• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oorlog in Oekraïne

RockyFlats

Ruttaan
Het was een door de Oekraïne afgevuurde raket van Russische makelij. Ik zag zojuist een nieuwsuitzending uit Polen, en daar werd gesproken van een massieve aanval op Polen. Het is dan maar net wat men wil zien. De geschiedenis herhaalt zich...
 

marzman

Diehard Prepper
Het meest waarschijnlijke verhaal dat ik nu lees is dat Oekraine een Russische raket heeft proberen te onderscheppen en dat dit mislukt is en dat die (de Oekrainse raket) in Polen terecht is gekomen.
 

phtvs

Sysop
Admin
inmiddels vermoeden de Amerikanen dat de raket mogelijk uit Oekraïne afkomstig is
Na een spoedoverleg van wereldleiders op de G20-top in Bali, met onder anderen ook voorzitter van de Europese Raad Charles Michel, zei Amerikaans president Joe Biden dat het „onwaarschijnlijk” is dat de raket vanuit Rusland werd afgevuurd. Dat blijkt volgens Biden uit de eerste bevindingen, waaronder het traject dat het projectiel aflegde.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/172...eer-om-raket-in-polen-dit-weten-we-tot-nu-toe
 

phtvs

Sysop
Admin
Je begrijpt me verkeerd; als het een Oekrainse raket was, zouden we dan met een artikel 5, Oekraine plat gaan gooien... en dus indirect Rusland helpen.

ah dan had ik dat idd verkeerd begrepen, excuus.

Maar Oekraïne zullen ze niet zomaar plat gooien. Maar als dit een bewuste actie is van Zelensky, dan denk ik dat de steun aan Oekraïne wel klaar is.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Wellicht een typ foutje of de handleiding niet goed gelezen:

Coördinaten centrum Kyiv: 50.4501° N, 30.5234°E
Coördinaten centrum Lviv: 49.842957 ° N, 24.031111° E

Typfoutje: 50.4501° N 24.031111° E

Laatst genoemde licht hemelsbreedte ruim 8 kilometer van de inslag in Polen (50.474589, 23.923253).
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik zie noch de logica, noch het voordeel voor Oekraine van een WW3, waarin het waarschijnlijk van de kaart wordt geveegd.

Ik bedoelde te zeggen dat het mij logisch lijkt dat Oekraine wil dat de Navo zich ermee bemoeid,
niet dat ze op WW3 zitten te wachten...
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelensky is naar mijn stellige indruk degene die al maanden lang niets anders wil dan doorvechten, zonder veel consideratie met zijn eigen volk. Die, wil m.i. liever een verdere escalatie dan onderhandelen. De circa 40.000 burgerslachtoffers en 100.000 militaire, zijn ook deels aan hem te wijten. Zullen we zeggen, 69.999 op zijn konto, en 70.001 op dat van Putin? Putin is geen beste, maar die Zelensky is evengoed een onversneden massamoordenaar, en die zou dan terugschrikken voor een false-flag operatie? Dit locale conflict is niet te vergelijken met Hitler's aspiraties indertijd, en het gevaar dat daarvan uitging. Maar misschien meer met de golfoorlog die we indertijd zelf (mede) begonnen. Alle ellende tot nu is de inzet (wat land met overwegend Russisch-gezinden) m.i. gewoonweg niet waard geweest. In Cyprus vonden we de Turkse inval indertijd ook niet zo'n probleem, maar nu... 140.000 doden en gewonden..., alsof het niets is, en waarom? Ik heb te doen met hen en hun naasten, en vraag mij af, welke "winst" er voor hen in heeft gezeten. Dood is dood, en dat voor wat m2 grond en economische ellende in geheel Europa. Daarnaast speelt er nog het grote gevaar van een WW3. Of die raket nu bewust door de Oekraïne op Polen is afgevuurd of niet, het kan zomaar een wereldoorlog ontketenen. In die Zelensky zie ik momenteel het grootste gevaar, helaas. Ook een fout vriendje.

[mod]de man heet Zelensky[/mod]
 

marzman

Diehard Prepper
De wereldleider reageren gelukkig allemaal wel redelijk rustig. Dit had inderdaad flink kunnen escaleren naar een grotere oorlog, lijkt dan toch de eerste keer dat Rusland de waarheid heeft gesproken in dit conflict.
 

RockyFlats

Ruttaan
De wereldleider reageren gelukkig allemaal wel redelijk rustig. Dit had inderdaad flink kunnen escaleren naar een grotere oorlog, lijkt dan toch de eerste keer dat Rusland de waarheid heeft gesproken in dit conflict.

@marzman , de eerste keer? Bedenk, dat wij ook hier onderhevig zijn aan propaganda... Volg je de mainstream media dan wordt je behoorlijk in de maling genomen. Behalve in die gevallen misschien, dat verdraaien van feiten onmogelijk is.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt door een moderator:
Als poetin geen raketjes afschiet had Oekraïne zijn luchtafweer niet hoeven te gebruiken.

Pardon, @Hermanusb , dit was geen luchtafweer-raket maar een Polen-decimeer-raket. Bovendien, haha, blijft Zelensky volhouden dat het een Russische raket was die daar insloeg. Zo weet ik er nog wel een paar. Schiet iemand dood met een Makarov pistool en geef de Rus de schuld... Of gebruik een M16 en leg de schuld bij de Amerikanen. En een "hij schoot op mij". Bij het arrondissementsparket in Amsterdam horen ze dit soort onzinargumenten wel vaker, over en weer, van criminelen. Tot zover, ligt het wel in lijn daarmee, denk ik. Nu de strafmaat en de uitvoering nog. ;)
 

marzman

Diehard Prepper
Pardon, @Hermanusb , dit was geen luchtafweer-raket maar een Polen-decimeer-raket. Bovendien, haha, blijft Zeliskadronsky volhouden dat het een Russische raket was die daar insloeg. Zo weet ik er nog wel een paar. Schiet iemand dood met een Makarov pistool en geef de Rus de schuld... Of gebruik een M16 en leg de schuld bij de Amerikanen. En een "hij schoot op mij". Bij het arrondissementsparket in Amsterdam horen ze dit soort onzinargumenten wel vaker, over en weer, van criminelen. Tot zover, ligt het wel in lijn daarmee, denk ik. Nu de strafmaat en de uitvoering nog. ;)

Een machinegeweer is ook geen luchtafweergeschut, maar dat wordt ook gebruikt. Je moet roeien met de riemen die je hebt.

Overigens zijn de russen even creatief, want die gebruiken ook luchtdoelraketten op gebouwen. Het geeft wel aan dat het niet zo professioneel is allemaal, bij een directe bemoeienis van de NAVO is het waarschijnlijk vrij snel klaar (de VS en de Wagner groep hebben eerder tegenover elkaar gestaan en toen was de VS ook verbaasd over het amateurisme en gemak waarmee ze die konden uitschakelen).
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Vergis je niet in Rusland. Afganistan heeft aangetoond dat moderne wapens ook niet alles is wat de uitslag bepaald. En het sentiment kan zomaar omslaan als het moederland aangevallen wordt. Dan gaan er meer mensen naar het front. Leven is altijd al goedkoop geweest in Rusland.
20 miljoen doden aan de kant van Rusland in WW2 was niet door de goede tactiek en uitmuntende bewapening.
En wat dat betreft is hun systeem niet verandert.
Een machtswissel in Rusland en dan een pas op de plaats door Zelenskyj zou het beste zijn.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
1668782183430.pngde vraag is nu of dit een test was of dat ze echt het einde van de voorraad zien.
 

phtvs

Sysop
Admin
Bekijk bijlage 23409de vraag is nu of dit een test was of dat ze echt het einde van de voorraad zien.

Vooropgesteld dat het idd klopt dat het een Kh-55 was. Dat zijn gewoon raketten die ook uitgerust kunnen worden met een kernkop. Ook de NAVO heeft (kruis)raketten die uitgerust kunnen worden met kernkoppen. Dat betekent niet dat ze de kernkop verwijderd hebben want die dingen zijn gewoon uitgerust met normale explosieven. Ze kunnen er eventueel een kernkop opschroeven.
Het is wensdenken dat Poetin bijna door zijn raketjes heen is. Die heeft er echt wel ruim voldoende op voorraad voor het geval Rusland zelf aangevallen wordt.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het lijkt mij dat je dat soort dan bewaard om als laatste te gebruiken. Anders zit je strak met kernkoppen en geen raketten om ze te vervoeren.
En zoals het er nu uitziet schieten ze er gewoon op los. Dus dan kan je ook de oudste rommel de lucht in sturen.
Maar ik ben geen expert maar dat lijkt mij.
 

RockyFlats

Ruttaan
bij een directe bemoeienis van de NAVO is het waarschijnlijk vrij snel klaar
@marzman , dat is wel waar, maar waarom al die haast?
We moeten ons er immers wel goed op kunnen voorbereiden.
Ik adviseer dan nu: VIATICUM! ;)

"Last rites are a way to bring peace to those approaching death. They’re often associated with Catholic funerals, though they actually take place during the dying person’s final days. The formal name form this practice in Catholicism is Viaticum. This is a type of Holy Communion given to someone who is dying. It also includes specific prayers and ceremonies"
 

RockyFlats

Ruttaan
Een machtswissel in Rusland en dan een pas op de plaats door Zelenskyj zou het beste zijn.
@logan1202 , ik denk dat we zelf de touwtjes in handen hebben. Het allerbeste zou zijn om onze handen er z.s.m. vanaf te trekken, en zo de partijen snel tot onderhandelen te dwingen. Goed beschouwd zijn "wij" het geweest, die ons natuurlijk weer eens hebben bemoeid met zaken die ons m.i. niet aangaan, en de ellende daar hebben vergroot. Kennelijk dwangmatig, konden we het weer niet laten. Hadden we nu "een patient" geweest, dan hadden we toch wel de nodige onderzoeken gehad en zaten we nu in behandeling in de psychiatrie, op een gesloten afdeling. ;)
 

phtvs

Sysop
Admin
En weer een 'onverwacht' overlijden....

Minister van Buitenlandse Zaken van Wit-Rusland plots overleden
Voorafgaand aan de presidentsverkiezingen en de daaropvolgende massale antiregeringsprotesten in 2020 was Makej betrokken bij initiatieven om de betrekkingen tussen Wit-Rusland en het Westen te verbeteren en spuide hij kritiek op Rusland.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/219...nlandse-zaken-van-wit-rusland-plots-overleden

Woonde deze week een conferentie bij van de veiligheidsorganisatie CSTO, van voormalige sovjetrepublieken. Daar waarschijnlijk gesnackt met een lekker dipsausje met een wat vreemde smaak?
 
Bovenaan