• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Project Rocky Energy - stoken zonder (gas) te stoken

Hoe stook jij "de hut" warm, en heb je de stookwijze aangepast of denk je erover om dat te doen?

  • ik stook nu (alleen of ook) met een andere warmtepomp dan een airco

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik ben (nagenoeg) off-grid, en verzorg (nagenoeg) zelf in mijn energie

    Stemmen: 0 0.0%

  • Totaal aantal stemmers
    15

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Beste mensen, @martin, onze innemende grijze eminentie, zei afgelopen augustus benieuwd te zijn naar mijn pogingen om het energievraagstuk in mijn plaggenhut te meesteren. Nu het hier buiten plotsklaps 2,5C is geworden, wordt het wel steeds interessanter, voor mij althans. Ik heb mijn plan om te gaan stoken met airco's (lucht-lucht warmtepompen) doorgezet en heb hier inmiddels zo'n 4 weken twee MHI 3,5 kW single-split airco's in bedrijf. Ik ben met ingang van 1-11-2022 het huis alleen met die airco's gaan verwarmen, nadat eind oktober mijn energiecontract afliep. Aardgas gebruiken wij sindsdien nog alleen voor warm water en koken, en heel af en toe voor een infrarood-gasheater in een "man-cave" schuurtje. En tot nu... ging dat prima.
1668845669378.png

Martin overdrijft kennelijk graag, maar gaf feitelijk de aanzet tot dit (volgens hem) echt interessante draadje... ;)
"Om er echt een interesant draadje van te maken kan je een nieuw draadje starten met als naam "Project Rocky energy" en dan alles van aanschaf/aanleg/kosten/comfort/tegenvallers/gezeur partner die het te koud/lawaai/tochtig is/hoe op extreem koude dagen/vochtproblemen/schimmelvorming/krukdroge ruimte/etc etc/ posten"

Zo gezegd, zo gedaan!:thumbup:

Nu wil ik er natuurlijk geen monoloog van maken, dus nodig ik iedereen graag uit om hier de eigen ervaringen te delen. En dan vooral over ieders manieren om de plaggenhut warm te houden en de energiekosten zo laag mogelijk te houden, ook met tips en tricks voor elkaar. Kortom: voel je zelf ook "Rocky" and ... let's rock!

Nu is er in diverse draadjes al wel het een en ander geschreven over dit onderwerp, en spring ik maar het beste middenin mijn ervaringen, om nadien mijn situatie verder toe te lichten. In dit draadje wordt zo een ratatouille hoop ik (verzameling van zeer uiteenlopende zaken; mengelmoes) van ieders ervaringen, met (gelukkig) onze aliassen als houvast.

Ik heb een relatief klein vrijstaand huis waarvan de bovenverdieping behoorlijk geïsoleerd is, en nu de spouwmuren sinds enkele maanden ook. Het heeft voornamelijk dubbel glas, behalve een keukendeur, voordeur en twee kleinere ramen die nog van enkel glas zijn voorzien. Ik heb in de woonkamer een Mitsubishi Heavy SRK 35 ZSX single split airconditioning geinstalleerd in de woonkamer en een Mitsubishi Heavy SRK 35 ZS single split airconditioning in de hal. In de hal heb ik die exact tegenover de deuropening naar de trapopgang opgehangen, met het idee dat de luchtstroom (is prima te richten) naar wens ook precies daarin kan worden gericht en zo de bovenverdieping verwarmt. Dat blijkt goed te werken.
Hier de temperatuursensor op de overloop boven, nadat ik vanochtend op de timer de luchtstroom richtte, met de temperatuur even op 25C ingesteld. Het plaatje onder van de airco-app laat de huidige instelling zien. Door 21C aan te houden, worden andere ruimten nog voldoende tot 19-20C mee-verwarmd.

Screenshot_20221119-102951.png

Screenshot_20221119-102926.png

Screenshot_20221119-090034.png
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik had de primeur zie ik
wij letten al lang op ons gas gebruik en waren “ vroeger” slordiger met uitzetten vd kachel.
hij staat nu 1,5 graad kouder,
we hebben een dekentje op de bank liggen voor wie het kouder heeft maar niemand gebruikt hem.

vroeger stookten we 21 graden nu 19,5
 

RockyFlats

Ruttaan
Hieronder nog mijn energieverbruik over de eerste 17 dagen van november.
45 € (netto) is m.i. niet slecht, want zou wellicht 90-100 € (netto) kunnen worden per maand, terwijl ik voorheen met een 3-jaarlijks energiecontract toch wel 219 € (bruto) betaalde. De stroom-uurprijzen en gas-dagprijzen van Nextenergy maken het ook mooi om het stookgedrag daarop aan te passen. Bijvoorbeeld door een bovenverdieping een "warmte-boost" te geven in de nacht, zoals in de vorige post.
Screenshot_20221119-030003.pngScreenshot_20221119-030937.png
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Om jullie een idee te geven, onderstaand wat willekeurige elektra-uurprijzen en gas-dagprijzen van Nextenergy. Tegen het eind van iedere dag zijn allereerst de elektraprijzen voor de volgende dag bekend, en in de avond ook de gasprijs. Gratis stroom (of bijna gratis (netto)) komt ook wel voor, zoals op 7 november (geheel onderaan), en dan in de nacht even mooi doorwarmen...
Screenshot_20221115-004044.pngScreenshot_20221115-004122.pngScreenshot_20221115-004139.pngScreenshot_20221115-004206.pngScreenshot_20221115-004229.png
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Uitdaging wordt natuurlijk dat je er niet meer over hoeft na te denken. Dus prijs is gekoppeld aan een "slim ding" dat dan de CV of heater aanzet.
Mijn vraag wordt dan: wat nu als "iedereen" zo bijdehand gaat verbruiken.
Bij 0,09 euro/kWh stijgt de vraag dan ineens enorm, blijft de prijs dan laag of gaat die omhoog?
Ik vermoed dat de energie leverancier ook dit soort grafieken heeft maar dan andersom: wanneer is de vraag hoog en moet ik mijn prijzen dus ook hoog hebben?
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
De stroomprijzen voor morgen zijn inmiddels bekend. De gasprijs volgt later vandaag, maar zal dan ook wel zijn gestegen vermoed ik.

Enfin, het stoken wordt nu eenmaal duurder naarmate het kouder wordt, en is de gasprijs morgen hoger dan zo'n 45 cent dan is de airco voordeliger. Bekijk ik het stroomverbruik van vandaag 00:00 tot nu 17:30, airco huiskamer 4,29 kWh en airco hal 6,94 kWh, dan kan het tot 24:00 best totaal 16 kWh worden.

Tegen zo'n 0,20 €/kWh gemiddeld is dat 3,20 € (netto) voor een winterdag. En dat is lager dan de prijs die Greenchoice mij voor 1 m3 wilde laten betalen.

Via de airco's straks 80 kWh opgewekt vandaag, tegenover 10 kWh warmte uit 1 m3 gas van Greenchoice...

Screenshot_20221119-172746.png
 

RockyFlats

Ruttaan
Uitdaging wordt natuurlijk dt je er niet meer over hoeft na te denken. Dus prijs is gekoppeld aan een "slim ding" dat dan de CV of heater aanzet.
Mijn vraag wordt dan: wat nu als "iedereen" zo bijdehand gaat verbruiken.
Bij 0,09 euro/kWh stijgt de vraag dan ineens enorm, blijft de prijs dan laag of gaat die omhoog?
Ik vermoed dat de energie leverancier ook dit soort grafieken heeft maar dan andersom: wanneer is de vraag hoog en moet ik mijn prijzen dus ook hoog hebben?

Precies @petroman , automatiseren. Ik vind het leuk dat jij en @martin daar ook mee bezig zijn, en samen wassen we dat varkentje wel. Er zijn er vast meer die aanhaken.
Ik vermoed dat de stroomprijs-verschillen over een dag nog wel iets zullen afvlakken het komende jaar, maar in de nacht zal de stroomprijs voorlopig wel lager blijven. Tot ook de industrie en andere grootverbruikers hun stroomafname daarop hebben aangepast. Uiteindelijk zou het wel eens een bijna vlakke lijn kunnen worden, maar dat duurt volgens mij nog wel even.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Leuk/interesant draadje.

Tot vorige week was het bij ons allemaal prima te doen. En het is ook wel een sport geworden om zo min mogelijk gas te gebruiken. Als referentie hier mijn actueel kostenplaatje.

1668878750212.png

De maand is nog niet voorbij, maar als ik kijk naar vorige jaar dan zie ik:
1668878810904.png
En toen waren de prijzen aanzienlijk lager. Dus ja, een stuk bewustwording kan een flink verschil maken. En een milde winter helpt ook enorm.

Maar....
Ik krijg het vanaf vandaag niet meer op temperatuur met mijn 2000 Watt elektro kachel in de woonkamer.

Dit is de afgelopen 3 dagen:
1668878972755.png
En dit is mijn energieverbruik

1668879039464.png

Dus of de Zibro moet aan, of de CV.
Want besparen is leuk, maar om nu in een kamer te zitten met en temperatuur van 16 graden gaat me te ver.

Het standaard probleem komt om de hoek kijken. Hoe meer er een energiebehoefte is, hoe minder ik aan mijn zonnepanelen heb.
Dat zag er in september toch wat beter uit.
1668879300724.png

Om het plaatje nog wat duidelijker te maken hoe extreem we omgaan met ons gasverbruik:

:edit, snik, ik mag maar 5 plaatjes invoegen, ik ga verder in een volgend bericht.
 

martin

Mankinds only hope
Deel 2:

1668879480313.png

Dit is het gasverbruik. Dus ja, het kan wel maar is ook wel te danken aan de gunstige temperaturen.
Als het 10 graden zou vriezen zou het er anders uitzien.

@RockyFlats
Ik ga eens met jouw verbruik aan de slag. Ik begrijp dat een airco een beter redement heeft dan een normale elektro kachel. Ik zit meer met het gegeven dan ik aanzienlijk onder de nul zal uitkomen met mijn verbruik en ik hierdoor eigenlijk net zo goed onzuinig kan omgaan met elektro. Dat is alsnog treurig als je bedenkt dat een gedeelte van mijn energie zal zijn opgewekt door een gas/kolen centrale en ik dan vervolgens het verbruikt met een elektrische kachel.
 

RockyFlats

Ruttaan
Deel 2:

Bekijk bijlage 23437

Dit is het gasverbruik. Dus ja, het kan wel maar is ook wel te danken aan de gunstige temperaturen.
Als het 10 graden zou vriezen zou het er anders uitzien.

@RockyFlats
Ik ga eens met jouw verbruik aan de slag. Ik begrijp dat een airco een beter redement heeft dan een normale elektro kachel. Ik zit meer met het gegeven dan ik aanzienlijk onder de nul zal uitkomen met mijn verbruik en ik hierdoor eigenlijk net zo goed onzuinig kan omgaan met elektro. Dat is alsnog treurig als je bedenkt dat een gedeelte van mijn energie zal zijn opgewekt door een gas/kolen centrale en ik dan vervolgens het verbruikt met een elektrische kachel.

Mooi, al die gegevens @martin! Ik bekijk ze straks ook even op het computerscherm, maar kon een snelle enthousiaste reactie niet laten. Jouw Domoticz ziet er goed uit!
 

RockyFlats

Ruttaan
Deel 2:

Bekijk bijlage 23437

Dit is het gasverbruik. Dus ja, het kan wel maar is ook wel te danken aan de gunstige temperaturen.
Als het 10 graden zou vriezen zou het er anders uitzien.

@RockyFlats
Ik ga eens met jouw verbruik aan de slag. Ik begrijp dat een airco een beter redement heeft dan een normale elektro kachel. Ik zit meer met het gegeven dan ik aanzienlijk onder de nul zal uitkomen met mijn verbruik en ik hierdoor eigenlijk net zo goed onzuinig kan omgaan met elektro. Dat is alsnog treurig als je bedenkt dat een gedeelte van mijn energie zal zijn opgewekt door een gas/kolen centrale en ik dan vervolgens het verbruikt met een elektrische kachel.

Je levert toch terug, en krijgt daar een behoorlijke vergoeding voor? Dan loont zich de aanschaf van airco's vast nog voor deze winter. Misschien dat er wachtlijsten zijn, maar laat je leveren en installeer je zelf (desnoods met afpersen en kranen open draaien door een STEK monteur) dan kost jou dat een weekje tot levering en op een enkele zaterdag installeren. Ik weet hoe, en kan die kennis eventueel wel delen.
 

petroman

SHTF Expert
Maar er zit geen stopcontact in de buitenmuur waar de buitenunit dan komt te hangen/staan. Die moet dan ook nog aangelegd worden. Dat, plus de aanschafkosten, onderhoud, levensduur maken het prijsje per kWh/C.

Je zal eerst, denk ik, als dat mogelijk is naar een meetwaarde moeten zoeken waarmee je kan vergelijken.
Dat is niet alleen de kWh of gasprijs.
Als ik de CV op goedkoop daltarief laat loeien om het huis op te stoken , gelijk jij doet met je airco, dan kan ik denk ik wel wat m3 gas verstoken voordat ik de aanschafkosten voor de airco er uit heb. Pas daarna kunnen we vergelijken.

Dus net als mijn kenissen in Afrika: die zetten de douche kraan open. En gaan douchen of water gebruiken als er water uit de kraan komt, desnoods midden in de nacht.
 

RockyFlats

Ruttaan
Voor wie zelf wil installeren (en vacumeren), een opsomming van de specifieke gereedschappen die ik heb gebruikt. Daarnaast nog wat steeksleutels om de wartels aan te draaien, maar die heeft iedereen vast al in huis, en anders is De Action wel geduldig.

Ik kocht deze kit op Ebay, en heb daar eerder mijn auto-airco prima mee kunnen controleren en bijvullen (dus extra waarde). De slangen en het meter-kranenstel waren nu prima te gebruiken om mijn huis-airco's op druk te testen en te vacumeren.
Split-units zijn al afgevuld bij levering, dus alleen het volledig opendraaien van de beide kranen valt er na aansluiten en testen te doen (met een simpel inbus-sleuteltje).
1668887690802.png

Een setje dat je op de airco-unit aansluit, en waarmee je het ventiel onder druk kunt verwijderen. Dat is het mooist want zo hoeft de vacuümpomp niet over het ventiel aan te zuigen: het vacuüm zuigen van de leidingen gaat sneller en beter. De kant waar de metalen ventiel-sleutel uit steekt sluit je aan op de buitenunit, en de vacuumslang op de zij-ingang. Daarna met de metalen draaiknop links het ventiel losdraaien en de knop helemaal naar buiten trekken. De ventiel-sleutel en het ventiel trek je dan mee naar links tot voorbij het kraantje. Met het kraantje kan je het ventiel-bevattende-deel tijdelijk afsluiten tijdens het afpersen en vacumeren.
1668888447504.png

Een vacuümpompje van vevor.de:
1668888967242.png

Denk ook aan een mini-buizensnijder. Die zijn voor onder de 10 Euro te koop.


Dan nog een tool om de koperen buis van een "flare" te voorzien. Dat gaat heel gemakkelijk, met goed gereedschap. Het is even zoeken, maar mijn set kostte niet meer dan zo'n 60 Euro, en zier er exact uit als deze (alleen de buizensnijder links ontbrak). Kies er eentje met een zo'n glad verchroomd handle zoals deze. Het komt vast van dezelfde fabrikant, en het is een prima apparaat. Let er wel op, dat de set de juiste pijpmaten heeft, maar dat kan eigenlijk niet missen.
1668889827286.png

Het aansluiten van twee airco's kostte mij dus nog wel zo'n 200 Euro aan gereedschap, maar het heeft vast behoorlijk gescheeld t.o.v. het laten monteren en aansluiten. En, je kunt er later altijd nog service mee uitvoeren.

En, haha, wie er ooit eens gas op voorraad wil hebben, we zijn immers preppers...:
1668890576204.png
 

RockyFlats

Ruttaan
Maar er zit geen stopcontact in de buitenmuur waar de buitenunit dan komt te hangen/staan. Die moet dan ook nog aangelegd worden. Dat, plus de aanschafkosten, onderhoud, levensduur maken het prijsje per kWh/C.
@petroman, de netspanning-kabel kan door hetzelfde rond 70 mm gat in de muur naar buiten als de airco-leidingen, de aansluitkabel en de drainageslang. Uit een geaard stopcontact eerst door het gat naar de werkschakelaar buiten en vervolgens naar de buitenunit, waarna er van de buitenunit een 4-aderige kabel (aarde, 1, 2 en3) weer naar binnen gaat naar de binnenunit. Zelf monteren is de eerste winst, en gecompliceerd is het niet.
Je zal eerst, denk ik, als dat mogelijk is naar een meetwaarde moeten zoeken waarmee je kan vergelijken.
Dat is niet alleen de kWh of gasprijs.
Als ik de CV op goedkoop daltarief laat loeien om het huis op te stoken , gelijk jij doet met je airco, dan kan ik denk ik wel wat m3 gas verstoken voordat ik de aanschafkosten voor de airco er uit heb. Pas daarna kunnen we vergelijken.
Op welk daltarief wil je jouw gas-CV dan goedkoop laten draaien @petroman ? Dat daltarief is er helaas niet, het zijn in de regel vaste dagprijzen voor gas. Of ik moet mij heel erg vergissen?

En, hoe zit het dan met de aanschafkosten van jouw gas-CV-installatie? Dat was vast ook niet voor niets...
Bedenk ook, dat een gas-CV niet slijt zolang je het als back-up aanhoudt, maar ook dat je toch het eens zult moeten vervangen als je er wel mee stookt.
Ik zie mijn airco's als het stil leggen van de gas-CV (wordt stand-by back-up) en mijn airco's als "een vervroegde vervanging". De restwaarde van de CV is dus niet weggegooid, en de aanschafprijs van de airco's komen in de plaats van vernieuwing van de gas CV (op termijn nodig, bij doorstoken).

Je moet investeren, toegegeven, maar het is zeker geen dubbel- of weggegooid geld. Ga je er ook nog eens de daltarieven van elektra (die bestaan wel, en hoe...) erbij betrekken, dan wordt het helemaal feest, want dan is er eindelijk keuze. Een keuze die je met alleen gas niet hebt.

Ik kan naar believen op gas of elektra stoken, en altijd kiezen wat er op enig moment voordeliger is. Dat kan alleen als je ook over alternatieven beschikt. Op dit moment is het voor mij 0,42 Euro voor stroom (0,21/kWh) tegen 1,06 Euro voor gas (tarief voor morgen, kwam zojuist door). Reken maar dat het met die verhoudingen prima terugverdient!
Vandaag heb ik zo'n 80 kWh aan warmte opgewekt, kosten zo'n 3,20 Euro (netto). Dezelfde energie uit gas had mij 8 m3 gas gekost, en reken met jouw energietarief dan eens uit wat dat bespaart.
Komen er nog koudere dagen, dan gaat het nog sneller.
 

logan1202

Prepper goeroe
Maar er zit geen stopcontact in de buitenmuur waar de buitenunit dan komt te hangen/staan. Die moet dan ook nog aangelegd worden. Dat, plus de aanschafkosten, onderhoud, levensduur maken het prijsje per kWh/C.

Je zal eerst, denk ik, als dat mogelijk is naar een meetwaarde moeten zoeken waarmee je kan vergelijken.
Dat is niet alleen de kWh of gasprijs.
Als ik de CV op goedkoop daltarief laat loeien om het huis op te stoken , gelijk jij doet met je airco, dan kan ik denk ik wel wat m3 gas verstoken voordat ik de aanschafkosten voor de airco er uit heb. Pas daarna kunnen we vergelijken.
De aanschaf kosten was voor mij ook eerst de drempel. Maar als je panelen op jaarbasis meer opleveren dan je verbruikt, dan stook je dankzij salderen gratis. En daar kan zelfs de goedkope stroom niet tegen op. En als er geen salderen is , dan zou je (in ieder geval grotendeels) de verbruikskosten vergoeden met wat het terug leveren in de zomer oplevert.

Dus dan blijft de plaats waar hij komt en hoe je daar stroom krijgt over als zijnde "probleem"
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@logan1202 , ik trek de stroom gewoon uit een geaard stopcontact. Wel over een werkschakelaar buiten en met een dikke kabel. Een 3,5 kW airco kan wel maximaal even zo'n 1,5 kW trekken, en misschien heel even 1,8 kW in de opstartfase, maar tokkelt in de regel (modulerend) wel met zo'n 300 W of iets meer/minder voor zich heen. Een stopcontact kan dat alles gemakkelijk hebben.
De plaats waar, tsja... De buitenunit mag zonder bijvullen wel zo'n 10 m leiding lengte van de binnenunit verwijderd komen, en dat is dus een aardig eindje. Zo dicht mogelijk erbij is wel het mooist.

Wat de aanschafkosten betreft, kan je met de bruto prijs voor levering rekenen als je zelf installeert. Stel, een MHI 35 ZS voor 1039 Euro. https://www.chillair.nl/mitsubishi-srk-35-zs-w-122210032.html
Dan een installatiepakket van bijvoorbeeld 5 m voor 155 Euro erbij https://www.chillair.nl/installatiepakket-5-meter-1-4-3-8.html, en voor 200 Euro aan gereedschap, en dan ben je klaar als je het allemaal zelf doet.
Misschien nog een Wifi-module erbij als je het via het thuisnet of internet wilt besturen. Kan je het gereedschap lenen en neem je geen topmerk, dan kan je er voor zo'n 800 € eentje zelf installeren. Als je de controle en de kranen open draaien door een STEK monteur laat doen, dan komen die kosten erbij.

Nu is Mitsubishi een van de topmerken, maar er zijn immers ook andere merken airco's te koop voor zo'n 600 Euro, die wellicht minder lang mee gaan en iets minder goed moduleren maar ook goed werken en zichzelf dan sneller terugverdienen. Zoals het er nu naar uitziet, is alles wel zo'n beetje terug te verdienen, binnen zo'n een tot twee jaar, of 3 jaar max. En als een minder hoogwaardige airconditioner dan 10 jaar mee gaat in plaats van 15-20, who cares...? De resterende 7-8 jaren bespaar je er dan immers ook "gratis" mee en het enige is dan wat onderhoud dat je hebt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Oeps, het energieverbruik was best pittig gisteren.:lol:Alles "in relatie" natuurlijk. Hieronder wat plaatjes die voor zich spreken. Mijn zoons en hun vriendenclub hadden het in hun "hok" (zoals een gezellige zuiphut hier in het Westland heet) naar de zin, voordat ze naar een ander feest gingen. Indrinken🤪 en gas (infrarood-gasheater) en electra (ventilatorkachel) horen daarbij, als het rond het vriespunt is. Geen probleem, ze zijn maar eenmaal jong, maar de energiekosten schoten omhoog. Het is natuurlijk voornamelijk de kou die ook mijn airco's wat meer laat draaien. En het is vast ook mijn stookgedrag dat beter kan. Ik probeerde een constante temperatuur uit, ook in de nacht, en nachtverlaging had iets beter geweest.

Gisteren dus totaal 8 € (netto) aan energiekosten.
Screenshot_20221120-080834.png
Het grotere gasverbruik was voornamelijk de gasheater in de "hut" van m'n zoons. En dat terwijl ik eigenlijk alleen maar korte streepjes wil zien, in dit grafiekje. Maar, ach, 1,1 m3 is net iets meer dan een Euro'tje (netto) - een slokje bier in de horeca. Haha, ik wil niet weten wat ze in die paar uurtjes hebben uitgespaard, en gun ze dat graag. ;)
Screenshot_20221120-081107.png
Maar elektra werd er ook extra verbruikt, kennelijk met de ventilatorkachel.
Screenshot_20221120-081138.png
En dat natuurlijk uitgerekend op een relatief duur stroom-moment. Ach, dan nog een Euro'tje erbij van me, geen probleem... Wel ben ik blij dat het niet iedere dag zaterdag is...
Screenshot_20221120-083226.png
Maar enfin, het verbruik over de gehele dag was natuurlijk meer bepalend, en niet "het hok", voor die 8 € van gisteren.

Zonder het "hok" had het zo'n 6 € (netto) geweest, en dat voor een winterdag.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Gisteren was het behoorlijk koud buiten, tot zo'n -1,5C. Ik had de airco's achteraf bezien beter op een iets hogere temperatuur kunnen instellen. De 20C in de woonkamer was prima, maar de 21C in de hal was net onvoldoende om het in de keuken en werkkamer behaaglijk te krijgen.

Het ligt niet aan de capaciteit van de airco want 25C of meer redt het ding dan ook, maar meer aan het feit dat de warme lucht grotendeels boven de deuren tegen het plafond van de hal blijft hangen. Kijkt de opstijgende warme lucht omhoog, dan ziet het "ene grote omgekeerde doos" waaruit het maar moeilijk ontsnapt.

De oplossing is dan, om een klein stil ventilatortje in de wand boven de deur naar de keuken te plaatsen. Ergens tegen de bodem van die omgekeerde doos aan, zogezegd. Net naar gelang de temperaturen in huis, kan ik die straks automatisch aan-en uit zetten, en warme lucht nog beter wegduwen naar waar het moet zijn. Ik ga de onderstaande proberen; traploos regelbaar.

Ik heb gisteren wel even een uurtje de gas-CV aan gezet (zwak gedrag, ik weet het...) om het huis toch even iets sneller warmer te krijgen, en de airco's houden het sindsdien moeiteloos op niveau.

Allebei de airco's zie ik terugmoduleren naar wel zo'n 150 watt minimaal, prima. Slaat een airco af dan is dat duidelijk te zien aan de 10,7 watt die het vraagt voor de meet-luchtstroom. Lekker modulerend doortokkelen is m.i. het beste.
Screenshot_20221121-133228.pngScreenshot_20221121-133246.pngScreenshot_20221121-133400.png
Screenshot_20221121-140455.pngScreenshot_20221121-140509.png
 
Bovenaan