• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

pinephone

Candyman

Diehard Prepper
Mijn Pinephone is binnen, een beta versie van een linux smartphone.
Het is een beta versie dus verwacht er niet al te veel van.
De telefoon werd geleverd met Manjaro als besturingssysteem dat is gebaseerd op Arch linux.
Uit de doos moest er gelijk een update binnen gehaald worden, voor deze telefoons komt er momenteel om de dag een update uit.
Manjaro was niet echt mijn ding en aangezien ik betere ervaringen heb met Mobian wat gebaseerd is op Debian besloot ik die te installeren.
Een nieuw besturingssysteem installeren is echt makkelijk met deze telefoon, geen last van een moeilijke bootloader of recovery.
Mobian doet het redelijk, nog niet geschikt voor dagelijks gebruik maar leuk om erbij te hebben en de ontwikkelingen gaan snel.

De reden dat ik deze telefoon heb aangeschaft is dat de huidige smartphone's van Google en Apple steeds meer op een persoonlijke black box gaan lijken.
Deze telefoon heeft een heel ander besturingssysteem en hardware knoppen voor de modem, camera e.d
download.jpeg
Het is wel vervelend dat de knoppen dusdanig klein zijn dat je ze met een naald moet omzetten en dat de GPS in de modem zit.
Dus het is niet mogelijk om het netwerk signaal uit te zetten en GPS aan te laten.

Aangezien het geen toestel van Google of Apple is werken ook de apps niet.
Er is wel een manier om via Anbox apps van Google werkend te krijgen maar ik ga geen Linux telefoon kopen om er vervolgens Android apps op te zetten.
Dit toestel lijkt meer op een mini desktop.
Er zit een apparaatje om het beeld via hdmi naar je monitor te streamen, ik heb het geprobeerd maar werkt ook nog niet optimaal.

Al met al leuk toestel voor de prep, niet afhankelijk van Google en Apple maar tot nu toe alleen interessant voor mensen met basiskennis van Linux.

Het toestel is hier te bestellen: https://www.pine64.org/
 
Bovenaan