• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe aan eten te komen, Roadkill

F

frans81

Gast
Ik plaats het even hier , het is tenslotte een manier van " Aan eten komen " ;)

Gezien ik al heel lang geen ( verse? ) Road kill meegenomen heb en tamelijk serieus ben geworden wil ik advies omtrent zojuist twee gevonden konijnen .
Langs elkaar , langs de weg .
Ogen zijn aan 1 kant weg en vers nog mooi helder rood bloed zichtbaar . Niet stijf en niet warm .

Zie foto's ( vanaf 18 jaar :eek:)

Wegens regen alles nat .

@Flos even jou raad , ondanks ik het zelf eigenlijk ook niet weten .

Safe voor een stoofje ? :rolleyes::rolleyes:

20190101_142722.jpg 20190101_142748.jpg 20190101_142739.jpg 20190101_142728.jpg 20190101_142726.jpg
 
F

frans81

Gast
Ik ben alvast aan het villen gegaan en konijn 1 is niet meer te redden als zijnde veilig voedsel .
Darmen kapot gereden .

Jammer . Konijn twee oogde al veel beter en ondanks moeilijk vel verwijderen is het toch gelukt . Nieren en lever oogden oké en gelukkig de Galblaas ook nog heel .
Bloeduitstorting bij voorpoot en wat ophoping donkerbloed.

Al bij al ligt deze nu in de vergiet te wachten

15463539614234117917792159011550.jpg 15463540054482354253763436445359.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Ik durf er ook weinig van te zeggen, maar een stoofpotje dat is uren achter elkaar koken tot het door en door gaar is, kan weinig aan fout gaan toch?
Anders snij alleen het mooie vlees er af.
 
F

frans81

Gast
Ik durf er ook weinig van te zeggen, maar een stoofpotje dat is uren achter elkaar koken tot het door en door gaar is, kan weinig aan fout gaan toch?
Anders snij alleen het mooie vlees er af.

Het vlees wat ik nu over heb is al gesorteerd ;)
Borstkas heb ik verwijderd , rug , voorpoten , achterbillen en hart/ nieren / lever zitten in de vergiet in de Koeling .
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
hi @frans81
Ze lagen naast de weg en zijn (hoogstwaarschijnlijk) aangereden?
Ik zou het volgende checken: zijn de ogen (het oog :fluit:) nog helder, zijn idd de organen (vooral darmen, gal, blaas) nog intact, hoe ruikt het vlees en wat voor kleur heeft het en zijn er geen zichtbare afwijkingen?
Als dat er allemaal ok uitziet dan zou ik het persoonlijk wel durven bereiden en eten.
 
F

frans81

Gast
hi @frans81
Ze lagen naast de weg en zijn (hoogstwaarschijnlijk) aangereden?
Ik zou het volgende checken: zijn de ogen (het oog :fluit:) nog helder, zijn idd de organen (vooral darmen, gal, blaas en darmen) nog intact, hoe ruikt het vlees en wat voor kleur heeft het en zijn er geen zichtbare afwijkingen?
Als dat er allemaal ok uit dan zou ik het persoonlijk wel durven bereiden en eten.

Het mooie is ! Ik hoor hier helemaal niet onzeker over te zijn pff . Ik weet het eigenlijk heel goed .
Ik heb al zoveel geslacht in mijn leven en al zo ontzettend veel verse road kill Haas/ Konijn enz meegenomen en nooit ziek geweest .
Wij aten vroeger 5x in de week Wild uit stroperij en van Jagers afkomstig en van Road kill ( door mij gevonden ) . Ik was nog geen 10 jaar en ik slechte al veel klein wild .

Onzekerheid door Negatief denken is hier het probleem .;):(
 

Niels

Mankinds only hope
Maar @frans81 , ik ben het je net vergeten te vragen, maar hoe is het afgelopen?
Heb je er een stoofpotje van gemaakt, heeft het gesmaakt, en ben je er nog slecht van geweest?
 

mrsjones

Diehard Prepper
Aanbraden, zout,pepper, beetje water, tijm, half uurtje later een klein glas cognac en een handvol pruneaux erbij. Nog een kwartier . Als de darmen intact zijn en het schoon ruikt, dan weet je dat je goed zit. Eet smakelijk.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het staat in de Marinade .
Minimaal 24 u zal het er in verblijven .

20190118_143432.jpg
 
F

frans81

Gast
En dan moet dit het resultaat worden ;)

Bekijk bijlage 14540

Het is niet zo geworden als foto toonde uit Quote .
Maar ik heb het vlees van de botten verwijderd toen het gaar was .

Het was dus een vorm van Konijn in het zuur / Stoofvlees .

Verse Worteltjes met Parijse aardappeltjes erbij en het was een streling voor de tong .
Grove stukken van billen en rug heb ik niet nog kleiner gemaakt .

Foto's tonen het gerecht terwijl het net uit de koeling komt bij +4 C .

20190121_170418.jpg 20190121_170500.jpg
 

Rataplan

Mankinds only hope
@frans81

Mooie vondst. Kijk vooral de organen en zeker de lever goed na, dat verteld je of het beest gezond was of niet.

Ga je de huidjes nog looien etc?
 
F

frans81

Gast
@frans81

Mooie vondst. Kijk vooral de organen en zeker de lever goed na, dat verteld je of het beest gezond was of niet.

Ga je de huidjes nog looien etc?

Ik heb van jongs af aan eigenlijk al geleerd waar op te letten haha .
Maar kreeg toch twijfel wegens te lang eruit :(

Ik check vooral Lever / Longen / Ogen/ kleur Darmen .

Helaas kreeg ik de huid er zeer moeilijk af en mede door Artrose in mijn Duimgewrichten was dit extra moeilijk .

Zodoende niet gelukt ;)
 

Roel

Mankinds only hope
Als je in de gelegenheid bent om een doodgereden, nog gave egel te bemachtigen dan moet je het niet laten.
Wel even oppassen met het oog op het verkeer anders word je zelf ook een stukje "Flattened Fauna"...:fluit:
Even de ingewanden eruit halen en dan in een kleipakking doen. (de egel, niet de ingewanden) ;)
Kampvuurtje stoken op de verpakte egel, die je een stukje in de grond hebt gestopt, twee cm, niet meer.
Uurtje laten smoren en smullen maar. Goed, het is geen zes gangen menu, maar je weet niet wat je overkomt....mmmjumie :)
De huid laat door het verhitten makkelijk los en de stekels blijven in de harde klei zitten.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet zo geworden als foto toonde uit Quote .
Maar ik heb het vlees van de botten verwijderd toen het gaar was .

Het was dus een vorm van Konijn in het zuur / Stoofvlees .

Verse Worteltjes met Parijse aardappeltjes erbij en het was een streling voor de tong .
Grove stukken van billen en rug heb ik niet nog kleiner gemaakt .

Foto's tonen het gerecht terwijl het net uit de koeling komt bij +4 C .

Bekijk bijlage 14641 Bekijk bijlage 14642

Het ziet er heerlijk uit @frans81 ! Eet smakelijk! :)

Als je in de gelegenheid bent om een doodgereden, nog gave egel te bemachtigen dan moet je het niet laten.
Wel even oppassen met het oog op het verkeer anders word je zelf ook een stukje "Flattened Fauna"...:fluit:
Even de ingewanden eruit halen en dan in een kleipakking doen. (de egel, niet de ingewanden) ;)
Kampvuurtje stoken op de verpakte egel, die je een stukje in de grond hebt gestopt, twee cm, niet meer.
Uurtje laten smoren en smullen maar. Goed, het is geen zes gangen menu, maar je weet niet wat je overkomt....mmmjumie :)
De huid laat door het verhitten makkelijk los en de stekels blijven in de harde klei zitten.

@Roel
Klinkt goed (en achteraf, heel logisch :cool:), als ik een egeltje vind ga ik het proberen!
 
Bovenaan