• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pensioen voortijdig opnemen.

D

Deleted member 192

Gast
Ik ben een financiele nitwit!
Maar.
Gezien de berichtgeving in de media over de pensioenstatus van oa het ABP.
Ik ben dus overheidsdienaar.( Geloof me, toen was het een goed idee 30 jaar geleden).
Verplicht bij het ABP.
Kan ik als 50tigger mijn pensioen uit laten betalen door het ABP en dit geld investeren in goud/zilver?
Levert mij denk ik meer op dan het ABP.
Terwijl ik dus door blijf werken als ambtenaar( ja, ik werk echt. En veel en hard..).

Overigens toen ik begon met werken zijn er allerlei afspraken gemaakt. Doch deze zijn eenzijdig opgezegd door de politiek. Mag ik nu dan ook eenzijdig opzeggen mijn pensioenbetaling opzeggen..:rolleyes:
 

Weihrauch

Prepper
De enige optie die je hebt bij het ABP is om met vervroegd pensioen te gaan wanneer je 60 bent. Eerder kun je op geen enkele manier bij je geld komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik ook een gedeelte bij het ABP staan (schrik niet want wanneer ik met m'n pensioen zou gaan zou dat maar liefs €45 per jaar opleveren en het word met de lage rentes alleen maar minder)
Vaak kun je kleinere bedragen wel laten uitbetalen maar niet als je al zolang pensioen opbouwt.
Dit jaar is het pensioen van m'n werk veranderd waardoor m'n eigen bijdrage aan het pensioenfonds is komen te vervallen en betaald de werkgever de volledige premie waardoor we het maandelijks nu iets gemakkelijker hebben en proberen we dat geld te investeren voor de toekomst want ben er eigenlijk wel overtuigd dat er over 37 jaar (pfff zo lang nog) :lol:geen pensioen meer is..
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

markske

Diehard Prepper
Afgaande op de manier waarop de huidige overheid met geld en zo om gaat, is zelf doen slimmer... als je kan. Zelf proberen iedere maand wat opzij te zetten en te investeren in PM, vastgoed, grond of iets anders dat redelijk waardevast is, lijkt me slim, maar je moet kunnen natuurlijk, wat niet iedereen gegeven is. Maar als je NU al niets kan sparen, hoe denk je je oude dag te gaan slijten?

Nu nadenken over wat gaat/kan komen, altijd verstandig.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben een financiele nitwit!
Maar.
Gezien de berichtgeving in de media over de pensioenstatus van oa het ABP.
Ik ben dus overheidsdienaar.( Geloof me, toen was het een goed idee 30 jaar geleden).
Verplicht bij het ABP.
Kan ik als 50tigger mijn pensioen uit laten betalen door het ABP en dit geld investeren in goud/zilver?
Levert mij denk ik meer op dan het ABP.
Terwijl ik dus door blijf werken als ambtenaar( ja, ik werk echt. En veel en hard..).

Overigens toen ik begon met werken zijn er allerlei afspraken gemaakt. Doch deze zijn eenzijdig opgezegd door de politiek. Mag ik nu dan ook eenzijdig opzeggen mijn pensioenbetaling opzeggen..:rolleyes:

Helaas kun jij waarschijnlijk niet het pensioen opnemen. Wanneer de jaarlijkse uitkering lager is dan +\- 465 euro spreek je van een klein pensioen en kun je deze laten uitbetalen (@Vempain kan dat dus wel). Als ik Vempain was zou ik het kleine pensioen uit laten betalen OF een waarde overdracht naar het huidige pensioenfonds laten doen.

Geld wat jij en je werkgever hebben ingelegd bij het ABP wordt momenteel Russisch roulette mee gespeeld om aan een fatsoenlijk rendement te komen straks toch nog iets te kunnen uitkeren. Ik zou er niet op rekenen dat je tegen de tijd dat jij met pensioen gaat nog veel gaat krijgen, dus moet je zelf iets gaan regelen voor de oude dag. Aan de andere kant heb je als ambtenaar bij het ABP jarenlang zelf geen bijdrage te hoeven doen in de pensioenpot. De werkgeven betaalde in het verleden de volledige dotatie.
 

petroman

SHTF Expert
Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarvan aleen de conclusie is blijven hangen: je kan je opgebouwde pensioen opnemen/opvragen als je gaat emigreren.
Dat klinkt zwaar maar als je in Belgie gaat wonen of Duitsland geldt dat ook.
Of dit nog steeds kan weet ik niet. Ik praat al weer over een paar jaar geleden.
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot overmaat van ramp zijn de pensioengelden besteed in de wapenindustire.

Pensioenfondsen en de oorlogsindustrie
[MOD]Niet werkende link verwijderd[MOD]
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Jerommeke

Prepper
Zolang je je nederlandse nationaliteit behoudt en je bent woonachtig in het buitenland dan kan je altijd beroep doen op uw pensioen die je hebt opgebouwd in nederland. wijzig je van paspoort en je leeft in het land waar je een paspoort heb aangevraagd en je nederlandse paspoort is verlopen dan kan het zijn dat je je nederlandse nationaliteit kwijt raakt dus ook uw pensioen. Conclusie; is zorg dat je altijd een geldig nederlands paspoort bezit en wees op tijd met een nieuwe aan te vragen. doe dit in het land waar je woonachtig ben en ga daar naar de nederlandse ambassade en doe het niet in nederland want in nederland moet u kunnen aantonen dat u het nederlandse nationaliteit bezit en in sommige gevallen kan dit een lastig pakket worden. voorbeeld: een uitreksel bij de gemeente aanvragen en klaar ben je .......... MAAR! in sommige landen en engeland is er een van, daar wordt je nationaliteit niet geregistreedt want zeggen ze je heb een nederlands paspoort dus ben u nederlands, wat best logisch is. Het enige wat op dat moment helpt is je bewijs van uitschrijving (krijgt u bij de gemeente als u zich uitschrijft uit het gemeente bestand dus ook uit nederland). Geloof me dit is het enige papiertje dat je kan helpen en ik hoor u al denken ik heb mijn geboorte bewijs nou die kan je ophangen aan de muur boven de toilet want daar heb je niks aan op dat moment. De reden is dat iedereen in nederland twee pasporten mag hebben dus dat wilt zeggen je mag een andere nationaliteit mag aannemen dit komt uit onze multi culturele samenleving in nederland (spreek uit eigen ervaring).
 

stijn

Prepper
Nou ik begin het ook wel warm te krijgen om eerlijk te zijn wist ik er niet zoveel vanaf totdat een familielid me aanspraak en ik geen antwoord had. Een collega wees me op dit artikel en het was me al een stuk duidelijker misschien heeft iemand van jullie er ook wat aan staat hierop http://www.verantwoordinvesteren.nl/29012016/abp-onder-de-dekkingsgraad/
Succes ermee mocht iemand nog goede ideeën hebben voor slimme investeringen hou ik me aanbevolen in betreffend topic
 
J

jobs

Gast
Het dekkinsggraad geleuter is deels nep.
Men heeft het niet over rendementen maar over rekenrente.
Rekenrente omdat dat de rente is waartegen men (fictief) de belegde gelden wegzet als het tot uitkeren van het pensioen overgaat.
De rekenrente lijkt op de lage spaarrente omdat soortgelijek functionaliteit wordt gebruikt.
Dat men in tijden van deze vreemde monetaire situatie de regels niet aanpast (maar een klein deel uit het beleggingsverhaal halen bij uitkering, als dit op is herhalen) is tekenend.
Men steelt hiermee (met ZIRP, NIRP en de starre regels) koopkracht uit de toekomst, ook van de nu nog werkenden.
Dat nu is het intellect van de toezichthouder, DNB.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flex
Bovenaan