• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Justitie wil particuliere dna-databanken gebruiken om oude moordzaken op te lossen

Mayo

Last (wo)man standing

Justitie wil particuliere dna-databanken gebruiken om oude moordzaken op te lossen​


https://www.ad.nl/binnenland/justit...ken-om-oude-moordzaken-op-te-lossen~ac96663b/

Justitie wil de data van particuliere dna-banken gebruiken om ‘volledig vastgelopen en ernstige strafzaken’ op te lossen. Dat maakt het Openbaar Ministerie (OM) maandag bekend. Het gebruik van de databanken is een primeur. Als de rechter toestemming geeft, wordt de opsporingsmethode binnenkort ingezet bij twee cold cases.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
En dat bevalt dan waarschijnlijk zo goed dat ze er mee door gaan tot het "gewoon" is dat ze overal maar zomaar je DNA vandaan halen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Bij deze pilot wordt alleen gebruik gemaakt van DNA-data uit 2 specifieke (Amerikaanse) databanken, waarvan de inzender van het DNA (de 'eigenaar'?) heeft aangegeven dat het inderdaad ook voor politie-opsporing gebruikt mag worden (zie het artikel).
Maar het lijkt mij inderdaad ook een glijdende schaal...
Als het lukt hier cold cases mee op te lossen, waarom dan niet de DNA van lopende zaken ook 'even checken'?

Blij dat ik nooit de neiging heb gevoeld 'mijn roots' te laten uitzoeken door een Amerikaans bedrijf, maar ja als 1 van mijn (verre) familieleden dat wél gedaan heeft, dan ben je in theorie alsnog de 'traceerbaar' 👎
 
Bovenaan