@frans81 , NiCD accu's lopen gelukkig niet zo snel leeg. Het is wel beter ze regelmatig helemaal te ontladen.

Nice spul om te hebben. Lekker degelijk, geen elektronica die kapot kan.
 
F

frans81

Gast
@frans81 , NiCD accu's lopen gelukkig niet zo snel leeg. Het is wel beter ze regelmatig helemaal te ontladen.

Nice spul om te hebben. Lekker degelijk, geen elektronica die kapot kan.

Ja dat klopt . Dat leeglopen dat duurt en duurt en dan is het plots tijd .
Dan zet ik ze nog even aan en wacht tot het lampje het bijna begeeft en dan is er verse Stroom :hug:
 

PrepperMedic

Elementary prepper
Hoi,

Ik zelf gebruik de PELI LAMP XP LED (MSA)
De kop licht ook op in het donker..

ATEX certificatie
1G Ex ia IICT4 GA
Gaz
Not for use in mines
1 category (for use in zone 0)
Ex for use in explosive atmospheres
Ia intrinsic safety level
IIC gaz group: Hydrogen and acetylene
T4 maximum surface Temperature: 135 °C
ll 1D Ex IIICT135°C Da IP 66
 

Bijlagen

  • IMG_6662.JPG
    IMG_6662.JPG
    60.4 KB · Weergaven: 22
  • IMG_6663.JPG
    IMG_6663.JPG
    58.2 KB · Weergaven: 22
  • IMG_6666.JPG
    IMG_6666.JPG
    21.5 KB · Weergaven: 22

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Veel mensen zien gesteld hier op mobiliteit.
Het kan onderweg misschien lastig zijn je Li-ion of NiHM batterijen te laden.
Met >>>DEZE<<< lader en een simpel zonnepaneeltje (Nomad 7 of vergelijkbaar) kan je makkelijk je batterijen laden!

Als je 1 AA gebruikt kan je deze namelijk niet laden in de Guide 10. (Moeten er 4 in zitten).

Zelf heb ik 2 zonnepaneeltjes, een Goal Zero Nomad 7 met Guide 10+, en een Kolibri, ook een 7 watt, vergelijkbaar.
Met de USB poort van deze paneeltjes laad je dus direct je batterij, of Li-ion cel.
Ideaal voor de zaklampen op 1 Li-inon (18650) cel.
Wil je mobiel zijn raad ik sowieso zaklampen af met meer dan 1 18650 cel vanwege het gewicht.

Het merk van de lader is Olight, dus "zou goed moeten zijn".
D.m.v. led rood of groen word aangegeven of het opladen voltooid is.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Veel mensen zien gesteld hier op mobiliteit.
Het kan onderweg misschien lastig zijn je Li-ion of NiHM batterijen te laden.
Met >>>DEZE<<< lader en een simpel zonnepaneeltje (Nomad 7 of vergelijkbaar) kan je makkelijk je batterijen laden!

Als je 1 AA gebruikt kan je deze namelijk niet laden in de Guide 10. (Moeten er 4 in zitten).

Zelf heb ik 2 zonnepaneeltjes, een Goal Zero Nomad 7 met Guide 10+, en een Kolibri, ook een 7 watt, vergelijkbaar.
Met de USB poort van deze paneeltjes laad je dus direct je batterij, of Li-ion cel.
Ideaal voor de zaklampen op 1 Li-inon (18650) cel.
Wil je mobiel zijn raad ik sowieso zaklampen af met meer dan 1 18650 cel vanwege het gewicht.

Het merk van de lader is Olight, dus "zou goed moeten zijn".
D.m.v. led rood of groen woord aangegeven of het opladen voltooid is.
@Niels Voor de EDC ben ik uitgegaan van 3 stuks 18650 batterijen. Een in m'n zaklamp, een in een 200 mW groen licht lasertje:cool:, en een in een mini-powerbankje.

Die laatste heeft ook een laadfunctie, dus kan direct vanaf een zonnepaneeltje worden geladen (met een USB kabeltje uiteraard). Doet dus hetzelfde als de kabel die je noemt, maar is tegelijk powerbank, en kost geen drol. Bovendien kan ik daar direct m'n USB-LED-stickje op zetten, en heb dan een prima tent-lamp.
Ik heb ze nog niet binnen, dus moet testervaring schuldig blijven, maar lijkt me wel een goed alternatief. Ook met het idee om het liefst alleen multifunctionele zaken mee te nemen: https://www.aliexpress.com/item/Mul...32635914929.html?spm=2114.13010608.0.0.HpuaS7
Multicolor-USB-5V-1A-POWER-BANK-Suit-18650-BATTERY-External-DIY-Kit-Case-Box-Per-universal.jpg
 
Bovenaan