• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kweekvijver

Candyman

Diehard Prepper
Ik kan geen koeien en varkens gaan houden in mijn tuin maar ik kan er wel een kweekvijver maken.
Wat zijn hier de minimale vereisten voor en wat voor vis kan men thuis kweken?
 

Lai

Prepper goeroe

Forsaken

Prepper
De makkelijkste vis om in een aquaponics setting te kweken is tilapia. Door bepaalde soorten te kruisen is het zelfs mogelijk om natuurlijk het geslacht van de vissen te bepalen schijnt (een gemengde populatie gaat vechten). Ik heb het jaren geleden eens uitgezocht en kan misschien de data nog wel terug halen. Verder zijn het net kleine vuilnisbakjes. Eten alles en stellen heel weinig eisen aan hun leefomgeving.
Nadeel is wel dat deze warm water nodig hebben, dus hier is het handiger om dat indoor of in een kas.
In ons klimaat is forel dacht ik inderdaad de meest logische keuze. Ze hebben in verhouding wel wat meer verzorging nodig en stellen hogere eisen aan hun leefomgeving. Nadeel van forel is dat het kweekproces best arbeidsintensief is. Dit gebeurd op deze manier in gevangenschap niet automatisch. Maar het is natuurlijk prima mogelijk om 1x per zoveel tijd jonge visjes aan te schaffen :)
 
Bovenaan