• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Project: Zelfvoorzienend tiny house, een tiny farm

Henk88

Diehard Prepper
Beste Preppers,

Ik loop al enkele jaren rond met het idee/de droom om zelfvoorzienend te leven in een ‘tinyfarm’. Een zelfvoorzienend tinyhouse, betaalbaar in prijs, eenvoudig in bouw met voldoende grond voor ook wat vee en een flinke moestuin. Zodat je daadwerkelijk grotendeels onafhankelijk wordt van supermarkten, stroom, gas etc.

Het idee is deels ontstaan omdat ik een deel van mijn inkomen verdien met werken op afstand (webdesign werkzaamheden en dergelijke). Als ik mijn vaste lasten zouden kunnen terugbrengen (geen huur, minder maandelijkse boodschappen) zou ik op termijn onafhankelijk kunnen leven van die werkzaamheden zonder de noodzaak voor een baan in loondienst en voldoende tijd hebben voor het telen van bijvoorbeeld mijn eigen groente en het bakken van mijn eigen brood.

De laatste reden is dat de leefstijl mij erg aanspreekt, ik leef nu al erg minimalistisch en heb eigenlijk alleen een rijwoning in plaats van een appartement omdat ik hou van enige ruimte en rust om me heen. Het lijkt me prachtig om terug te gaan naar de ‘basics’ maar tegelijkertijd wel te profiteren van bepaalde moderne technologische gemakken.

Ik heb inmiddels een aardig plan uitgewerkt en ben met bepaalde dingen zoals tuinieren al aan het oefenen en het leek me leuk dit te delen in dit topic. Hoe ik het in gedachten heb zal zeker niet voor iedereen zijn maar het zal ongetwijfeld interessante aanknopingspunten bevatten met preppen.

Tiny House
container.png
container2.png


Indeling en opbouw

- De basis van het tiny house zou een zeecontainer moeten worden of kunststof skeletbouw, in ieder geval iets wat nog net op de trailer van een dieplader kan. Dus grofweg maximaal 12 meter lang, 3 meter breed, wat een woonoppervlakte geeft van 24 – 36 m2. Voor veel mensen zal dit krap zijn, voor mij persoonlijk is dit voldoende ruimte, hierboven ook wat schetsvoorbeeldjes op basis van een zeecontainer;

- onderhoudsarm uitgevoerd met driedubbelglas en uitstekende isolatie

- schuifdeuren voor ruimtebesparing

- betonplaatfundering, eventueel verankerd ivm storm

- semi-permanente tent of luifel voor meer leefruimte in de warmere seizoenen

Stroom

- stroomvoorziening via zonnepanelen en huishoudaccu’s, back-up is een windturbine

Sanitair en koken

- stromend water via een regenwaterfiltratiesysteem, back-up is een (regen)waterput

- warmwater in keuken en douche via een zonneboiler, indien mogelijk via elektriciteit (bijv. 110 of 24 volt waterkoker), douchen middels een circulair systeem (rondpompen van een kleine hoeveelheid water door een actief koolstoffilter en een UV-filter)

- sanitair binnen een vriestoilet, sanitair buiten een composttoilet

- koken op basis van elektriciteit indien mogelijk, anders spiritus of gasflessen met houtkachel als back-up

- wassen met een mini wasmachine met laag wattage

Klimaatbeheersing & comfort

- verwarming via vloerverwarming, back-up is een houtkachel, (eventueel een warmtepomp??)

- actieve 12volt ventilatie voor luchtstroming en luchtkwaliteit (in verband met isolatie)

- systeem voor het meten van temperatuur, luchtvochtigheid e.d.

- slimme verlichting, kranen en eventueel deuren (energiezuinig, met bewegingssensoren)

Veiligheid

- systeem van bewegingssensoren en camera’s gekoppeld aan telefoon om eventuele indringers te detecteren voordat ze bij de woning zijn. Optioneel mogelijkheid tot het geven van een visueel of optisch signaal ter afschrikking.

Voedselvoorziening/Boerderij

Ik wil zo eenvoudig mogelijk beginnen om het behapbaar te houden als relatief onervaren ‘boer’, uitgangspunt is daarom

- Een eenvoudige moestuin met minimaal 2 soorten fruit, een aantal groentes en aardappelen. Wanneer de ervaring vordert kan dit uiteraard uitgebreid worden met peulvruchten, zaden etc.

- Een aantal kwartels voor verse eieren en vlees (wederom eenvoudig te houden dieren)

- Enkele melkschapen voor wol en melk

- Een eenvoudige stal/schuilplaats/houten berging voor beschutting van vee en opslag van gereedschappen

Daarmee voorzie ik in ieder geval in eerste instantie in groente, fruit, eieren en melk. Dit kan eenvoudig worden aangevuld met houdbare producten uit de supermarkt tot een compleet dieet. Ik hoef (en kan waarschijnlijk) zeker in het begin niet onafhankelijk zijn van winkels.

Mobiliteit

Een zelfvoorzienende woning is natuurlijk niets zonder zelfvoorzienende mobiliteit. Ik heb zelf een Peugeot 106 op benzine en ik ben altijd fan geweest van de eenvoud en compactheid van deze modellen. Het blijkt dat Peugeot eind jaren 90 een heuse elektrische versie van de Peugeot 106 op de markt heeft gebracht, voorzien van ouderwetse loodaccu’s.

De accu’s van de modellen die nu nog bestaan zijn niet meer bruikbaar. Maar vanwege het gevaar van het accuzuur heeft Peugeot alle elektrische 106’jes verzinkt, dus ze roesten niet. Geef zo’n ouderwetse Peugeot dus van een modern lithium accu pak en je hebt voor relatief weinig geld een auto met een flinke actieradius (immers deze auto’s wegen zelfs met accu nog niet zoveel als moderne auto’s en hebben ze bovendien weinig extra’s die stroom verbruiken).

Grote voordeel is dat ik zo voor een relatief klein budget een auto heb die ik zelf zou kunnen opladen met eigen opgewekte stroom. Bovendien is de techniek redelijk eenvoudig en zijn 106 jes veelvoorkomend waardoor veel zelf te repareren valt. Daarbij zou de accu van de auto zelfs kunnen dienen als een soort noodstroomvoorziening voor het huis, het is immers een vrij forse accu werkend op 120 volt. Maar hiervoor moet ik me nog wat verder verdiepen in de techniek.
as_059b.jpg

Voor- en nadelen van mijn ‘tinyfarm plan’

Grote voordeel is natuurlijk dat je veel rust en vrijheid hebt. Bovendien biedt de tinyfarm financiële voordelen omdat de bouw goedkoper zal zijn dan die van veel normale huizen en je bovendien kunt besparen op vaste lasten. Tot slot geeft de bouwwijze mogelijkheden om bij een naderend SHTF scenario je hele huis te verplaatsen, mits je dit tijdig weet en elders grond ter beschikking hebt uiteraard.

Een belangrijk nadeel is natuurlijk dat je nogal wat concessies moet doet op het gebied van comfort. Met name douchen, wassen en sanitaire voorzieningen zullen meer behelpen zijn en meer aandacht vragen. Dat is echter een persoonlijke keuze, waar ik vooralsnog vooral tegen aanloop zijn praktische uitdagingen;

Bouwbesluit en vergunningen

Allereerst voldoet mijn Tiny farm niet aan het huidige bouwbesluit, hoewel dit op termijn vervangen gaat worden door een soepeler beleid ten aanzien van tiny houses. Daarnaast is onduidelijk of zoiets als dit zou mogen op grond die een agrarische bestemming heeft.

Ik heb al wel wat voorwerk gedaan en bij sommige kleinere gemeentes bestaan er wel mogelijkheden tot onderhandelen, maar dat wordt hoe dan ook een langdurig proces.

Financiering

Mijn Tiny farm voldoet ook niet aan eisen zoals banken die stellen voor een hypotheek. Dat betekend dat ik het project zelf zal moeten financieren en ook dit is natuurlijk een uitdaging. Wel zijn er mogelijk subsidieregelingen waar ik gebruik van kan maken maar hier moet ik nog verder induiken.

Stroomvoorziening

Het belangrijkste technische vraagstuk waar ik tegenaan loop is stroomvoorziening. Als je genoeg zonnepanelen en accu’s aanschaft zou je alles 365 dagen per jaar op 220 volt kunnen doen, echter dit is erg kostbaar, bovendien heb je alsnog omvormers nodig voor gelijk -> wisselspanning.

Een alternatief is een 12 volt of 24 volt circuit zoals bij campers en vrachtwagens. Zaken zoals waterkokers, magnetrons en koelkasten zijn natuurlijk goed verkrijgbaar op 24 volt, echter vaak vrij duur en soms niet krachtig genoeg. Ik krijg er zelf wel een erg spartaans gevoel bij omdat even een lamp in het stopcontact steken of een boormachine opladen ook niet mogelijk is.

Ik verwacht niet dat het stroomverbruik heel hoog zal zijn (feitelijk keukenapparatuur voor simpele gerechten, intensief gebruik van een zuinige laptop, vloerverwarming op 20 m2 en wat led verlichting en beveilingscamera’s) maar ik heb een beetje moeite in te schatten hoeveel zonnepanelen en accu’s je nodig hebt om dat ook bij langdurige bewolking in december actief te houden. Bijkomend probleem is dat zware apparaten zoals een 1500 watt waterkoker de accu’s een opdonder kunnen geven als alles niet goed ingeregeld is.

Kortom, een heel verhaal met nog voldoende vragen. Het zal zeker een meerjarenproject worden maar ik ben wel redelijk vastbesloten dit project te gaan uitvoeren. In de tussentijd zijn tips en advies natuurlijk meer dan welkom.

Hieronder nog een tweede ontwerpje wat ik later heb gemaakt, meer op basis van skeletbouw.
11111.jpg
333333.jpg
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het hele idee vind ik prachtig en ik heb ook wel eens aan een dergelijk project gedacht. Echter door bouwbesluiten, regels en qua flexibiliteit zou ik nooit meer kiezen voor een Tiny house.

Ik zou het vervangen door een flinke (American)camper en deze aanpassen voor permanente bewoning en energievoorziening. Je zou hooguit je C1 rijbewijs moeten halen als deze te groot/zwaar wordt, boven de 3500kg, maar je bent er veel mobieler mee en flexibeler in gebruik.

Een zon/wind energie systeem is niet echt duur, ik heb er al meerdere voor mensen aangelegd met accubank voor iets van 1000-1500€. Daarnaast kan de motor van de camper ook de accubank bijladen bij slecht weer.

Mijn advies is een kale camper te kopen en te bouwen als een soort van "Tiny house".
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Mij spreekt het idee ook wel aan. Niet om direct zelf uit te voeren maar wel qua tecniek enzo.

Maar begin bij het begin: het stuk grond. Want daar zitten de meeste beprkingen op.
Je kan niet zo maar overal een moestuin beginnen, een houtkachel gaan stoken en wat heb je voor nutsvoorzieningen ?

Zoek contact met mensen die zo'n project al doorlopen hebben.
Ik zie bij e meeste ontwerpen geen ruimte om je spullen op te bergen, wat als je zeiknat geregent binnen komt ? Waar laat je je spullen drogen.
Typische "fout" die ik bij blokhutten in alaska zie is dat en geen halletje heeft. Deur open alle shit van buiten komt meteen binnen. Ventilatie is heel belangrijk maar ook waar laat je je stookhout, gasflessen, voorraad spiritus, petroleum etc.

Je 2e ontwrp ziet er al realistischer uit maar is ook veel ruimer dus is het nog een tinyhouse ?
In hoeverre is een tinyhouse anders dan een stacaravan, bungalow op een camping of vakantiehuisje bij centerparcs ? Qua ruimte, layout, niet qua ligging.
 

martin

Mankinds only hope
Leuk project maar ik ga ook mee in de stelling van @Harry Nack dat een camper verstandiger zal uitpakken.
Ik vind je eerste ontwerp erg claustrofobisch aandoen en het 2e ontwerp spreek me veel meer aan.
Wat ik wel zou veranderen is het anders inrichten van je vrije ruimte. Een van de ideeën van een compacte woning is dat je hierdoor ook veel minder energie zal verbruiken. Dan is het niet slim om een woonkamer met bank en een aparte slaapkamer te gaan indelen. Er is op internet heel veel informatie te vinden hoe je een bank kan transformeren tot een comfortabel bed. Dus een combinatie van slaapkamer/woonkamer lijkt me wel een verstandige aanpassing.

Indien mogelijk zou ik ook altijd "de hoogte/diepte" ingaan. Dus 1 woonlaag met een 2e woonlaag er boven, maar nog slimmer om (minimaal 3 meter boven NAP) een put te graven waar je "kelder" in zit die net nog iets boven de grond uitsteekt voor lichtval, dan hier boven je "echte" woonlaag. Heb je gelijk een vorstvrij gedeelte en is de werkelijke inhoud een stuk meer dan de zichtbare inhoud. (en het is ook een stuk voordeliger bouwen want er is geen esthetisch aspect voor het ondergrondse deel).

Dit soort projecten zijn echt zo leuk om uit te werken op papier, maar zo lastig om te zetten in de praktijk.
 

Lai

Prepper goeroe
@Henk88 heb je face book? Daar zijn groepen die je vragen betreffende tiny house/stroomvoorziening al goed kunnen beantwoorden. (ze raden voor nederlands klimaat een zeecontainer af) Tiny house nederland, tiny house techniek en wonen op wielen zijn rijk aan kennis en ervaring. Voor het hebben van grote tuinen en vee is wobby's huis, tuin en keukenleven rijk aan info.

Waar jij mee loopt loopt ik ook al jaren mee, maar helaas locatie/geld. Meet een 2000 m2 grond zou ik al heel blij zijn en veel mee kunnen.
Zelfs al aan een woonark gedacht. Gewoon op land zetten. Betonnen onderkant (diep genoeg om te staan) iets in de grond, heb je gelijk een mooie kelder, en daar boven lekker wonen. Loopt NL onder, drijft je huis gewoon. :thumbsup: Op dakterras zonnen en wind energie opwekking, moestuintje en water opvang.

De slaapkamer zou je ook in een kast kunnen verwerken, de bedstee in een modern jasje. Je slaapt daar alleen maar, heb je niet veel ruimte voor nodig.
 

Ray

SHTF Expert
Benieuwd of er al wat veranderd is ten aanzien van Tiny houses, zowel financiering als plaatsing was altijd een drama. Her en der zijn er wel locaties waar er geëxperimenteerd wordt, zgn regelvrije zones, maar de tijdelijkheid van die opzetjes trekt nog niet veel mensen over de streep. 't Blijft toch een hoop eigen geld en met slechts drie jaar zekerheid van locatie is voor de meesten te onzeker.
 

Lai

Prepper goeroe
Er zijn steeds meer gemeenten die tiny house wijkjes toestaan, zowel koop als huur. En woningbouwverenigingen worden er ook actiever mee.

Hier iemand die erg veel doet aan promotie bij gemeenten en geïnteresseerden die graag klein willen wonen.
https://www.marjoleininhetklein.com
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij wel een dag droom. Kijk ik heb mijn éigen dieren voor vlees eieren ook voor te verkopen om iets te kopen wat je zelf niet verbouwd.
En ik geef het jullie mooi op een briefje. Ik heb er een fulltime job aan om alles te onderhouden slachten moestuinen doe ik ook. En vergeet een ding niet als je er niet in bent opgegroeid gaat het jou al snel vervelen. Vooral het stront scheppen.
Jou zeecontainer kwartel hok en schapen stal kunnen nooit genoeg regen opvang bieden. Om jezelf en de dieren te onderhouden.
En het breedste dat op de weg mag als normaal verkeer is 2,6m. Dus er gaat nog eens 4.8m2 van jou droomhuisje. En dat is bijna de halve oppervlakte van mijn badkamer.
 

Ray

SHTF Expert
.......
En het breedste dat op de weg mag als normaal verkeer is 2,6m. Dus er gaat nog eens 4.8m2 van jou droomhuisje. En dat is bijna de halve oppervlakte van mijn badkamer.
In Nederland tot 3 meter breed kan het met de standaard ontheffing die transporteurs met diepladers altijd hebben. Daarboven vergt een zogenaamde incidentele ontheffing, die moet per transport apart worden aangevraagd en dat kost geld. Truuk is om een boer met trekker en dikke kar te regelen, de landbouw mag tot 3,5 meter breed zijn met zo'n zelfde soort standaard ontheffing.

Gelukkig staat zo'n Tiny house staat meestal jaren op dezelfde plek.
 

Henk88

Diehard Prepper
@Harry Nack

Ik heb een camper ook overwogen, sterker nog vorige zomer bezig geweest met het deels zelf bouwen van een camper, maar uiteindelijk mee gestopt omdat het niet ging opleveren wat ik ervan verwachtte, ik heb zelf ook een groot rijbewijs dus dat is het probleem niet.

Het grote probleem vind ik echter dat je je bij een voertuig weer sterk afhankelijk maakt van andere regels. Immers wil je je voertuig mobiel houden dan moet hij motorisch in goede staat blijven. Ook moet hij jaarlijks een APK keuring hebben en elk jaar met je eigen woning naar de garage rijden is nogal onpraktisch. Met het in de ban doen van de diesel is bovendien zelfs op relatief korte termijn 5-10 jaar niet meer zeker waar je mag komen .

Daarnaast is een camper wel erg klein en licht. Immers een containerwoning kun je nog beladen tot grofweg 30 ton + je hebt minstens 24 m2 leefruimte over. Bij een camper mag je blij zijn met 12 meter leefruimte en 5 ton laadgewicht. Ook zullen veel gemeentes nog minder happig zijn op de permanente bewoning van campers dan tiny house vanwege het imago en de uitstraling.

Het enige wat mij persoonlijk interessant leek in die richting is een trekker oplegger combinatie (BE met bestelwagentrekker of CE met vrachtwagentrekker). Dan is een trekkend voertuig los van de oplegger te vervangen. Echter ook opleggers over de 3500 KG hebben een APK plicht en bij langdurige stilstand zal zo’n chassis er niet beter op worden.

@petroman

Nutsvoorzieningen heb je in principe niet nodig, afval gaat via een composttoilet, stroom wek je zelf op, water vang je zelf op. Mijn ervaring is dat kleinere gemeentes openstaan voor het idee (ik ben er al met enkele in gesprek geweest) maar dat je wel met een goed plan moet komen. Even een chaletje of camper neergooien zijn de meeste niet zo happig op. Maar als je kunt aantonen dat het een nieuwe woonvorm is, bijdraagt aan innovatie etc. valt er wel te praten.

De schetsjes in de openingspost zijn puur voor het idee en een beeld van de ruimte. De indeling moet nog aangepast worden. Het belangrijkste verschil tussen een tinyhouse en een starcaravan of bungalow is dat een tinyhouse vaak in grotere mate zelfvoorzienend is en meer is gericht op permanente bewoning.

@martin

Wat betreft het camperverhaal zie ook mijn reactie @Harry Nack. Wat betreft de indeling, die is zeker niet definitief. Wel wil ik gaan voor een indeling die zich enigszins richt op permanente bewoning. Elke avond de bank uitklappen tot een bed vind ik zelf geen prettig compromis. Maar de slaapkamer kan zeker kleiner dan in de schets, wellicht in inderdaad de hoogte in met een bureau eronder zoals je bijvoorbeeld ziet bij kinderkamers.

Meerdere woonlagen is zeker een idee, maar bij gestapelde containerwoningen krijg je al snel te maken met wind en storm uitdagingen. Ingegraven woningen (zeker als het containers betreft) hebben vaak last van de ‘wanddruk’ van de grond en vochtproblemen.

@Lai

Ben geen fan van facebook maar kijk er wel eens op. Ook op diverse websites rond tiny houses maar ook bijvoorbeeld camperforums met zelfvoorzienende campers.

Zoals hierboven vernoemd is het zeker niet onmogelijk om een Gemeente zover te krijgen dat ze je grond toewijzen. Maar je moet wel een goed verhaal maken en ook nadenken over meerwaarde voor de gemeente.

@Ray

Met het nieuwe bouwbesluit zou het een en ander wel makkelijk moet worden, maar het blijft voorlopig volgens mij nog lastig. Daarom is mijn insteek ook een agrarische bestemming in plaats van een gebied om te wonen. Binnen woonkernen moet je vaak aan veel meer regels voldoen, hoe het eruit ziet. Maar ook een flinke moestuin of het houden van een paar beesten kan al voor onenigheid zorgen met buurtbewoners.

Er is relatief gezien veel meer agrarische grond beschikbaar dan grond om te wonen (we hebben immers een woningtekort), bovendien stelt een gemeente minder eisen omdat de grond vaak buiten de stads- of dorpskern ligt. Alsnog zul je wel afhankelijk zijn van de gemeente om een uitzondering te maken.

@ Lai

Leuke link, interessant om eens verder te lezen.

Overigens ben ik zelf niet zo’n voorstander van hoe veel gemeentes en woningbouwvereniging Tiny houses nu toepassen, namelijk als reguliere woonvorm. Dan zit je alsnog in een woonwijk met buren op een steenworp afstand. Juist de combinatie van een zelfvoorzienende woning in combinatie met kleinschalige landbouw en veehouderij is aantrekkelijk. Maar daar heb je meer grond voor nodig dan de postzegeltjes die je terugziet in veel initiatieven.

@ Flos

Ik vind het helemaal niet erg om een paar uur per dag bezig te zijn met mijn eigen levensonderhoud op die manier. Ik schep liever stront in de frisse lucht dan dat ik 8 uur in een kantoor zit achter een computer.

Daarnaast streef ik naar een compromis, ik hoef niet alles zelf te doen. Ik wil graag zelfvoorzienend en onafhankelijk zijn maar je moet daarin niet doorslaan. Een goed voorbeeld daarvan is brood, ik bak dat nu al zelf. Maar ik ga echt niet een perceel graan neerzetten om zelf meel te maken, dat is simpelweg teveel werk waar ik ook geen zin in heb. Ik haal mijn meel gewoon bij een molen in de buurt. Maar ik ben me er zeer van bewust dat je bijvoorbeeld een melkschaap niet zomaar een dag alleen kan laten, je haalt jezelf wel een hoop werk op te hals.
 

petroman

SHTF Expert
Ik snap het principe of de hype erachter nog niet.

We hebben een hekel aan "kampen" waar mensen graag in een oversize caravan willen wonen, maar dat mag niet.
Vervolgens gaan we op jacht naar mensen die in een kleine vakantie bungalow wonen op een vakantie park, dat mag nl. niet.
Maar we willen dan wel ineens "tinyhouse"jes op wielen in een woonwijk ?
Die wielen of de mogelijkheid daartoe is een plicht. Collega heeft zo'n ding vorig jaar gebouwd samen met z'n dochter.

Gekke mensen die Hollanders.
 

Ray

SHTF Expert
@Henk88 Wel uitkijken met 'agrarische bestemming' vanwege de regels waar je dan weer aan moet voldoen. Beesten idem, meer dan vier varkens, 25 kippen of konijnen en je mag fosfaatrechten gaan kopen en bijhouden.
 

Ray

SHTF Expert
Ik snap het principe of de hype erachter nog niet.

We hebben een hekel aan "kampen" waar mensen graag in een oversize caravan willen wonen, maar dat mag niet.
Vervolgens gaan we op jacht naar mensen die in een kleine vakantie bungalow wonen op een vakantie park, dat mag nl. niet.
Maar we willen dan wel ineens "tinyhouse"jes op wielen in een woonwijk ?
Die wielen of de mogelijkheid daartoe is een plicht. Collega heeft zo'n ding vorig jaar gebouwd samen met z'n dochter.

Gekke mensen die Hollanders.
Simpel, ze willen geen aso-campings/locaties, waar mensen een verrotte stacaravan bewonen of afgetrapte chalets verhuurd worden aan Oost-Blok arbeidsmigranten. Daar heeft men inmiddels genoeg ervaring mee.

Yuppen met een tiny house van 30k geven meestal niet de geijkte problemen die bij de eerste categorie altijd volgen en is een bijdrage aan de oplossing voor het woningtekort.
 

mrsjones

Diehard Prepper
In Almere is een wijk waar je redelijk vrij kun bouwen, 50% van je grond moet gebruik worden voor stadlandbouw. Je kun ook een huisje van 40 m2 bouwen. Voor dieren heb je een dergelijk onderdak nodig. Trouwens alles neem veel meer tijd zonder moderne gemaak. Koken op hout is de moeite ward om te leren, warm huis,warm water en kook opties.
 

Lai

Prepper goeroe
@Henk88 ik ben het met je eens dat gemeenten en woningbouwverenigingen er een ander denkbeeld opleggen dan de denkbeeld die de tiny house liefhebbers hebben. De huren zijn voor de oppervlakte schrikbarend hoog. Vaak gelijk aan een eengezinswoning. En ze plaatsen die dingen hutje mutje bij elkaar. Denkende dat mensen die klein willen wonen ook weinig tot geen tuin hoeven. Eigenbouw mag dan meestal ook niet, ze willen eenheid in het straatbeeld.
https://www.voordewereldvanmorgen.n...-het-eerste-tiny-house-straatje-van-nederland

@petroman in veel gemeentes staan de tiny house gewoon op de grond. Dat ze verplaatsbaar moeten zijn in zijn geheel of delen is een voorwaarde. De eisen verschillen per gemeente.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Leuk idee, en leuke schetsjes ook. Als ik alleenstaande zou zijn, zou ik nu ook met dit soort projectjes bezig zijn. Ik denk wel dat als je echt klein en compact wil wonen, dat je dan nog wat meer aandacht kan besteden aan interieur (multi)functionaliteit en nuttig gebruik van (verticale) ruimte. Een simpel voorbeeld hiervan is een opklapbaar bed, waar een werkplaats/bureau onder zit (met als aanname dat je toch nooit tegelijk wil slapen en werken) en iets vergelijkbaars geld voor een keukenblok dat afgedekt kan worden tot werktafel. Denk ook aan een plek waar al je spullen liggen die je nodig hebt voor het tuinieren en het dieren houden. En opslagsystemen die naar het plafond getakeld kunnen worden.

Overigens, die royale bank en de tv opstelling in het 2e ontwerp, dat zou het bij mij nooit halen, dat zie ik echt als pure overtollige luxe ruimteverspilling. Als je per se een tv moet, monteer die dan lekker bij het bed, daar kan je ook met 2 personen op chillen. Huppa, weer 10+ m2 bespaard!

Voor nog wat extra inspiratie m.b.t. efficient ruimte-gebruik, kijk eens naar dit filmpje van een dame die op 8m2 woont (in Tokyo).


(Nog een terzijde: ik zie niet goed voor me hoe het idee van een boerderij/homestead goed samen gaat met het idee van mobiliteit... waar zijn je dieren en je tuin als je met je huis gaat verkassen?)
 

Mayo

Last (wo)man standing
Grappig, de een wil kleiner gaan wonen en ik zou wel ietsje groter willen :)

Vraag: alle groenten en melk, vlees, eieren, wol, huiden etc die je 'produceert', wat doe je daarmee?
Ik neem aan dat je in t najaar een flinke voorraad aan wilt leggen om de winter door te komen.
Dus dat betekent bv vlees drogen, zouten, inmaken. Kaas, boter, yoghurt maken van je melk. Groenten en fruit wecken, jam en chutney van maken, fermenteren (oa zuurkool) etc. Huiden looien, wol spinnen en kleden/kleding van maken?

En waar ga je dat dan allemaal doen, en opslaan als t klaar is? ;)

Daarom zou ik wel een flinke kelder of extra kamer erbij willen... Én een flinke woonkeuken waar ik alles kan bereiden, met een Aga en genoeg ruimte om oa kaarsen, zeep en wasmidelen te maken :p
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Grappig, de een wil kleiner gaan wonen en ik zou wel ietsje groter willen :)

Vraag: alle groenten en melk, vlees, eieren, wol, huiden etc die je 'produceert', wat doe je daarmee?
Ik neem aan dat je in t najaar een flinke voorraad aan wilt leggen om de winter door te komen.
Dus dat betekent bv vlees drogen, zouten, inmaken. Kaas, boter, yoghurt maken van je melk. Groenten en fruit wecken, jam en chutney van maken, fermenteren (oa zuurkool) etc. Huiden looien, wol spinnen en kleden/kleding van maken?

En waar ga je dat dan allemaal doen, en opslaan als t klaar is? ;)

Daarom zou ik wel een flinke kelder of extra kamer erbij willen... Én een flinke woonkeuken waar ik alles kan bereiden, met een Aga en genoeg ruimte om oa kaarsen, zeep en wasmidelen te maken :p

:off:Precies zoals ik denk momenteel. De laatste jaren heb ik juist behoefte aan meer ruimte. Vandaar dat ik het maximale uit mijn nieuwe BOL wil halen. Lijkt me heerlijk een woonkamer en keuken van +50m2 elk straks.

Ik zou me alleen kunnen voorstellen kleiner te willen wonen, als ik het niet meer zou kunnen bijhouden en wanneer de kids zijn uitgevlogen.

Dat neemt niet weg dat ik een project als een Tiny house of Bug out Camper niet zou willen. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Lai

Prepper goeroe
:eek: Woonkamer/keuken van elk 50 m2? Mijn hele huis is 70 m2 en dat vind ik al te groot :confused: Met alleen de beneden verdieping (5 x 5,5) zou ik mij meer dan genoeg vermaken, wel helemaal onder keldert dan :fluit: Moet mijn voorraden/zooi ergens kwijt ;) Ik heb wel veel behoefte aan buiten ruimte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

logan1202

Prepper goeroe
:eek: Woonkamer/keuken van elk 50 m2? Mijn hele huis is 70 m2 en dat vind ik al te groot :confused: Met alleen de beneden verdieping (5 x 5,5) zou ik mij meer dan genoeg vermaken, wel helemaal onder keldert dan :fluit: Moet mijn voorraden/zooi ergens kwijt ;) Ik heb wel veel behoefte aan buiten ruimte.

wat woon jij klein dan, lijkt wel een tiny house
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan