• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meest commerciële antibiotica voor een prepper?

D

Deleted member 2825

Gast
Heeft er iemand hier ervaring met het aanleggen van een voorraad antibiotica?

Wat is de "Bang-for-buck" onder de antibiotica. Of de paar aan te raden antibiotica. Lijst is namelijk best groot en ook aanzienlijke prijsverschillen.

Factoren als:

  • T.H.T.
  • (Prepper's T.H.T.)
  • Werkzaamheid bij virussen (Zeer specifiek virus tot alle virussen).
  • Complexe gebruiksaanwijzing.
  • ..?
 

martin

Mankinds only hope
Heeft er iemand hier ervaring met het aanleggen van een voorraad antibiotica?

Ik heb er geen ervaringen mee omdat ik (ongeveer) weet hoe antibiotica werkt en ik dus ook weet dat dit een van de uitzonderingen zijn die je dus niet lang kan bewaren.

Dat je diclofenac / aspirine / paracetamol een jaar of 10 na vervaldatum kunt gebruiken is net zo logisch als de houdbaarheid van suiker/zout wat 10 jaar over de datum is.

Een antibiotica is bedoeld om een bacteriële infectie tegen te gaan. (of de groei te remmen) Hiervoor gebruikt men (over het algemeen) een middel wat niet synthetisch is. Denk hierbij aan penicilline.
Dit wil je niet gebruiken als het 2 maanden over de datum is.

Maar ik schrik een beetje van je opmerking "werkzaamheid bij virussen"
Antibiotica heeft geen enkel effect als het gaat om een virus. Als je hier niet bekend mee ben dan is het in mijn ogen verstandiger om je eerst goed in te lezen voordat je een voorraad aan wil gaan leggen.

Dus even een stapje terug:
Wat is je doel?
Waarom wil je een voorraad aanleggen van een product waar je onbekend mee ben?
 
G

gebruiker 3367

Gast
Muah, er zijn veel soorten anti-biotica, sommigen heel specifiek gericht op 1 bacterie, anderen op een breed spectrum. Dat het niets tegen virussen helpt is inderdaad algemeen bekend, maar ik zie er toch wel praktisch nut om wat achter de hand te hebben.

Even een bruggetje naar de oorlog in Oekraïne slaan, mensen raken gewond met alle gevaren voor infecties van dien, maar hebben geen toegang tot hun huisarts of het ziekenhuis. Die huisarts is ondergedoken en dat ziekenhuis is plat gebombardeerd bij wijze van.

Toch wel fijn als je dan zelf het eea hebt liggen, dan zou ik er inderdaad wel een goede gebruiksaanwijzing bij houden. Ik ben zelf best van de medicijnen preppen. Teveel komt uit het buitenland en tijdens covid kon ik als vrouw zijnde maanden lang niet aan de anti conceptie pil komen, vanwege schaarste.

Je moet maar net de juiste dokter treffen die in je prep gedoe mee wilt gaan en bereid is medicijnen voor langere periodes voor te schrijven. Mijn psychiater is daar niet zo moeilijk in, maar kan dit niet te vaak doen, omdat er simpelweg strenge wetten zijn in Nederland. Een huisarts zal al snel veel moeilijker doen.

Denk ook niet dat je een huisarts gaat treffen die bereid is om zonder reden antibiotica voor te schrijven. Verder dan Neosporin triple antibiotic ointment online bestellen ben ik zelf niet gekomen in ieder geval.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat je eventueel wel zou kunnen proberen is een leugentje ophangen dat je van plan bent een lange reis in zeer afgelegen, armoeiig gebied te maken en vragen of je arts je voor de zekerheid wat antibiotica wilt meegeven. Beetje zelfde reden waarom sommige backpackers zo’n care plus sterile setje mee op reis nemen. Misschien lukt dat. Lijkt me sterk dat een arts je om je reispapieren gaat vragen.

Zogenaamde “online artsen” willen nog wel eens wat coulanter zijn met het voorschrijven van dergelijke medicijnen voor preppers. Je betaald dan wel echt de hoofdprijs voor een kuurtje, het is dan dus de vraag of je dat er voor over hebt :)
 
D

Deleted member 2825

Gast
Maar ik schrik een beetje van je opmerking "werkzaamheid bij virussen"
Antibiotica heeft geen enkel effect als het gaat om een virus. Als je hier niet bekend mee ben dan is het in mijn ogen verstandiger om je eerst goed in te lezen voordat je een voorraad aan wil gaan leggen.
.
Dus even een stapje terug:
Wat is je doel?
Waarom wil je een voorraad aanleggen van een product waar je onbekend mee ben?

Ik kon de tekst niet meer aanpassen maar ik bedoelde inderdaad bacteriën.

Doel is onbekend dat is het punt van mijn vraag. Welke antibiotica geeft de beste "algemene" dekking en is het ook waard voor de t.h.t. om in te investeren. Bijv. kom ik een oorlogssituatie, breken er dijken door, etc.


Daar buiten gelaten of ik er wel of niet aan kan komen als de gewone consument. @Petite Prepper Ik zie wel een aantal online apotheken die het kunnen leveren maar moet wel met credit card betalen, zullen wel op het randje opereren met wat wel en niet mag.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb amoxicilline in huis. Dit is in overleg met de huisarts. Ivm een medische indicatie. Dit wordt vervangen als het de tht bijna bereikt.

In Spanje kun je dat zo bij de apotheek kopen.

We hebben dit ruim 15 jaar in huis maar nog nooit hoeven te gebruiken.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik kon de tekst niet meer aanpassen maar ik bedoelde inderdaad bacteriën.

Doel is onbekend dat is het punt van mijn vraag. Welke antibiotica geeft de beste "algemene" dekking en is het ook waard voor de t.h.t. om in te investeren. Bijv. kom ik een oorlogssituatie, breken er dijken door, etc.


Daar buiten gelaten of ik er wel of niet aan kan komen als de gewone consument. @Petite Prepper Ik zie wel een aantal online apotheken die het kunnen leveren maar moet wel met credit card betalen, zullen wel op het randje opereren met wat wel en niet mag.

Zitten genoeg online oplichters bij waarvan je uiteindelijk een nep medicijn van zult ontvangen. Ik heb er zelf ook een tijdje naar zitten kijken. Maar uiteindelijk vond ik het hele antibiotica verhaal te ingewikkeld worden. Wanneer het longontsteking, blaasontsteking of soa betreft kom je er nog wel uit denk ik, maar bij een ernstigere aandoening wordt het verhaal wat ingewikkelder en heb je vaak een mixje van nodig.

Ook qua diagnose acht ik mezelf niet geschikt. Hoe weet je of je longontsteking wordt veroorzaakt door een bacterie of een virus? Of ga je dan voor de zekerheid maar slikken? Dat kan ook weer de nodige bijwerkingen veroorzaken, omdat het dan tevens goede bacteriën doodt.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Houdbaarheid van medicijnen is ook iets wat mij bezig houdt.
Een houdbaarheidsdatum wordt vooral vermeld omdat het moet van de EU. Een bijkomend aspect is dat de producent zich hier mee indekt.
In een klein aantal gevallen gaat het er om dat het product ook echt achteruit gaat na de houdbaarheidsdatum, en dit komt juist bij medijcenen relatief vaak voor.

In een ander topic worden daar wel wat dingen over gezegd https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/houdbaarheid-medicijnen.2131/
Maar helemaal ideaal zou zijn om te weten bij welke medicijnen de datum belangrijk is, bij welke niet en hoeveel rek er in de officiele datum zit.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Maar helemaal ideaal zou zijn om te weten bij welke medicijnen de datum belangrijk is, bij welke niet en hoeveel rek er in de officiele datum zit.

Daar is al veel over gepost maar het lastige met dit onderwerp is dat er nogal wat soorten zijn (werkzame stof) en een heleboel merknamen waardoor het erg lastig gaat worden.

Zelf heb ik redelijk duidelijk welke medicijnen onbeperkt goed zullen blijven.
Een aspirine kan eigenlijk nooit slecht worden. hetzelfde geldt voor paracetamol.
Als een aspirine of een paracetamol (tijdelijk) vochtig is geworden krijg je een effect m.b.t. de binding.
(iets met amide binding die veel stabieler is dan een ester binding. Moest deze amide binding gebroken worden dan komt azijnzuur vrij)

Maar het gaat hier over antibiotica en dat is echt een andere situatie.

Alle penicillines en beta lactam antibiotica bezitten een speciale ring.
Die binding in de moleculen gaat in de loop van de tijd kapot en kan dan zelfs giftig worden.
Dus korte versie van het verhaal: antibiotica is niet verantwoord te preppen. Als er een synthetische stabiele antibiotica bestaat die wel een jaar of 5 houdbaar is dan hoor ik het graag en zal ik mijn mening bijstellen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Wat is (ongeveer) de houdbaarheid van amoxicilline?
Dus als je een nieuwe verpakking krijgt, tot hoe lang kan je het dan nog bewaren? (hoeveel maanden?)

Ik heb tabletten die jaren houdbaar zijn. Denk een jaar of 3. Dus goed dat dit ter sprake komt. Ik zal ze weer eens controleren.
 

martin

Mankinds only hope
Ik heb tabletten die jaren houdbaar zijn. Denk een jaar of 3. Dus goed dat dit ter sprake komt. Ik zal ze weer eens controleren.

Zou je het eens willen nakijken op het doosje? Want als dit echt 3 jaar houdbaar is dan moet ik mijn mening gaan bijstellen en is er blijkbaar een breed spectrum antibiotica waar ik zeker een doosje van op voorraad zal willen hebben.

Als ik de bijsluiter bekijk kan ik het in ieder geval niet terugvinden.
Dit lijkt een variant op penicilline en zou eigenlijk niet lang houdbaar kunnen zijn.

https://db.cbg-meb.nl/bijsluiters/h25942.pdf
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Bij mij is vanuit eerdere naspeuringen "blijven hangen", dat het risico's met zich meebrengt om antibiotica langer te bewaren, omdat sommige soorten van samenstelling kunnen veranderen en dan zelfs giftig kunnen werken. Zelf heb ik indertijd geconcludeerd dat het preppen van antibiotica voor mij weinig zinvol is, om die reden en omdat ik ze gelukkig maar zelden nodig heb gehad.
Maar, als er antibiotica zijn die wel lang te bewaren zijn zonder nadelige effecten, ook al is het wellicht in het vriesvak, dan zou dat zeker waardevolle informatie zijn, en reden om er toch wat van in te slaan. Ik ben benieuwd.

Prep ik dingen, dan beperk ik dat in de regel tot zaken die sowieso zeer lang houdbaar zijn. Spul dat je kunt wegleggen en vergeten, om er later met zekerheid iets aan te hebben. Bijvoorbeeld natriumbicarbonaat, vitamine-C, het prima Pur0-Oxi, citroenzuur, paracetamol, alcohol, chloroform en ga zo nog maar even door. Nu zijn dat geen antibiotica, maar sommigen hebben wel een ontsmettende werking en zijn dus wel "medisch interessant".

Vandaar mijn vraag, of we in dit draadje niet tegelijkertijd (ook) desinfecterende middelen zouden kunnen noemen
en pijnstillende middelen...?

Voor uitwendig gebruik, zou ik dan sowieso het kaliumpermanganaat en iso-propanol alcohol kunnen noemen, en tegelijk bijvoorbeeld Lidocaïne. Van dat laatste heb ik al eens een paar spuitbusjes gekocht, en "het is een lokaal anestheticum. De stof is opgenomen in de lijst van essentiële geneesmiddelen van de WHO" lees ik, dus enige zin heeft het. Het hing voor mij samen met de aanschaf van een hechtsetje:eek:, en aangezien ik nog maar nauwelijks sokken kan stoppen, maakt dat een huid-verdovend-middel wel extra nuttig...!;)

Dat was dus even een kleine (off-topic???) zijsprong, maar wellicht geeft de WHO-lijst waardevolle informatie waar het over antibiotica gaat? Als er lang houdbare zijn, dan zou je die daarop toch wel verwachten....

https://nl.wikipedia.org/wiki/WHO-modellijst_van_essentiële_geneesmiddelen

https://www.who.int/publications/i/item/WHO-MHP-HPS-EML-2021.02
 

Lai

Prepper goeroe
Honing, vooral de rauwe honing rechtstreeks van de imker. Word al eeuwen wereldwijd gebruik als wondzalf en medicijn.
Er zijn aardig wat plantaardige antibiotica te vinden/kopen/te verbouwen. ( https://degezondheidswinkel.be/blog/12-natuurlijke-antibiotica-nemen-zonder-voorschrift/ )

Nadeel van farmaceutische antibiotica is dat het ALLE bacteriën doodt, ook die je nodig hebt. Vooral in de darmen.
En als je niet weet welk soort, hoe zwaar en hoelang de kuur moet zijn loop je gezondheidsschade op die je in geval van shtf niet er bij wil hebben.

Grootste zorg is een gezond en evenwichtige voeding (verschild per persoon), beweging en hygiëne. En zorgen dat je niet gewond raakt. ;)
 
G

gebruiker 3367

Gast
Amoxicilline is zo’n breed spectrum antibiotica die voor veel soorten infecties ingezet kan worden. Volgens mij in tablet vorm inderdaad circa twee tot drie jaar houdbaar. Ik zou het een waardevolle toevoeging vinden voor mijn preps in ieder geval.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Nadeel van farmaceutische antibiotica is dat het ALLE bacteriën doodt, ook die je nodig hebt. Vooral in de darmen.

Dit lijkt me niet het geval want dan zouden alle bacteriele infecties succesvol bestreden kunnen worden.

Feit is wel dat een antibioticum kuur een aanslag is op de bacterien in de darmen. Na vooral een langere kuur ben je vaak nog wel een tijdje bezig om de darmwerking weer te laten herstellen
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik ken iemand die Amoxicilline voor de behandeling van (aquarium)vissen op voorraad heeft voor eigen gebruik. Geen idee of het kwaad kan maar in noodgevallen als de keuze is wel of geen behandeling, dan lijkt het mij het risico wel waard. Het schijnt dat je vrij eenvoudig legaal aan Amoxicilline voor vissen kunt komen
 

PBear

Mankinds only hope
Ik ken iemand die Amoxicilline voor de behandeling van (aquarium)vissen op voorraad heeft voor eigen gebruik. Geen idee of het kwaad kan maar in noodgevallen als de keuze is wel of geen behandeling, dan lijkt het mij het risico wel waard. Het schijnt dat je vrij eenvoudig legaal aan Amoxicilline voor vissen kunt komen
Ik had hierover een youtube video gezien van Canadian Prepper m.b.t. prepbare medicijenen en hun houdbaarheid. De Amoxicilline zou bij aquariumwinkels verkocht worden onder de merknaam Fishmox of Fish Mox. In Polen bij verschillende aquarium/dierenwinkels getracht aan te schaffen, maar men was er niet mee bekend, noch met een eventuele antibacteriele vervanger.

Via internet bestelling is er vermoedelijk wel aan te komen:
https://fishmoxfishflex.com/collections/amoxicillin-fish-antibiotics
https://www.petsupplies4less.com/other-pets-aquatic-antibiotics-medication.html
https://www.tractorsupplyrx.com/fish-mox-amoxicillin-by-thomas-labs-26807.html

Ik zou het overigens alleen willen gebruiken als dit antibioticum niet langer via de gebruikelijke weg van arts en apotheker verkrijgbaar is. Er kleeft namelijk het risico aan dat de dosering en kwaliteit van zulke ongereguleerde medicijnen moeilijk vast te stellen is.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik had hierover een youtube video gezien van Canadian Prepper m.b.t. prepbare medicijenen en hun houdbaarheid. De Amoxicilline zou bij aquariumwinkels verkocht worden onder de merknaam Fishmox of Fish Mox. In Polen bij verschillende aquarium/dierenwinkels getracht aan te schaffen, maar men was er niet mee bekend, noch met een eventuele antibacteriele vervanger.

Via internet bestelling is er vermoedelijk wel aan te komen:
https://fishmoxfishflex.com/collections/amoxicillin-fish-antibiotics
https://www.petsupplies4less.com/other-pets-aquatic-antibiotics-medication.html
https://www.tractorsupplyrx.com/fish-mox-amoxicillin-by-thomas-labs-26807.html

Ik zou het overigens alleen willen gebruiken als dit antibioticum niet langer via de gebruikelijke weg van arts en apotheker verkrijgbaar is. Er kleeft namelijk het risico aan dat de dosering en kwaliteit van zulke ongereguleerde medicijnen moeilijk vast te stellen is.

Die video is al een aantal jaar oud en heb ik destijds ook gezien. Heb daar toen nog naar gegoogled, maar in Nederland alleen op recept verkrijgbaar via een dierenarts. Zelfs antibiotica voor dieren wordt in grote delen van Europe streng gereguleerd. Mochten er landen zijn met minder strenge regels dan neem ik aan dat onder een andere merknaam verkocht wordt.

Maar ik zou zelf behoorlijk huiverig zijn om spul dat voor dieren bedoeld is in te nemen. Tegelijkertijd genoeg gekkies die keta recreatief gebruiken tegenwoordig, dus misschien kan het nog niet eens zoveel kwaad om visvlokken met wat antibiotica te slikken :p
 
Bovenaan