• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Katten paté en honden brokken

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Joepie opent in lange tijd zijn eigen topic over iets waar vreemd genoeg genoeg weinig tot niets over ge(p)rept is; dierenvoeding.
Nou komt het vaker voorbij in de topics om ook aan je huisdiertjes te denken en daar ben ik het natuurlijk mee eens, alleen heeft joep geen huisdieren...

Vanwaar dan dit topic? Nou ik wilde stoofvlees in blik online bestellen bij de buurt-super, gewoon voor de prep, Dus typte ik in stoof, helaas geen stoofvlees zoals ik die wel eerder zag in het schap vam diezelfde buurtsuper, maar wel een blik hondevoer kwam boven drijven voor een woeping €0,73,- voor 440gram. De inhoud; lam + pasta + groente. Dat komt een beetje er op neer wat ik zelf ook zomaar zou eten..

Dus de zoekopdracht; zou je dierenvoeding kunnen eten, in google geknikkert (ik wist eigenlijk het antwoord wel) daar kwam een interresant stukje naar boven, wat ik nog niet wist;

*honden en katten maken zelf vitamine c aan, hebben dus geen groente of fruit nodig

* in dierenvoeding zit enorm veel eiwit, dus dat is goed om je honger gevoel te stillen en om je spieren mee te voeden

* in dierenvoeding zit weinig vet, gemakkelijk op te lossen door het op te bakken in wat olie? (nog even verder onderzoeken) dippen in chips?

*kattenvoer is lekkerder dan hondenvoer, volgens de dierenarts van bovenstaande artikel


Maar goed, waar wil ik precies heen met dit topic,
Geen idee geef zelf je invulling hieraan, heb je wel eens dierenvoer gegeten, heb je er aan gedacht om dit voor weinig geld te preppen in geval van de aller uiterste nood, is het smaakvol te maken met wat ketchup... ik ben benieuwd!
 

martin

Mankinds only hope
Maar goed, waar wil ik precies heen met dit topic,
Geen idee geef zelf je invulling hieraan, heb je wel eens dierenvoer gegeten, heb je er aan gedacht om dit voor weinig geld te preppen in geval van de aller uiterste nood, is het smaakvol te maken met wat ketchup... ik ben benieuwd!

Ik heb er flink wat jaren geleden over nagedacht.
We hadden toen nog een kat rondlopen en die kat die kreeg alleen droge brokken en heel soms een blikje.
Na het ruiken van de inhoud ben ik tot de slotsom gekomen dat ik het niet ga proberen.

Het zal best wel te eten zijn en misschien is het zelfs wel gezond. Maar waarom zou ik dit eten als ik weet dat ingeblikt voedsel een jaartje of 20 over de datum een stuk beter zal smaken.
Dus heb ik alsnog een flinke voorraad ingeblikt stoofvlees (van coertjens) gekocht toen het in de aanbieding was.
En een blikje of 100 tonijn, kippenragout, ingeblikte boterhamworst, smack, corned beef etc etc.

Het voordeel is dat ik met bijvoorbeeld corned beef heel veel verschillende zaken kan maken zoals spaghetti, nasi, bami, diverse eenpansgerechten etc etc.

Ik persoonlijk zou echt alleen de zaken preppen die je zelf lekker vind. En liefst zoveel mogelijk basis dingen ipv "kant en klaar"
Als je 50 kilo rijst hebt (in 25 zakken van 2 kilo ipv 1 zak van 50) en je hebt 48 pakken spaghetti en nog een kilo of 100 aardperen in de tuin staan dan is die ingeblikte smack of cornedbeef een stuk makkelijker toe te passen.
Ik begrijp het idee van "goedkoop" maar stel ik zou per jaar 4 keer stoofvlees uit blik eten dan zou je er ook gewoon 12 kunnen kopen en deze rouleren. Heb je voor 3 jaar voorraad als er geen SHTF situatie komt en heeft het alsnog niks extra's gekost. Als je dat doet met alles wat je lekker vindt is er geen reden om dierenvoedsel te overwegen.
Stel dat ik 2 weken niks heb gegeten en ik zie een blik kattenvoer voor mijn neus staan dan ga ik uiteraard alsnog voor het kattenvoer.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb een kat en een hond( je ).
Mijn hond krijgt een soort dieet brokken. Deze heb ik nog niet geproefd omdat ik van de geur alleen al onpasselijk word .
Mijn kat krijgt smorgens brokjes en s'avond nat voer. Ik koop kuipjes de grote van een katteporsie.
Verschillende smaken. Als ik van zo een kuipje het aluminium deksel los trek kleeft er soms wat aan mijn vingers.
Ik heb van diverse smaken al eens mijn vingers afgelikt.
Ja het zou te eten zijn. Maar alleen als ik heel veel honger zou hebben.
En dat is tot nu toe nog maar heel weinig voorgekomen. Trek ja dat wel.
 

Robert

Diehard Prepper
Ik heb het nooit geproefd maar heb als hobbykok wel een idee hoe het te verwerken.
Het vlees is vrij zout (als je er aan ruikt) en is funky van structuur.
Dus mijn advies zou zijn: goed fijn maken en verwerken in een gerecht waarmee je het zoute kunt terughalen.
Linzensoepje “Miaf”
4 grote uien hakken en fruiten, 400 gram Felix of pedigree fijn maken en toevoegen
600 gram linzen koken in 4 liter water
Een paar blokjes groentebouillon naar smaak toevoegen.
Houd me op de hoogte Joep !
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Ik heb katten en zou het kattenvoer dat die van mij krijgen zonder problemen eten :D
Het blikvoer is puur tonijn of kip (gekookt) met n klein beetje sardines, venusschelpen, calamari, of makreel, etc erin.
De brokjes zijn in de smaken lam, kip, vis (haring), wild zwijn of eend: ik heb altijd meerdere zakken in huis, in verschillende smaken.
De lam brokjes heb ik wel eens geproefd: ik zal ze niet als snoepjes in nm zak doen, maar er is niks mis mee :thumbsup:

Punt is alleen dat wat mijn katten eten, duurder is dan wat ik zelf eet... (brokken= €7-9 /kg, blik= €12-15 /kg)
Schiet dus niet echt op om dit voor mijzelf in te slaan :lol:

EDIT: in de tijd dat de 2e Mad Max film uitkwam (1980?), waarin hij een blikje hondenvoer weg hapt, had ik ook een hond en heb toen wel eens geproefd van wat ik hem gaf: smaak was een beetje onduidelijk, mondgevoel was als corned beef (alleen minder vet). Was op zich niks mis mee, maar was ook toen niet het goedkoopste voer ;)
 

Ray

SHTF Expert
Igv nood is het eetbaar, maar het preppen van dat spul doe ik alleen voor m'n kat. Het hoge eiwitgehalte van kattenvoer is overigens wat te veel van het goede voor een mens. Hondenvoer komt beter in de buurt qua voedingswaarde.
 

Lai

Prepper goeroe
Heb in mijn jeugd wel hondenkoekjes gegeten, waren best lekker. Sommige harde brokjes ook wel. Nat voer :vomit:
Een tante van mij gaf eens een feestje, de paté op toastjes vielen goed. Tot dat ze de verpakking liet zien :D Feestje was ter ere van haar kat die 20 geworden was :tearsofjoy: Paté was voor katten. Volgens mij van whiskas. Brokjes in gelei .......... ik weet niet hoe die dieren het weg krijgen, gatver. De geur alleen al.
Nu sla ik alleen droog voer voor mijn dieren in, zelf eet ik er niet van. Ik eet nog liever onkruid.
 

Erny

Last (wo)man standing
Ooooh @logan1202 o_O :eek: Foei! Af!! :fluit:

Maar in geval van nood zou ik het voer van mijn hond zeker met een gerust hart eten. De kwaliteit is namelijk erg hoog. Geen vieze luchtjes, het ruikt zelfs lekker. En keuze uit een veelvoud aan dierenvleessoorten: rendier, eend, schaap, struisvogel, hert, paard, rund, vis, gevogelte etc met daardoor zoete aardappel, bessen, tijst etc etc.
Beetje zout en peper en een hotsausje erdoor en denk dat het dan goed te eten is. :)
 

Red

Senior Prepper
Ik heb het nooit geproefd maar heb als hobbykok wel een idee hoe het te verwerken.
Het vlees is vrij zout (als je er aan ruikt) en is funky van structuur.

Goed hondenvoer is juist niet zout. Alleen wordt er (vooral bij koedkopere merken) vaak extra toegevoegd omdat de honden het dan lekkerder vinden.

Mijn hond krijgt koudgeperste brokken. Dat vind ik zelf niet erg lekker... en is niet lang houdbaar. Met een grote hond is regelmatig blikvoer eten wat aan de prijzige kant :rolleyes: dus heb nooit veel in huis.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Nog even als toevoeging aan dit draadje;

Mijn pissebedden voer ik soms vis vlokken aangezien daar veel proteïnen en vitaminen in zitten.
Dus mogelijk een waardevolle garnering voor de salade uit je moestuin ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Nog even als toevoeging aan dit draadje;

Mijn pissebedden voer ik soms vis vlokken aangezien daar veel proteïnen en vitaminen in zitten.
Dus mogelijk een waardevolle garnering voor de salade uit je moestuin ;)

Wat.. de vis vlokken of de pissebedden? :lol:
 
F

frans81

Gast
Nog even als toevoeging aan dit draadje;

Mijn pissebedden voer ik soms vis vlokken aangezien daar veel proteïnen en vitaminen in zitten.
Dus mogelijk een waardevolle garnering voor de salade uit je moestuin ;)

Ik denk niet dat je die echt wil gaan nuttigen !
Je word er hondberoerd van .
Echt ziek . Althans ik ken wat lollebroeken die er hun les mee gehad hebben .
Misschien dat 1 op de zoveel het wel verlaagt.
Maar één ding is zeker! Ten tijde van schaarste en of een shtf dan wil je niet ziek worden .
Eet dan maar pissebedden !
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik doelde in eerste instantie op de vis vlokken, maar idem hebben pissebedden een hoog calcium gehalte.
Daarnaast schijnen ze een beetje naar kreeft te smaken, niet geheel raar gezien het eigenlijk kleine land kreeftjes zijn.
Als de nood echt hoog is zal ik mijn lieverds dus gewoon opeten :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
Ik doelde in eerste instantie op de vis vlokken, maar idem hebben pissebedden een hoog calcium gehalte.
Daarnaast schijnen ze een beetje naar kreeft te smaken, niet geheel raar gezien het eigenlijk kleine land kreeftjes zijn.
Als de nood echt hoog is zal ik mijn lieverds dus gewoon opeten :p

Ik bedoel juist de vis vlokken .
Heb het zelf over het type vlokken voor oa Malawi cichliden .
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Ik doelde in eerste instantie op de vis vlokken, maar idem hebben pissebedden een hoog calcium gehalte.
Daarnaast schijnen ze een beetje naar kreeft te smaken, niet geheel raar gezien het eigenlijk kleine land kreeftjes zijn.
Als de nood echt hoog is zal ik mijn lieverds dus gewoon opeten :p

Dan moet je er wel heel veel van eten wil het enig verschil maken...
Je 'fokt' ze, begrijp ik? :)
Mag ik vragen met welk doel (behalve ze op te eten in tijden van nood :vomit: )
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik bedoel juist de vis vlokken .
Heb het zelf over het type vlokken voor oa Malawi cichliden .

Sorry mijn reactie was bedoeld voor Mayo haha. Ik las juist op internet dat visvoer in de basis niet gevaarlijk is voor mensen, bevat vooral graan en algen. Maar er zal geheid verschil in zitten per voer en vissoort. Sommige voersoorten bevatten toegevoegde bacteriën e.d., mogelijk dat dat eea kan verstoren in de darmflora?
 
G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan moet je er wel heel veel van eten wil het enig verschil maken...
Ik 'fokt' ze, begrijp ik?
Mag ik vragen met welk doel (behalve ze op te eten in tijden van nood :-D )

Ik gebruik ze voor het terrarium van mijn gekko. Samen met de springstaartjes houden ze de aarde gezond en ruimen ze poep en bacteriën op. Dan hoef ik niet elke x maanden de aarde te vervangen en blijven de planten gevoed. Er wilt er wel eens 1 verdrinken in de waterbak, ten prooi vallen aan mijn gekko of op andere wijze dood gaan. Dus ik heb een aparte bak waarin ik een kolonie houd om af en toe aan te vullen.

Maar ik ben ze behoorlijk leuk en interessant gaan vinden, dus zit er nu aan te denken om gewoon voor de leuk een paar thaise in felle kleuren aan te schaffen :rolleyes: Ze maken in rap tempo veel babies (200 per pissebed), dus als ik ze zou overzetten in een grotere bak dan heb ik heb er binnen no-time duizenden.

33CEA297-7FE0-43AF-A0C1-5EA07FF58BCE.jpeg
 

Erny

Last (wo)man standing
@Petite Prepper Misschien kun jij dan een vraagstuk oplossen met behulp van je pissebedterrarium. :cool:
Want... op de moestuin ben ik dus veel slakken aan het vangen. En wat mij nou al jaren opvalt is dat er bijna altijd een kolonie pissebedden op die slakkenschuilplekjes leeft. Eten ze het slijm? Wat is de aantrekkingskracht van die slakken op de pissebedden?
Wat gebeurt er als je een naaktslak toevoegt in je terrarium?
Dit is echt een serieuze vraag... vroeg het me gisteren bijvoorbeeld wéér af. :)
 
Bovenaan