• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kabinet wil geheime diensten toch sleepnet geven

Mayo

Last (wo)man standing

Bijna 5 jaar na referendum wil kabinet geheime diensten toch sleepnet geven​


https://www.ad.nl/politiek/bijna-5-...eheime-diensten-toch-sleepnet-geven~a49faa5c/

Het kabinet wil geheime diensten AIVD en MIVD meer bevoegdheden geven bij het aftappen van het internet. Het lijkt er sterk op dat de ‘sleepnet-methode’ die de Tweede Kamer juist niet wilde, straks alsnog vaker kan worden toegepast. De geheime diensten claimen dat de nieuwe wetten nodig zijn om cyberaanvallen van bijvoorbeeld Rusland en China af te slaan. De diensten voelden zich afgeremd door de toezichthouder, die eigenlijk vond dat er alleen ‘gericht’ op doelwitten mag worden opgetreden. En dus niet via grootschalige ‘kabelinterceptie’, ofwel de sleepmethode, door grote hoeveelheden data door te speuren. De diensten willen daar straks meer ruimte bij krijgen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Overheids logica:
Burgers afluisteren zodat de energie-centrale niet gehackt word. Juichen dat we doen onder het mom van "ik heb niets te verbergen".

De eerste de beste ie dat zegt, vraag ik heel vriendelijk zijn data te per direct te delen:
Naw, telefoonnummer, pasfoto, vinger afdruk, gewicht, schoenmaat, kledingmaat, isbn, leeftijd, geboorteplaats werkgevers van laatste 5 jaar en het salaris, beoordelingen en bonussen, google maps data (vast beschikbaar als je niks te verbergen hebt), internetaankopen van minimaal 5 jaar, medicijnen en lopende behandelingen, huisarts en tandarts... welke telefoonnummers heb je laatste 10 jaar gedraaid, welke websites heb je deze maand bezocht...

Ik verwacht geen eerlijk antwoord maar het is altijd leuk om niets meer terug te horen, hopelijk is er iemand bewust geworden, dat de wereld digitale wereld veel sneller, schadelijker en intimiderender kan zijn dan men denkt.
 

PBear

Mankinds only hope

Bijna 5 jaar na referendum wil kabinet geheime diensten toch sleepnet geven​


https://www.ad.nl/politiek/bijna-5-...eheime-diensten-toch-sleepnet-geven~a49faa5c/

Het kabinet wil geheime diensten AIVD en MIVD meer bevoegdheden geven bij het aftappen van het internet. Het lijkt er sterk op dat de ‘sleepnet-methode’ die de Tweede Kamer juist niet wilde, straks alsnog vaker kan worden toegepast. De geheime diensten claimen dat de nieuwe wetten nodig zijn om cyberaanvallen van bijvoorbeeld Rusland en China af te slaan. De diensten voelden zich afgeremd door de toezichthouder, die eigenlijk vond dat er alleen ‘gericht’ op doelwitten mag worden opgetreden. En dus niet via grootschalige ‘kabelinterceptie’, ofwel de sleepmethode, door grote hoeveelheden data door te speuren. De diensten willen daar straks meer ruimte bij krijgen.

Bij gebrek aan feitelijk terrorisme in NL, heeft de AIVD/MIVD een nieuw excuus bedacht om controle op eigen burgers te versterken.

Nu de invoering van de Centrale Bank Digital Currency nog, waarmee je ongewensten de deelname aan de maatschappij gemakkelijk kan ontzeggen: de moderne vorm van verbanning, zonder dat je betrokkene voor de rechter hoeft te slepen of het land hoeft uit te zetten.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Overheids logica:
Burgers afluisteren zodat de energie-centrale niet gehackt word. Juichen dat we doen onder het mom van "ik heb niets te verbergen".

De eerste de beste ie dat zegt, vraag ik heel vriendelijk zijn data te per direct te delen:
Naw, telefoonnummer, pasfoto, vinger afdruk, gewicht, schoenmaat, kledingmaat, isbn, leeftijd, geboorteplaats werkgevers van laatste 5 jaar en het salaris, beoordelingen en bonussen, google maps data (vast beschikbaar als je niks te verbergen hebt), internetaankopen van minimaal 5 jaar, medicijnen en lopende behandelingen, huisarts en tandarts... welke telefoonnummers heb je laatste 10 jaar gedraaid, welke websites heb je deze maand bezocht...

Ik verwacht geen eerlijk antwoord maar het is altijd leuk om niets meer terug te horen, hopelijk is er iemand bewust geworden, dat de wereld digitale wereld veel sneller, schadelijker en intimiderender kan zijn dan men denkt.

Dus je hebt geen paspoort (pasfoto, vingerafdruk) een prepay telefoon (en geen op jou naam) je bent bij je geboorte niet ingeschreven bij de burgenlijke stand, geen burger service nummer en bankrekening of huisarts. Geen ziekenfonds en verzekering, en je werkt zwart. De belastingdienst heeft nog nooit van je gehoord en je woont onder en steen (Want geen koop of huur contract.)
En schijnbaar vindt je jezelf zo belangrijk dat je denkt dat de staat je in de gaten zal houden. Het is hier nog geen DDR waar de eene helft de andere helft in de gaten hield. Zolang je je kop niet boven het maaiveld uitsteekt is er niemand die op je let ( op de belastingdienst na)
Er is veel meer bekent van je dan je denkt, en het is allemaal al gekoppeld, dus doe nu niet alsof ze nu opeens alles van je willen weten. Wat ze willen weten is allang bekent.
 

drent

Diehard Prepper
En daar gaan we weer. Klagen over veel te veel data als er iemand iets vreselijks doet, want signalen gemist, maar toch weer zeuren over meer data willen.
Waarom willen ze niet snappen dat beide kanten nog steeds mensenwerk zijn? Computer maakt het mogelijk, ja, maar niet zelfstandig (nog niet in elk geval). Wil je veiligheid, dan zal je bij sommige systemen moeten accepteren dat er geen van afstand bestuurbare optie op kan. Als dat niet (meer) mogelijk is, dan zal je andere maatregelen moeten treffen om de gevolgen op te vangen (incl. zoals in een ander topic langs kwam het noodpakket). Enkel maar wetten maken om overal binnen te kijken gaat daarvoor niet helpen en al helemaal niet als je zo verzuipt in de data dat alle belangrijke zaken zich in die brij kunnen verstoppen. Iets met tunnelvisie daar zo.
 

phtvs

Sysop
Admin
Juichen dat we doen onder het mom van "ik heb niets te verbergen".

De eerste de beste ie dat zegt, vraag ik heel vriendelijk zijn data te per direct te delen:
Beide argumenten zijn non-argumenten.
De eerste omdat iedereen wat te verbergen heeft. Namelijk je privé. De tweede omdat de overheid je info kan inzien (wat ze nu al kunnen) iets anders is dan persoonlijke gegevens delen met iemand anders.

Maar waar het gewoon om gaat, is dat de overheid zijn burgers als behandeld als crimineel tenzij het tegendeel bewezen is. Zo'n sleepnet methode is gewoon niets anders dan 24/7 surveillance van burgers. De overheid mag van mij best zaken weten die ze nu ook al kunnen opvragen. Maar waarom moet de overheid meeluisteren met een telefoongesprek tussen mij en mijn vrouw of met mijn kinderen.

En reken er maar op dat je flink in de problemen kunt komen als een gesprek anders uitgelegd wordt dan werkelijk bedoeld.

Nu is de sleepwet op zich al erg genoeg, maar echt eng wordt het als je bijvoorbeeld zaken als camera toezicht met gezichtsherkenning en inzicht in alle banktransacties van meer dan 100 euro gaat combineren.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Dus je hebt geen paspoort (pasfoto, vingerafdruk) een prepay telefoon (en geen op jou naam) je bent bij je geboorte niet ingeschreven bij de burgenlijke stand, geen burger service nummer en bankrekening of huisarts. Geen ziekenfonds en verzekering, en je werkt zwart. De belastingdienst heeft nog nooit van je gehoord en je woont onder en steen (Want geen koop of huur contract.)
En schijnbaar vindt je jezelf zo belangrijk dat je denkt dat de staat je in de gaten zal houden. Het is hier nog geen DDR waar de eene helft de andere helft in de gaten hield. Zolang je je kop niet boven het maaiveld uitsteekt is er niemand die op je let ( op de belastingdienst na)
Er is veel meer bekent van je dan je denkt, en het is allemaal al gekoppeld, dus doe nu niet alsof ze nu opeens alles van je willen weten. Wat ze willen weten is allang bekent.

Als alles al bekend zou zijn, hadden ze die wet niet nodig toch?
Punt is de overheid gaat privé data verzamelen die ze dus nog niet hebben mogen verzamelen van alle burgers, we weten ook dat de overheid niet al te best met deze data omgaat, usb stickje in een trein hier, twee harde schijven spoorloos uit een kluis daar...
Ik maak me niet zo zorgen over de dingen die ik doe, maar ik ben er wel bewust van dat je niet alles meer moet gaan zoeken, je woorden zorgvuldiger moet gaan gebruiken op de chat en je veiligheid van je systeem extra op orde moet gaan hebben endergelijke.
 

petroman

SHTF Expert
Als alles al bekend zou zijn, hadden ze die wet niet nodig toch?
Dat hebben ze ok niet nodig om de data te krijgen.
Maar alleen om voor een rechtzaak te winnen waarin het verkrijgen van die data gerechtvardigd was/is.
Denk iemand nu echt hier dat je anoniem op het internet kan rondstruinen ?

En denk je nu echt dat ze iedereen gaan zitten afluisteren?
Men is juist op zoek naar die figuren die om wat voor reden juist onder de radar blijven, want waarom doet men dat. De argeloze burger waarvan alle data op straat ligt is niet interessant.
Maar wel de figuren die geen vaste baan hebben maar wel een dure auto rijden. De bekende " waar doet ie het van ? " vraag.
 

phtvs

Sysop
Admin
Maar wel de figuren die geen vaste baan hebben maar wel een dure auto rijden. De bekende " waar doet ie het van ? " vraag.

Daar heb je geen sleepnet voor nodig. Die kun je gewoon gericht afluisteren/volgen. Dat sleepnet is ervoor om alles en iedereen af te luisteren in de hoop dat ze iets opvangen waar ze met gericht onderzoek mee verder kunnen. Stel jij zegt voor de grap iets over een bom. Dan sta je gelijk op de lijst. Het schandalige is dat de toeslagenaffaire juist aangetoond heeft dat zo'n lijst vooral onschuldige burgers treft. En toch gaan ze ermee verder.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Bezwaren lijken misschien meer vanuit "zich achtervolgd voelenden" te komen, dan dat men het volgens mij zo bedoelt.

Privacy is een groot goed, dat m.i. verdergaand gerespecteerd dient te worden.
OK, ik zie zo op het eerste gezicht ook geen kwaadaardige overheidsdienaren structureel op jacht. Maar nu zo'n sleepwet invoeren geeft plotsklaps toegang tot meer persoonlijke gegevens en dynamische data, en zoiets ooit terugdraaien is een illusie.

Wat, als de overheid zich "qua natuur" of intenties een ietsje pietsje verandert?
Voor de oorlog was onze bevolkingsadministratie ook zo prima, vond men. Tot de oorlog uitbrak, waarna het velen het leven heeft gekost. Net zo min als vrede, is er maar weinig zeker in het leven, en de intenties van toekomstige diensten en overheden zijn dat m.i. allerminst.
Reden genoeg om sowieso terughoudendheid en voorzichtigheid te betrachten.

Ook de motivatie van overheidsdiensten lijkt mij deels boterzacht. Men wil er bijvoorbeeld terroristische aanslagen mee voorkomen? Onderwijl collegiale contacten onderhoudend met de kennelijke daders van de meest recente aanslag, waardoor we hier nu duur in de kou zitten... En, joviaal zijn tegenover de dienst die ons de Irak-oorlog in loog.
Wie of wat ziet een veiligheidsdienst dan als een gevaar, als het een werkelijk gevaar of een ware delinquent niet ziet?

Even flink gechargeerd, maar toch: kunnen we een kennelijk maatje van een vijand of crimineel eigenlijk wel vertrouwen?
Kunnen we de politici van nu of straks wel vertrouwen, en toekomstige regeringen? Wie of wat is er straks aan de macht, en hoe verdraagzaam zijn die tegenover jouw persoonlijke politieke kleur, geloof en opvattingen?
Ook daarom gaat het, want eens gesleepnetterd is altijd gesleepnetterd denk ik...

Ik ben er geen voorstander van, en vind het ook apart dat men "de wil van het volk" kennelijk negeert, en tegelijk beweert om in haar belang te handelen. Ergens, klopt er daar iets niet... ;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
En denk je nu echt dat ze iedereen gaan zitten afluisteren?
Men is juist op zoek naar die figuren die om wat voor reden juist onder de radar blijven, want waarom doet men dat.
Natuurlijk @petroman , iedereen, want dat doet juist zo'n sleepwet. Of ze erbij zitten of liggen vind ik minder interessant, maar kwalijker kan het straks zijn als ze zaken interessant gaan vinden die nu onschuldig lijken.

Om verdachten van grootschalige zwarthandel te achterhalen, trekken ze over een jaar wellicht alle telefoongesprekken door de computer, op zoek naar het woord petroleum... Pak dan maar alvast een tasje ;)

Haha, even "op de man" was dat, sorry, maar naar "welke figuren" is men straks op zoek? Wie voorraden heeft, Russisch of Fries spreekt, sigaretten rookt of borreltjes drinkt?

Trouwens, het is toch ook wel een aparte gedachte, dat er straks ergens een relais klik zegt zodra je je vrouw telefonisch vraagt om de zure bommen niet te vergeten. Vraag je haar dan ook nog om lampolie mee te nemen, dan hoor je (met jouw profiel) in de verte de sirenes al aankomen. Toch wel lastig die sleepwet, en handig zo'n tasje?:)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ieder keer het zelfde geluid. Ik wil privé en ben bang dat de politie opeens voor de deur staat om mijn Mora in beslag te nemen.
Maar wel moord en brand schreeuwen dat de politie of inlichtingen diensten niet eerder ingegrepen hebben als en een bomaanslag of moord gepleegd wordt. En de sleepwet overdreven? misschien. Maar dat telt ook voor die 6 manieren om te koken, 4 soorten waterfilters, 300 liter petroleum en een jaarvoorraad knakworsten op een flat 5 hoog in Groningen.

Stop je belangrijker te vinden dan je bent. Als ze erdoor een paar terroristen of pedofielen uit de samenleving kunnen halen is het dat voor mij waard.
 

phtvs

Sysop
Admin
Maar wel moord en brand schreeuwen dat de politie of inlichtingen diensten niet eerder ingegrepen hebben als en een bomaanslag of moord gepleegd wordt.

Grappig zo'n non-argument weer. Alle tot nu toe gepleegde aanslagen in Nederland en ook vaak daarbuiten zijn gepleegd door daders die al op de radar stonden. De meeste de daders vonden ze niet interessant genoeg om verder actie te ondernemen en van één is bekend dat die 24/7 in de peiling werd gehouden, maar ze waren hem toevallig op de dag van de aanslag zelf even kwijt.

Ook grappig... Zware crimineel Stanley Hillis werd geliquideerd terwijl er naast de auto waarin hij op dat moment zat een aanhanger stond met 2 agenten erin die met camera en microfoon Hillis afluisterden en volgden. De daders werden niet gepakt. Zo effectief is dat volgen en afluisteren.

Laat je geen kletskoek aanpraten door de overheid propaganda.

Of het nu gaat om pedo's, terroristen, grensoverschrijdende criminaliteit of buitenlandse spionnen, het zijn allemaal kul argumenten om de gemiddelde burger zover te krijgen dat ze er geen probleem van maken als ze stukje bij beetje de controlestaat in gerommeld worden. Want wie wil nu niet dat pedo's gepakt worden. Ondertussen is er nog geen pedo gepakt door de internet surveillance die 2 jaar geleden werd ingesteld om, jawel, pedo's op te sporen.
 

marzman

Diehard Prepper
Als ik zie hoe succesvol de geheime diensten in Nederland steeds zijn in vergelijking met andere landen (bijna alles wordt voorkomen) dan denk ik dat ze al lang 'iets' hebben. Ze hebben natuurlijk ook die vrouw uit de hofstadgroup, maar lijkt me dat haar contacten ook uitdrogen als ze al jaren voor de overheid werkt.
 
Bovenaan