• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

KPN neemt afscheid van koperkabels

Mayo

Last (wo)man standing
Maak je nog gebruik van koperkabels, terwijl er wél glasvezel door je straat loopt?
Dan kan het zijn dat je binnenkort geen ontvangst meer hebt...

KPN neemt afscheid van koperkabels​


https://www.telegraaf.nl/financieel/1166331112/kpn-neemt-afscheid-van-koperkabels

Telecomaanbieder KPN begint voor het eind van deze maand met een laatste ronde om klanten aan zijn glasvezelkabels te koppelen, voordat bij miljoenen het signaal van de oude koperen kabel verdwijnt. Dat bevestigt het bedrijf na berichtgeving in vakblad Telecompaper.
 

Mayo

Last (wo)man standing
"Op de kabels van KPN zijn niet alleen zijn eigen klanten aangesloten, maar ook abonnees van T-Mobile en andere aanbieders die de aansluitingen huren."

En "andere aanbieders die de aansluitingen huren" zijn volgens mij dus álle aanbieders.
Of is er een aanbieder die zn eigen kabels gelegd heeft? Volgens mij niet.
 

petroman

SHTF Expert
Dit staat er ook:
Bij 2,1 miljoen huishoudens op plekken waar al minstens drie jaar glasvezel ligt, wordt de knop na de zomer definitief omgezet.
en:
Na de eerste 2,1 miljoen gaat KPN in aantallen van 300.000 tot 400.000 per keer de koperlijnen van andere groepen abonnees afsluiten op plekken waar glasvezel beschikbaar is.

Die eerste is duidelijk de 2e niet. Want betekent dit dat als er glas in je buurt ligt (beschikbaar is) alle koper verdwijnt of alleen daar waar glas ook gebruikt wordt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Kopersneesies in 't snotje?

Ik kon het niet helpen, maar moest toch direct aan een prachtboek denken, dat gaat over een Rotterdams straatschoffie. Polletje Piekhaar. Die "vond" nog weleens een buitenkraan of iets anders moois van koper, dat hij en zijn vrienden konden verpatsen.
Had KPN's actie een eeuw geleden gespeeld, dan hadden ze vast wat stukjes bemachtigd, van dat straks verlaten ondergrondse koper. Zonde!

Omdat het boek dus ook over koper gaat, is het m.i. nog net on-topic. Maar, vooral een mooie gelegenheid om het boek met jullie te delen, voor uren leesplezier...
https://www.dbnl.org/tekst/iepe001poll01_01/iepe001poll01_01_0001.php

Polletje Piekhaar Willem van Iependaal bron. De Torentrans, Zeist 1935

"Za'k ie vertelle... Ik hiet Daantje, maar ze noeme me Polletjepiekhaar, omda'k naar de kleniek liep om me kalkhoofd te late plukke en op 't haveloosie met me bloote kop in de klas most zitte met Snoekie, Scheeltjeleelijk en Balletjewoef... Snoekie en Balletje ware vaste gabbertjes, maar as ze morke, da'k geen bijgoogem was en een heele ris kopersneesies in 't snotje had, benne ze same gaan doen met mijn en Scheeltje, die naast me Opoe in de Zeve Weeje woont. De Zeve Weeje, dat benne de zeve luizige krotjes van een rijk gesticht, die net as de koeje op een hoopie in de modder staan om uitgemolke te worre. Me ware geen pikeurs op 't haveloosie, waar me les krege in rekene, leze en uitharde van Pietjepuk, die een hoedje met hersenschuddinkies droeg, dat ie meebrocht uit Tierol in Denemarke voor z'n daklooze klithare en me later van 'm hebbe gepikt om d'r Erassemes mee op te knappe."
 

RockyFlats

Ruttaan
En gij geleuft ende denckt dah de Konicklijke PTT die keuperkabels weer opgraaft?

Tja, haha, dat zullen ze niet doen. Maar, in X jaren, is koper zo duur geworden dat ze het vast de grond uit gaan trekken. Het zal mij benieuwen of dat zou lukken, trekken aan een kabel-eind, de "kleef" en grondweerstand overwinnen, en lange lengtes binnenhalen. Een goede kans @petroman, dat wij het greppeltje dan al lang weer hebben dichtgegooid en met een onschuldige blik toekijken terwijl de KPN het beginnetje zoekt.
 
Bovenaan