• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppers zakmes , wat wel en wat niet aanwezig moet zijn volgens jou

F

frans81

Gast
Ik heb zojuist 1 reactie verwijderd binnen @Nomad zijn Review omdat ik vond dat ik Off Topic ging .
Iedereen wil maar meer en meer op zijn zakmes en fabrikanten spelen daar op in .
En alhoewel ik zeker weet dat die Fabrikanten er zich van bewust zijn dat vele zakmessen frustraties oproepen , ze toch in de productie blijven .
Zelf vind ik dat er alleen het hoog nodige op moet zitten en niet meer dan dat . Vooral ook die kleine onzinnige uit het heft te Toveren miniscule verzinsels , die je binnen een bepaalde tijd alweer kwijt bent of beschadigt heb zodat gebruik al niet meer kan .

DE Luxe Victorinox die ik op de foto laat zien heb ik een keer bijna aangekocht toen een Winkel in ijzerwaren de deuren ging sluiten . Zwaar onder de prijs mocht het weg .
Vlug naar huis Pinpas halen ( Had te weinig contant bij mij ) en tijdens het fietsen was ik het Ontwerp van het mes aan het Brainstormen .
Wat overbleef was dat ik me besefte dat ik geen Vitrinekast had .
Ja want alleen daarvoor is het geschikt . Geen mens die zo'n mes tijdens een Noodsituatie ( of gewoon zo maar omdat je het een uitdaging vind hoe lang het duurt voordat je het wil Vermoorden Haha ) zonder zware Antidepressiva kan gebruiken .

De Gewone Defensie Uitvoeringen ( Net als in @Nomad zijn review Topic ) en net iets zwaarder kwa constructie voldoen prima .

Van deze op de foto zie ik heel graag een Positieve in / uit de praktijk tot stand gekomen Review verschijnen .


big-swiss-army-knife.jpgBig.jpg
 

AWOL

Prepper goeroe
@frans81 het model op jouw foto was ook nooit bedoeld om werkelijk te gebruiken maar is inderdaad een "showcase" dus promotiemateriaal van alle tools die Victorinox op haar verschillende modellen heeft zitten. Het is een gimmick.
 
F

frans81

Gast
@frans81 het model op jouw foto was ook nooit bedoeld om werkelijk te gebruiken maar is inderdaad een "showcase" dus promotiemateriaal van alle tools die Victorinox op haar verschillende modellen heeft zitten. Het is een gimmick.

Nou je wil niet weten hoe ze mij in de Winkel het mes aan het Promoten waren en dat het allemaal wel mee viel .
Ik was nog Jong en Impulsief :(
De Flinke korting deed het volgens mij en ik wilde bijna geloven dat het een doordacht ontwerp was .
Volgens mij was het iets van 160 Gulden .
Door het tonen van deze Giant leg ik vooral de nadruk op onzinnig aanwezig op een zak mes .
Er zijn genoeg veel kleinere modellen waar ook TE op zit en spulletjes die je zo kwijt bent maar wel voor betaald .
 

AWOL

Prepper goeroe
Het mes dat ik het meest gebruik is de Victorinox Spartan. Ik waardeer de tandenstoker en pincet wel, komen toch regelmatig van pas.
De spartan heeft vrijwel alles dat je het meest gebruikt. Ook al heb je tegenwoordig nauwelijks nog een kurkentrekker nodig is deze toch verdomde handig om knopen te ontwarren. Koop er als brildrager zo'n klein schroevendraaiertje bij die je erin kunt schroeven en je hebt nog meer nuttige functionaliteit.

Een huntsman vind ik ook een aardige en zou ik wel willen hebben, s wel wat dikker dan de spartan maar zit zo'n beetje alles op dat handig is "in het wild".

Overigens, de speld waar we het eerder over hadden is handig bij het doorprikken van blaren en bij splinters.

Spartan:

Spartan.jpg

Huntsman:

victorinox_huntsman_rood_1.jpg
 
F

frans81

Gast
De eerste die ik kwijt raakte in de bossen was een Victorinox Hunter . Op de zelfde dag gekocht toen mij die Giant werd aangeboden en ook bij dezelfde winkel .
35 Gulden heb ik het gekocht . Het is een iets groter formaat dan standaard .
Mes beviel mij prima .
Nu draag ik de messen aan een koord vast in de jaszak of riem .
Ik had de rode uitvoering .

VICTORINOX%20HUNTER%20KNIFE%20-%20OLIVE%20DRAB.jpg Victorinox_Taschenmesser_Hunter_OD.jpg Victory.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Ben het helemaal met je eens @frans81, of het nu om zakmessen, multitools of andere gadgets gaat, des te meer functies ineen, des te onhandiger de tool.

Een Victorinox of multitool is gewoon een handig ding door een paar veel gebruikte functies te combineren en zelfs daar worden al vele compromissen gedaan. Als mes is het geen vervanger voor een echt mes, zaagje, schaartje idem. De schroevendraaiers zijn bij zowel Leathermans en Victorinox tools toch vrij makkelijk te slopen en van de Victorinox kurkentrekker heb ik er al twee afgebroken, durf met een geleende dan ook geen fles wijn meer te openen. :lol:

Alle multi 'dingen' leggen het af tegen specifieke tools.

Ik zweer bij vaste messen, vind een klapzaag al een compromis en heb een compact, robuust schaartje in m'n rugzak (wonderbaarlijk krachtig ding). Enige multitool is een LM Sidekick, zo'n tangetje vind ik verrekte handig en knipt zelf Heras hekwerk.

Verhip, ik heb toch een victorinox aan m'n sleutelbos, zo'n mini ding met die fijne tandenstoker. Enige wat ik gebruik. :)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik heb een eenvoudige SOG multitool welke in een foedraaltje aan de riem hangt. Mes is al 15 jaren mijn vaste metgezel. Helaas afgelopen zomer is het vijltje gesneuveld, brak in eens in 3 stukken... Weet alleen niet of er een winkel is in Nederland waar ze reserve deeltjes verkopen voor SOG messen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Ik heb een eenvoudige SOG multitool welke in een foedraaltje aan de riem hangt. Mes is al 15 jaren mijn vaste metgezel. Helaas afgelopen zomer is het vijltje gesneuveld, brak in eens in 3 stukken... Weet alleen niet of er een winkel is in Nederland waar ze reserve deeltjes verkopen voor SOG messen.

Stuur ze eens een mailtje, wellicht moet je het dan opsturen maar een beetje merk zou het vijltje gratis vervangen. Daarom koop je toch dat dure spul?
 
F

frans81

Gast
Ik heb een eenvoudige SOG multitool welke in een foedraaltje aan de riem hangt. Mes is al 15 jaren mijn vaste metgezel. Helaas afgelopen zomer is het vijltje gesneuveld, brak in eens in 3 stukken... Weet alleen niet of er een winkel is in Nederland waar ze reserve deeltjes verkopen voor SOG messen.

Adola is de Importeur . Even bellen en dan weet je meer .
Zie link twee voor modellen aldaar .

https://www.google.com/url?q=http:/...ds-cse&usg=AFQjCNFZRFvu5xv0eh9PTR_XJEWwv8AQtA

http://www.sogknives.nl/producten/#!offset=0&orderby=name&direction=DESC&q=tool&price1=&price2=&
 

Richard434

Prepper goeroe
Mijn zakmes is precies wat de naam zegt, een mes wat ik (veilig) in mijn broekzak kan meenemen.
Ik pak hem standaard als ik dozen open moet snijden op mijn werk, van die strap-banden moet doorsnijden etc.
(overigens is dit mijn standaard zakmes:
https://www.outdoorsupply.nl/survivalmes-bones-black-ce-buck.html )


Als ik een schroevendraaier nodig heb, dan pak ik die.
Maar ik kom dan ook zelden ergens waar geen gereedschap (ter mijn beschikking) is.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Mijn Victorinoxje is echt een basic ding. Hij stamt nog uit de tijd van voor de tandenstoker, kruiskopschroevendraaier, en het pincet. Er zitten twee mesjes op, waarvan de ene wat groter dan de andere. Verder een schroevendraaier met flesopener, een stevige kurkentrekker, een blikopener, een priem annex boor annex pijpenschraper, en een ringetje voor een lanyard. Wat ik het meest gebruik zijn het grotere mes, de kurkentrekker, de priem, en de schroevendraaier, en lang niet altijd voor het doel waarvoor ze bedoeld zijn.

Zoals ik al meerdere malen verkondigd heb, hangt mijn mes met een touwtje aan een lus van mijn broek, en daardoor heb ik hem nog steeds, want hij is wel vaker uit mijn broekzak gevallen,
 

Nomad

Diehard Prepper
Mooi topic. Ik kan me er voor een heel groot deel in vinden.

Mijn 'trouwe' mes, wat ik sinds mijn 9e bij mij draag is toch al één van de dikkeren. De Handyman van Victorinox is niet de dunste en zeker ook niet de lichtste.
Ik geloof dat het eerstvolgende model de SwissChamp is, het meest bekende dikke Zwitsers zakmes.

Momenteel ligt hij klaar voor verzending voor garantie (moet hem nog steeds opsturen) en heb ik een andere bij me (Cybertool). Ik mis diverse functies uit mijn mes dagelijks. In het dagelijks leven heb je niet altijd een zaag, tang of schaartke nodig. Maar uit ervaring weet ik dat ik het bijna dagelijks toch gebruik.

De tooltjes in de schalen zijn matig handig. Het pincet van Victorinox is het meest gebruikte pincet wat ik heb. Het kleine schroevendraaiertje gebruik ik regelmatig om bril schroefjes mee aan te draaien. De blapen gebruik ik regelmatig (pro-tip, stop hem onder je hook-tool om van je hele mes een pen te maken!).
De spelt heeft weer zijn eigen legio aan toepassingen en de tandenstoker, tja, die is voor de show.

In het verleden ben ik wel eens wat kwijt geraakt, doorgaans komt dat door uitlenen of niet direct terugstoppen van het gereedschapje. gelukkig kosten ze niet veel.
Zo rond 1998 sloeg het noodlot toe, mijn zakmes verloren. Ik was net zo verloren. Het geld wat ik aan de kant had om voor iets anders te sparen moest er direct aan geloven en ik heb de Handyman direct weer gekocht. Stiekem hoop ik dat ie ooit nog weer terecht komt, laats dacht ik, zou ie achter de trap zijn gevallen?

De bottomline is denk ik; waarvoor wil je het mes?
Is het om te showen? Dan maak je wel indruk met een SwissChamp. Zoek je louter functie? Dan zijn er legio modellen die mogelijk precies bieden wat jij zoekt.
 

DeltaFox

Survivor
Ik heb een Coldsteel Recon 1 mini en als ik hem vergeet, voel ik mij net zo naakt als wanneer ik mijn GSM vergeet. Het is een mooi formaat vouwmes waar nogsteeds geen speling op zit.
Ik heb wel eens zitten denken aan een multitool, maar ik zou hem bijna niet gebruiken bedachten mij. Dus alleen voor noodgevallen.
Onder het mom van downsized in de zin van functies kwam ik op de skeletool van Learherman uit. Geen idee wat de recensies zeggen....
 

Nomad

Diehard Prepper
Oo wat ben ik zot van mijn opinel nr.8 carbon staal.
Hoe bevalt dat mes? Ik heb begrepen dat die roestgevoelig zijn? Heb je daar geen last van als je die in je broekzak draagt?

...als ik hem vergeet, voel ik mij net zo naakt als wanneer ik mijn GSM vergeet.
Ja, dat gevoel ken ik. Vreselijk! Ik kan je vertellen, ik vergeet liever mijn GSM dan mijn mes!
Het is ook irritant als je hem niet bij je mag hebben, op het vliegtuig bijvoorbeeld. Dan gaat hij in het ruimbagage en zodra het kan DIRECT mijn broekzak weer in!
 

AWOL

Prepper goeroe
Hoe bevalt dat mes? Ik heb begrepen dat die roestgevoelig zijn?

Er zijn uitvoeringen in carbon staal en RVS, de carbon versie roest inderdaad gemakkelijk en moet je dus geolied houden (of vet althans). Koop er eens één om te proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten.
Je kunt het handvat ook nog eens makkelijk aan je eigen smaak aanpassen. Het zijn fijne mesjes en zijn heel licht dus goed te dragen in een broekzak. Mes kan ook in gesloten toestand worden "gelocked" dus in die zin ook veilig.

Bovenste origineel, daaronder mijn eigen fabricaat.
Dit zijn beide #7 ipv #8, de #7 is net wat korter en dan vind ik de "fishtail" irritant in de hand, maar dat kun je dus aanpassen. De #8 is groot genoeg dat ik daar net geen last van heb met mijn medium handen.

20090415002.jpg
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Voor mij hoeft een zakmes niet zo uitgebreid te zijn. Heb een soortement van Huntsman zo op het eerste gezicht. Veel meer dan het grote mesje, de platte schroevendraaier, pincet, schaartje en tandenstoker gebruik ik niet. Oh ja een enkele keer het zaagje. Verder gebruik ik het dus niet zo veel, dus het voldoet ruimschoots aan mijn wensen.
 

janvanloon

Senior Prepper
Het regent niet in je broekzak, dat klopt, maar je broek word wel vochtig ( als je vaak buitenzit toch ), en in de zomer door het zweten krijg je ook vocht...
Dus roest vorming ( als je hem niet genoeg gebruikt ) gebeurt wel ;)
Met een opninel kun je wel niets verkeerd doen.
Victorinox ook niet ( levenslange garantie he ). Zelf heb ik de officer uitvoering aan de sleutelbos zitten ( die met het zaagje en zonder de schaar versie ). De zaag erop gebruik ik vaak voor het maken van vallen/vuurboog.
Een leatherman hangt aan de riem. En een spyderco heb ik altijd bij me ( top dingen ).
 
Bovenaan