• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Munitiekistjes - storage en organisatie

PlanDoPrep

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik ben een fan van de oude munitiekistjes, met name het middenformaat (ik zal een foto plaatsen).
Waarom ik ze graag gebruik:

Organisatie
Ik heb spullen graag georganiseerd naar gebruik. Wat je samen nodig hebt moet je bij elkaar bewaren. Dus als je mijn radio-koffer pakt zitten de opladers er ook bij. Je bent met één koffer klaar.

Prettig formaat.
Ze zijn niet te groot en niet te klein. Je kunt er altijd wel één kwijt. Er passen er 2 naast elkaar in een Ikea Kallax kast. Er kan wél wat in, qua inhoud - maar hij is ook zo klein dat het kistje nooit te zwaar wordt.
Door het formaat kan ik makkelijk één kistje voor één doel gebruiken; en duur zijn ze niet.

Als je een grotere kist neemt krijg je snel meerdere soorten spullen in één kist; en die kist kan ook te zwaar worden.
Dit soort kistjes dwingt je ook goed in te pakken en goed na te denken.
Bij een grotere kist denk je eerder: Gooi die tweede decoupeerzaak er ook maar bij, stel je voor dat de eerste kapot gaat.
Dan ga je onnodige spullen meenemen en dat wordt zwaarder.

Opslag
Munitiekistjes gebruik ik voor divers gereedschap, survivalspul, en zelfs het opbergen van cameralenzen.
In het deksel zit een naadloze rubberen ring. De kist sluit met een klem.
Als een kistje dicht zit is de inhoud hermetisch afgesloten van de buitenwereld; luchtdicht, waterdicht, stofvrij en vochtvrij. Als je er een vocht- of zuurstofvanger bij doet blijven dingen extreem lang goed.
Het is bijna een tijdcapsule. Wat er in zit is volledig geïsoleerd van de buitenwereld.
(wel opletten dat hij niet te vol zit, dat er niets tussen de rand komt bij het sluiten)
Ze kunnen wel roesten: let op als de verf beschadigd is.

Tips
Koop ze lekker bij de dump. Check of het deksel goed sluit. Check of de rubber seal intact is.
Check voor roest. Het metaal kan roesten.
Bovendien weet ik niet waar deze defensie-verf van gemaakt is.
Ik ben daarom bezig er een paar over te schilderen met Hammerite.
Ik heb er al een paar overgespoten met spuitlak (Dank je wel, Action).


Voorbeelden
Hier heb ik een paar voorbeelden. Klik voor groot.

EHBO kistje.

IMG_20210908_201726669.jpg
Handzaam, letterlijk ijzersterk en zelf samengesteld met fijn spul niet zoals de standaard kistjes met goedkope rotpleisters.


IMG_20210908_201754255.jpg
En dit is de inhoud. Geen losse zooi maar 3 handzame bakjes. Met erop geschreven wat er in zit.
De bakjes komen van de Action.
  • Eéntje voor kleine ongemakken (pleisters, paracetemol, hooikoorts, reisziekte).
  • Eéntje is voor serieuze wonden (brandwonden, snelverband e.d)
  • En ééntje voor overig materiaal, omdat er nog ruimte was.
Organisatie binnen een kistje dus; niet zoeken, met één greep heb je wat je nodig hebt.


U wilt nog een voorbeeld?
Komt-ie.
Gereedschap Auto
IMG_20210908_201852614.jpg
Gereedschap Auto. Dit kistje, volgens het opschrift, hoort in de auto. Sticker vervang ik nog een keer door een witte; is beter leesbaar.

IMG_20210908_202040311.jpg
Inhoud: Schroevendraaiers, tie-wraps & tape voor als iets los zit en vast hoort te zitten; WD40 voor als iets vast zit en los hoort te zitten; alle sleutels van 6-20 dmv een bahco en een griptang; leren werkhandschoenen (lang naar gezocht: Welkoop! Tientje); 2x kleine spanbanden + 1x grote (Action), Chinese multitool (best goed, geen chololade-metaal), spul om je handen schoon te houden (zakdoekjes+plastic handschoenen). Breeklichtjes omdat het kan.
Het organisatiemandje waar de WD40 in ligt: Action.

U wilt nog een voorbeeld?
Ok, nog eentje dan.
Ook voor de auto. Deze is work in progress, ik ben er nog niet helemaal uit.
Het idee is:
Het is nat en koud en eenzaam en je hebt honger. Pak kistje en je problemen zijn opgelost.
Droogte en warmte in een kistje
IMG_20210908_202543404.jpg

Inhoud:
Paraplu, 2 poncho's (Action. Een redelijk en een matige).
2 blikjes koud eten - gevulde paprika's met rijst.
Bestek.
Warmtepleister + handwarmer, eenmalig gebruik. Extra gesealed zodat ze niet lek gaan.
Alu folie warmtedeken.
Muts. Ik heb een kaal hoofd. Een muts is voor mij overleven.
Lucifers, gesealed.
Breeklichtjes.
Kant-en-klare maaltijd om op te warmen.
Spiritus brander (uiteraard gevuld).
Dat grijze rondje is een Bocamp Explorer Pannenset. Daar binnen zitten: Lucifers, tondel, aanmaakblokje, plat opgevouwen woodstove, theezakjes, koffiepoeder, soepzakje, tissues, blaasrietje voor vuur.
Dit is weer een kant-en-klaar pakketje in zichzelf. Neem het mee, en je hoeft alleen hout te vinden en water toe te voegen om vuur, thee, koffie en soep te maken.


Hopelijk kon ik jullie wat ideeën geven.

Als er tips zijn, ik hoor het graag.

Als jullie ook zoiets in de auto hebben liggen: Share!
 

martin

Mankinds only hope
Als er tips zijn, ik hoor het graag.

Goed geregeld, ik ben jaloers.
Ik heb echt zo veel zooi in mijn auto liggen dat ik het echt beter moet organiseren. Voordat ik iets gevonden heb ben ik dood/te laat/uitgehongerd.
(behalve mijn lifehammer, die heb ik binnen handbereik)

2 zaken die ik ooit nodig heb gehad en nu ook in mijn auto heb liggen zijn:
- upload_2021-9-8_23-58-53.jpeg
autobanden reparatie set

- reserve schoenen.

Vooral dat laatste is iets wat je 1 keer moet meemaken om het nut ervan in te zien.
In the middel of nowhere een probleem met mijn auto en terwijl ik iets van 3 km moest lopen scheurt mijn zool kapot.
De kans is zo klein dat je dit eigenlijk niet zou moeten afvangen maar het probleem is zo groot dat ik vanaf dat moment altijd een paar reserveschoenen in mijn auto heb liggen.
 

PBear

Mankinds only hope
Prachtig georganiseerde opbergmethode. Ik word er spontaan jaloers van - dwz inspirerend om mijn zaakjes beter te organiseren. Voor in mijn nieuwe garage heb ik een weekje geleden 4 metalen opbergrekken aangeschaft. Nu ligt gereedschap en materiaal verdeeld in 3 schuurtjes en de zolder, zodat ik soms veel tijd kwijt ben om uit te zoeken waar iets ligt, of ik het jaren geleden het al eens gekocht heb, ondanks de gewoonte om spullen die bij elkaar gebruikt worden bij elkaar te bewaren. Met het stijgen der jaren vergeet ik nog wel eens wat. Gevolg: onnodige dubbele aankopen en in de schuurtjes is nauwelijks nog ruimte om te bewegen. Dus ook maar eens op zoek naar geschikte (leger)kistjes!
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Goed geregeld, ik ben jaloers.
Ik heb echt zo veel zooi in mijn auto liggen dat ik het echt beter moet organiseren. Voordat ik iets gevonden heb ben ik dood/te laat/uitgehongerd.
(behalve mijn lifehammer, die heb ik binnen handbereik)

2 zaken die ik ooit nodig heb gehad en nu ook in mijn auto heb liggen zijn:
- autobanden reparatie set
- reserve schoenen.
Vooral dat laatste is iets wat je 1 keer moet meemaken om het nut ervan in te zien.

Precies mijn gedachte met een reserve-setje in de auto.
Je maakt een EDC met wat jij nodig vindt en wat je kunt meenemen.
Die kistjes helpen met sorteren en limiteren.

Je kunt fantaseren over hoe je gaat jagen en een kruisboog meenemen.
Maar als je een keertje een paar uur ingesneeuwd raakt, heb je meer aan één warme maaltijd, een dekentje en een goed boek.

Voor jou zijn het reserveschoenen.

Ik koop af en toe iets dat ik nodig heb (tang, handschoenen), en dan heb ik een plaatsje om het te leggen.
Dat kistje helpt ook met shoppen, omdat het een bepaald doel heeft. Als je iets tegenkomt kun je het aan dat kistje koppelen.
 
F

frans81

Gast
Idd mooi uitgedacht en reuze handig systeem .

In hoeverre dat je zoiets goedkoop kunt noemen is bij mij een ?
Soms schrik/ schrok ik toch echt van prijzen die men hanteerde .
Ook zitten die kistjes behoorlijk aan hun gewicht door gekozen materialen .
Everlasting haha .

Wat voor prijzen betaal jij en waar en voor welke type kistjes ?
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Idd mooi uitgedacht en reuze handig systeem .

In hoeverre dat je zoiets goedkoop kunt noemen is bij mij een ?
Soms schrik/ schrok ik toch echt van prijzen die men hanteerde .
Ook zitten die kistjes behoorlijk aan hun gewicht door gekozen materialen .
Everlasting haha .

Wat voor prijzen betaal jij en waar en voor welke type kistjes ?

Goeie vraag!

aanschaf
Duur... ze zijn niet gratis maar je koopt ze praktisch voor de eeuwigheid. Als je hem droog opslaat is hij over 15 jaar nog zo goed als toen je hem kocht.

Uiteraard komen ze van Marktplaats of de locale Dump.
Ik heb vandaag een behoorlijk aftands kistje gekocht voor 12,50. Die ga ik schoonmaken, ontroesten en verven.
Als je niks hebt, dan ga je naar de Action. Een bus RustConverterAndPrimer en een bus spuitverf kosten ook geld.
Ik gebruik Hammerite; Je kunt makkelijk 4-5 kistjes van binnen en van buiten schilderen met het kleinste potje, maar dat potje kost 13 euro.
Als je nog verf hebt staan is het een ander verhaal!

Kistjes in betere staat zijn snel 19,50, maar ik heb ze ook voor 17,50 gezien.
Schrijf dat af over 5 jaar gebruik en dat is nog geen 4 euro per jaar.

Gewicht:
Top opmerking en een mooie voorzet voor iets dat ik online vond.
De kistjes wegen 2,5 kilo leeg. Leuk voor de auto en de schuur, absoluut niet leuk om mee te zeulen door de natuur.
Ze zijn voor opslag, niet voor transport.

Licht Alternatief
Plastic bedrijf PPD heeft een plastic alternatief ontwikkeld.
Deze is ontworpen als 'drop in' replacement voor de M2A1 ammo can; zelfde afmetingen. Zelfde milspec. Alleen 700 gram tegen 2500 gram van het origineel.
Ze zijn gloedjenieuw; als je er méér bestelt krijg je korting; voor €30 per stuk worden ze bij je huis bezorgd.


slide30-600x338.jpg

Website:
https://ppd-outdoor.com/product/m2a1-lightweight-ammunition-container/

Review, in het Frans maar je krijgt een leuke indruk:


Goedkoper: Stapelbak (niet hermetisch)
Ik heb al geruime tijd mijn ogen open voor hermetisch afgesloten containers.
Reden is dat er geen molecuul vocht binnen komt en alles goed blijft.
Store&forget.

Ik kijk naar Pelican-achtige koffers, munitiekistjes, gereedschapskisten... alles.
Feit is dat je voor hermetische afsluiting behoorlijk betaalt. Er zijn geen goedkope oplossingen. De allergoedkoopste oplossing zijn plastic bakjes van de Ikea/Action met klemdeksel. Die zijn klein, en behoorlijk verwoestbaar. Geen opslagsysteem.

Als het echter niet hermetisch hoeft te zijn, kun je kijken bij Kruizinga in Zwolle.
Die heeft veel mooie containers staan in handige formaten; ook gebruikte!

98-4603GB_b.jpg
De tijdschriftencontainer met 2 klapdeksels is stapelbaar en nestbaar: er schuiven er meerdere in elkaar als ze leeg zijn.
Kijk naar het deksel: Ze zijn niet water- of zelfs regendicht, en ze zijn van boven iets breder dan beneden; dat betekent dat je ruimte verliest bij opslag.
Andere stapelbakken hebben A4 of A5 formaat en zijn met verschillende deksels te koop; soms regendicht.

https://www.kruizinga.nl/stapelbak+kunststof/nestbaar+en+stapelbaar/4603gb/gebruikt/98-4603gb/

Echt geweldige bakken. Ik heb een tijd lang een bak van A4 formaat in de auto gehad.
Ervaring: Te groot voor de auto. Het wordt een rotzooi in die bak. Hij neemt veel plek in en staat dus vaak in de weg. Hij heeft geen hengsel of een vast deksel; verplaatsen kan alleen door hem van onder op te tillen. Tegen de schuine achterbank aan verlies je ruimte (omdat de achterbank schuin naar achteren staat).

Ik heb wél 3 van deze bakken voor het camperen. Kookgerei, droge ingrediënten, bestek - alles gaat er in. In een tent is dit juist heerlijk georganiseerd!
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik heb geen aandelen en ik gebruik ze niet maar ze zien er prima uit: 2 (twee) kistjes voor 29,00 euries.
Er staan geen afmetingen bij maar voor de kenners: .30 en .50 caliber.

7A201-2x-kunstof-kistje.jpg
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Die zien er goed uit! Ook nieuw, 100% luchtdicht denk ik. Ik heb het type wel eens gezien maar nooit in het echt.
Die rand bij het deksel vind ik wel breed ogen.

Als het trouwens alleen om opslag gaat, kun je ook nog een stuk PVC buis nemen: 125mm bijvoorbeeld, afsluitstuk op het ene uiteind en schroefdop op het andere. Als je een of andere bug-out hebt en je wilt iets begraven is dat een ideale manier.
 

petroman

SHTF Expert
Ik heb in de auto voor auto spulletjes gewoon zo'n plastic "gereedschapkist" van de action staan. Hoeft niet waterdicht en hufterproof te zijn.
Alleen de spulletjes bij elkaar houden.
bv Lampjes, zekeringen, kabel binders, handschoenen.
 
Bovenaan