• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Immigratie en de asielcrisis

Sneard85

Prepper
Nederland heeft er per saldo 122.000 (!) inwoners bijgekregen in een half jaar (!) tijd. Dit bij een instroom van 195.000 immigranten.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/30/bijna-120-duizend-inwoners-erbij-in-eerste-helft-2022

In Ter Apel wordt Artsen zonder Grenzen ingezet omdat ze het niet meer aankunnen. AZC's worden door de strot van gemeentes geduwd met alle overlast van dien. Nederlanders zien hun woningen weggegeven worden aan immigranten.

Hoe denken jullie over dit onderwerp na? Verwachten jullie een verbetering of verslechtering van deze crisis? En hoe bereiden jullie je voor op mogelijke rellen, geweld etc. als gevolg hiervan?
 

phtvs

Sysop
Admin
Artsen zonder Grenzen: Met spoed twee mensen vanuit Ter Apel doorgestuurd naar ziekenhuis
Artsen zonder Grenzen staat sinds vanochtend met een groep medici[/URL] bij aanmeldcentrum Ter Apel. Daar slapen al wekenlang mensen buiten op het grasveld omdat er binnen geen plek meer is. De groep is inmiddels aangegroeid tot 700 mensen. Voor hen zijn er een handjevol wc's en geen douches, waardoor de hygiënische situatie dramatisch is.
Onbegrijpelijk wat daar gebeurd. Ze zijn in Den Haag totaal van de pot gerukt dat ze nog steeds mensen binnenlaten. 700 mensen en er komen er met de minuut nog bij. Stop de instroom tot je een oplossing hebt voor de mensen die hier al zijn.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb begrepen dat een gemiddeld asielzoeker/migrant de Nederlandse staat zo'n 1.000.000 Euro netto kost.
Wat mij betreft gaan ze met de pet rond om dat per immigrant eerst maar eens te financieren, voordat ze worden toegelaten. Dat komt dan uit een andermans zak want ik geef al aan het Leger des Heils en Natuurmonumenten.

Mensen in echte nood die niet in buurlanden terecht kunnen, dat zijn er wellicht tientallen of hooguit een paar honderd op jaarbasis. Al het overige heeft het niet slechter dan menigeen in het land van herkomst, of heeft het er zelf naar gemaakt, en mag van mij subiet terug. Zonder de stormvloed van asielzoekers over de afgelopen jaren, hadden we allicht geld over gehad en een beter draaiende economie, om van daaruit hulp kunnen bieden. Zijn we hier straks ook een Zimbabwe aan de Rijn, dan valt er weinig hulp meer te bieden.

Kortom: ik vind dat ze z.s.m. moeten stoppen met deze rare asielpolitiek. Of, haal de rest er dan ook maar op, want dat is eerlijker voor de huidige achterblijvers, en dat verkort onze lijdensweg enorm.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De instroom is al jaren stabiel, met uitzondering van 2015. Toen was er oorlog in Syrie....nu in Oekraïne. Dat zie je terug in de cijfers, logisch.
Er is wel een woningnoodcrisis bijgekomen(ook door de VVD) en beleid is zodra er even ruimte is opvang te sluiten...de opvang is niet stabiel, dat is ook VVD beleid.

In mijn gemeente staat al tijden een gebouw klaar waar 300 mensen in kunnen, maar dat moet van COA eerst verbouwd worden door hun eigen bouwteam, want zo zijn de regeltjes....dus staat het leeg. Zo gaat dat ook in andere plaatsen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het probleem zit in het systeem. Als je ze gewoon aan het werk laat gaan en voor zichzelf laat zorgen zou dit al veel schelen. Veel zijn gewoon uit op een beter leven en zijn bereid om daar voor te werken. En dan komen ze er achter dat het geen paradijs is hier. Nederlanders zitten ook over heel de wereld en werken overal, maar als er mensen naar Nederland komen mogen ze niet werken. En ik zou ook door verveling doordraaien als ik maanden niets mag doen.
Je kan die mensen niet kwalijk nemen dat ze op zoek zijn naar een beter leven.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Je kan die mensen niet kwalijk nemen dat ze op zoek zijn naar een beter leven.
Dat kun je die mensen ook niet kwalijk nemen maar de overheid moet eens in gaan zien dat het beleid van 'kom maar hierheen met z'n allen' niet meer van deze tijd is. Terecht dat de VVD op de rem trapt, maar pak dan ook meteen door. Wat er nu gebeurd is mensonterend. Wat er nu gebeurd is wat je alleen ziet in vluchtelingenkampen in derdewereldlanden. Ze moeten zich de ogen uit de kop schamen dat zelfs Artsen Zonder Grenzen hierheen gehaald is om die mensen te verzorgen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Onbegrijpelijk wat daar gebeurd. Ze zijn in Den Haag totaal van de pot gerukt dat ze nog steeds mensen binnenlaten. 700 mensen en er komen er met de minuut nog bij. Stop de instroom tot je een oplossing hebt voor de mensen die hier al zijn.
Het probleem is niet de instroom maar vooral het beleid. Er is gewoon bewust teveel bezuinigd op het hele asielstelsel en daardoor is het nu ellende. Ellende die partijen als de VVD en PVV heel goed kunnen gebruiken om te zeggen, zie je wel die asielzoekers veroorzaken overlast in Ter Apel en ze veroorzaken maatschappelijke onvrede omdat gemeentes verplicht plekken moeten creëren dus we moeten een asielstop afdwingen. Terwijl ze heel goed weten dat er Europese afspraken hierover zijn gemaakt en ze heel goed weten dat het hun eigen wanbeleid van de afgelopen de jaren de oorzaak is want zoals @Stuudje al zegt is de asielinstroom niet veel hoger dan de afgelopen jaren.
Ik heb begrepen dat een gemiddeld asielzoeker/migrant de Nederlandse staat zo'n 1.000.000 Euro netto kost.
Wat mij betreft gaan ze met de pet rond om dat per immigrant eerst maar eens te financieren, voordat ze worden toegelaten. Dat komt dan uit een andermans zak want ik geef al aan het Leger des Heils en Natuurmonumenten.
Dat bedrag van 1.000.000 euro heb ik eerder gehoord maar ik kan er geen goede onderbouwing van vinden. Deze artikelen lijken te bevestigen dat asielzoekers 1 miljoen kosten maar dan gaan ze ook uit van volgmigranten en kinderen en suggereren ze (staat niet echt duidelijk in die artikelen) dat die ook weer kansarm zijn en langdurig in de bijstand zitten. De vraag is dan waarom ze langdurig in de bijstand zitten. Natuurlijk is er een taal- en cultuurverschil maar het blijkt ook dat Oekraïners veel sneller aan het werk kunnen en die spreken ook geen vloeiend Nederlands. Ook hier weer is een belangrijke oorzaak beleid en vooroordelen vanuit het bedrijfsleven.

https://svjmedia.nl/studiovrijdag/6...nederland-kost-de-schatkist-een-miljoen-euro/
https://wnl.tv/2018/06/09/zoveel-kost-een-asielmigrant/
Dat kun je die mensen ook niet kwalijk nemen maar de overheid moet eens in gaan zien dat het beleid van 'kom maar hierheen met z'n allen' niet meer van deze tijd is. Terecht dat de VVD op de rem trapt, maar pak dan ook meteen door. Wat er nu gebeurd is mensonterend. Wat er nu gebeurd is wat je alleen ziet in vluchtelingenkampen in derdewereldlanden. Ze moeten zich de ogen uit de kop schamen dat zelfs Artsen Zonder Grenzen hierheen gehaald is om die mensen te verzorgen.
Zoals hierboven ook al aangegeven heeft de VVD deze crisis gecreëerd. Ze trappen niet op de rem, ze houden de crisis in stand door eerste te bezuinigen op zowel de woningmarkt als het asielstelsel en nu te komen met een 'oplossing' die juridisch niet haalbaar is. Nederland moet gewoon voldoen aan Europese afspraken. Daarbij ben ik van mening dat het wel verstandig zou zijn als Nederland nieuwe afspraken zou maken. Nederland is vergeleken met andere Europese landen gewoon overbevolkt en het zou wenselijk zijn als wij in verhouding minder asielzoekers moeten opvangen. Maar laten we niet doen alsof deze crisis is veroorzaakt doordat er nu teveel asielzoekers komen. Deze crisis is veroorzaak door jarenlang wanbeleid van partijen die van de Nederlandse stemmer nog steeds aan het roer mogen staan.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Je kan die mensen niet kwalijk nemen dat ze op zoek zijn naar een beter leven.
Dat doe ik in elk geval niet. Als ik op mijn 20ste zonder enige tegenprestatie mijn levensstandaard met een factor 10 tot 50 kon verbeteren in een ver land was ik misschien ook wel gegaan.

Maar evenmin zou je het de mensen kwalijk moeten die vinden dat we wel genoeg gelukszoeker hebben binnengelaten en die bovendien bang zijn dat het ten koste van henzelf of hun kinderen gaat. Per saldo kunnen 6 van de 8 miljard wereldburgers hun positie verbeteren door naar nederland te komen en die kunnen we echt niet bergen.

Ik had me eigenlijk voorgenomen om uit dit soort topics te blijven omdat ze altijd eindigen in ellende. Niet weer doen dus.
 

Henk88

Diehard Prepper
Maar evenmin zou je het de mensen kwalijk moeten die vinden dat we wel genoeg gelukszoeker hebben binnengelaten en die bovendien bang zijn dat het ten koste van henzelf of hun kinderen gaat. Per saldo kunnen 6 van de 8 miljard wereldburgers hun positie verbeteren door naar nederland te komen en die kunnen we echt niet bergen.
Het is logisch dat mensen opkomen voor hun eigen belangen maar die manier waarop is hypocriet en niet erg constructief. Nederlanders willen geen asielzoekers maar wat doen ze wel;
- Stemmen op partijen die geen fatsoenlijk asielbeleid, veiligheidsbeleid of huisvestingsbeleid voeren
- Lekker vlees eten en vliegen met het gezinnetje -> zorgt voor meer klimaatverandering -> zorgt voor meer vluchtelingen
- Verwachten dat ze goede hulp krijgen als ze zelf iets overkomt, bijvoorbeeld als hun huis schade heeft door een Groningse aardbeving of een Limburgse overstroming. Daarbij zouden veel Nederlanders ongetwijfeld verontwaardigd zijn als Nederlanders door klimaatverandering zouden moeten vluchten en in tentenkampen zouden worden gestoken met vergelijkbare omstandigheden als in ter Apel in Duitsland en België.

Een mooi gezegde luid zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten en gezien hoe Nederland die asielzoekers behandeld begrijp ik steeds meer dat die asielzoekers wel eens iets uitvreten wat niet mag. Wat ik niet begrijp is dat met hoe de overheid Nederlanders jarenlang heeft behandeld dat die recente protesten zich nog steeds keren tegen asielzoekerscentra of andere burgers zoals bij de boerenprotesten op de snelwegen en niet tegen de politiek in Den Haag.
De VVD regeert niet alleen 😉
Een streng en rechtvaardig asielbeleid is het stokpaardje van de VVD en het zijn vooral VVD's die je nu hoort over een asielstop. Maar je hebt gelijk dat de andere coalitiepartijen ook mede verantwoordelijk zijn en dat wat mij betreft ook Kamerleden van de oppositiepartijen boter op hun hoofd hebben omdat de echte oorzaken van problemen vaak niet worden benoemd.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik had me eigenlijk voorgenomen om uit dit soort topics te blijven omdat ze altijd eindigen in ellende. Niet weer doen dus.
En nu doe je wat de zwijgende meerderheid doet. En ik zeg niet dat je je hoofd in het zand steekt, maar je geeft ook geen weerwoord. En dan krijgen de grootste schreeuwers hun gelijk. Juist door in dit soort topiks aanwezig te zijn voorkom je dat ze ontsporen.
Of dat nu geld voor een topik over vluchtelingen, drugs of wapens. We zijn er zelf bij als het fout gaat. En door dingen te verzwijgen gaan ze niet weg.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat bedrag van 1.000.000 euro heb ik eerder gehoord maar ik kan er geen goede onderbouwing van vinden. Deze artikelen lijken te bevestigen dat asielzoekers 1 miljoen kosten maar dan gaan ze ook uit van volgmigranten en kinderen en suggereren ze (staat niet echt duidelijk in die artikelen) dat die ook weer kansarm zijn en langdurig in de bijstand zitten. De vraag is dan waarom ze langdurig in de bijstand zitten. Natuurlijk is er een taal- en cultuurverschil maar het blijkt ook dat Oekraïners veel sneller aan het werk kunnen en die spreken ook geen vloeiend Nederlands. Ook hier weer is een belangrijke oorzaak beleid en vooroordelen vanuit het bedrijfsleven.

https://svjmedia.nl/studiovrijdag/6...nederland-kost-de-schatkist-een-miljoen-euro/
https://wnl.tv/2018/06/09/zoveel-kost-een-asielmigrant/
Mij ontbreekt nu helaas de tijd om die onderbouwing op te zoeken, maar in mijn herinnering is er uitgebreid naar gekeken en aan gerekend, door overheden, en bleek het de situatie wel goed weer te geven. Dat is nog even een puntje dat open staat.
Voor nu zou ik zeggen, dat absolute cijfers natuurlijk moeilijk te geven zijn, maar stel dat het ergens tussen 500.000-1.500.000 per persoon zou liggen dan is het evengoed iets om goed te beseffen. Dergelijke instroom is dan niet positief of neutraal, maar sowieso negatief voor ons land, financieel bezien. Reden te meer om met kracht in te zetten op opvang in de regio en op ontmoediging. Het gaat dan immers ook om ontmoediging van gelukzoekers die hier geen recht op verblijf hebben, en dat zien we nu (gewild of ongewild) gebeuren. Iemand die zich ongevraagd als gelukzoeker aan ons opdringt, om hier 1.000.000 Euro te komen halen, die slaapt dan maar even in een tentje. Hoe raar en "onmenselijk" de huidige crisis bij het COA ook lijkt, het dwingt gelukzoekers natuurlijk wel om keuzes te maken en leidt tot minder "succes telefoontjes" naar het moederland en minder aanzuiging.

Het overheidsbeleid van de afgelopen jaren is m.i. een verkeerde en te lankmoedige geweest, en dat werkt natuurlijk door. In de onderstaande grafiek is aangegeven hoeveel asielzoekers en tussen 2004 en 2013 zijn neergedaald, en die souperen de "1.000.000" per persoon al op, op onze kosten. Er is dan te zien dat Nederland nagenoeg alle hier arriverenden van een verblijfsvergunning heeft voorzien, terwijl een land als Duitsland 2/3 ervan afwees en België 3/4 afwees. Wij wezen zo te zien maar zo'n 1/10 van hen af; idioot gewoon, zo op het eerste gezicht.

Nu zijn dat niet de minste landen, dus stel ik maar even dat (het gemiddelde van Duitsland en Belgie) zij 17 van elke 24 asielzoekers terecht afwezen en er 7 toelieten.

Van elke 24 immigranten wezen wij er in Nederland 2,4 af, en lieten er 21,6 toe (waarvan dan 14,6 onterecht).
Van elke 24 wezen die buurlanden er 17 af en lieten er 7 toe...

We hebben dan over die 9 jaren al een aanzienlijke onterechte extra ballast op onze nek, die grofweg driemaal zo groot is als in België en Duitsland (per inwoner gerekend). Laat staan, wat er sindsdien bij is gekomen....

Duitsland is 8,7 maal zo groot als Nederland. Brengen we het getal dan ook nog in perspectief met de grootte van de landen, dan is de extra ballast per inwoner per oppervlak hier circa 3 x 8,7 = 26,1 maal zo groot als in Duitsland.

Nog afgezien van de daadwerkelijke instroom nu, heb ik niet de illusie dat Nederland zoveel anders reageert wat het percentage toelatingen betreft dan indertijd. Het probleem zal zich waarschijnlijk van 2013-2022 zo hebben voortgezet. Is het dan verwonderlijk, dat we hier nu tegen onze grenzen aan lopen?!

Naar mijn idee zijn "de reëel te hanteren grenzen" al lang geleden overschreden, en niet zo'n klein beetje ook.
Ik bedoel daarmee, dat aan Nederland onherstelbare schade is toegedaan, die er toe leidt dat we er in de toekomst economisch en qua sociale zekerheid zwakker voor zullen staan dan redelijkerwijs en verstandelijkerwijs had gehoeven.
We zijn een beetje als een bank die langlopende hypotheken verstrekt en uit medelijden of onbenul de premie grotendeels teruggeeft aan de klant, en er zo voortdurend armer van wordt.
Hoe zwaar gaat die molensteen ons nog om de nek hangen?
Ik neem maar even aan, dat we zo/n 80% van elke 1.000.000 Euro per asielzoeker nog wel op te hoesten hebben met z'n allen de komende 40 of zo jaar. Het zou mij benieuwen hoe groot die "aangegane schuld" inmiddels is.
Dat is als een tikkende tijdbom, of (anderszins) misschien als een garantie dat onze oudedagsvoorziening in het afvoerputje belandt ...

Hoe lang houden we dat nog vol?
Tot we zelf moeten gaan aankloppen bij buurlanden, die niet zo gek zijn als wij?

1661463644584.png
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Van elke 24 immigranten wezen wij er in Nederland 2,4 af, en lieten er 21,6 toe (waarvan 14,6 onterecht).
Van elke 24 wezen die buurlanden er 17 af en lieten er 7 toe...
zijn dat keiharde cijfers dat Nederland er 14,6 onterecht een status gegeven hebben of is het gewoon statistisch geneuzel wat niet op feiten gestoeld is? Is het ook niet zo dat we hier meerdere malen een generaal pardon hebben gehad die ervoor zorgt dat er een scheef beeld ontstaat in dat grafiekje?
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
[...] De vraag is dan waarom ze langdurig in de bijstand zitten. Natuurlijk is er een taal- en cultuurverschil maar het blijkt ook dat Oekraïners veel sneller aan het werk kunnen en die spreken ook geen vloeiend Nederlands. Ook hier weer is een belangrijke oorzaak beleid en vooroordelen vanuit het bedrijfsleven.

https://svjmedia.nl/studiovrijdag/6...nederland-kost-de-schatkist-een-miljoen-euro/
https://wnl.tv/2018/06/09/zoveel-kost-een-asielmigrant/
@Henk88 , ik heb toch een beetje moeite met die "zogenaamde vooroordelen" vanuit het bedrijfsleven, en denk dat het vooral andere oorzaken heeft. De volksaard, kan dan behoorlijk meespelen, en andere oorzaken ook. Oorzaken, die er ook (mede) toe hebben geleid dat de situatie in de herkomstlanden zo belabberd is zoals ze is.

Zonder nu te willen zeggen dat de situatie puur zo ligt, maar stel dat je mensen hebt die vanuit hun eigen ik gewoonweg niet in staat zijn om op gelijke voet als wij hier economisch te functioneren. Van de situatie in zo'n land behoeven we dan niet teveel te verwachten (en dat zien we dan ook), en van een volwaardig meedraaien hier dan evenmin (en dat zou wel het een en ander verklaren).

Bedenk daarbij natuurlijk wel dat een ontwikkelingsachterstand moeilijk in te lopen is, maar ook dat dergelijke landen vaak over bodemschatten en andere zaken beschikken, die zelfstandig economisch benut hadden kunnen worden en er tot een grotere welvaart zou hebben geleid. Wij worden dan wel geregeld beschuldigd van uitbuiting en kolonialisme, maar we kunnen ons afvragen waarom het zover is gekomen, en waarom we hier dan geen kolonie van Afrika, Suriname of Indonesie zijn geweest. Misschien ligt een deel van de verklaring in dezelfde "andere oorzaken", dan in die waar vooroordelen op berusten.

Ik denk dat het bedrijfsleven eerst naar de eigen zak kijkt, en dus in feite nuchterder en logischer redeneert dan menig ander. Dat het bedrijfsleven minder happig is op het aannemen van deze mensen heeft meer met rationele overwegingen te maken, en m.i. niet zozeer met vooroordelen. Want wat helpen vooroordelen als alleen "het nut onder de streep" telt, en het bedrijfsleven zich dan tekort zou doen?
Let wel, ik zeg zeker niet dat "de grootverdieners/bedrijven" op alle vlakken goed bezig zijn, maar dat ze redelijk puur kijken naar wat goed voor henzelf is, dat ligt voor de hand. En als ze dan "vluchtelingen" niet graag in dienst nemen omdat die kennelijk "onder de streep" minder presteren/opleveren dan zegt dat wel iets.

Oekraïners zijn dan mogelijk beter persoonlijk in staat om hier economisch te functioneren. Dat we er hoogstwaarschijnlijk ervaring met criminaliteit en corruptie mee importeren, en (gezinherenigend) affiniteit met zware wapens, molotovcocktails en korte lontjes, ach, dat kan er dan ook nog wel bij, hier in Ruttanië.;)

Haha, misschien is het een aardig idee om een humorvol draadje te openen om een nieuwe nationale vlag te ontwerpen, die beter past bij de deplorabele staat van ons landje dan het huidige officiële? Houden we de huidige kleuren aan, dan wordt het vast blauw-boven en het geheel wat sleetser en fletser vermoed ik, en ik zou dan vooral de banaan als symbool niet vergeten. Gerafelde randjes kunnen er dan standaard aan, en gaten erin ook. En natuurlijk standaard "half-stok" en vooral verduisterd op te hangen.
Ik zou dan ook eens gaan kijken naar vlaggen van andere bananenrepublieken, ter inspiratie.😂
 

RockyFlats

Ruttaan
zijn dat keiharde cijfers dat Nederland er 14,6 onterecht een status gegeven hebben of is het gewoon statistisch geneuzel wat niet op feiten gestoeld is? Is het ook niet zo dat we hier meerdere malen een generaal pardon hebben gehad die ervoor zorgt dat er een scheef beeld ontstaat in dat grafiekje?
Het is ontleend aan het bewuste grafiekje, meer niet. Die grafiek berust op feiten, dus statistisch geneuzel is het zeker niet, maar gewoon een vergelijk van beschikbare informatie.
In jouw redenatie telt een generaal pardon niet mee, en dat is dan wel een "eye-opener"...
Waarom geven we dan niet gewoon iedere vluchteling een kaartje voor het volgende generale pardon, en kondigen dat met regelmaat af? We besparen dan immers op alle kosten voor de toelatingsprocedure!

Of nu m.b.v. een generaal pardon toegelaten of niet, het feit (de getallen) blijven natuurlijk hetzelfde. Alleen zijn andere landen niet zo gek om "generale pardons" uit te vaardigen, en hanteren waarschijnlijk sowieso een eenduidiger asielbeleid. Een scheef beeld levert het dus niet, in het grafiekje.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt door een moderator:
Van elke 24 immigranten wezen wij er in Nederland 2,4 af, en lieten er 21,6 toe (waarvan dan 14,6 onterecht).
Van elke 24 wezen die buurlanden er 17 af en lieten er 7 toe...


Kan je dat wél onderbouwen @RockyFlats want nu is het gewoon geklets in de ruimte...

In de regio: In Libanon en Jordanië, die respectievelijk 1,5 en 1,3 miljoen Syrische vluchtelingen opvangen.
https://www.tijd.be/politiek-econom...in-de-regio-maar-is-dit-het-dan/10336278.html
Hoe bedoel je? Ik verwijs toch duidelijk naar die grafiek, en leid daar e.e.a. van af?
Geklets in de ruimte is het dus zeker niet.
Natuurlijk kan het zijn, dat zich hier alleen mensen melden die terecht asiel aanvragen, en in Duitsland alleen mensen die onterecht asiel aanvragen, en ook de aarde kan plat zijn want gemeten heb ik het zelf niet. Met andere woorden: absolute waarden zijn het niet, maar m.i. wel indicatief van waarde. Of wij nu driemaal zoveel onterechte asielzoekers toelaten of tweemaal of viermaal zoveel dan andere respectabele landen is voor mij minder een zorg dan het feit dat het kennelijk wel gebeurt.
Het is een teken aan de wand, dat we ook in dit opzicht waarschijnlijk niet goed genoeg voor onszelf zorgen.
In Europa zijn we wellicht een beetje ongeschoren met ontbrekende tanden en okselgeur😉
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt door een moderator:

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Henk88 , ik heb toch een beetje moeite met die "zogenaamde vooroordelen" vanuit het bedrijfsleven, en denk dat het vooral andere oorzaken heeft. De volksaard, kan dan behoorlijk meespelen, en andere oorzaken ook. Oorzaken, die er ook (mede) toe hebben geleid dat de situatie in de herkomstlanden zo belabberd is zoals ze is.
Mensen met psychische problemen zijn geen asielzoekers maar volgens dit recente artikel hebben mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt 7x meer moeite om aan een baan te komen ondanks de krappe arbeidsmarkt. https://www.ggzcentraal.nl/meer-baankansen-voor-mensen-met-psychische-kwetsbaarheid/ In principe kun je asielzoekers natuurlijk ook zien als mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt doordat ze vaak een trauma hebben en bijvoorbeeld minder goed de taal beheersen. Dit artikel bevestigd in ieder geval mijn vermoeden dat veel werkgevers nog steeds geen inclusief beleid voeren.
Naar mijn idee zijn "de reëel te hanteren grenzen" al lang geleden overschreden, en niet zo'n klein beetje ook.
Ik bedoel daarmee, dat aan Nederland onherstelbare schade is toegedaan, die er toe leidt dat we er in de toekomst economisch en qua sociale zekerheid zwakker voor zullen staan dan redelijkerwijs en verstandelijkerwijs had gehoeven.
Je moet natuurlijk wel breder kijken dan de asielzoekers. Volgens dit CBS artikel hebben tussen 2014 en halverwege 2018 129.000 asielzoekers een verblijfsvergunning gekregen. https://longreads.cbs.nl/asielenintegratie-2019/statushouders-huisvesting-en-integratie/ Daarbij is het rekensommetje niet 129.000 x 1.000.000 want in die rekensom van 1.000.000 ging men ook uit van volgmigranten en die zitten natuurlijk al deels bij die 129.000 asielzoekers. Ook zijn de kosten van o.a. langdurige bijstand natuurlijk gespreid over een langere termijn. Maar laten we voor het gemak rekenen met 400.000 euro per asielzoeker wat mij aan de royale kant lijkt, dan is dit over een periode van 4,5 jaar 51,6 miljard, dat is effectief circa 11,46 miljard per jaar, een flink bedrag. De Nederlandse begroting is echter 353 miljard in 2022 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag/inkomsten-en-uitgaven-van-het-rijk-2022, dus 11,46 miljard dat is maar iets meer dan 3% van de begroting. Dat lijkt veel maar we geven meer uit (4%) aan criminelen (justitie en veiligheid) en als je kijkt naar de totale kosten van zorg en sociale zekerheid waar de meeste kosten van asielzoekers onder vallen dan zie je dat het totale aandeel zorg en sociale zekerheid maar liefst 53% van alle rijksuitgaven is. Dan zijn asielzoekers dus een probleem maar niet het probleem.

Wat denk je dat een kansarme Nederlander kost met een flink aantal kinderen die enkel teert op kinderbijslag, bijstand en bushokjes kapot slaat tijdens een voetbalwedstrijd? Wat denk je dat het kost om hoogbejaarde mensen peperdure ziekenhuisbehandelingen te geven? Wat denk je dat die verspillende bestuurscultuur van Mark Rutte kost waarbij je eerst onderwijs, politie en natuur afbreekt om het daarna met subsidies weer op te bouwen en dan weer opnieuw af te breken? Zoals ik hierboven ook al zei ben ik van mening dat dit land overbevolkt is en dat het daarom verstandig is om de bevolkingsgroei in Nederland te beperken. Maar daar moet je gewoon goede Europese afspraken over maken en het is een beetje flauw om asielzoekers aan te wijzen als het grote probleem van Nederland qua kosten of qua overlast.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik had me eigenlijk voorgenomen om uit dit soort topics te blijven omdat ze altijd eindigen in ellende. Niet weer doen dus.
@buzz, we hoeven het hier niet met elkaar eens te zijn, en ik kan mijzelf niet voorstellen dat ook zo'n discussie als deze in ellende moet eindigen, tussen mensen die elkaar en elkaars mening respecteren tenminste. Over zaken zoals dit niet praten heeft al tot genoeg ellende geleid. Op microschaal kunnen we elkaar hier bijpraten, en ook ik ben niet te benauwd om mijn mening bij te stellen als daar reden voor is. En voor we het weten, wordt een mede-prepper straks minister-president en kan er zijn voordeel mee doen. Hmmmm, ik doe dan niet mee, maar heb wel een lijstje van wie "wie liever wel en wie absoluut niet", maar dat is even bijzaak😉
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Het werkt goed, de rijken worden rijker...en zetten het pleps tegen elkaar op.
Mensen in armoede door energie en inflatie...de schuld leggen we neer bij asielzoekers. Dat is fijn,om iemand de schuld te geven.
Tata Steel krijgt weer een miljard...wij, het volk moeten het maar uitzoeken....net als de Groningers die getroffen werden door aardbevingen, de mensen die overstroming meemaakten in Limburg, de zieken, de mensen die gedupeerd worden! door de belastingdienst....en de asielzoekers die vluchtten voor de misère in hun land.

aandeelhouders.jpg


he wants your cookie.jpg
 
Bovenaan