• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oorlog in Oekraïne

RockyFlats

Ruttaan
Of het met het Russische leger nu werkelijk zo slecht gesteld is, dat waag ik te betwijfelen. Het is m.i. meer een wensdenken, gevoed door propaganda en door aanloop-problemen. Putin heeft zich vergist in de mate waarin gezond verstand hier ontbreekt, en zal de noodzaak om veel eenheden direct paraat te hebben niet direct hebben ingezien. Rijd je een heuvel op en blijkt die steiler dan verwacht, dan vermindert de vaart en moet je even naar een andere versnelling terugschakelen. Om vervolgens snelheid te winnen en daarna elk hellingspercentage te nemen.
Het zijn slechts de aanloopproblemen die we zien, vermoed ik.
Rusland heeft het uithoudingsvermogen en moet alleen even op volle gang komen. En zodra dat eenmaal op gang is... Waarom eigenlijk al die haast?

Ik hoop al vanaf de eerste dag op een bijleggen en snelle vrede daar, maar zie er een verbetenheid die dat in de weg staat, en vermoed het gezonde verstand toch overwegend aan een zijde, helaas. Rusland heeft in het verleden al getoond een lange adem te hebben, en heeft dat m.i. nog gewoon, waarom niet?

Enfin, we gaan het meemaken...

Helemaal interessant wordt het, zodra we ook met China ruzie hebben, en daaraan wordt gewerkt. De situatie in de Oekraïne is nog slechts de prelude van wat er komt, als het een beetje tegen zit...
 

drent

Diehard Prepper
Van wat we horen is de motivatie om te vechten vanuit russische kant grotendeels 0. En zelfs vanuit de eens met de oorlog, maar ik wil er niet voor sterven mannen die de grens over vluchten hoor je dat dus. Dan nog eens problemen met materiaal tot kleding en voedsel aan toe ...
Daarnaast hebben eigenlijk alle partijen zich misrekend in hoe wel gemotiveerd de oekrainers bleken/blijken om terug te vechten. Wat je ziet ontstaan is net zo iets als waarom amerika in vietnam op zijn bek ging. Goed gemotiveerde tegenstanders op bekend terrein met taktieken die werken tegen leger organisatiestructuur van de tegenstander.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Van wat we horen is de motivatie om te vechten vanuit russische kant grotendeels 0. En zelfs vanuit de eens met de oorlog, maar ik wil er niet voor sterven mannen die de grens over vluchten hoor je dat dus.
@drent , ik denk dat je dat altijd wel hoort van mensen die de grens over vluchten...
Haha, hee, Rus, waarom vlucht je? "Omdat ik het volledig eens ben met Putin, maar gewoon een comfortabel leven wil in Europa"? ;)
Het zou dwaas zijn om daar niet ook zulke onuitgesproken motieven te verwachten, en voor zover dat speelt, zullen het niet "de meest waardevollen" zijn die komen. Wie zich in de Russische en Oekraïnse economie niet staande houdt, die krijgt zo een tweede kans. Wat enorm genereus van ons...
Of slim van Putin...

Trouwens, hoevelen van de 1.130.000 actieve troepen zijn er al over de grens? En hoeveel van de 2.120.000 reservisten?
Wat je ziet ontstaan is net zo iets als waarom amerika in vietnam op zijn bek ging. Goed gemotiveerde tegenstanders op bekend terrein met taktieken die werken tegen leger organisatiestructuur van de tegenstander.
Tja, inderdaad, er wordt dezelfde fout gemaakt, tegen een ideologisch gemotiveerde tegenstander. En dan nu tegen eentje die zelf over kernwapens beschikt. In zekere zin, maakt de USA nu dus wel overtuigender ongeveer dezelfde fout. ;)
 

martin

Mankinds only hope
Vraag is of dit oepsie is

Alles is mogelijk. De grote vraag zal zijn hoe de NAVO moet reageren op dit gebeuren. Die reactie zou los moeten staan van wel of geen opzet. Dat kan best nog wel eens heel lastig worden.
Niet reageren is zwakte, wel reageren is mogelijke escalatie, ga er maar aanstaan.
Dus ze moeten reageren, de vraag is op welke manier.
 

phtvs

Sysop
Admin
Het zou gaan om verdwaalde raketten die tijdens de massale Russische aanval van dinsdag op Oekraïne geen doel troffen. Een medewerker van de Amerikaanse inlichtingendiensten bevestigt tegen persbureau AP het incident.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1485782309/crisissituatie-in-polen-na-doden-door-russische-raketten

Ik denk een stevig protest van de NAVO en daar zal het bij blijven. Polen zelf zal moord en brand schreeuwen. Maar laten we duimen dat dit geen gewoonte wordt.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik lees op social media dat het zou gaan om stukken van raketten die uit de lucht geschoten zijn.
Sjoerdsma van D66 gooit alvast olie op het vuur begreep ik (van horen zeggen) en zou oproepen tot ingrijpen
 

PBear

Mankinds only hope
Alles is mogelijk. De grote vraag zal zijn hoe de NAVO moet reageren op dit gebeuren. Die reactie zou los moeten staan van wel of geen opzet. Dat kan best nog wel eens heel lastig worden.
Niet reageren is zwakte, wel reageren is mogelijke escalatie, ga er maar aanstaan.
Dus ze moeten reageren, de vraag is op welke manier.

NAVO (lees: de VS) zal dit incident mogelijk aangrijpen om HIMARS raketten aan Oekraine te leveren met een groter bereik, waarmee o.a. de Krim onder vuur genomen kan worden.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Zelensky: “Terror is not limited to our national borders. Russian missiles hit Poland. … To fire missiles at NATO territory. This is a Russian missile attack on collective security! This is a very significant escalation. We must act.”
Zelensky wil mij wat te graag dat de NAVO zich ermee gaat bemoeien. Dat het direct WW3 betekent, maakt hem niets uit blijkbaar

NAVO buigt zich over raketinslagen Polen, overlegt met Warschau​

De NAVO buigt zich over de mogelijke inslagen van Russische raketten in lidstaat Polen. De westerse militaire alliantie overlegt nauw met de regering in Warschau, zegt een NAVO-diplomaat.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/271...ver-raketinslagen-polen-overlegt-met-warschau
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik zie de navo nog eerder wat zwaardere wapen sturen.
die ook verder kunnen komen zodat Moskou ook geraakt kan worden.

misschien een paar grote knallers op het Kremlin en dan zeggen jullie weten nu wat we kunnen dus wil je praten over vrede of niet.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Oekraine heeft een raket neergeschoten en de brokstukken zijn in polen terecht gekomen of het was een Oekrainse raket, wellicht neergeschoten door de Russen...
Gerucht gaat over brokstukken van een S-300

Of

Rusland de aanval heeft ingezet op polen om een reactie te peilen, geloof dat er in die buurt een hoogspannings kabel tussen Oekraine en polen legt, gemist doel misschien?

Of

Een Oekrainse raket die z'n doel heeft gemist. Benieuwd of we dan ook het blikje artikel 5 opentrekken en Russland gaan helpen Oekraine plat te gooien.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
artikel 5 opentrekken en Russland gaan helpen Oekraine plat te gooien.

Rusland is geen NAVO lid. Dus nee, artikel 5 is niet van toepassing. Mocht zoiets vastgesteld worden kan dat hooguit gevolgen hebben voor de steun aan Oekraïne

Navo woensdag met spoed bijeen, Polen bevestigt: ‘Russische raket die insloeg’
https://www.ad.nl/buitenland/russis...se-regering-in-crisisoverleg-bijeen~a505133b/

Polen vraag Navo om artikel 4 te activeren
Artikel 4 wordt ingesteld als een land zich bedreigd voelt. Het kan dan de andere landen vragen of zij die dreiging erkennen, en daarop kunnen passende maatregelen worden genomen. Dat kan bijvoorbeeld gezamenlijke grensbewaking zijn. Ook kan het in dit geval bijvoorbeeld leiden tot meer militaire steunpakketten voor Oekraïne.
https://www.ad.nl/buitenland/polen-vraag-navo-om-artikel-4-te-activeren-wat-betekent-dat~ad099393/
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Rusland is geen NAVO lid. Dus nee, artikel 5 is niet van toepassing. Mocht zoiets vastgesteld worden kan dat hooguit gevolgen hebben voor de steun aan Oekraïne


https://www.ad.nl/buitenland/russis...se-regering-in-crisisoverleg-bijeen~a505133b/


https://www.ad.nl/buitenland/polen-vraag-navo-om-artikel-4-te-activeren-wat-betekent-dat~ad099393/

Je begrijpt me verkeerd; als het een Oekrainse raket was, zouden we dan met een artikel 5, Oekraine plat gaan gooien... en dus indirect Rusland helpen.
 

marzman

Diehard Prepper
Een Oekrainse raket die z'n doel heeft gemist. Benieuwd of we dan ook het blikje artikel 5 opentrekken en Russland gaan helpen Oekraine plat te gooien.

Natuurlijk niet. Wel zal de steun van Polen dan veranderen, en zij zijn wel touwtrekkers in de hulp aan Oekraine.

Voor Oekraine lijkt het me een groot voordeel trouwens als een navolid direct betrokken is. Dan hebben ze hun luchtsteun en mag Rusland ook aangevallen worden.

Ik dacht dat ze op satellietbeelden wel konden zien waar een raket vandaan komt (en dan zijn er nog twijfelgebieden waar beide partijen zitten natuurlijk, net als destijds met MH17)
 
Bovenaan